Illustratie van:

International 745 - De voorverwarming werkt niet, hoe kan dat?

We zijn al geringe tijd bezig met een oude international op te lappen. Hij is door de keuring geraakt, maar hij heeft altijd startproblemen gehad. We dachten altijd aan de batterij. Nu een nieuwe batterij. Alles lijkt in orde, tot we vandaag keken naar de voorverwarming. Deed niets. We zijn met een kabel van de batterij plus naar het element van de voorverwarming gegaan en er gebeurde niets. Het werd niet rood of warm. En hoe kan zo'n element stukgaan? Nu moet ik een nieuwe bestellen en ik vind het niet...

Deel dit topic

Reacties

Je geeft aan dat de trekker altijd startproblemen heeft gehad, dan zal een nieuwe of andere gloeispiraal je niet helpen vermoed ik. Kijk eerst eens naar ander zaken zoals: Hoe is de massa? Starttoerental wel hoog genoeg? Brandstoftoevoer in orde? Geen rotzooi in kraantje of banjobout onder in de tank? En gebruik je trouwens de koudestart op de brandstofpomp ook met starten?
Fast Eddy
Hoe start je de trekker? Met de sleutel of met een startknop die je uit moet trekken?
wotan2
Zo'n gloeispiraal is ook alleen maar goed om de accu leeg te trekken,als je echt voorverwarming wilt monteer dan zo'n ding: techniekwebshop.nl/calix-voorverwarmer-motor-mvp65….
Een uur of 2 voor je met de trekker wil gaan werken stekker in het stopcontact, en hij start alsof het hoogzomer is.
Ester
De traktor heeft al een groot onderhoud gehad en volgens mij ligt het niet aan de massa. Ik moet de startknop uittrekken, eerst een beetje voorverwarmen en dan helemaal. Het is een trekken van '79, niets van het dashbord werkt. In het algemeen vind ik heel weinig over die voorverwarming. Ik dacht dat dat toch essentieel was om de batterij te sparen. Die voorverwarmingsbout/element is aangesloten op de inlaatcollector. Maar naar mijn gevoel ontbreekt er iets aan. Ik zou er een foto van trekken, maar het is even in de garage bij de handelaar. Is de voorverwarming niet nodig dan voor jullie of niet belangrijk?
wotan2
@Ester zoals ik al aangaf, zo'n gloeispiraal in de inlaat vraagt veel stroom van de accu voor weinig resultaat. In plaats daarvan zou ik een voorverwarmer van het koelwater (laten) installeren, zoals in de link die ik gaf. Deze steek je in het stopcontact en vraagt dus niets van de accu. De motor komt op bedrijfs temperatuur en zal dan onmiddellijk aanslaan (mits nog in goede conditie).
+1
SJB533
@wotan2
Gloeispiraal heeft wel effect. Wat echter nog belangrijker is bij een International viercilinder: de juiste koudestartprocedure volgen.

  1. gloeien
  2. stopknop uittrekken tot de aanslag (zit er bij een op een 745 (=Franse 744) wel op, volgens mij)
  3. daarna de startknop (of sleutel, zoals bij de XL) doortrekken
  4. en als de motor loopt de stopknop weer naar beneden drukken

  5. En wat ook belangrijk is: toestand van de startmotor, accu, dynamo en bekabeling. Ook met de originele 3kW 12 volt startmotor krijg je een International aan de praat
@Ester Gloeispiraal heeft wel effect bij temperaturen onder of rond het vriespunt. Maar je gaf aan dat de trekker altijd slecht start, dus bij zomerdag als het 20 graden is ook neem ik aan? Dan hoef je echt niet te gloeien, daarom zal ik me niet zo druk maken over die gloeispiraal.
roscho
Toen je die gloeispiraal testte, had die toen wel goede massa?
Je stelt dat van het dashboard niks werkt. Krijgt de gloeischakelaar wel stroom?
Je kunt een gedemonteerde gloeispiraal trouwens ook goed testen met een acculader. Als je ziet dat hij stroom trekt, zou hij goed moeten zijn. Je acculader zal daarna uitslaan omdat hij de benodigde ampères niet kan leveren.
Of je meet met een multimeter de weerstand van het ding.
Ester
Merci voor alle info, ik denk dat hij ook koud start. Het probleem is dat hij te weinig rijd. Ik heb onlangs leeggereden, de brandstoftank, dus heb ik wat problemen veroorzaakt zoals lucht. Er zitten ondertussen nieuwe filters in, lucht is eruit. Toen hebben we de ontdekking gedaan vd voorverwarming. Het is wel degelijk op een goede manier getest. Ik wacht op het onderdeel dat de garagist nog heeft om hem opnieuw te starten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 745 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN