VIDEO: Cumela: 'Geen trekker-apk bij eigen gebruik'

Er komt geen trekker-apk voor boeren als ze de trekker alleen voor het eigen bedrijf gebruiken. Dat zei Hero Dijkema van Cumela Nederland donderdag in de studio...

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord

Lees meer »

Willie2

Reacties

+5
wim-same
Dit creëert al weer een grijs gebied. De 100 % professionele loonwerker, dat is duidelijk. Die moet zijn spullen laten keuren, en grote kosten maken. Maar er zijn ook heel veel boeren die een klein beetje loonwerk doen, of de buurman wel eens helpen. Of zoonlief neemt de trekker van Pa mee om zijn kraan te vervoeren. Dit is dan weer de zoveelste dwaling en totaal niet weten hoe het er bij boeren aan toe gaat. En dan komen er over een paar jaar weer drastische maatregelen.
+7
Noorderling
@wim-same
Voor sommigen zou het goed zijn dat er eens gekeurd werd uit eigen bescherming. Verdwijnt er een hoop rotzooi van de openbare weg.
Als je je materiaal een beetje bij houdt heb je niets te vrezen.
wim-same
@Noorderling O.K. Dat is een ander verhaal. Waar het mij om ging is het verschil tussen de loonwerker en een boer, en het grijze gebied als een boer burenhulp doet. Stel dan gelijke eisen.
+1
Bietenbrug
@wim-same zolang er geen naamsticker van loonbedrijf op de trekker zit ben je bij mij geen loonwerker en laat dan de politie maar eens bewijzen dat ik wel loonwerk.
pietjepuk
@Bietenbrug Zal wel een kenteken plaat op moeten. Daar hoort een naam bij.
wim-same
@Bietenbrug Dat bedoel ik nou met grijs gebied. Maak je facturen? Dan kan de belastingdienst dit ook controleren. En als de stikker de norm zou zijn, dan zijn volgende week alle stikkers van de trekkers af.
+1
Pluto
@wim-same Broodnijd !!. Cumela aast al jaren op het monopoly in loonwerk !.
+1
wim-same
@Pluto Maar ik vind wel dat ook wel dat het in het loonwerk wel eerlijk moet gaan. Niet de professionele loonwerker op hoge kosten jagen, en de beuner glipt overal tussen door. Ik ben ook loonwerker geweest, en weet hoe moeilijk het is om je hoofd boven water te houden, en dat komt ook mede door de valse concurrentie.
Pluto
@wim-same Wat is valse concurrentie ??. Minder grote en of zware machines zou al een flink stuk helpen !.
+2
wim-same
@Pluto Valse concurrentie is een bedrijf die niet ingeschreven staat, en onder allerlei kosten uit probeert te komen, om op die manier onder de duiven van een Loonwerker door te schieten. Als pa de trekker en de opraapwagen betaald heeft, en jij b.v. ook nog eens thuis woond, heb je weinig kosten, en kan je altijd goedkoper werken dan de loonwerker. Als jij dan ook nog eens niet hoeft te keuren, en dus ook niet aan de keurings eisen hoeft te voldoen, noem ik het Concurrentie vervalsing. Bovendien heeft een loonwerker ook hogere verzekerings kosten.
jordi 1455
@wim-same De transportsector beschuldigen loonwerkers van valse concurrentie omdat zij ook veel transportwerk doen en trekkers gebruiken. Je zegt dat de loonwerker op hoge kosten worden gejaagd, maar die berekenen ze gewoon door.
wim-same
@jordi 1455 soms terecht, soms ook niet. Als de loonwerkers op eigen aangenomen werk rijden mag dat. Ook transportwerk van b.v. de hakselaar naar de boer mag.
Pluto
