Bij oudere tractoren 1960-1980 wat is dan het best, PTO met dubbele koppeling, of met "handrem"koppeling?

Wat is in het dagelijks gebruik met oudere trekkers 1960-1980 beter/makkelijker, de PTO bediening met twee posities in het koppelingspedaal, of een PTO met binnenin de trekker een soort van handremhandle die je moet uittrekken, PTO inschakelen, en dan de handle weer terug laten zakken?
en waarom is de een beter/makkelijker dan de andere?
Bert353

Reacties

+2
bartjuh
Handkoppeling voor pto is makkelijker. Anders heb je kans dat als je koppeling te diep in trapt je pto ook stopt. En je kan niet 'in de loop' de pto aan zetten
+1
jammermaarhelaas
In die tijd waren er ook al merken en typen trekkers waarbij je de aftakas met 1 hendel aan en uit kon zetten zonder de rijkoppeling of een "handrem" hendel te moeten bedienen bij inschakelen van de aftakas-koppeling en voor het starten en stoppen van de aftakas.
Een onafhankelijke aftakas dus. Nadeel was dat die bij sommige merken/typen abrupt inschakelt, dus het is dan zaak om het toerental van de motor te laten zakken bij inschakelen.
dennisbouter
De hand koppeling lijkt mij makkelijker, dubbele voetkoppeling geen ervaring mee
+1
newholland6640
Ford kopen!
Welgerap52
@newholland6640 en dan een hooipers er achter, dan ga je heel snel naar en handkoppeling verlangen zonder aftakkasrem
Fordje4600
@Welgerap52 heb ook een ford met hooipers, wat is het nadeel ervan? Aftakas aan en de pers loopt, aftakas uit en de aftakas staat direct stil en de pers rolt nog lekker ff door
+1
wim-same
Tussen 1960 en 1980 zit een heel groot ontwikkelings verschil. maar hand koppeling is altijd handiger. het ene of het andere merk zal daar iets eerder of minder mee geweest zijn.
MFPOWER06
Bij een mf met dubbele koppeling heb je gewoon een hendeltje kun je naar onderen klappen kun je de 2e trap niet meer induwen dus niet perongeluk de aftaks-as uitschakelen
Bert353
@MFPOWER06 Ja, dat ken ik ook van mijn MF. en Fiat/Someca heeft dat ook.
case 745 xl
Ik heb nog een cormick b275 met dubbele koppeling. Maar de 2de trap dus de aftakas. Gaat aanmerkelijk zwaarder dan de eerste dus dat doe je niet per ongeluk.
MFPOWER06
@case 745 xl
dat is ook bij mf
jammermaarhelaas
Hoe lang mag je bij een uitvoering met handbediende aftakas koppeling, de aftakas koppeling open laten staan? Dus de aftakas uitgeschakeld houden op de handkoppeling, in plaats van de aftakas weer "in neutraal te zetten" en dan de handbediende koppeling weer koppelen zodat het ontkoppelingslager rust heeft? En hoe makkelijk is dit ontkoppelingslager te vervangen?
+1
basia
@jammermaarhelaas

Ik weet dat bij de Fendt 100 serie ; bij aangetrokken koppelingshandle (dus vrij) het druklager + gedeelte lamellen koppeling stilstaat .
Hoewel een ander lager in de tussenbak wel zwaarder word belast , mag je meende ik volgens de verkopers destijds toch wel zo langere tijd rijden ( Zelf zou ik het langdurig zo rijden met aangetrokken handle afraden )
Bij andere merken blijft het druklager meedraaien op spanning ; dus liefst zo weinig mogelijk met aangetrokken handle rijden ; (o.a. I.H. en meerdere merken ? )

Ja ; eventueel druklager vernieuwen ; zal bij de meeste trekkers ; toch deze in 2 en moeten
mf6290
@jammermaarhelaas ik ken iemand die met een steyr betrekkelijk lange tijd gereden heeft met de handbediende koppeling op spanning. daardoor ontstaat er een voorwaarts drukkende kracht op de krukas van de motor waardoor de lagering van de krukas zo snel versleet dat uiteindelijk het vliegwiel niet meer in de tanden van de starter pakten, ook begon de motor olieverbruik te hebben, dit kwam doordat de cilinders ovaal gekomen waren doordat de krukas te ver naar voor zat
+1
jammermaarhelaas
@mf6290

