Same Minitauro 50 - Hydrauliek ventielen monteren en aansluiten

Hallo forumleden
Een stiekeme wens is in vervulling gegaan.
Ik ben de gelukkige bezitter geworden van een Same Minitauro 50. Deze gaat mijn, veel te grote, John Deere 2130 vervangen. Mijn vraag aan jullie is nu hoe ik op deze minitauro50 drie dubbelwerkende ventielen kan monteren en aansluiten. Deze haal ik van mijn JD 2130 af en wil ze gaan gebruiken op mijn Same Minitauro 50 voor mijn verstek klepelmaaier en verstelbare topstang.
Vast bedankt voor jullie reacties,
Ik heb intussen afscheid moeten nemen van John Deere 2130.
Wel met een beetje pijn in het hart, was een fijne trekker om mee te werken.
Dick
Dick van Driel

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Fendt926Driver
Moet je wel even vertellen hoe die drie ventielen zijn.
Als die origineel jd zijn passen ze nooit op een same.
Als het een los drie dubbelwerkend blok is die ingeplugd is op 1 enkel werkend ventiel is van de trekker dan past dat ook zo op 1 enkelwerkend ventiel van de same.
Als het 3dw ventiel tussen de pomp leiding zit van de trekker dan past dat zo maar niet op de same omdat jd een load sensing hydro systeem heeft.
Maar vertel maar eetst welk soort erop zit.

Mooie same trouwens.
Een V motor...
Ga je er ook 2 uitlaten op maken
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Is geen V motor. Is een 3 cilinder.
Fendt926Driver
@Fast Eddy ok. Mij is gezegd als die v in de motorkap staat vooraan is het een v motor....
+1
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Dat dacht ik ook altijd. Totdat Wimsame zei dat het de stijl van die tijd was.
+3
wim-same
@Fendt926Driver De Minitauro en de Ariete waren de enige lijn motoren met een V voor op de motorkap.
+3
Fendt926Driver
@wim-same verdorie. Dacht ik net same expert te zijn.
Klopt er weer niet veel van
jehan
@Fendt926Driver hou jij je maar bij die groene met rode velgen huub
+1
wim-same
@Fendt926Driver Ach, zo moet je mij geen vragen stellen over een Fendt hoor. Dat weet ik weer niet. ha ha
Dick van Driel
@wim-same is het trouwens mogelijk om de minitauro 50 om te bouwen naar een dt uitvoering?
+1
roscho
@Dick van Driel (ombouwen naar 4wd) Ik denk dat dat kan. In het verleden hebben wij al eens een Leone voorzien van 4WD. Wij hadden een vooras met wielen nodig, de aandrijfpot plus cardanas en een ander stuurhuis (originele werkte precies andersom, dus rechts draaien was links sturen). Wij zijn aan de onderdelen gekomen door een uitgebrande Leone te kopen.
wim-same
@Dick van Driel Ja, als jij zo'n aangedreven vooras, cardanas en de aandrijfkast onder de versnellingsbak heeft. Daar zal voor een Minitauro in Nederland niet makkelijk aan te komen zijn.
Fendt926Driver
@wim-same past alleen van de minitauro?
Of ook van zijn tijd of type genoten....
wim-same
@Fendt926Driver Minitauro, Minitauro 50, Minitauro 55, Minitauro 60 ( eerste serie ) Falcon. Deze typen hebben sowieso dezelfde vooras en aandrijving.
+1
Fendt926Driver
@wim-same en dus de equivalent van de white oliver...

Heb soms de indruk dat die vaker met 4wd uitgerust zijn..

Maar waarom dan de 4wd en alles ombouwen en niet gewoon de oranje kappen van deze omhangen.

Oh ja en dan niet aan de vorige eigenaar vertellen
wim-same
@Fendt926Driver Ja kopt is het zelfde als de vergelijkbare White Oliver. Kan goed wezen hoor dat de groene variant meer met vierwiel aandrijving geleverd is in Nederland. Ligt vaak ook aan de verkopers en de importeur. In Italië en Frankrijk zijn er ook veel meer vier wiel aangedreven oude Same's dan in Nederland.
Dick van Driel
@wim-same dus als ik dat zou willen zal ik waarschijnlijk moeten zoeken in Frankrijk of Italië
+1
wim-same
@Dick van Driel Ik weet niet of Kamping nog wat heb liggen, of anders Herman van der Helm. Luc Bisschop uit België zou je ook nog kunnen proberen. maar als je zoiets wil is een sloperij in Frankrijk misschien het goedkoopste. Of een DT trekker erbij kopen, onderdelen ruilen, en de trekker zonder voorwiel aandrijving weer verkopen.
Dick van Driel
@pieter p dank je. Ga eens even kijken
wim-same
@pieter p Dit zijn een Same Corsaro en een Same Centauro. De Corsaro en de Centauro hebben wel dezelfde voorassen, maar een Minitauro heeft een andere vooras. De Corsaro voorassen is nog wel aan te komen.
pieter p
@wim-same Ik heb niet gekeken naar bepaalde types, meer dat er nog oude same's te koop zijn in Frankrijk
wim-same
@pieter p Ja weet ik, maar het gaat nu juist om een speciaal type.
pieter p
@wim-same Heb nog even gezocht

