Ford 8210 - Geen oliedruk na oliewissel

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een oliewissel gedaan bij mijn ford 8210. Ik heb er 19 ltr shell helix 15w40 ingedaan maar nu heb ik geen oliedruk meer. Filter heb ik niet vervangen want dat was maar 150 uur oud ofzo. Ik heb de druk gemeten in het gat van de sensor (sensor misschien kapot), maar hij geeft op de manometer helemaal niks aan. Onder het oliefilter zit ook een aansluiting voor de meter, maar ook daar geeft hij helemaal niks. Even met v.d. Kolk in zetten gebeld en die gaven aan dat een overdrukklep vd oliepomp zou kunnen blijven hangen. Om hier bij te komen moet het carter er onder uit en dus de vooras.
Vanmorgen met starten en neerzetten nog niks aan het handje..................

Heeft iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn en zou het niet vv van het filter er mee te maken kunnen hebben?

Groetjes Bouke
contitour

Reacties

Hkramer
Als de overdruk klep blijft hangen zou de volgende zwakste schakel er toch af schieten? olie filter bijv.
jammermaarhelaas
@Hkramer

Ik denk dat er bedoeld wordt dat de overdruk-klep open blijft staan, dus in open stand blijft "hangen" of klemmen in zijn behuizing.
contitour
+1
Ford 8700 force
@jammermaarhelaas snap ook niet als je 19 liter nieuwe olie in je blok mikt en het filter met 150 uur laat zitten...
+4
Klein Rot
@Ford 8700 force
Verkeerde zuinigheid
+3
radium45
Even heel kort door de bocht.. Zit die 19 liter ook in het carter of in de opvangbak? Stel, je hebt vergeten de aftapplug weer te monteren? Of een ander had dat zullen doen.. Zeg maar zo wat..
contitour
@radium45 Nee hoor, zit gewoon in het carter.
Klein Rot
@contitour

Heeft de oliepomp de olie niet laten lopen en moet hij het eerst weer aanzuigen. Wat hij door slijtage niet meer kan.
contitour
@Klein Rot Vanmorgen met aanzetten geen probleem en in het verleden ook nooit enig probleem met de olie druk gehad. Is echt van na de wissel. Ik denk zelf dat het eerder andersom is. Door de wat dikkere olie (15w40) en de kou is de release valve open komen te staan door de opgebouwde druk (dikkere olie=meer druk)
+1
nhmonteur
Ik hoorde dat je mijn collega vanmiddag aan de lijn had.
Maar je weet zeker dat de meter het doet?

En vanmorgen trekker gestart en daar ging het olielampje gewoon uit.
Toen stil gezet, olie eraf, nieuwe erop. Daarna ging het lampje niet meer uit en dus geen druk meer kunnen meten bij de oliedrukzender?

Het is wel heel vreemd dat je 0,0 druk hebt. Stel dat de klep open staat dan zul je volgens mij altijd wel een hele kleine druk kunnen meten.
+1
arnoba
@nhmonteur Als ik van hem was zou ik gewoon eens proberen te starten zonder iets in de aansluiting, als er dan olie uitspuit was de meter kapot, anders is er idd geen druk. Ik zou zeggen, ik hoop dat je wat kuiswerk hebt, dan is er druk 😉
contitour
@arnoba Het verloopstukje van de externe oliedrukmeter blijft helemaal schoon. Er komt helemaal niks aan bij de zender. ....., dus zonder zender zal er ook niet veel uitkomen....
contitour
@nhmonteur Ik zal morgen de meter eens testen op een ander voertuig. Het is geen dure geijkte meter, maar het is wel heel toevallig als zowel het olielampje blijft branden als dat de meter 0 aangeeft; maar je weet het niet.
Ik heb idd gemeten bij de drukzender als bij het oliefilter (zit rechts onder ook een aansluiting). Helemaal niks.
Ik zou ook echt niet weten wat het anders zou kunnen zijn behalve lucht, niet aangedreven pomp of de klep die open blijft staan, maar ik wil eerst alles uitsluiten voordat ik de hele boel overhoop trek.......
Bakker S
Heb het zelf ook wel meegemaakt dat er lucht in het systeem zat. Motor filter eraf en ff starten met de stopknop uit. Komt er olie? Filter er op en gaan. Anders olie in de leiding naar de motoroliepomp gieten. Desnoods dunnere olie pakken. Hopelijk lukt dit. Succes
contitour
@Bakker S Ga ik proberen. Bedankt voor de tip!
joop-same
@contitour Het zou maar zo kunnen dat je olie pomp stuk is, zelf ook al wel meegemaakt met een trekker.
+3
contitour
Update:

Vandaag verder gegaan. Ik heb eerst geprobeerd of er olie uit de filteraansluiting kwam of uit de zender aansluiting. Geen van beide had resultaat. Toen een lijstje van mogelijke oorzaken gemaakt:
- Oliepomp defect (aandrijving of pomp)
- Overdruk klep oliepomp blijft hangen
- Aanzuigbuis trekt "valse lucht"
- Zeef aanzuigbuis oliepomp verstopt
- Verstopping elders in het traject
Om de oorzaak Oliepomp defect en eventuele vervuiling te reinigen heb ik na overleg besloten om het carter te overvullen met een mengsel van diesel en olie. 15 ltr diesel erbij gedaan en banden aan de voorkant grotendeels leeg laten lopen zodat de trekker mooi recht staan en de oliepomp met aanzuigtraject onder staan.
Hierna heb ik de motor rond laten draaien (stopknop uitgetrokken) met het filter gedemonteerd. Nu kwam er olie (dun als water dus) uit de filter aansluiting. Hierna filter gemonteerd en de zender gedemonteerd. Ook hier kwam olie uit. De rest van de dag heb ik de motor af en toe rondgedraaid om de diesel zn werk te laten doen (oplossen troep).
Ik weet nu dat de pomp en de aandrijving werken. Morgen wil ik de motor aftappen tot hij op z'n normale peil zit (zit nu dus 35 ltr in). Eens kijken wat er dan gebeurd.

Groetjes Bouke

p.s., het geintje met zo'n hoeveelheid diesel in het blok heb ik vaker uitgehaald bij oude volvo's met meer als 5 ton op de teller; maar niet laten lopen, allen ronddraaien en al helemaal niet belasten. Diesel heeft ook een zekere smerende werking, maar minder/anders als olie. Bosch VE pompen lopen tonnen en worden intern alleen door diesel gesmeerd.
+2
casejxu115
@contitour moter aftappen tot hij op peil is ?
Ik zou hem toch maar even helemaal aflaten en weer 19 liter nieuwe erop.
Anders had je net zo goed zonder oliedruk door kunnen rijden.
+1
contitour
@casejxu115 Ik boedoel motor aftappen tot er weer 19 liter mengsel olie/diesel inzit, ronddraaien zonder filter en met zender en kijken of er olie uit komt, ronddraaien zonder zender en met filter en kijken of er olie uit komt. Alles zonder de motor te starten.
Als beide ja zijn dan het mengsel aftappen en nieuwe olie erop. Anders had ik idd net zo goed zonder oliedruk kunnen blijven rijden................😬
+4
contitour
Ja, hij heeft weer druk en loopt weer.
Ik heb het gedaan zoals ik hiervoor beschreven heb. Op het laatst helemaal afgetapt en goed leeg laten lopen. Nieuwe (10w40) olie erin, motor rond laten draaien tot er olie uit de oliefilter aansluiting kwam. Luchtfilter gemonteerd. Motor rond laten draaien tot er olie uit het zender gat kwam (alles zonder te starten) en toen gestart. Lampje ging vrijwel meteen uit. Voordeel van even laten draaien zonder starten is dat hij ook nog wat restjes van het olie/diesel mengsel eruit gooit.

Eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden die overblijven; Klep die is blijven hangen of vervuiling. Valse lucht op de aanzuiging kan niet omdat hij dan met het diesel mengsel op normaal peil ook niks had moeten doen. Wat het nu precies is geweest zal wel een raadsel blijven. Wat er uit kwam lopen was wel donker, maar niet extreem vervuild.

Ik hoop dat mocht het voorkomen, iemand anders nog wat heeft aan dit verhaal. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Mvg. Bouke
+1
nhmonteur
@contitour top dat het gelukt is. Je hebt niet meer met de meter eraan gemeten?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!