Farmers Are Buying 40-Year-Old Tractors Because They're Actually Repairable.

Originele beschrijving
John Deere makes it difficult to repair its new tractors without specialized software, so an increasing number of farmers are buying older models.
 Farmers Are Buying 40-Year-Old Tractors Because They're Actually Repairable (vice.com)

John Deere makes it difficult to repair its new tractors without specialized software, so an increasing number of farmers are buying older models.

tractormember

Reacties

weurding
John deere en reparaties? 😅
Ritchie
Interessant stuk! Weet iemand hoe dat in Nederland zit? Hetzelfde als daar?
+1
Noorderling
@Ritchie
Je tekent al gauw 5jaar voor garantie die jezelf betaald, en daarmee verplicht bent je trekker naar een merkdealer te brengen. Daarnaast moet de laptop er al gauw aan waar maar enkelen een licentie voor hebben, je bent dus compleet afhankelijk. Daarnaast nog alle emissietroep die er bijop gekomen is. Dan is een bewezen trekker met 10.000uur opknappen en 10jaar rijden vast niet duurder dan nieuw kopen en de 10jaar halen met horten en stoten. Die halve storingen en beveiligingen tijdens het seizoen is het laatste wat je wilt, eerst door kunnen rijden en zien we later wel weer.
Bert353
@Noorderling Iedereen denkt maar (door de marketing) dat de laatste nieuwe dit of dat altijd beter is als de voorgaande, de tijd heeft bewezen en bewijst iedere dag nog dat dit inmiddels niet meer het geval is, zoals je ziet grijpen steeds meer mensen terug naar spullen uit een tijd dat het nog degelijk gemaakt werd, en niet meedoet aan die weggooi hype die we nu kennen.
rommert14
@Bert353 probleem is alleen dat er in de jaren 80 nog geen 300 pk tractoren waren en geen voorasvering en vario/powershift gaat na een paar lange dagen vervelend worden denk ik. Ik vind oud spul ook machtig maar alleen voor de voerwagen of eens even transport op vlak asfalt
Bert353
@rommert14 Tja, ik ken die moderne tractoren ook niet, ik hoef ze niet te gebruiken, maar het gaat mij voornamelijk om die kolder dat alles nieuw moet, en tegenwoordig het meeste wat nieuw is (tenzij het voor de industrie of militaire markt is) word werkelijk gebouwd om met 5 weken weer bij de vuilnis gezet te worden omdat het alweer kapot is, en als het per ongeluk toch te sterk gebouwd word, zit er wel een chip in die geprogrammeerd is om er na 2 jaar of zo mee op te houden.
Die onzin, daar word je doodziek van! (waarschijnlijk in meer opzichten als wij denken.)
En ik ben dus blij dat er steeds meer mensen dat zien en er ook op reageren.
rommert14
@Bert353 dat dat met trekkers ook zo is kan ik mei niet voorstellen
Bert353
@rommert14 nou ja, hier bij de mechanisatie staat het altijd vol met electronische problemen, ik ken zelfs iemand die een nieuwe mf kocht, die voordat ie de showroom uitwas al een reparatie rekening van 3000€ had vertelde die me.
plus dat verhaal waar deze post mee begon, dat zal toch ook ergens van komen, denk je niet?
weurding
@Bert353 had ik hem in de showroom laten staan . Trekker van ons is nu 11 jaar buiten normaal onderhoud nooit een sleutel aan geweest. Mag nu weg voor een ander hoop dat volgende eigenaar er net zoveel fun aan heeft
George
Quote Reactie van @weurding:
Mag nu weg voor een ander hoop dat volgende eigenaar er net zoveel fun aan heeft

Heb je een nieuwe gekocht?
weurding
@George ja, zelfde merk, dom he? 😄
George
Quote Reactie van @weurding:
a, zelfde merk, dom he?

Ja 😄 welk type?
weurding
@George 630
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Bert353:
iemand die een nieuwe mf kocht, die voordat ie de showroom uitwas al een reparatie rekening van 3000€ had vertelde die me.