leboncoin.fr/btp_chantier_gros_oeuvre/…

leboncoin.fr/materiel_agricole/1729847487.htm/

leboncoin.fr/materiel_agricole/1717962171.htm/

leboncoin.fr/materiel_agricole/1730532984.htm/

Ja een minitauro 50 4wielaandrijving is moeilijk te vinden, die eerste laadgraaf is wel een leuk trekkertje
+1
Fendt926Driver
@pieter p ik denk dat wim al zit te kijken voor die graaf laad of er een plekje vrij is in de schuur om die toe te voegen.
Lijkt mij collecters item
pieter p
@Fendt926Driver Moet tie wel frans praten.
Fendt926Driver
@pieter p dat kon nog wel het grootste probleem zijn.
Maar voor elk probleem is een oplossing.

Ik ken een handelaar die een franse inkoper heeft.
Daar is altijd mee te overleggen hoe en wat je geven wilt voor zoiets.

En fransen zijn heel gevoelig voor verkoop aan fransen.
En enorme kl××tzakken als je buitenlander bent
roscho
@Fendt926Driver Fransen betalen zelf heel slecht. Daarom zijn ze als een kind zo blij als je voor hun neus met wat briefjes wappert.
Dick van Driel
@roscho Zullen niet meer vallen voor een paar fancskes. 😂😂😂😂
+1
wim-same
@Fendt926Driver Schuur staat vol. ha ha
a3vandiejen
@wim-same nu zeker...
+1
Dick van Driel
@Fendt926Driver ik ben erg blij met oude beestje. Is volgens zeggen van 1969. De ventielen zitten in 1 blok en zitten met een t stuk gekoppeld aan de perszijde van een enkel werkend JD ventiel
wim-same
@Dick van Driel Ik denk niet dat dit gaat passen. En ik denk dat Same ook een veel hogere druk heeft dan een oude John Deere.
Dick van Driel
@wim-same de jd2130 heeft geen load sensing pomp. En ik had eigenlijk het idee om,als het kan, het extra ventielblok te voeden via de bestaande extra hydrauliek aansluiting gewoon met een slang en retour vanaf dat extra 3dw blok weer terug op de retour van de same. Dan kan ik het 3dw ventiel makkelijk weghalen als ik b.v bij een toertocht zou gaan rijden. Lijkt hij ten minste origineel 😊 .
wim-same
@Dick van Driel Een meervoudig ventielenblok op de bestaande aansluitingen kan altijd, Alleen als je de hydrauliek bediend doet de hef het niet.
Dick van Driel
@wim-same Volgens opgave levert de pomp van de 2130 155 bar
jordi 1455
@Dick van Driel kan niet van 1969 zijn, de productie van de minitauro 50 begon pas in mei 1970
wim-same
@jordi 1455 Dat zijn cijfers die bij SAME wel meer niet helemaal kloppen. Vóór de Minitauro 50 had je nog de Minitauro. Wanneer is het een Minitauro, en wanneer een Minitauro 50 ? Hoe origineel is de motorkap, of de naam platen. Het enige waar je het aan kunt herleiden zijn de chassis nummers.
jordi 1455
@wim-same de Mini 50 begint bij serienummer 3682. Als de trekker vierkante dashbordlampjes heeft kan het nooit een minitauro zijn.
wim-same
@jordi 1455 vierkante dashboard lampjes zijn de latere series. Maar ga maar uit van het serie nummer, en dan nog maar te hopen dat er in de loop van de jaren geen andere motor in gekomen is. Plaatwerk en dashboard lampjes zeggen niet veel. Ik heb deze trekker genoeg keren gezien, vervoerd en er over gesproken, dat het wel zeker is dat het een Minitauro of een Minitauro 50 is, dus origineel met ronde dashboard lampjes.
Dick van Driel
@jordi 1455 het serienummer is 3771 en hij heeft ronde dashboard lampen en de vorige eigenaar heeft gezegd dat trekker nieuw gekocht is door zijn vader.
joop-same
@Dick van Driel Vanaf s/n 4402 hadden ze vierkante lampjes, maar daar is ook weer verschil in als het een Frutteto of Trento was zaten er ook nog ronde lampjes op.
Dick van Driel
@joop-same Kun je aan serienummer niet herleiden wat bouwjaar is?
jordi 1455
@Dick van Driel Je kan het bouwjaar achterhalen. Kijk maar op de Archiefwebsite van SDF archiviostorico.sdfgroup.com/en/catalog/…=
Gezien het serienummer zou hij waarschijnlijk van mei 1970 zijn.
Dick van Driel
@jordi 1455 ze zijn begonnen met 3682 in oktober 1969. Dus het zou theoretisch kunnen dat december 1969 nummer 3771 is gebouwd.
jordi 1455
@Dick van Driel Volgens de notities van de archivaris begint de productie van de minitauro 50 in Mei 1970. Overigens zijn er geen folders en foto's van de minitauro 50 uit 1969 te vinden op de archiefwebsite van SDF.
Dick van Driel
@joop-same is het zo dat als ik het 3dw ventiel aansluit op het externe ventiel en dus de hef niet kan bedienen, deze zakt als hij bijvoorbeeld half geheven staat?
Fendt926Driver
@Dick van Driel theoretisch niet...
Jou hef krijgt constant olie van de pomp.
Als de hefarmen staan waar ze volgens de hendel moeten staan is er niets aan de hand.
Mocht de hef door een klein intern lek iets zakken regelt de hef hem weer bij naar die stand.
Ga jij echter via het ew ventiel een half uur lang olie vragen.
Kan er in dat halve uur niet bijgeregeld worden.
Als jij de ew weer neutraal zet regelt de hef zich omhoog van hoever hij gezakt was totaan de ingestelde hoogte..