Zal niet voor niets zijn dat bepaalde wereldmerken nooit met zo'n handkoppeling gewerkt hebben 😉
radium45
Wij kochten in 1970 bij De Vor een nieuwe Fendt Favorit 4S. Ze vertelden toen dat dit de eerste 4 wiel Fendt was in Nederland, of dat waar is weet ik niet want uit ervaring weet ik dat de verhalen alleen maar mooier worden met het verstrijken van de tijd. Maar die trekker had al een volledig aparte handkoppeling voor de pto. Ideaal, als je een Major gewend was. Wat een verschil in Techniek. 540/1000 schakeling had die al met een mooi hendeltje binnen handbereik. Ook al + punt. De Munktels die in 1964 en 66 werden gekocht hadden dit ook. Daarom is er eigenlijk nooit meer een ford Major o.i.d. gekocht hier ondanks dat de dealer hier in het dorp zat.
basia
@radium45

De Favorit serie had destijds ; in tegenstelling tot de Farmer serie , een dubbelle drukgroep , dus tweetraps , waarvan de aftakaskoppeling hanbediend was (met een eigen druklager wat belast meedraaide bij ontkoppelen)
+1
radium45
@basia Nee dat is niet waar. De 4s had net als de latere types uit de 600 serie een enkelvoudige droge rijkoppeling achter de vloeistofkoppeling. Een price-as dreef rechtstreeks vanaf de motor een droge 6 plaats lamellenkoppeling aan voor de pto
basia
@radium45

Oh ; dan is een Favorit 4s anders dan een 3s ; een 3s heeft een tweetraps drukgroep .

Excuses voor mijn fout over de 4s .
radium45
@basia Geeft niks, ik heb het vermoeden dat toen de 4S een totaal nieuw concept was.. De voorloper van de Favorit 600 serie..
+1
basia
@radium45

Je hebt helemaal gelijk , een 4s is een 6 cilinder ; met een heel andere aandrijflijn dan de 4 cilinder favorit serie
radium45
@basia Klopt, hier was toen al het motto.. Hoe meer zuigers, hoe meer vreugde.. ze reden toen hier ook allemaal in 6 cilinder auto,s. 1:7? Daar lachten ze om. Benzine koste toen iets van 1 gulden?
jammermaarhelaas
@radium45

Naar mijn idee heeft Ford door zijn behoudendheid heel wat klanten verloren.
Dat ze nu nog erg gewild zijn op de 2e hand markt zegt wel iets over de bruikbaarheid en kwaliteit.
Tom VB
@radium45 De MAN AS542 van 1955 die hier staat had al een onafhankelijke aftakas. Wel met twee-traps pedaal.
+1
radium45
@Tom VB De munktells hadden dit dus ook al, maar al wel met een volledig aparte handkoppeling. Weet alleen niet vanaf welk jaar.
newholland6640
@radium45 die verschillen zijn ook niet zo gek toch, een major en een trekker uit de jaren 70
+1
radium45
@newholland6640 Snap wat je bedoel maar bij Ford was in de jaren 1970 tot 2000 ook niks fatsoenlijks te koop. Die Fendt uit 1970 had al een volledig gesychroniseerde bak met een omkeer die nooit kraakte en een hoog laag per versnelling. Dus niet zo een onmogelijke hoog laag bak zoals Ford en Mf hadden.
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @radium45:
bij Ford was in de jaren 1970 tot 2000 ook niks fatsoenlijks te koop