Is bij een nieuwe toch garantie?
Bert353
@jammermaarhelaas neem ik ook aan, maar er zijn toch altijd dingen die daarbuiten vallen? iig dat was wat ie me vertelde.
George
Quote Reactie van @Bert353:
eem ik ook aan, maar er zijn toch altijd dingen die daarbuiten vallen? iig dat was wat ie me vertelde.


Dat lijkt me sterk.
+1
weurding
@George op een nieuwe altijd vol jaar garantie idd. En via verzekering eigen gebrek meeverzekerd
MaxxuM4ever
@George als je bij de dealer het huis af rijdt tegen een vrachtauto aan heb je gauw 3000 euro schade, kan de dealer of de trekker weinig aan doen.
weurding
@MaxxuM4ever als je een nieuwe trekker hebt en je verzekerd hem wa ben je mooi dom bezig. Heb hem voor 360 per jaar allrisk
+1
MaxxuM4ever
@weurding als je de schade kunt dragen is verzekeren zonde geld toch vind ik altijd
weurding
@MaxxuM4ever jouw centen. Jouw keuze😉
roscho
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
als je de schade kunt dragen is verzekeren zonde geld

In principe heb je gelijk. Maar een trekker is in de landbouw een onmisbaar hulpmiddel. Krijg je een ongeluk met je trekker, ben jij dan in staat om a la minute een nieuwe (of goede gebruikte) te kopen? De meeste boeren klagen dat het allemaal niet zo'n vetpot is.
Landini 6500
@rommert14 wat er niet op zit,kan ook niet stuk gaan
rommert14
@Landini 6500 nee dat is ook weer zo, toch vind ik dat isobus wel vernuftig hoor.
+1
hookwood
Why American Farmers Are Hacking Their Tractors With Ukrainian Firmware
A dive into the thriving black market of John Deere tractor hacking.