Als jij steeds maar 5 of 10 minuten de ew op druk zet om de 3dw te voeden zal er over het algemeen niet veel aan de hand zijn
Dick van Driel
@Fendt926Driver dank je wel. Ik zag het al gebeuren dat ik de klepelmaaier naar buiten draai en dat die met een gangetje naar beneden komt. 😀. Heb trouwens op Italiaanse side nog wat foto’s gevonden van iemand die alles, dus ook de hef op een extern ventielen blok heeft gezet. Zal ze wel in album zetten
Fendt926Driver
@Dick van Driel je zou natuurlijk even vanaf de hefpinnen van de machine een ketting naar een verlengde pin door de topstang kunnen doen.
Of met een harp sluiting in de bovenste gaten van de trekhaak.
Dan blijft jou hef altijd op hoogte ook al zakt die anders elke 15 minuten 1 cm...
wim-same
@Fendt926Driver Een Same Minitauro 50 is een 3 cilinder lijn motor. Dit kan inderdaad alleen maar gemaakt worden met een extern ventielenblok, die je aansluit op het bestaande ventiel. Het lastige is alleen, dat als je de externe hydrauliek bediend, je hef niet bediend kan worden. Tenzij je er een totaal nieuw hydroliek systeem op maakt met een pomp voor op de krukas.
Fendt926Driver
@wim-same wij halen nogal eens de aanvoer leiding doormidden en met een knietje erop een slang naar een extra ventielenblok en weer terug met een slang naar het 2e knietje verder op de leiding.
Moet je wel een ventielenblok hebben met overdruk veiligheid.
wim-same
@Fendt926Driver Zelfs de pomp zit bij deze modellen inwendig in het hefblok.
Fendt926Driver
@wim-same kijk nu hoor ik weer wat nieuws...
Dick van Driel
@Fendt926Driver Ik heb wat foto's gevonden op een Italiaanse site over dit onderwerp.Het lijkt erop dat hier het ventiel is verwijderd van de bak en dat het externe blok rechtstreeks wordt gevoed vanaf de pomp van de minitauro.