Het was maar wat je zocht, en wat je fatsoenlijk noemt. In de jaren 70 hadden we hier net een nieuwe Ford 4000 toen er een vertegenwoordiger van een Fendt dealer het erf op kwam, hij bood mijn vader er meer voor dan wat hij er voor betaald had en kreeg direct accoord, maar.... toen kwam de aap uit de mauw, het was bij inruil op een nieuwe Fendt. Hij is nooit meer weer geweest 😂
+1
dennisbouter
@radium45 nou nou niks fatsoenlijks wat is er mis met de 10 serie van ford? En wat is er mis mee dat hij kraakt? Bij een ford is het pas een probleem als hij niet meer kraakt
+1
radium45
@dennisbouter ze liepen gewoon ver achter
+4
dennisbouter
@radium45 nou ben ik niet heel bekend met fendt maar de gemiddelde 300 serie uit die tijd heeft geen dual power ook hadden die nog een koppeling voor de aftakas denk ik ? die heeft een ford niet de 4 wd schakel je bij ford met een tuimelschakelaar fendt 300 nog door de vloer? in mijn ogen liep de fendt juist achter
radium45
@dennisbouter Ik heb geen ervaring met de 300 serie, alleen met de 600.
radium45
@dennisbouter En ford geen koppeling voor de pto? Vreemd.
dennisbouter
@radium45 ja hij heeft er natuur wel 1 maar elektro hydraulische ofzo maar je hoeft niet te koppelen je zet gewoon de hendel aan of uit en de toerental heeft geen "vrij".
radium45
@dennisbouter Wij hadden er ook een Ford 6600 tussen lopen met zo,n aan uit hendel. Soms wel handig maar vaak was het waardeloos. Of trekker sloeg af of werktuig ging door de beveiliging. Je mist soms het gedoseerd in kunnen schakelen. En dan het niet kunnen verdraaien van de stomp, heel ergelijk.
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @radium45:
Wij hadden er ook een Ford 6600 tussen lopen

Qua vermogen en bouwjaar zou je deze Ford 6600 (4 cil. 77pk) dan moeten vergelijken met een Fendt 108 (4 cil. 75pk). Gelet op de aanschafprijs is een vergelijk met de Ford 6700 ook wel te rechtvaardigen, die zit qua comfort (ook de aftakas bediening met hendel die je beter kunt doseren) op een hoger niveau dan de 600 serie.
De Fendt 300 serie die hier genoemd wordt kwam bij mijn weten pas in 1980, de Ford 600 en 700 serie was er vanaf 1975 tot 1981.

Een vergelijk tussen een oudere Ford en een nieuwere Fendt lijkt me niet juist.
Dat er verschillen tussen de twee merken zitten is evident, beide hebben een andere herkomst (zuid Duitsland tegenover de VS, bij de Major Engelend) en doelgroep.
dennisbouter
@jammermaarhelaas een fendt 300. Vergelijk ik met de 10 serie van ford.
+3
radium45
@dennisbouter Ik reageer er niet meer op, ik wilde vroeger en nu nog steeds niks met ford te maken hebben. Heb me altijd zo geergerd aan dat spul . 😬
+1
SJB533
@dennisbouter
Niet denken. De Fendt 300 heeft een handkoppeling voor de aftakas. 3 of 4 toerentallen, zelfs 4WD en differentieelslot met automatische stand middels een knop op het dashboard. Ik ben absoluut geen fan van Fendt, maar de Ford 10-serie liep redelijk achter op de Fendt 300-serie.
dennisbouter
@SJB533 hebben ze dat allemaal of vanaf een bepaald bouwjaar? Het is maar net wat je zoekt bij fendt konden ze maar net die 2 werklampen missen tewijl ford er al 4 had. Een ford heeft geen electronische hef en ford kwam 91/92 met de SLE toen liepen ze toch weer voor?
+2
jammermaarhelaas
Een pto die je vooraf van neutraal in 540/750/1000/bodem moet zetten, dan kunt bedienen met hand of voetkoppeling en nadien ook weer terug in neutraal schakelen, is toch volgens met doordraaiende aftakas principe?
Grote voordeel hiervan vind ik het kunnen doseren bij inschakelen.
basia
@jammermaarhelaas

Jazeker ; je hebt een zgn "doordraaiende" aftakas ; als je de rijkoppeling intrapt , dat de aftakas doordraaid . Dit in tegenstelling tot niet doordraaiend . dan stopt ook de aftakas met het intrappen van de rijkoppeling .
In inderdaad ; doseren () heb je helemaal zelf in de hand .
jammermaarhelaas
@basia

