Illustratie van:

Same Italia 35 - Na het stralen plaatwerk spuiten.

Hallo,

Ik ben het plaatwerk van mijn Same Italia 35 aan het opknappen. de motorkap en de spatborden worden gestraald en daarna gerepareerd waar nodig. Moet ik hem voor het lak spuiten eerst in de ijzermenie zetten of in de spuitplamuur/ primer?

met vriendelijke groeten Albert Kooij.

Deel dit topic

Reacties

lukasbelarus
Plamuur mag in iedergeval niet op blank staal
+2
simon
Plamuur mag juist wel op blank staal. Maar het mopiste werken is om het plaatmateriaal eerst in de 2k epoxy primer te zetten en vervolgens plamuren. Zo word je plaatmateriaal niet gelijk weer zwart of rood vant roest. Hierdoor kan je ook beter de oneffenheden zien vanwege de primer eiglans heeft.
lukasbelarus
@simon oke, toen ik mijn machines ging spuiten zei de verfzaak; wat je ook doet blank eerst primer of epoxy of iets en dan pas plamuur; zei zeiden dat plamuur niet hecht op blank staal
Hkramer
@simon waar haal jij je 2K lak en Primer?
simon
@Hkramer bij mijn baas
Als eerste zou ik het plaatwerk repareren, daarna stralen, zodat je op blank materiaal kunt starten met een goede primer.
+1
erik9831
Hoe heb jij (je broer) het gedaan @a3vandiejen
+2
a3vandiejen
@erik9831 Wij heb het zoals @simon zegt gedaan. Eerst strak maken, plamuren, epoxy primer.
Maar moet je wel zo snel mogelijk de epoxy erop spuiten.
Anders heb je zo weer roest plekken.
+1
wim-same
@a3vandiejen @Albert same Eerst plaatwerk repareren, Dan stralen, Plamuren en daarna pas in de epoxy of in de zinc. Als je eerst Epoxy doet dan schuur je de epoxy er weer af als je de plamuur gaat schuren.
+1
a3vandiejen
@erik9831 @Ford revisiemotor Inderdaad als er gestraalt is natuurlijk gelijk in de epoxy laten zetten.
Maar ik heb hem zelf geschuurd. Vandaar deze keus.
+1
a3vandiejen
Zie wel dat ieder zijn eigen denkwijze heeft, als ik hem had laten stralen had er eerst epoxy op gegaan.
Hierna is hij in de epoxy gegaan en kon hij goed zien hoe het eruit zag.

(klik om te vergroten)

S'morgens geplamuurd, s'middags gespoten. En de dag ervoor geschuurd.
Albert same
@a3vandiejen dus na het stralen eerst epoxy er op? En dan plamuren?
Kan hier dan direct de grond lak op of eerst nog met spuitplamuur?
+2
johndeere 2650
@Albert same spuitplamuur is ook een grondverf die krasjes en putjes kunnen vullen van plamuur/kleine roest plekjes.na het plamuren is het mooier om spuitplamuur te gebruiken want dan kun je het er beter eruit werken
a3vandiejen
@johndeere 2650 Gert zegt altijd, als je niet veel ervaring hebt met spuiten .....spuitplamuur gebruiken....ik zelf weet niet wat wijs is.
+1
johndeere 2650
@a3vandiejen ik vindt het lekker werken met spuitplamuur haha epoxy gaat ook wel goed alleen soms moet je er zo lang op wachten tegen over spuitplamuur dan is dat gewoon sneller om spuitplamuur te gebruiken
a3vandiejen
@johndeere 2650 Ja snap ik hoor, maar ik heb het van horen zeggen[broer] en jij doet het zelf, vind ik zo ie zo knap.
+1
wim-same
@johndeere 2650 Maar spuit plamuur is geen roest weren middel en epoxy wel. Maar na de epoxy kan je toch ook nog spuit plamuur gebruiken ? Maar als je goed geplamuurd en geschuurd heb, heb je toch ook geen spuit plamuur meer nodig.
+2
johndeere 2650
@wim-same die is wel roest werend alleen epoxy kan er beter tegen.zet alles inderdaad in de epoxy dan strak maken met plamuur en dan spuitplamuur er over mooi strak te krijgen. Soms kan je wel eens wat terug zien van plamuur en met spuitplamuur kan je het eruit werken
a3vandiejen
@Albert same Ja na het stralen eerst epoxy er op, wel weer schuren op de plekken waar je plamuur aanbrengt....m,n broer gebruikt geen spuitplamuur, maar spuit iets dikker dan normaal met 3,5 bar.

(klik om te vergroten)

De kleur is wat vertekend door de lampen van de spuitcabine.
+1
kristof d 25
De correcte manier om achteraf geen kans op roest meer te krijgen is: grondig zandstralen, onmiddellijk (laten) metalliseren, en vanaf dan is het metaal al afgesloten van vocht en lucht. Het kost wel wat geld maar dan heb je een goede basis om mee te starten....
Dan kan je nog epoxi spuiten en kleine oneffenheden wegwerken.
Het spreekt vanzelf dat grotere slijp /las/en andere mechanische bewerkingen eerst dienden te gebeuren, (vóór het stralen) anders verwijder je de metallisatie.....
Ik heb mijn Deutz -1956 volledig op deze manier gerestoreerd, en het resultaat is showroom waardig....
+1
valmet805
Inderdaad eerst ontvetten dan stralen of schuren dan stofvrij maken met als laatste net voor spuiten kleefdoek dan de 2k epoxy primer erop daarna pas plamuur. Er moet voor plamuren wel al eerst een primer opzitten als hecht middel en bescherming van plaatwerk. Succes
+1
Albert same
Bedankt allemaal voor de behulpzame reacties!
+1
@Albert same
Kun je wat fotoś plaatsen van de werkzaamheden?
+1
Albert same
@Ford revisiemotor vanmiddag gaan we weer stralen!
+2
Albert same
1e spatbord en allebei de spatkleppen heb ik gestraald. Aankomende week worden ze gerepareerd door mijn vader zodat ik ze kan spuiten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
wim-same
@Albert same Toch zien deze er nog redelijk uit. ze zijn goed te repareren.
a3vandiejen
@Albert same Mooi Albert, Word weer een mooie Same.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Italia 35 en hebben de trefwoorden Spuiten en plaatwerk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN