57

Wie gebruikt er een brandhoutzaag met een stationare motor eraan?

Ik heb een oude cirkelzaag waarmee brandhout gezaagt word, die word aangedreven met een platte riem aan een 380V electromotor, dat hindert me in waar ik deze zaag kan gebruiken.

Tot nu toe heb ik ook geen dorspoulie kunnen vinden voor aan m'n MF65, bovendien word me telkens verteld dat dit slecht voor de motor is, lang stationair draaien voor de klover of zaag. (verglazing van de cilinder?)

zodoende dacht ik om een stationaire motor te zoeken die mijn zaag kan aandrijven?
Wie hier heeft ervaring met zoiets?

Deel dit topic

Reacties

Begin met rpm meten van de huidige motor. Berekenen van de omtrek van de poulie's kijk hoe veel vermogen de motor heeft.
Daarna reken je de effectiviteit van een brandstofmotor en ga dan verder rekenen.
@valmet 605 de omtrek van de poulies zijn: motor 34.5cm / zaag 34.5cm dus een 1:1 overbrenging.
Rpm=1500 en vermogen is ,2,94Kw of 4Pk continue op 380V
Hoe zou dat dan vertalen naar een motor?

(klik om te vergroten)

Aandrijving met platte riem

(klik om te vergroten)

Zaagtafel
+1
Ik dacht eigenlijk aan zoiets?

kijk bij de 0.46 min.
@Bert353 Kun je niet iets met een oude motor uit een melkmachine? Ik herinner me dat onze buurman vroeger zo'n melkkar in de wei had staan, daar zat een Wolseley in.
Een petter motor bijvoorbeeld 😉
@marcel-pek ja, geloof ik ook. één jaar geleden kwam ik per ongeluk terecht op een website van een handelsonderneming in NL die zulke motoren nog nieuw verkocht. helaas kan ik die niet meer vinden. weet iemand wie ik bedoel?
@Bert353 Ik vond een advertentie van dit bedrijf op Marktplaats: halvewerk.nl/motoren/
@roscho zoiets was ik ook al tegengekomen, maar die H.O. die ik bedoel verkocht van dat soort motoren zoals in het filmpje, petter of zo Merk precies herinner ik me niet meer, te lang geleden.
Zelf heb ik een haakse overbrenging met riempoullie uit onze rivera cassalis lage druk pers in de bok van de zaag gebouwd en drijf die dus aan met de trekker. Stationair op 1000 toeren aftakas.
Loopt super.
Is makkelijk op te zetten. Heen rijden. Zaag uit de hef een meter aanrijden en de aftakas er tussen en rustig zagen.
Ben helemaal niet bang dat zuigers verglazen of iets anders erbij.
Voor de klover stast de trekker ook wel eens 2 uur stationair om die van olie te voorzien
@Fendt926Driver veel mensen die ik ken en zoiets ook doen, komen op een gegeven moment allemaal met het puntje dat hun motoren meer als normaal beginnen te roken en beginnen olie te verbruiken. als de motor dan opengaat zijn de boringen verglaasd. mijn 65 moet ik nu ook reviseren om die reden. Verder heb ik het idee, Dit weet ik dus niet zeker, maar die motoren zoals in het filmpje zijn toch gebouwd voor zoiets? bovendien lijkt het me ook leuk.
@Bert353 mijn werk trekkers draaien een 200 uur per jaar gemiddeld.
Dus de 4 uurtjes stationair worden ze niet anders van.
En er volgt genoeg zwaar werk waar de trekker weer mee schoon brand.