En onafhankelijk is volgens mij dan dat inschakelen en uitschakelen van de PTO gaat zonder vooraf en nadien een keuzehendel te hoeven in of uitschakelen.
tim-klok
Ik zou kiezen voor een handkoppeling
Landini 6500
Oudere Landini hand koppeling
en mijn International 845XL ook hand koppeling
Krispax
Fijnste aftakas koppeling vindt hydraulisch zoals Ford. Ik schakel met 1 vinger de aftakas in en uit. Geen getrek aan een hendel. Hebben na de Ford 2 trekkers met hendel gehad en hebben er nooit aan kunnen tippen.
roscho
@Krispax Die bediening is inderdaad supergemakkelijk, misschien wel té. O wee als je met de opgeklapte schudder erachter het weidehek open wilt doen en dan met je been per ongeluk achter de hendel haakt. Dan kun je weer naar huis om de schudder te repareren.
+1
Fred4130
Hier verschillende ford 600 en 10/30 series gehad met hydraulische aftakas inschakeling. Als je die mooi rustig gedoseerd in het werk zette pakte die net zo vloeiend als een dubbele koppeling. Die handkoppelingen op o.a. David Brown en Case vond ik juist weer waardeloos. T is maar net hoe je er mee omgaat en gewend bent. Als je die van de Ford er met een rot klap in gooide ging het idd nogal bruusk, maar dat moest je met een handkoppeling of dubbele koppeling net zo min doen. En Ford had dit toch al vrij vroeg op de 4000 en hoger zitten midden 60er begin 70er jaren. En @radium45 nogal logisch dat de majors midden 60er jaren niet meer verkocht werden, de 1000 serie was er toen net....en wat de versnellingsbakken betreft, je kunt schakelen of niet. Heb nu weer een 5600 gekocht na een paar gesynchroniseerde 10/30 en schakelen gaat me prima af, heb er zelfs meer aardigheid in dan de nieuwere. Tis maar net hoe lomp je er mee bent. Jij hebt niks met Ford , is prima . Ik heb niks met Fendt, roept bij mij hetzelfde op als vw, audi en bmw, een boel premium geneuzel en veel betalen voor een niks beter produkt dan de rest , als ze al niet minder zijn.
jammermaarhelaas
@Fred4130
Qua schakelgemak gaat er voor mij niks boven de Ford 8+2 bak. Heb hier op TF ook al wel discussies gehad waarbij de ander het een ramp vond, die 8+2 bak. Zo zie je maar, iedereen is anders 😉.
dennisbouter
@jammermaarhelaas welke bak bedoel jij dan?
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Die waar ze bij de 1000 serie mee kwamen, 4 vooruit, 1 achteruit en dan 1 hoge en 1 lage groep. Die hebben ze geloof ik nu nog op bepaalde types voor bijvoorbeeld zuid amerika.

Nadeel is dat je bij de 3 cilinders geen dual power hebt en dus beperkte keuze aan versnellingen hebt voor het werk, en dan ook maar 2 achteruit, 1 trage en een snelle. Daarom heb ik bewust een synchro bak op mijn 4610, voor de 4 achteruit versnellingen. Anders was het een 4600 geworden.
+1
dennisbouter
@jammermaarhelaas die bak heeft een 3600 ook toch
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Ja, van de 2000 tot en met de 8210, en volgens mij tot heden in de opvolgers van deze typen die elders in de wereld nog verkocht worden. Hebben we het hier op TF ooit eens over gehad in een ander topic.
De 8000 tot en met de 8830 hebben een andere bak en ander schakelpatroon.
Welgerap52
@jammermaarhelaas oude ford bakken uit de 10 serie verslijten nooit kan je van fendt bakken niet zeggen
jammermaarhelaas
@Welgerap52

Goed om te weten, wil er nog mijn hele landbouwcarrière mee vooruit kunnen 😉.
+1
Fred4130
@jammermaarhelaas precies dat, die 8/2 bak vindt ik niks mis mee, de 3600 hier heeft em , de 5600 heeft em, alleen je kunt schakelen of niet. Heb er geen moeite mee en zijn hufterproof en als je een keer door hebt hoe het schakel patroon werkt , werkt het uitstekend . De 2 tegenover de achteruit werkte o.a. bij het slootschonen op de voor achteruit manier juist zeer prettig, want snelheden lagen redelijk bij elkaar. De david brown 990 die ik ooit had was pas een draak met schakelen , die deed het zelden zonder gekras en gekraak, was ook blij toen de 4600 er voor in de plek kwam.
Dat gepoch over Fendt wordt je niet goed van hier. Waar ik de 4600 ooit kocht halverwege de jaren 80 , een fendt dealer , had anders een verrekt goed belegde boterham zei hij mij toendertijd fnuikend en grijnzend. Toen al en zeker niet door de nieuw verkopen , werkplaats stond toen al vol met reparaties . Laten we het er maar op houden dat geen merk foutloos is. Heb heel wat merken onder de kont gehad , maar Ford staat nog altijd met stip op 1. Of eigenlijk Fordson, want wat mag ik nog verrekte graag met onze eerste door mijn pa in 1963 nieuw gekochte Dexta aan het werk zijn
huub
@Fred4130 de latere versnellingsbakken, 16x8, vind ik een ramp. Altijd twee keer schakelen om goede achteruitversnelling te hebben. Ik heb al eens met een Case 956 gewerkt met frontlader, van hetzelfde laken een pak.
jammermaarhelaas
@huub

