Fordson Major - Kan een doorbroken dieselretourleiding voor startproblemen zorgen?

Beste leden,

Mijn Fordson Major, 4 cilinder, start erg lang bij koude start (ca. 20 sec.). Gedurende het starten komt een flinke witte pluim uit de uitlaat, alsof hij te veel diesel krijgt. Op het moment dat hij aanslaat stoot hij een flinke zwarte pluim uit, waarna het blok lekker rustig blijft lopen.
Wanneer het blok warm is, is het tikken en lopen.

Boven de accubak zie ik een leiding lopen naar de tank, in mijn idee is het de retourleiding. Deze leiding is doorbroken, vermoedelijk bewust gedaan door een van de vorige eigenaren, aangezien het nogal een strakke snede betreft. De leiding lekt overigens niet ter hoogte van de onderbreking.

Kunnen deze zaken met elkaar te maken hebben?

Met andere woorden: Kan het zo zijn dat het te veel aan diesel dat wordt aangevoerd door de brandstofpomp, wat vervolgens niet retour gaat richting tank, de reden zijn van het startprobleem?

Mvg,
Jordy Langens.
JordyLangens

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

basia
Ee vraagje voor @blauwe tractor dacht ik zo !?
blauwe tractor
@basia
Weinig compressie , inspuitdruk te laag, lekkende verstuivers, water in de brandstof, vuil in de brandstof, duizend oorzaken is de verbinding tussen de pomp en de motor okay niet te veel speling bedoel ik. De beste manier om achter de waarheid te komen is een voor een uitsluiten.
Ik heb mijn supertje een revisie beurt gegeven en is net zoals ik gestopt met roken en loopt als een zonnetje.
ford6710lol
Nja of voor @RPCounty of @oldtimergek
Nouw ik heb het ook erst maakt hij even in 30 seconden een mist gordijnen en daar na als hij aanslaat dat kucht hij er nog even een zwarte pluim uit ik weet niet hoe erg de jouwne het doet ik heb er zelf ook niet echt over na gedacht en weet ook niet hoe het met mij. retour leiding zit
JordyLangens
@gijs fordson major Zie verderop in de reacties wat bij mij het euvel was. Wie weet is het bij jou net zo. Succes ermee!
jeroen-verhoeven
Retour heeft er niks mee te maken. Grote kans dat de compressie aan de slechte kant is. Heeft hij onderdruk? Staat de pomp goed op tijd? Verstuivers kunnen ook wat versleten zijn, slechte verneveling komt koude start niet ten goede.
jan4072
De witte nevel betekend meestal onvoldoende compressie om tot ontbranding te komen. De nevel is echt diesel nevel. Normaal bij voldoende compressie wordt de lucht in de cilinder heet en dan lost de nevel op en komt tot ontbranding. De nevel is vloeibare diesel en vloeibare diesel brand niet. Het moet eerst gasvormig worden en wil dan pas branden.
+1
JordyLangens
@jeroen-verhoeven @jan4072 @blauwe tractor @gijs fordson major Goedenavond allemaal, bedankt voor alle reacties. Door de reacties wilde ik beginnen bij het meten van de compressie. Zodoende contact gelegd met een oud collega waar ik ineens van bedacht dat hij ook in het bezit was van verschillende Fordsons.
De eerste vraag die hij mij vroeg was welk type brandstofpomp op mijn Major zat, aangezien sommige pompen zijn voorzien van een koudstart-knop. Ik stuurde hem een foto, waarop ik onderstaande foto terug kreeg gestuurd. Gisteren geprobeerd en verrekt, 3 keer rond gooien en hij liep.
Knopje indrukken, starten met gashendel vol open. Bij aanslaan schiet het knopje automatisch terug. En wanneer hij aanslaat natuurlijk het gas eraf.

Was dus geen kwestie van een volledige blok revisie, bleek gewoon een kwestie van een origineel aanwezig knopje.

(klik om te vergroten)

Koudstart-knop
dennisbouter
@JordyLangens maar het is nu toch niet koud? Het lijkt mij dat hij met deze temperaturen gewoon zou moeten starten zonder knopje?
ronald73
@dennisbouter Houd er rekening mee dat het niet meer een nieuw motortje is 😉
dennisbouter
@ronald73 daarom ook mijn vraag,
blauwe tractor
Bij gebruik van de"" koudstartknop "" hoeft de gas niet helemaal open omdat dan de toerenregelaar al helemaal openstaat, bij een vacuuúm geregelde pomp dus een beetje is al voldoende.
JordyLangens
@blauwe tractor Kijk, dat scheelt weer. Ik ben blij dat het een kwestie is van de ''koudstart-knop''.
Blijkt mijn ''trekkertje'' toch weer wat beter dan gedacht.
Freggel
Mijn Nuffield heeft dezelfde Simms pomp. De schuif gaat inderdaad naar volgas bij wegvallend vacuüm (stilstaande motor) Maar er is toch een verschil bij starten met de gashendel open of dicht... Met gas dicht sluit je namelijk de gasklep waardoor de motor toch wat moeilijker aan lucht geraakt. Het lukt dan wel om te starten, maar gaat toch een pak moeizamer dan met het gas (deels) open. Ik had oorspronkelijk ook problemen met starten: dikke witte walm die in de ogen prikt maar niet willen aan slaan. Nieuwe kabel gemaakt tussen startmotor en batterij en nu start die zelfs vlot zonder de koudstart functie te gebruiken.
JordyLangens
@Freggel Dat had dan meer te maken met het feit dat de startmotor niet voldoende stroom kreeg waardoor hij hem niet krachtig genoeg rond gooide?
+1
Freggel
@JordyLangens ja, bleek net niet snel genoeg rond te gaan en kreeg hem niet goed door de compressie geduwd. Batterij een nachtje aan de lader en een nieuwe kabel en draait nu wel vlot.
De timing van de pomp bleek achteraf ook niet helemaal goed te zijn, maar daarvan lijkt de motor nog redelijk vergevingsgezind te zijn.
+1
JordyLangens
@Freggel De gedachte van slecht contact of een lamme startmotor ging bij mij ook al door het hoofd. Gelukkig bleek het in dit geval maar iets kleins.
Vond het altijd maar frusterend als hij zo slecht startte, was iedere keer toch maar weer hopen dat hij zou aanslaan. Heb er uiteindelijk ook een nieuwe accu ingegooid, meer uit voorzorg zodat ik zeekr wist dat hij ook de koudere maanden door kwam.
Nu hij weer fatsoenlijk start kan ik weer door met zorgen dat ie in het voorjaar weer gebruiksklaar staat.
blauwe tractor
Dat je pomp niet de juiste timing heeft kan aan de koppeling liggen tussen de pomp en de distributie, maar ik zie al een lawaai arme koppeling.
De afstel tekens op het vliegwiel zoeken op de pomp de afsteltekens zoeken dan de juiste graden instellen middels de boutjes op de koppeling tussen de motor en de pomp.

Suc6
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major en hebben de trefwoorden startproblemen en witte rook geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!