@wim-same Hier helpen boeren elkaar omdat ze het loonwerk materiaal te zwaar vinden . Daar wordt niet gesproken over tarieven . Een voorval uit het verleden ;de loonwerker heeft een vaste tand cultivator waarmee hij in de herfst het land los maakt en er zijn een flink aantal boeren die de machine ophalen of huren . Dat gaat prima tot de loonwerker zelf grond gaat huren om gewassen te telen ???? en hier gaat de loonwerker de fout in door concurrent van de boer te worden . Maar als de loonwerker zij eigen percelen wil lostrekken is de machine uitgeleend !!. Vervolgens koopt hij een cultivator bij de smid die alleen geschikt is voor zijn enorme tractor en de boeren staan er bij en denken daar kan ik niks meer mee , veel te groot en te zwaar voor mijn trekker . Al deze boeren gaan naar de zelfde smid en kopen daar een machine die wel bij hun trekker past en vervolgens begint de loonwerker te klagen dat zijn investering in die enorme cultivator niet meer rendabel is en daardoor de prijs omhoog moet ??. Het is een vicieuze cirkel waar je uit moet en waar cumela moeite mee heeft !.
wim-same
@Pluto Ja o.k. maar dit heeft niets met de keurings plicht van de overheid te maken. Zowel boeren als loonwerkers moeten zich netjes aan de regels houden. Zo huren loonwerkers ook vaak boeren in, in piek tijden. Dat is ook weer zoiets. Sorry, ik heb het zelf ook gedaan, en worstel nu ook met het goede antwoord.
Pluto
@wim-same De keuringsplicht suggereert dat wanneer trekkers 40 of 50 kmh kunnen rijden dat er grote ongelukken gaan gebeuren . Ten eerste wil je zelf niet in zo'n machine zitten met haperende remmen en ten tweede op heel veel wegen zijn dit soort snelheden niet verantwoord .Mijn trekker loopt met een 4 scharige ploeg en 1200 kg in de fronthef ook veel mooier op de weg bij 50 kmh dan bij 30 kmh maar het moet wel kunnen . Het is niet ;grote stappen snel thuis .
wim-same
@Pluto Nee, maar waar het mij vooral om gaat is de duidelijkheid, Wie moet er keuren, wat worden de keurings eisen, Voor ieder gelijk. Daarnaast blijft het ieder zijn eigen verantwoordelijkheid hoe hard en hoe hij rijd.
pink
@wim-same mijn landbouw quad kan wel 80 km/u moet daar nu ook een kentekenplaat op?
wim-same
@pink Ik heb geen idee, Heldere en duidelijke wetgeving van hoe of wat zou ook het heel fijn zijn. Maar ik vermoed dat ook een quad die op de weg komt ook een kenteken moet hebben. Oldtimers krijgen ook een kenteken.
+1
blauwe tractor
@pink
Als het alleen mar waar is, dan is het al te gek voor woorden.
Een landbouw quad die 80 km per uur rijd, dan zeker ook nog zonder rijbewijs
????????????????????
pink
@blauwe tractor hij kan wel 80 maar zo hard rijd ik er echt niet mee
En autorijbewijs heb ik al 47 jaar😊
Albert Peters
@pink met dat dinv mag helemaalniet opstraat komen
pink
@Albert Peters dat doe ik al jaren, voor landbouwgebruik mag dat volgens mij. Er zit wel een oranje driehoek op
+2
blauwe tractor
@pink
En dan rijd je gewoon 80 met een ORANJE driehoek,
fijn dat je weet wat een oranje 3 hoek betekend super, maar jij zal dan wel op de weg mogen, en bij deze snelheden is het ding ook gewoon verzekerd zeker???????????????????????
pink
@blauwe tractor 80 is mij veel te hard, ik rijd nooit verder dan 500 meter over de weg naar het weiland met onkruid spuit erop en krat met molleenklemmen
Gewoon verzekerd bij Univé
Albert Peters
@pink dan is het naruurlijk geen probleem en is het een makkelijk werktuig en dat zal wel mogelijk blijven lijkt me En wat betreft kentekens alle landen om ons heeft dat al waarom hier niet dan?
Kramer U800
@pink Voor 40+ km/u willen ze een kenteken + APK. Dus ik neem aan dat je met APK tot 80 km/u mag rijden, boven de 80 km/u zal dan wel onder snelverkeer vallen gok ik.
Han745XL
Geldt dit voor alle trekkers of van trekkers die 40 km/uur of meer lopen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!