Dat euvel hadden er meer waarbij de R op de groepenpook zat. Bijvoorbeeld IH en JD.
SJB533
@jammermaarhelaas
Had ik nooit problemen mee. Enige wat lastig is, is dat je soms verschillende schakelpatronen hebt. Dat kan wel eens lastig zijn. Ik stap van een IH zo op een JD SG2 of 1000-serie Ford, zonder problemen met schakelen.
SJB533
@huub
16x8 van Ford? Was dat de spaghettibak, zoals men 'm in de wandelgangen noemt, toevallig?
huub
@SJB533 4 versnellingen, daulshift en dan hoog laag en achteruit. Achteruit zit qua snelheid tussen de hoog en laag in.

Bij bijvoorbeeld een fendt 300 kan je zo tussen de R en 2 heen en weer.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @huub:
Bij bijvoorbeeld een fendt 300 kan je zo tussen de R en 2 heen en weer

Slechts ter info: dat kon je bij Ford al op de 1000 serie vanaf 1964, met de 8+2 bak, daarbij zit de 2 en R tegenover elkaar. Had je een 4 cilinder met DualPower (dat kwam ergens begin 70 er jaren) dan had je 16+4.
Fendt zal dan wel een synchro bak hebben gehad (of laten maken).
dennisbouter
@huub ik heb wel eens stro geladen met een ford 6710 ik weet niet meer welke versnelling we reden ik denk in zn 3 laag of 1 hoog en dan toch als het even kan alleen met die groepenpook schakelen
Fred4130
@huub de 4130 had de 16/8 bak met dual power ook , al scheen die van kubota te komen, een prima te schakelen bak met eeen gering verschil tussen v/a. Had altijd de pest aan de Case 1394 waar de Achteruit op de groepenpook zat en dan met die waardeloze hydrashift, maar zwager vond hem fantastisch.....
Maar vond de ongesynchroniseerde 8/2 bak van Ford toch aanzienlijk beter te schakelen dan menig ander ongesynchroniseerde bak, zoals de case/david brown , waar de A naast de vergelijkbare 2 zat en de veel langzamere 1tegenover de snellere A.
De A tegenover de 2 bij Ford werkte uitstekend, vooral omdat het gros van het landwerk in de 2 kon qua snelheid.
Ach , zo heeft ieder zijn voorkeuren en de 1 kan beter overweg met die ene en de ander met een andere. Maar om het weg te zetten als waardeloos door sommigen hier ligt misschien meer aan de persoon die erop zit dan aan de trekker zelf.
jammermaarhelaas
@Fred4130

Plus dat de 4130, en de hele kleine 30 serie, een omkeerbak had, dus 8F + 8R, en met DP 16F + 16R.
Of waren er ook met een andere synchro bak?
Fred4130
@jammermaarhelaas hier zijn ze enkel geleverd met een 8/8 en 16/8 voor zover ik weet. Waren niet de beste bakken overigens. Ik had de 16/8 , dus met dual power , op de 4130 en dus de omkeer en een 540 toeren spaaraftakas . Fijn ding om mee te werken , alleen met een veel te zware koppeling. . Wel een veel fijnere cabine dan die ellendige LP cab op de 4610, wat was dat een rot hok na de 4600 met supercab.
+1
Fred4130
@Fred4130 de dual power werkte dus niet op de achteruit.
valmet6400power
@Fred4130
Met alle respect maar hoe vaak moet je met een 1394 hydrashift nou met die groepenpook schakelen? Op de weg rij je in z’n 3 (dat red ie ook met wegrijden met 12 ton tarwe erachter) en op het land in z’n 2 of misschien 3 als het landpad vlak is. En met keren ja goh dan moet je de groepenpook “helemaal naar“ rechtsachter zetten om hem in z’n achteruit te krijgen.