Foto van een Same Onbekend


Foto van een Same Onbekend


Foto van een Same Onbekend


Foto van een Same Onbekend


Foto van een Same Onbekend
+1
a3vandiejen
Vorige Week heeft Johan aan het sleutelen geweest voor zijn hefinrichting en hydroliek bij zijn Same, samen met Wim. @yoohan @wim-same
+3
yoohan
@a3vandiejen
Ja, alleen heeft de minitauro geen 'uitwendige' hydrauliekpomp op krukas volgens mij, maar gewoon onderin de bak. Denk dat de Delfino 1 van de weinige Same's is die dat wel heeft. Wim en ik hebben gewoon de persleiding van de pomp opgepakt en daar ventielenblok met overdruk op aangesloten.
Fast Eddy
@yoohan

De dochterbedrijven van Same hebben ook uitwendige hydroliekpompen. Mijn Hurlimann heeft 2 uitwendigepompen. En de Lamborghini van hetzelfde formaat als de Hurlimann heeft hetzelde aantal.
wim-same
@Fast Eddy Maar we hebben het hier over een ouder type Same. Jou Atlanta 45 had toch ook geen externe pomp. De jongere Same's wel
Fast Eddy
@wim-same

Oh ik dacht dat Yoohan Same in het algemeen bedoelde.
wim-same
@Fast Eddy Nee, Johan heeft een Delfino, Die heeft wel een externe pomp op de krukas.
Fast Eddy
@wim-same

