Hallo allemaal,
Ik heb vandaag een oliewissel gedaan bij mijn ford 8210. Ik heb er 19 ltr shell helix 15w40 ingedaan maar nu heb ik geen oliedruk meer. Filter heb ik niet vervangen want dat was maar 150 uur oud ofzo. Ik heb de druk gemeten in het gat van de sensor (sensor misschien kapot), maar hij geeft op de manometer helemaal niks aan. Onder het oliefilter zit ook een aansluiting voor de meter, maar ook daar geeft hij helemaal niks. Even met v.d. Kolk in zetten gebeld en die gaven aan dat een overdrukklep vd oliepomp zou kunnen blijven hangen. Om hier bij te komen moet het carter er onder uit en dus de vooras.
Vanmorgen met starten en neerzetten nog niks aan het handje..................
Heeft iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn en zou het niet vv van het filter er mee te maken kunnen hebben?
Groetjes Bouke
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Heeft de oliepomp de olie niet laten lopen en moet hij het eerst weer aanzuigen. Wat hij door slijtage niet meer kan.
Maar je weet zeker dat de meter het doet?
En vanmorgen trekker gestart en daar ging het olielampje gewoon uit.
Toen stil gezet, olie eraf, nieuwe erop. Daarna ging het lampje niet meer uit en dus geen druk meer kunnen meten bij de oliedrukzender?
Het is wel heel vreemd dat je 0,0 druk hebt. Stel dat de klep open staat dan zul je volgens mij altijd wel een hele kleine druk kunnen meten.
Vandaag verder gegaan. Ik heb eerst geprobeerd of er olie uit de filteraansluiting kwam of uit de zender aansluiting. Geen van beide had resultaat. Toen een lijstje van mogelijke oorzaken gemaakt:
- Oliepomp defect (aandrijving of pomp)
- Overdruk klep oliepomp blijft hangen
- Aanzuigbuis trekt "valse lucht"
- Zeef aanzuigbuis oliepomp verstopt
- Verstopping elders in het traject
Om de oorzaak Oliepomp defect en eventuele vervuiling te reinigen heb ik na overleg besloten om het carter te overvullen met een mengsel van diesel en olie. 15 ltr diesel erbij gedaan en banden aan de voorkant grotendeels leeg laten lopen zodat de trekker mooi recht staan en de oliepomp met aanzuigtraject onder staan.
Hierna heb ik de motor rond laten draaien (stopknop uitgetrokken) met het filter gedemonteerd. Nu kwam er olie (dun als water dus) uit de filter aansluiting. Hierna filter gemonteerd en de zender gedemonteerd. Ook hier kwam olie uit. De rest van de dag heb ik de motor af en toe rondgedraaid om de diesel zn werk te laten doen (oplossen troep).
Ik weet nu dat de pomp en de aandrijving werken. Morgen wil ik de motor aftappen tot hij op z'n normale peil zit (zit nu dus 35 ltr in). Eens kijken wat er dan gebeurd.
Groetjes Bouke
p.s., het geintje met zo'n hoeveelheid diesel in het blok heb ik vaker uitgehaald bij oude volvo's met meer als 5 ton op de teller; maar niet laten lopen, allen ronddraaien en al helemaal niet belasten. Diesel heeft ook een zekere smerende werking, maar minder/anders als olie. Bosch VE pompen lopen tonnen en worden intern alleen door diesel gesmeerd.
Ik heb het gedaan zoals ik hiervoor beschreven heb. Op het laatst helemaal afgetapt en goed leeg laten lopen. Nieuwe (10w40) olie erin, motor rond laten draaien tot er olie uit de oliefilter aansluiting kwam. Luchtfilter gemonteerd. Motor rond laten draaien tot er olie uit het zender gat kwam (alles zonder te starten) en toen gestart. Lampje ging vrijwel meteen uit. Voordeel van even laten draaien zonder starten is dat hij ook nog wat restjes van het olie/diesel mengsel eruit gooit.
Eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden die overblijven; Klep die is blijven hangen of vervuiling. Valse lucht op de aanzuiging kan niet omdat hij dan met het diesel mengsel op normaal peil ook niks had moeten doen. Wat het nu precies is geweest zal wel een raadsel blijven. Wat er uit kwam lopen was wel donker, maar niet extreem vervuild.
Ik hoop dat mocht het voorkomen, iemand anders nog wat heeft aan dit verhaal. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Mvg. Bouke