vice.com/en_us/article/…
Ynze Oenema
Nieuwe trekker rijd toch wel wat fijner 😉
+1
Kramer U800
In Duitsland zie nog een heel hoop oude tractor legendes rijden zoals MB-Tracs, Deutz 06'en, Fendt 300's. Daar weten ze wat ze hebben. Vooral in Zuid Duitsland.
rommert14
@Kramer U800 als je niet meer als 200 pk nodig bent kan dat mooi inderdaad
+1
Kramer U800
@rommert14 Precies
+1
roscho
@Kramer U800 Een reden daarvoor is de TÜV. Alles wordt spic en span onderhouden en blijft zodoende eeuwig meegaan. Als je het onderhoud niet op laat lopen, blijft het materiaal zijn waarde houden.
Meestal zijn trekkers niet technisch stuk, maar hier zijn ze soms zo slecht onderhouden dat het in orde maken meer kost dan inruil. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat iedereen zo handelt.
Kramer U800
@roscho Dat klopt inderdaad, en hier in Nederland gaat dat nou eenmaal zo. Meeste boeren onderhouden hun tractor helemaal niet als ze zeggen dat ze het zelf doen.
+1
roscho
@Kramer U800 En daarbij is de gemiddelde Duitser was behoudender dan de Nederlandse boer. Als ze iets hebben wat werkt en wat zich bewezen heeft, hoeven ze niet zonodig iets anders.
Auto's blijven in Duitsland gemiddeld genomen ook veel langer bij de eigenaar. Waar in Nederland mensen gemiddeld binnen 4 a 5 jaar van auto wisselen, rijdt de Duitser er wel 8 tot 10 jaar mee, vooral Duitsers vanaf middelbare leeftijd. Jongeren groeien nog in welvaart en daarom ruilen ze ook wat vaker van auto.
+1
dijkstra uit w
Vice is de nieuwe hippe nieuws omroep van Disney, gelukkig hebben ze al meer dan 400 miljoen moeten afschrijven op hun investering. mensen trappen niet meer in het propaganda nieuws van grote spelers. nu doen ze allemaal een leuke en hippe stukjes schrijven over van alles en nog wat. en als jij denkt dat dit een betrouwbare nieuws zender is die ook wel eens ander nieuws brengt. dan komt er op een cruciaal moment bericht begeving over een belangrijk onderwerp die iedereen een bepaalde mening ergens over moet geven.
je wordt belogen waar je bij staat. ooit van de bende van nijvel gehoort.
en waarom vinden ze altijd de indemniteit bewijzen van de dader van terrorisme maar zien we geen lijken als z in de strijd zijn doodgeschoten.. zee mans graf..
+1
jordi 1455
@dijkstra uit w Vice is al actief sinds 1994, overigens is Vice niet de enigste media-outlet die flink geld verliest.
Pluto
80 % van de storingen zijn van elektrische aard . Meestal zijn het de bewakers van het onderdeel , oftewel sensoren geven de geest . Een onderdeel van 9 euro wat door een monteur vervangen moet worden , daar is hij ruim een uur met bezig tegen een tarief van 65 euro per uur .
Als je pech hebt licht het onderdeeltje niet op het schap en moet je wachten tot morgen !!!. En het leveren van onderdelen is al een langere tijd een drama bij grote mecha bedrijven . Zelf vinden ze zich geweldig met 24 uurs service en nog meer luxe met allerlei oorkondes op de muur met 4 of 5 sterren . Levertijden van anderhalve week of langer zijn geen uitzonderingen meer . Vandaag bij onze dealer geweest ,,stonden 5 tractoren in werkplaats te wachten op onderdelen welke op de eerst dag van de week waren besteld . Dit kun je als dealer of ondersteuner niet maken .
+2
hoest
@Pluto
Ik weet niet bij wat voor dealers jij komt maar bij degene waar ik kom is 90% voor 17:00 besteld morgen in huis
Pluto
@hoest Agco dealers daar loopt het nog niet zoals het hoort en sinds Kramp de nieuwe hal in gebruik heeft krijg ik TE vaak te horen ,er is niets mis gegaan . Ook hebben dealers vaker het importeur schap van een merk met als gevolg een eigen onderdelen voorziening en lange wachttijden .Wij doen het meeste onderhoud zelf en staan TE vaak stil om leverantie problemen . Ze zullen hun best wel doen en het zal best gecompliceerd zijn maar die 90 % wordt bij lange na niet gehaald .
hoest
@Pluto
wij rijden mf en de machines zijn in onderhoud bij een fendt dealer. Bij beide geen klachten wat betreft leveren maar ja we zitten hier in Friesland niet in Frankrijk 😀
roscho
@hoest 't Is bij jullie geen Frankrijk, maar die MF komt daar uiteindelijk wel vandaan.
Bert353
@hoest nee hoor, er zijn toch nog heel wat plaatsen in Europa waar het makkelijk één week of meer duurt, eigen ervaring, midden Frankrijk.
+1
roscho
@Bert353 Klopt, ik heb ook familie in Frankrijk, die weten daar ook over mee te praten. En dan die Franse onderdelenprijzen.... Uren zijn goedkoop, maar je betaalt het er aan materiaalkosten dubbel en dwars bij. Plus dat er vaak echt domme monteurs aan het werk zijn.
+2
jammermaarhelaas
@roscho

Conclusie: blijf weg uit Frankrijk 😀
roscho
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Conclusie: blijf weg uit Frankrijk

Het is dat ik er familie heb, maar anders zien ze mij niet in Frankrijk. Ik vind het maar een dom volk. In besloten kring heb ik hier nog wel andere bewoordingen voor...
En het vervelende is, dat de mensen in het gebied waar mijn familie zit, niet eens fatsoenlijk Frans kunnen spreken. Ghanezen en Libiërs kan ik beter verstaan dan die Fransen. Of zou het kunnen dat die laatsten van dezelfde leraar les hebben gehad als ik???
Bert353
@roscho parijs? een van de voorsteden?
jammermaarhelaas
@roscho