Weer wat geleerd. De pomp die bij mijn Hurlimann op de krukas zit is van de hydrolische besturing. De gewone hydroliekpomp zit op de distributie.
Dick van Driel
[quote="@yoohan" p="1701025"]de jd2130 heeft geen load sensing pomp. En ik had eigenlijk het idee om,als het kan, het extra ventielblok te voeden via de bestaande extra hydrauliek aansluiting gewoon met een slang en retour vanaf dat extra 3dw blok weer terug op de retour van de same. Dan kan ik het 3dw ventiel makkelijk weghalen als ik b.v bij een toertocht zou gaan rijden. Lijkt hij ten minste origineel.
Fendt926Driver
@Dick van Driel dat 3 dw ventiel voeden met 1 ew ventiel van de trekker is zeker een goed idee
Dick van Driel
@Fendt926Driver ik vraag me alleen af hoe je kan voorkomen dat de bediening van dat enkel werkend ventiel permanent op leveren van olie kan zetten tijdens het gebruik van het externe 3 dw blok. 😊
+1
wim-same
@Dick van Driel Dan moet je de hendel vastzetten met een elastiek of iets dergelijks. Wij hebben het latere type Minitauro 60 gehad met veiligheid beugel, Daar kon precies een houten wig tussen.
Dick van Driel
@wim-same is het zo dat als de hef zeg maar in de midden staat ,en je bediend het externe ventiel, de hef weer zakt?
wim-same
@Dick van Driel Door het gewicht in de hef zal de hef zakken, en hij word niet gecorrigeerd als de externe hydrauliek ingeschakeld is. Geeft hetzelfde effect als je gewicht in de hef heeft, en je trapt de koppeling helemaal in.
Fendt926Driver
@Dick van Driel met een elastiekje. De iets zwaardere elastiekjes.....
Of een ijzeren stripje met uitsparing waar de hendel van het ew ventiel precies achter haakt als die op druk staat
+1
wim-same
Wel een mooie en een goede trekker van Bernhard. Hij heeft er veel toertochten mee gereden. Ik heb hem ook diverse keren vervoerd.
+1
Dick van Driel
@wim-same dat zij Bernard inderdaad. Maar hij heeft nog een 240 en nog een die hij uit elkaar had liggen ook een drie cilinder lijn.
+1
wim-same
@Dick van Driel Hij is ook nog een Atlanta aan het opknappen, daar wil hij de Same Toertocht op 13 juni in Berg aan de Maas mee rijden.
+2
Dick van Driel
@wim-same leuk hoor. Hij zei dat ik goed voor zijn minitauro moest zorgen
+1
wim-same
@Dick van Driel Ha ha, Dat heeft hij dan goed gezegd.
+1
Dick van Driel
@wim-same hij zei dat hij overtuigd moest zijn dat ik ervoor zou zorgen snders kon ik hem niet kopen 😀😀😀
Dick van Driel
@wim-same zijn er ook nog wat onderdelen te koop voor deze Same dat je weet? Ik wil een tellerkabel en het plaatje wat als schaal verdeling dient van de hef onder het stuur en het werkplaats handboek. Bernard zou me nog de ownersmanual sturen.
wim-same
@Dick van Driel Voor boeken moet je @joop-same vragen, voor een sticker met de schaalverdeling van de hef @oldgold Joop weet misschien ook wel een toerenteller kabel.
Dick van Driel
@wim-same ga er achter heen 👍
wim-same
@Dick van Driel ondedeel nummer toerenteller kabel 146.7450.0
Als dit oude onderdeel nog verkrijgbaar is kan je met dit nummer ook naar een Deutz-Fahr dealer, die kunnen het dan zo bestellen.
JvH 1120
De JD heeft als het goed is een ventiel met een gesloten middenstand dat wil zeggen als het ventiel niet wordt gebruikt dat er ook geen olie word rond gepompt
wim-same
@JvH 1120 Dat hadden toch alleen de JD's met load sensing pompen ?
@JvH 1120 dan draait die pomp dus zonder weerstand? Dus feitelijk bespaar je bestwel energie/warmte?
JvH 1120
@ronald-deutz-fahr klopt maar is eigenlijk geen load sensing volgens mij het is een plunjerpomp vooraan op de krukas met klepjes dacht ik Hoe en wat weet ik ook niet precies
+1
wim-same
@JvH 1120 John Deere had vroeger wel een heel apart systeem, wat door hunzelf wel als load sensing werd omschreven. maar wel anders als wat wij onder load sensing verstaan.
+1
JvH 1120
@wim-same dat bedoel zit is de 20 tot 50 serie
Dick van Driel
@JvH 1120 als dat ventiel in de middenstand staat zal de pomp dus gewoon rond pompen? Bij mijn jd 2130 komt de pers van de pomp rechtstreeks uit op de achterzijde van het standaard gemonteerde ew ventiel.Daar is een t stuk op gezet wat de 3 dw ventielen voedt. De persleiding van de pomp loopt door een oliekoeler en de retour olie gaat via een radiator terug naar de pomp. Daar het geen loadsensing pomp is staat de volle pompdruk , mijns inziens, dus op het ew ventiel. na een middagje draaien is alles best wel warm.
+1
JvH 1120
@Dick van Driel Hoe het exact werkt weet ik zogauw ook niet maar voorin zit een plunjerpomp en als het orginele ventiel in de middenstand staat pomp hij de olie net niet door het hele systeem.
Als je er dus een ventiel wat geen gesloten middenstand heeft op aansluit en je laat je enkelwerkend ventiel openstaan dan gaat dus de olie constant door je hele systeem en kan dan inderdaad behoorlijk warm worden.
Dit kan je vrij makelijk uitproberen door de retour los te maken en er druk op te zetten komt er olie uit heb je geen gesloten middenstand en is ie wellicht tegebruiken voor je Same.
Dick van Driel
@JvH 1120 dank je wel ga ik uitproberen
joop-same
@Dick van Driel De plunger pompen van Same hadden toen ook al een soort Load Sensing systeem als de hef neutraal staat word er helemaal geen olie verpompt, de regeling zit hier in de aanzuig zijde.
Dick van Driel
@joop-same Hoe werkt dat sensing systeem dan? Trekt de pomp dan geen olie wanneer het ventiel in de midden staat?
joop-same
@Dick van Driel Op de klepjes van de pomp plungers zitten veertjes gemonteerd, als de regelschuif neutraal staat dan gaan de klepjes zweven en wordt alleen de olie in de pomp (zeg maar heen en weer) gepompt, de regelschuif sluit de perskant af het enigste nadeel is dat de werkdruk op de regelschuif staat, maar deze beweegt door een hefboom die de schuif enigzins draaid, om vastzitten te voorkomen.
Dick van Driel
@joop-same ah nu begrijp ik het. Dus in feite wordt verhinderd op deze manier de volle pomp druk wordt geleverd. In die zin is dit min of meer het zelfde effect als loadsensing systeem. Alleen dan wordt de sensing druk wel rond gepompt en de spiegelplaat komt pas op vollast als de sensdruk wordt afgelaten
JvH 1120
Klopt alleen de kleinere types hadden een tandwiel pomp
joop-same
@JvH 1120 Klopt de Sirenetta de Delfino 1 en 2 de Aurora hadden toen een tandwiel pomp op de motor, later vanaf ongeveer 1980 was het regelsysteem anders en hadden ze allemaal een tandwiel pomp op de motor distributie of op de versnelling bak.
Het hefregelsysteem ventiel van 1980 is op de kleinere modellen nog steeds in gebruik.
JvH 1120
Ha ha dat is dan ook toevallig ik bedoelde eigenlijk de kleinere typen van JD maar is mooi weten dat ook weer☺
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Minitauro 50 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!