Maar een extra motortje ervoor is leuk om te hebben.
Maar of je moet het klaar hebben staan. Of heel veel tijd hebben anders ben je al een uur bezig met klaar zetten
@Fendt926Driver da's waar, maar meestal als ik die zaag ga gebruiken ben ik daar wel een weekje druk mee, om al het hout kort te zagen.
@Bert353 Langdurig stationair zonder belasting draaien is voornamelijk slecht voor turbo motoren. De turbo bouwt geen druk op en dit is funest voor de afdichtingen, hij gaat als het ware olie aanzuigen die voor de smering bedoelt is omdat er geen tegendruk is. Je ziet ook vaak wel dat oude slechter wordende turbomotoren die bijvoorbeeld een half uur stationair gelopen hebben en die ineens volgas moeten draaien dat die een ontzettende blauwe walm uitblazen, dit is olie wat door de turbo heen komt.; Dat is een teken dat de turbo er niet beter op wordt.
@radium45 Ok, dat geloof ik ook wel. maar de meeste trekkers waar ik het hier over heb, en over welke die LMB mannen spraken, zijn trekkers uit de 60er en 70er jaren.
Ik geloof niet dat er toen al turbo's opzaten?
en volgens die LMB mannen was het verglazen van de cilinderwanden toen toch ook een probleem.
@Bert353 hier ook boeren vroeger die de trekker elke morgen en avond stationair lieten pruttelen bij de doorloop melkwagen
Hadden ook vaker problemen met de motor van de trekker
+1
@Fendt926Driver Onze MF 135 heeft ook jaren bij de doorloopwagen gedraaid maar nooit problemen met de motor gehad.
@Tractor TV uitzonderingen bevestigen de regel.
Die boer had er een landinie 6500 voor staan.
En later inderdaad een mf 35.
Misschien kunnen die er beter tegen
@Fendt926Driver Misschien wel, zal vast ergens verschil in zitten want een stationaire motor kan er ook tegen.
@Tractor TV Stationaire motoren zijn veelal industrie motoren en totaal niet te vergelijken met een tractormotor ook al zien ze er hetzelfde uit. Zo zit er bijvoorbeeld bij DAF nogal verschil in welke je hebt. Je moet ook nooit een gewone vrachtwagenmotor voor een maismolen bouwen, dat gaat maar even goed en als je de industrieversie hebt loopt dit jaren.
@radium45 bijzonder! Wat is het verschil dan? Waarom kan de ene er wel tegen en de ander niet?
@radium45 Bepaalde tractoren zijn toch uitgerust met motoren die ook stationair worden gebruikt, bijv. in schepen. Zo vond ik de motor uit mijn Ebro 6125 (Perkins) ooit aangeboden als scheepsmotor. In de trekker 125, in de boot 180 pk.
@roscho Kan best wel eens voorkomen dat ze hetzelfde zijn, dat zal ik niet ontkennen. Vaak zit er al verschil in de regulateur van de inspuitpomp.
Quote Reactie van @radium45:
Vaak zit er al verschil in de regulateur van de inspuitpomp.

