Ford 5640 - Komt niet op gang bij koude versnellingsbak

Onlangs een Ford 5640 gekocht maar nu merk ik wanneer ik met een koude trekker wegrijdt hij maar moeilijk op gang komt in de hoogste versnelling
Het lijkt alsof de olie te dik is in de versnellingsbak of achterbrug en daardoor zwaar loopt.
als alles wat warm wordt gaat het een stuk beter.
Wat voor olie moet er in de achterbrug en versnellingsbak?
Zou het vervangen van filters op de achterbrug ook nog wat uitmaken?
Het is een SLE met 4wd.
Sylke

Reacties

Sylke
Zijn hef versnellingsbak en achterbrug een geheel?
rickboer blija
Elke ford/new holland 40 serie waar ik op gereden heb had dit 'probleem', ik denk dat het gewoon een kwestie van geduld is
Sylke
@rickboer blija
Ik ga de olie verversen en als dat niet helpt dan maar geduld hebben...
+2
jammermaarhelaas
Versnellingsbak, achterbrug, hef, hydrauliek en hydrauliek voor de stuurinrichting, delen samen 1 reservoir. Er zitten wel meerdere tappluggen in, ik dacht 2 bij een 2wd en nog een extra tapplug onder de aandrijving bij een 4wd, dat zijn er bij jou dan dus 3. Dit moet omdat de olie niet vrij van het ene naar het andere einde van de bak kan stromen, dus bij aftappen moet je elk deel apart leeg laten lopen. Vullen kan wel op 1 punt, achter de tractor, naast de snelkoppelingen zit de vulhals.

Er zit op de SLE een CCLS pomp voor hydrauliek en hef, ook geeft deze de olie voor het powershift-schakelen. Voor het sturen zit er een aparte pomp op, dit is een pomp met vaste opbrengst.

Er hoort olie in die voldoet aan de NH 410 B spcificatie van NewHolland. Dat is een UTTO, dat betekend universele tractor transmissie olie, en in dit geval is de viscositeit ISO 32/46, API GL 4.
Inhoud 61 liter.

Het traag op gang komen zal volgens mij niet meteen met de filters te maken hebben. Eerder denk ik aan de remschijven in oliebad, die zullen door dikkere olie meer afgeremd worden dan door dunnere (warme) olie.

Mijn advies is om bij een oliewissel gewoon de voorgeschreven olie er in te doen, kun je bij veel landbouw mechanisatie bedrijven kopen.
Sylke
Bedankt voor de info.
Binnenkort maar eens nieuwe olie in de transmissie!
+1
Fordje4600
Hebben ze allemaal last van, een 8340 minder als een 5640. Maar dat komt alleen omdat die veel meer kracht hebben
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5640 en hebben de trefwoorden olie en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!