Fendt 510 C - Fendt 310 opvoeren 50 km/h

Is het moeilijk op een een Fendt 310 50 te laten lopen. loopt van zich zelf 45, omdat een Fendt 510 c dezelfde bouw en dezelfde motor heeft als een 310, maar die lopen 50 km/h zit daar een andere bak in? Of hebben die meer toeren op de motor?
fendtlars

Reacties

valmet6400power
Misschien heb je er al over nagedacht maar waarom wil je 5 km/u (10%) harder kunnen rijden? In de praktijk profiteer je daar helemaal niet van door andere weggebruikers enzo.
unipower
De versnellingsbak is helemaal anders van een 310 en 510 😉
T930
Misschien heeft de 310 een kleinere maat banden dit kan ook al een verschil maken
mf 6150
650/65 r38 eronder en 2600 toeren laten draaien. Maar vraag me af wat de winst uiteindelijk is
Fast Eddy
De 500-serie heeft powershift en de 300-serie niet.
+2
CaseCS130
Bakken zijn compleet verschillend dus daar is niks aan te doen. Dan blijft alleen meer toeren geven over zonder grote kosten te maken. Maar dit zorgt voor een exponentieel hoger brandstofverbruik en is zeker ook niet bevorderlijk voor een trekkermotor. Als laatste kun je grotere banden monteren maar in de praktijk is dit verschil niet zo groot als velen denken.
walker1
Daar valt zo weinig tijdwinst mee te halen dat het echt niet de moeite loont om de trekker 5 km/h harder te laten lopen.
Je moet toch regelmatig optrekken en weer afremmen, dus alleen de afstanden dat je echt harder als 45/km/h kan rijden zijn winst. Dan moet je dus al langere stukken rechte weg (of met slechts flauwe bochten) hebben, zonder zaken als drempels, kruisingen, verkeerslichten, rotondes.
Je krijgt wel meer kosten qua brandstofverbruik, deels doordat max. toerental opgeschroefd wordt, hogere toeren is hoger verbruik, maar op de rechte stukken ben je ook langer aan het optrekken, snelheid maken kost meer brandstof als op constante snelheid cruisen. Banden en remmen slijten er ook sneller van. Met trekkers worden doorgaans geen grotere afstanden afgelegd, dus de tijdwinst op een gemiddeld ritje is misschien een minuut.

Even een praktijk voorbeeld: Bij ons ligt het verste perceel zo'n 8 km van huis af. Snelste trekker rijd hier 40 km/h. In het geval van 1 lange rechte weg zou het dus in 12 minuten kunnen. Eerste stukje kom ik 3 x splitsing en 1 x drempel tegen waar ik voor moet afremmen en eventueel voorrang geven, daarna zit ik op de provinciale weg, ca 6 km. Daar zit 3 x een rotonde in, Laatste stuk nog 4 x splitsing en deels over dijk waar met mooi weer veel fietsers en wandelaars zijn en dus ook niet plankgas kan rijden. Kortom, ik kan misschien hooguit paar keer zo'n 2 km lang 40 km/h rijden. Nou, dat gaat me toch een tijdwinst geven als de trekker 5 km/h harder kan rijden....