Het zou inderdaad kunnen dat in de boot een andere brandstofpomp zat dan in de trekker. Maar hoe zou dat dan invloed kunnen hebben op het al dan niet verglazen van cilinderwanden?
@roscho Daar noemde ik ook niets over, ik zei dat 1 van de dingen die vaak al anders is...
@radium45 Klopt, ik had die verglazing nog in mijn hoofd van een eerdere reactie. Sorry.
@Bert353 ik heb een Lister stationaire motor staan die alleen voor dit doel gebruikt werd op een kasteel in de buurt., heeft jarenlang dienst gedaan.
@CoenNijenhuis heb je daar een foto van?
Ik heb nog een haakse overbrenging liggen, met platte poulie welke op de aftakas past.... Maar ik moet even overleggen of hij weg mag
+2
Aangezien je zaag nu op stroom werkt, gewoon een kleine generator erbij en je kan zo verder werken. Veel eenvoudiger, die kan je ook nog eens voor andere dingen gebruiken.
@deufi 380V , 2.4Kw, en dat noem jij klein?
+2
@Bert353 ja dat is klein
@Bert353 ja dat is klein. Mijn inziens zou iedereen standaard minstens een 6kva generator moeten hebben voor noodgevallen en stroomstoringen.
+1
@deufi je bedoeld ieder huishouden? Ben bang dat als hier langdurig stroomstoring is dat de hele buurt hier koffie komt drinken 😂
@ronald-deutz-fahr Gezellig toch, dan komt er nog eens iemand. Ja ieder huishouden. Hier komen storingen vrij frequent voor en dan is het handig als je zelf voorzienend bent.
@deufi
Waar woon je precies? Buiten Nederland? Hier is laatste storing 2 jaar terug, voordat ik de aggregaat achter de trekker had deed alles het alweer.
ja daarom, kon weleens gezellig worden als iedereen tegenwoordig een elektrische cv heeft😜
Heb een aggregaat achter de trekker, hoe zwaar weet ik niet, maar de melkrobot, compressor, en melkkoelmachine kunnen er tegelijk op draaien.
@ronald-deutz-fahr Nee gewoon in Nederland, Altena. Hier in de regio is afgelopen jaren veel gegraven voor aanleg van natuur en industrie, waarbij soms dagelijks wel een kabel geraakt werd en dan was de stroom er weer uren af. Intussen gelukkig wat minder frequent. We hebben er nu een van 80kva met automatische netovername. Echt ideaal, altijd binnen een minuut weer stroom. En nog een wat kleinere van 25kva, die we vooral gebruiken op het land om stortbak en transportbanden aan te drijven om direct afland op de vrachtwagen te kunnen laden en wat ad-hoc werkzaamheden waarbij wat meer vermogen nodig is, dan accu apparatuur aan kan. (beide complete sets met motor en tank)
@deufi 80kva, das pittig! Heb je er ook koelcellen ofzo op draaien?
Ideaal als ze zelf starten, al is het wel een aanslag op de motor. Starten, Dikke Zwarte pluim, en gelijk het gas erop. Vraag me weleens af hoelang dat goed gaat...
@ronald-deutz-fahr Er draaien diverse pompen en koelingen inderdaad. Nee hij start eerst op, loopt 1 minuut warm, en dan pas schakelt hij over. Echt dik pluimen doet hij dan niet.
+1
@deufi dat is mooi! Ik test bij een kuikenhouder weleens de noodstroom aggregaten, dat is echt met geweld starten en gas erop. Arme turbo arme koppakkingen..
+1
@ronald-deutz-fahr Hier heb ik het testen automatisch ingesteld. Iedere maand draait hij een uurtje proef. Dat is beter voor de motor.
+1
@ronald-deutz-fahr mijn beregeningsmotor komt uit een sprinklerinstalatie van een chemische fabriek. Bij brand sprong eerst een eletromotor met pomp aan, viel de stroom uit was mijn motor aan de beurt. Ook deze moest meteen volgas en presteren, was echter minder een probleem want hij had ook een verwarmings element in het koelsysteem dus was altijd warm.
@wotan2 net als de brandweer. maar iig "presteert" die motor nog.
@Bert353 Ja nog wel gelukkig, is hier wel een keertje bijna omzeep geholpen toen hij niet helemaal afsloeg toen de haspel binnen was, en een paar uur droog op 1800 toeren gedraaid heeft. Daar is ie niet beter van geworden maar het is nog steeds tikken-lopen.
@deufi Zo groot is voor mijn simpele huishouden niet nodig, maar ws. voor een boer wel. Ik heb genoeg aan een flinke UPS om de diepvries een paar uur koud te houden.
@roscho dan heb je in ieder geval een basis.
Hier komen storingen wat vaker voor, alle electrische leidingen lopen bovengronds, voldoende voor een flinke storm, sneeuw of zo en het ligt er weer uit. ongeveer een jaar geleden nog 5 dagen zonder gezeten.wel gezellig, met kaarsjes en zo. en de computer missen we ook niet, pak wel een boek.
maar stroom is toch wel lekker makkelijk. maar om daar nou zo'n aggregraat voor te gaan kopen???
@Bert353 en een aggregaat achter de trekker dan? Als je op hout stookt hoeft die niet de hele dag aan..
en met hout zagen doe je er 20 meter snoer tussen, zit je ook niet in de damp/lawaai van de trekker..
@ronald-deutz-fahr bert zit in frankrijk.
En hij houdt er niet van dat de trekker lang draait voor de zaag. Wasrom dan wel voor een aggregaat.
@Fendt926Driver zaag is (bijna) stationair? aggregaat heeft toch enigszins toeren nodig.
Dat stationair lopen zie ik het probleem niet van. Trekkers die schoffelen, aan een wiedbed staan, of simpelweg de hele winter kuilblokken snijden komen ook niet hoog in de toeren. Onze shovel loopt ook bijna de helft vd tijd stationair denk
+1
@ronald-deutz-fahr Tja, of het nu een fabeltje is of niet, weetik niet.
feit is dat de meeste oudere mensen van een lmb die ik spreek aangeven dat door lang stationair voor de klover staan en dat soort dingen de cilinderwanden verglaasd, waardoor hoog olieverbruik en overmatig roken als gevolg.
en omdat ik binnenkort mijn mf65 ga aanpakken die deze lfde kwaal heeft, probeer ik dat in de toekomst min of meer te voorkomen.
@Bert353
Ik hoor die verhalen ook inderdaad en als je gemiddeld ziet hoe blauw de trekkers roken bij langdurig gebruik voor een kloofmachine.. Dat kan niet goed zijn volgens mij. Kijk een dagje en daarna weer vol aan de bak dan valt het mee volgens mij wat de motor te lijden heeft?
@valmet6400power precies, maar helaas kan ik mijn trekker niet "echt" hard laten werken. de grond om eens lekker te ploegen of cultivere of zo heb ik niet, ik heb ook al eens bij een kennis gevraagt, maar die is zo druk altijd,ik denk dat die dat gewoon vergeten is, of misschien alleen maar lastig vind? die springt op z'n grote ford, hangt er een 8 schaars ploeg aan en zit de halve week of langer op z'n land.
Maar ik schreef al eerder, ik wist van een handelsonderneming in NL die nog nieuwe hit and mis engines (zoals in het filmpje) verkoopt,(zijn dat Petters?), ben helaas kwijt waar die zitten, is er hier iemand die dat weet, of die bekenden heeft met zo'n motor, die ik eens verder mag vragen?
Je kan het ook proberen met aggregaat aan de aftakas,
maar een motor kan gewoon draaien met een iets verhoogd toerental.
Later weer eens een keer gas erop en gaan.
Ik heb zojuist de foto's van je zaagmachine bekeken, en dan vind ik dat je eerst aan de veiligheid van de zaagmachine moet denken voordat je dit dingetje laat draaien.
punt een : geen stabile frame voor je zaagmachine
punt twee: je zou kunnen overwegen om een bok te maken die in de hef kan hangen maar dan op een degelijke manier, zonder dat je de kans loopt dat de machine een eigen leven gaat leiden.
punt drie een zaagblad beveiliger monteren.
enz enz enz.
Ga gerust bij jezelf te rade of deze machine wel veilig is.
@blauwe tractor Je zult hier in de buurt weinig machines vinden die veilig zijn, en dan nog alleen maar als het verplicht is (bedrijf) en gecontroleerd word.vooralsnog heeft deze zaag nog niet de neiging een eigen leven te gaan leiden, daar is het geheel toch echt wel te zwaar/stabiel voor. Verder weet ik ook niet of je het al eens gemerkt hebt, dat hoe veiliger een machine is, hoe slechter je het werk waarvoor de machine bedoelt is uit kunt voeren?
Omdat zagen nu eenmaal een onveilige handeling is, is de enige manier "veilig" te zagen, niet te zagen. dus zetten ze er allemaal beveiligingen op waardoor het haast onmogelijk word te zagen...

maar ik zal wel eens kijken of ik een kap kan vinden/maken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0