Illustratie van:

Hanomag Perfekt 401 - bij warme motor een tikkend geluid ter hoogte van de eerste cilinder

Pas gekocht en trekker goed opgehaald na ong. 10 km liep de temperatuur op , trekker geparkeerd en de volgende dag verder gereden toen begon het getikker plotseling . wat kan dit zijn?

Deel dit topic

Reacties

basia
Vrij moeilijk om zo achter de laptop een diagnose te stellen van een motortik ; ten eerste waarom liep de motortemperatuur op (echt te heet geweest ) ?
Dan het tikken ; kan meerder oorzaken hebben ; en wanneer die tik ? Constant of bij gas geven of gas loslaten ? of bij hogere toeren ? En dan tik of kloppend geluid ?
Misschien eerst kleppen bediening controle (Klepspeling enz ) stoter stangen gaan allemaal goed ?
Bij een ruim lager (b.v. drijfstang) of een zuiger die gevreten heeft (dus te veel speling ) zal het geluid bij koude motor minder zijn door de dikkere olie .
Ook zou een verstuiver nog kunnen (b.v. door slechte verstuiving kun je een "klappend" bijgelud krijgen )
Zo moet je dus eigenlijk stap voor stap het euvel op zien te sporen ; een ervaren monteur kan vaak aan het soort geluid en wanneer, wel vaak horen wat oorzaak is .
( En kan het soms ook nog mis hebben )
amiar
@basia
vanochtend begonnen met los sleutelen en kwam een leeg thermostaat huis tegen. dat zou de reden kunnen zijn van het te warm worden. ik had gehoopt op een kapotte waterpomp maar die loopt wel zo geruisloos dat ik die illusie heb laten varen. dus volgende stap is het controleren van de kleppen. wat zou de reden kunnen zijn dat iemand een thermostaat verwijderd??
amiar
Vanochtend begonnen met los sleutelen en kwam een leeg thermostaat huis tegen. dat zou de reden kunnen zijn van het te warm worden. ik had gehoopt op een kapotte waterpomp maar die loopt wel zo geruisloos dat ik die illusie heb laten varen. dus volgende stap is het controleren van de kleppen. wat zou de reden kunnen zijn dat iemand een thermostaat verwijderd??
roscho
@amiar Iemand kan een thermostaat verwijderen om 2 redenen:
- de thermostaat is stuk en hij wil geen nieuwe betalen of die is niet meer te koop
- de motor wordt te warm en hij probeert op die manier de koelvloeistof beter te laten circuleren.
In jouw geval heeft het verwijderen dus niet geholpen, de trekker wordt nog steeds te warm. Dat kan o.a. komen door:
- te weinig koelvloeistof (maar dat heb je vast al gecontroleerd)
- onvoldoende koelcapaciteit door dat er een verstopping is rond de motor of in de radiator
- onvoldoende circulatie van de vloeistof doordat de waterpomp niet goed functioneert. Zit bijv. in de waterpomp het schoepenwiel nog wel vast aan het asje?
En waardoor kan het tikken dan ontstaan? Moeilijk te zeggen, maar @basia geeft daarover al tips. Wie weet heeft de trekker ooit een vastloper gehad doordat hij te warm werd.
Al met al lijkt het erop dat de verkoper een probleem met de trekker heeft gehad, dat hij zelf niet heeft kunnen of willen oplossen, en daar de koper (=jij) mee heeft opgezadeld. Het lijkt me verstandig dat je een geroutineerde monteur naar de trekker laat kijken, anders zou het zomaar kunnen dat je van het ene probleem in het andere rolt en zo veel meer geld uit moet geven dan je van plan was.
amiar
Heeft iemand het onderdeel nummer van de juiste thermostaat die ik nodig ben
+1
roscho
@amiar Je hebt nog geen thermostaat nodig, die is voor een goede loop niet noodzakelijk. Als het beestje warm loopt zonder thermostaat, wordt hij alleen nog maar warmer als er iets in het waterkanaal zit waardoor de stroming wordt tegengehouden. Kijk eens of de radiator ook zo kokend heet wordt. Indien niet, dan weet je dat het water niet circuleert en moet het het zoeken in een verstopping of kapotte waterpomp.
amiar
@roscho
graag ter verduidelijking, als er geen thermostaat in zit heb ik toch allemaal open verbindingen dan zal de waterpomp alleen het water in beweging zetten maar er zal dan toch geen druk opgebouwd worden om het rond te pompen. zoals ik het zie heb ik drie openingen van uit de waterpomp en 3 vanuit het thermostaathuis
roscho
@amiar De thermostaat belemmert het water in het rondgaan, zodat de motor op temperatuur kan komen. Als die werktemperatuur is bereikt, gaat de thermostaat open en dan pas kan het water door de radiator stromen. Zodoende zit die thermostaat alleen maar in de weg als de motor te warm wordt.
Je geeft aan dat het roestig is van binnen. Het zou goed kunnen dat er waterkanalen verstopt zitten door die roest. Misschien weet iemand in dit forum hoe je die roest eruit kunt krijgen.
amiar
Ik heb de waterpomp nu open en het lijkt mij dat deze in orde is, loopt geruisloos rond , maar het inwendige is wel erg roetig net als het inwendige van de motor zelf
amiar
Dat roetig moet zijn roestig
roscho
@amiar Zou je bij de waterpomp eens goed willen kijken of het schoepenwiel wel vast zit op het asje? Ik heb wel eens gezien dat het er los op zit en dan draait het niet mee, pompt dan het water dus niet rond.
amiar
@roscho
ja hoor dat zit wel vast
Josken
Heb je de radiator al eens gecontroleerd op goede doorstroming? Ik had dat probleem bij die van mij. Heb deze gevuld met coca cola, een dagje te week gezet en toen gespoeld met de tuinslang. Het probleem was verholpen.
amiar
@Josken
dat nog niet bekeken ga ik volgende week mee beginnen
dank voor de tip

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hanomag Perfekt 401 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0