Enkel in het geval van bv protestacties en je rijd over de snelweg naar Den Haag en je zou over 100 km afstand continu die 50 km/h kunnen vasthouden, doe je er dus precies 2 uur over. Rijd de trekker 45 km/h dan leg je in 2 uur dus 90 km af, 2 uur en 12 minuten dus 99 km, pak er nog minuutje bij voor de laatste km, is het nog geen kwartier tijdwinst op een rit die in de dagelijkse praktijk nooit voor komt.
niko
@walker1 die paar km maakt echt wel verschil verlede jaar een demo trekker gehad reed43 max was groot verschil met de 100 pk mindere trekker dat 50 haalt met lege kar dan
walker1
@niko en met volle kar maar 35 km/h of wat wil je nu precies zeggen???
mf 6150
@walker1
Ach en al heb je wel tijdwinst, sta je elkaar bij de kuil weer in de weg.... Vaak gehad dat we met z'n 2en staan te lossen en nummer 3 staat te wachten. Langleve hardrijden.... 😂
+2
walker1
@mf 6150 als er 3 tegelijk bij de kuil staan gaat er toch iets niet helemaal lekker qua planning van de hele hakseltrein. Op moment dat er 3 wagens nodig zijn, ga ik er van uit dat het perceel mais op enige afstand van de boerderij ligt. Op moment dat de eerste wagen vol is, vertrekt deze richting boerderij en die moet al leeg zijn tegen de tijd dat wagen nummer 2 bij de boerderij aankomt en 3 nog bij hakselaar rijd. Als ze bij de boerderij op elkaar staan te wachten kan de loader de boel toch ook niet fatsoenlijk aanrijden.
mf 6150
@walker1
Opraapwagens, wij hebben grasland 25 a 30km van huis... Dus rijden soms met 5 of 6 wagens. En dan dat verkeer ertussen, werkt ook niet mee. Vaak rij ik zelf ook een andere route, is sneller maar dan kom je dus bij de bult in de knoop
walker1
@mf 6150 Dat is een serieuze afstand idd. Ja dan ben met heenreis, oprapen, terugreis, lossen al snel 2 uur bezig denk ik. Als het dan om verschillende percelen gaat en er meerdere routes mogelijk zijn en verkeer mee of tegen kan zitten, dan kan ik me wel voorstellen dat er soms paar tegelijk bij de kuil zijn. Kuilt de loonwerker bij jullie of heb je zelf meerdere opraapwagens, of samenwerken met boeren uit de buurt?
mf 6150
@walker1
Anderhalf uur red ik ookwel, is bijna 1 rechte weg. Dus kan de volle snelheid ook wel maken. We kuilen met de loonwerker, zelf zou ook een idee zijn opzich met 1 opraapwagen erbij.
+1
rommert14
@mf 6150 dat is dure grond 😯
mf 6150
@rommert14
Tja... Hier in de polder betalen ze over de 1600 euro per hectare. Moet je nog maar zien dat je er aan kan komen. Dus dan kijken wij verderop
+1
rommert14
@mf 6150 ja dan is verder rijden misschien goedkoper, of minder koeien
+1
mf 6150
@rommert14
Onder het mom van achteruit boeren is ook boeren..... Nee nooit
jehan
@mf 6150 daar ben ik het niet helemaal mee eens ..ik ken er wel wat die hebben koeien minder ...en nu meer verdienen ..
mf 6150
@jehan
Dat geloof ik graag! Zal bij ons netzo zijn, punt is dat er een deel van het land uitgesteld maaidatum heeft. Komt weer ten goede van focusplanet, het hooi is goed te verkopen en tevens prachtig spul voor de drogen en het jongvee (mits het kortgesneden is door de mengwagen). Ook liggen er nogsteeds plannen om een nieuwe stal te bouwen en iets meer koeien te gaan melken
jehan
@mf 6150 mooi ieder zn eigen manier van boeren ....dat maakt het zo interresant ..zie ook grote verschillen bij onze klanten ..manier van voeren alleen al .de ene heeft een mengwagen van over de 40.000 euro ..ander heeft een 6 tons shoveltje en voert daar zn 140 koeien mee en jongvee.en allebei melken ze als een tierelier ..die met shovel heeft alles in ronde baal ...rolt er 2 over de deel ..gooit er een paar bakjes mais over en schuift het voer met een band richting voer hek
mf 6150
@jehan
Klopt, verschil moet er zijn en daarme kun je best veel leren van elkaar. Persoonlijk heb ik best veel respect voor de boeren niet met relatief weinig kosten (shoveltje en of blokkenwagen), hard melken
+1
jehan
@mf 6150 ja en een trekker heeft hij met een schudder en een weidesleep de rest laat hij allemaal doen .ohja een vastetand staat er nog int bos daar die al helemaal groen is
+1
rommert14
@mf 6150 niet meer naar het buitenland?
mf 6150
@rommert14
Denemarken ben ik toch een beetje huiverig voor, Duitsland zou nog een optie zijn. Punt is dat ik dolgraag wil boeren, maar er is meer dan dat....
rommert14
@mf 6150 ja dat is ook zo
jehan
@mf 6150 hoeveel ha is dat dat je zover van huis hebt
mf 6150
@jehan
16 en 4, 4 ligt dichterbij, op de oude locatie waar ook nog jongvee staat
jehan
@mf 6150 nooit gedacht om het te laten balen ..dan heb je minder transport kosten
+1
mf 6150
@jehan
Doen we ook deels, maar dan ga ik van vermengen helemaal mijn hobby maken😂
+2
mike_v
Maar wel een hele hoop ander werk @jehan. Wij hebben ook een klant met grasland op zo'n 30 km afstand. Die kiest ervoor om het werk op te delen. "Rond de deur" wordt gehakseld, de verre percelen worden opgeraapt met drie combinaties.
mf 6150
@mike_v
Zo doen wij het ook weleens, of snachts het land op afstand. Scheelt een bak tijd
mike_v
Maar dan staat de loader de helft van de tijd stil @mf 6150. Dat kost ook alleen maar geld. Tenzij je zoveel combinaties hebt dat ze elkaar mooi opvolgen.
jehan
@mike_v klopt het moet in je systeem passen ..
walker1
@jehan Je kan het dan met een platte wagen naar huis rijden ipv opraapwagen, maar in feite blijft het dezelfde hoeveelheid gras die getransporteerd moet worden.
jehan
@walker1 klopt maar hoeveelheid kilos op plate wagen is heel wat meer dan in ladewagen ..zit er goede snee op heb je 10 balen per ha ..als ik het bij ons bekijk is dat 1 ladewagen vol...als je 30 balen op wagen kunt laden het je 3 ha op de wagen ..daar moet je 3 keer met opraapwagen voor rijden
walker1
@jehan Dat is zeker waar.
jehan
@walker1 als ik dan kijk wat een ladewagen per uur kost en die zit het grootste gedeelte op het asfalt te rijden
walker1
@jehan Dat ook, maar balen moet natuurlijk ook in de verdere bedrijfsvoering passen. Als alles is ingericht op rijkuilen en mengwagen, dan kan ik me voorstellen dat ze niet op balen zitten te wachten. @mf 6150 komt volgens profiel uit de Haarlemmermeer, kan best zijn dat het niet zo'n heel draagkrachtige grond is. Ladewagen is 1 x over de wiers en het is weg. Bij balen is het 2 of 3 er over heen, persen, wikkelen en balen laden. Dan kan ook zo zijn dat je ivm de bodem op de platte wagens niet 3 x het gewicht van een opraapwagen kan laden.
+1
jehan
@walker1 daar zit ook wat in . maar met balen maken zoals wij dat doen kun je heel veel zelf uitmaken waar je de baal neerlegd ..maar heb geen ervaring met veengronden
+1
mf 6150
@walker1
Het is bij ons draagkrachtige grond inderdaad, land op afstand is echter veen op klei
mike_v
Quote Reactie van @walker1:
je zou over 100 km afstand continu die 50 km/h kunnen vasthouden