Kijk als je weet ik veel de kuil ermee moet aanrijden dan is het een ander verhaal. Dan is een mechanische omkeer wel wenselijk.
Fred4130
@valmet6400power daar dus ook hoofdzakelijk voor gebruikt als ik er eentje gebruikte (was niet de mijne), aanrijden op de kuil en daar wordt je niet vrolijk van. Voor transport op de weg liep dat ding veel te langzaam met net 25 km/h. Overigens die hydrashift is verre van ideaal, maar dat is mijn mening. Zijn veel betere systemen.
valmet6400power
@Fred4130
Klopt alle David Browns zijn niet gemaakt voor transport eigenlijk. Onze tikt op z’n originele 13.6 R38 met de 25 aan met meewind. Met 2200 toeren.
Ik vind die hydrashift wel makkelijk werken hoor, als je in de geest kijkt van 1985 was het een wereld uitvinding. Er zijn nu wel aftermarket kits die de bediening van de hydrashift bij de bediening van de hef maken. Dat is ergonomisch beter dan naast het dashboard.
Fred4130
@valmet6400power ik vind de hydra shift veel te ruw pakken altijd, maar zou kunnen dat het aan de afstelling lag voor zover er wat aan af te stellen is, zwager is nou niet bepaald van onderhoud (laten) plegen. Had afgelopen zomer een foto moeten maken , toen ik hem gebruikte met maaien en binnen 1 ronde warm liep en luchtfilterlampje begon te branden. Zat gewoon een laag pluizen omheen van een centimeter, dus de trekker kreeg het gewoon spaans benauwd met toen 25 ° en er tevens een 5ltr koelvloeistof bij moest , nooit eerder zoiets meegemaakt en nog beweren dat alles voor die tijd ok was ook....😕
valmet6400power
@Fred4130
Oh haha wellicht scheelt dat gebrek aan onderhoud! Zo soepel als onze schakelt ga ik niet redden met een schakelbak. Onze temperatuurmeter komt nauwelijks van de onderkant af. Had hem toevallig dit voorjaar tegen het gele aanstaan omdat ie een half uur lang plat voor onze 3 meter kilverbak lag. Hebben een goede thermostaat erin trouwens haha. Heb me laten vertellen door een David Brown monteur dat de koeling van in ieder geval een 1394 flink overbemeten is. Dat kunnen wij beamen in ieder geval 😄

Maar onze wordt dan ook redelijk vertroeteld qua onderhoud maar moet bij tijd en wijle ook gewoon nog vol aan de bak 🔥
+1
Kees2030
Op mijn JD2030 van 1975 heb ik hydraulische inschakeling van de aftakas. 1 handel eenvoudig bedienen.
Oudere John Deere's hadden dit ook al.
Mijn zwager heeft een Ford 3000, irritant aftakas inschakelen als je dit niet gewend bent.
jammermaarhelaas
@Kees2030

Een 3000 heeft 99% zeker een doordraaiende aftakas, en in zeldzame gevallen een niet doordraaiende aftakas.
De 4000 en hoger hadden vanaf 1964 de hydraulische aftakas koppeling.
Kees2030
@jammermaarhelaas

Ja is een doordraaiende aftakas, maar je moet er de voetkoppeling bij gebruiken. Da's irritant.
Fred4130
@jammermaarhelaas precies , vanaf ca 60 pk waren de fords hydraulisch in te schakelen en al na de majors in '64. Dus dat ver achter lopen valt nogal mee. Gek genoeg heb ik nooit problemen gehad met de dubbele voetkoppeling op de dexta en de 3600 al is dat in de lagere pk klasse ook niet zo'n probleem en werkte het als je de aftakas vlot inschakelde onder het rijden door met de mestwagen en later de opraapdoseerwagen erachter met de 3600 ook prima. En weer , je kunt er mee omgaan of niet....
jammermaarhelaas
@Fred4130

Heb met mijn 2600 bij het stalmest rijden een verlengstuk op de hendel gehad, dan gaat in en uitschakelen zonder bukken. Nadien ging dat verlengstuk er dan weer af.
Fred4130
@jammermaarhelaas is ook een handige oplossing idd. Wel een idee! 👍.
jammermaarhelaas
@Fred4130

Heb nu een 4610, die doet sommige klussen van de 2600. Anders had ik bij de 2600 ook nog een hendel op het spatbord kunnen maken met bowdenkabel naar pto hendel... gemak dient de mens.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!