Het is ludiek bedoeld 😉
+1
roscho
@jammermaarhelaas Voor jou is het ludiek bedoeld, maar ik zit er mooi mee dat ik om mijn familie te zien te maken heb met die Fransen.... 😉
Fendt926Driver
@roscho frankrijk is een mooi land.
Moesten er geen fransen wonen
roscho
@Fendt926Driver Mijn ervaring (en ook die van mijn familie) is dat je als buitenlander steevast wordt gen***d. Producten duurder verkocht dan aan Fransen, onbetrouwbaar in afspraken en werk, chauvinistisch, egoïstisch, a-sociaal in het verkeer, ....
Je hoeft alleen maar te kijken naar de protesten van de laatste weken, die gaan erom dat ze nu tot 64 zouden moeten werken, dat was 62. Dat terwijl het land bijna failliet is. In bepaalde overheidsbaantjes hoef je zelfs maar tot 50, terwijl dat de baantjes zijn die je totaal niet aan de botten komen!
Als je iets verkoopt, moet je er niet op vertrouwen dat je nog geld ontvangt als je het product al hebt meegegeven.
Ach, ik kan er wel een boek over schrijven, maar dat zal ik hier niet doen omdat het niets meer met trekkers te maken heeft.
+1
Fendt926Driver
@roscho klopt.
Je gaat naar de plaatselijke bouwmarkt (50 km verderop) en wilt 12 underlayment platen van 1.22×2.44 hebben ze er maar 4.
Die neem je mee. De week erop kom je terug voor de rest hebben ze er weer maar 4
Toen 2 opleggers vol bouwmaterieel in nederland laten laden en brengen dan weet je zeker dat je het met 2 dagen hebt.

Als de aannemer belooft maandag te komen komt die ook op maandag maar of dat de eerst volgende maandag is of 5 weken later weet je nooit.
weurding
@George.bj 2009. Met pijn in mijn hart .echt. fijne trekker

(klik om te vergroten)

Deze geruild
Henry1
@weurding met pijn in je hart?

Waarom houd je hem dan niet nog een poosje?? Prima trekker toch?
weurding
@Henry1 klopt. Niks mis mee. Maar financieel gezien voordelig. Heeft laatste paar jaar door lichamelijke problemen bijna niks gedraaid. Grote beurt gehad in die tijd nadien 150 uur gedraaid. Iemand die een perfecte trekker zoekt met weinig uren is dit echt waar een kans. 1e accu zelfs nog. Mag je rustig proefrijden hier
ares697
@weurding Nou onze 510 is van 2008 en ik ben nog niet helemaal te spreken over de degelijkheid. Een aantal storingen die er niet uit willen (kopakkermanagement wat er niet op zit??) her en der wat roest en nog wat kleine dingen.
weurding
@ares697 roest? .... 510 is qua vermogen misschien gelijk maar niet te vergelijken met 610.nogmaals. nooit maar ook echt nooit wat mee gehad. Fijne trekker sterke motor en ruime geveerde cabine. Maar er zijn zelfs fendt rijders die ook wel eens wat hebben. Heeft hier nooit een nacht buiten gestaan in 11 jaar
fendt308-driver
Quote Reactie van @weurding:
ook wel eens wat

Met regelmaat*🤫😜
roscho
@Bert353 Ghanezen en Libiërs niet in de voorsteden, maar de Afrikaanse hulpvragers op tv.
Familie: ook niet in de voorsteden, maar Normandië
Bert353
@roscho Normandiers zelf hebben ook niet de beste naam in Fr zelf, net als de Bourbonnais, is allemaal volk met een erg geknepen "derriere", en dat zijn dan nog lang niet de enige. triest! de wereld zou zoveel beter kunnen zijn .
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
volk met een erg geknepen "derriere"

Die uitdrukking ken ik niet, wat bedoel je daarmee?
Bert353
@roscho dat ze bang zijn voor van alles en nog wat, wat ze niet kennen, er zullen er vast ook bijzitten die anders zijn, maar ze zijn hier toch erg stug.
roscho
@Bert353 Achterdochtig en bijgelovig. Bijna een ontwikkelingsland.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!