Maar dan zit je weer met het feit dat "in colone rijden" zelden tot nooit op snelheid gebeurt, dus uiteindelijk heb je daar ook weinig profijt van 🙈 .
walker1
@mike_v Ja dat heb je dan ook nog eens, maar ik gaf al aan dat het toch al geen voorbeeld uit de realistische praktijk is.
Zelfs met voorbeeld van @mf6150 waarbij grond op 25 km afstand ligt en er sprake is van rechte weg valt de tijdwinst mee. In theorie zou je dat met trekker die 50 rijd in half uur kunnen doen, trekker die 45 rijd doet er 3 minuutjes langer over. Maar als trekkers vervolgens bij de kuil op elkaar moeten wachten met lossen, heb je aan die tijdwinst dus ook al helemaal niks.
mike_v
Inderdaad @walker1. Denk dat de wegen waar je 25 km aan een stuk niet van het gas moet, op één hand kan tellen ... Eenmaal stoppen en je winst is weg.
+1
walker1
@mike_v Inderdaad, zoveel stukken zijn er niet en ook lang niet alle boeren hebben grond op die afstand van huis liggen. Je moet al een wat grotere afstand hebben, onder ideale omstandigheden, om überhaupt een paar minuten tijdwinst te halen. Kortom, met max. toerental gaan prutsen, en/of er banden ondergooien die net niet tegen het spatbord aan lopen, om uiteindelijk de topsnelheid met enkele kilometers te verhogen loont totaal de moeite en kosten niet.
+1
jehan
@walker1 het kan ook maar zo zijn dat de trekker die langzamer rijd de wagen weel sneller vol heeft en sneller lost bij kuil ..of je moet al met dezelfde wagens en trekkers met dezelfde pks werken ...maar dan hou je nog weleens verschil..heb ik ervaren ..ik denk dat je in de wei met slim opladen meer tijd kunt besparen
fendt920vario
Onze 509 loopt ook 50
Maar vanwege de touren en het comfort rijd ik altijd 45
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 510 C ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!