Hoi,
Gewoon een vraag uit interesse.
Al sinds jaren biedt Valtra (Valmet) een Eco-variant aan. In principe een groter type, met teruggeschroefd toerental, waardoor het vermogen ook lager ligt (6750 vs 6850, 8350 vs 8450, N154e vs N174). Verder zit er dan wel ergens een andere verhouding in de tandwielen van de aandrijflijn, anders komt de trekker natuurlijk niet mee qua snelheid of aftakastoerental. Lager toerental is minder verbruik, wordt wel eens gezegd. Kloppen die ideeën ook met de werkelijkheid? (Zeggen ze bijvoorbeeld ook van de 40 km/h en 50 km/h vs de 40 km/h Eco) Is zo'n Eco-uitvoering ook werkelijk zuiniger, dan een variant met volledig toerental?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Valtra ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
bij moderne elektronische brandstof systeem wordt er meer extra branstof ingespoten bij toeren daling ( hoog koppel). Bij mechanische pompen was het technisch niet mogelijk zoveel extra in te spuiten. Eigenlijk hetzelfde wat @flip1150 zegt. Het lage toeren rijden levert dus niet zoveel op
Daarnaast is het gewoon slecht voor je motor om deze langdurig maximaal te belasten bij erg lage toeren (1200). Motor loopt niet mooi rond, krukas wordt bijna door de caterpan gedrukt. Koeling is veel minder door minder circulatie en lager toeren van de koel fan. En je smering is gewoon minder door lager toeren van je olie pomp. Daarom hebben die eco getunede motoren met hoog koppel ook veel extra slijtage. Vooral als je ook nog met 1400 toeren gaat ploegen.
Mijn vaste trekker waar ik altijd mee rijd met haakarm loopt 1650rpm
Nu kan ik ook het uurverbruik op dat moment aflezen.
Nu is dit bij de hoogste versnelling op 1650rpm ongeveer 24 liter per uur, hierbij voel je de trekker ook constant trekken.
Als ik 1 versnelling terug ga dan loopt die de zelfde snelheid alleen dan bij 2250rpm.
Dan daalt het verbruik naar ongeveer 22 a 23 liter per uur en je kan dan aan de motorbelasting zien dat deze ook lager is dan bij 1650rpm
De 6750 en 8350 waren modellen met o.a. een grotere hydrauliekpomp, 50kmh differentieel en andere pto overbrengingen.
Iemand die het verschil tussen koppel en vermogen snapt, kan heel zuinig rijden met zo'n trekker.
Alleen bij 1100rpm overschakelen met een kale trekker,wil veel chauffeurs niet lukken.
Gevolg is dat er even veel brandstof dan normaal verbruikt wordt.Alleen voor bewuste rijders geschikt.
Met de komst van de elektronica is dit veranderd, met het bedienen van de ecoschakelaar, laad je een compleet andere motorkarakteristiek.Ook is de elektronica meer in staat het "foute"gedrag van de chauffeur te filteren. Echter hier geldt nog steeds, dat de juiste snelheid/toerentalverhouding bij het gevraagde vermogen hoort.
Als je bij 1200rpm je max koppel hebt dan heb je maar de helft van je vermogen ter beschikking.
Gevolg is dan, dat je een volle vracht niet op topsnelheid krijgt.
Dit terwijl je een kale trekker op vlakke grond wel naar 52kmh kunt drukken op 1100rpm.
Je kunt tijdens veldwerk het best het gemiddelde theoretische brandstofverbruik selecteren.
Als je hier een sport van maakt om dit zo laag mogelijk te krijgen,ga je geld verdienen.
Valtra doet de rest.