Valtra Onbekend - Is een eco-uitvoering werkelijk interessant?

Hoi,
Gewoon een vraag uit interesse.
Al sinds jaren biedt Valtra (Valmet) een Eco-variant aan. In principe een groter type, met teruggeschroefd toerental, waardoor het vermogen ook lager ligt (6750 vs 6850, 8350 vs 8450, N154e vs N174). Verder zit er dan wel ergens een andere verhouding in de tandwielen van de aandrijflijn, anders komt de trekker natuurlijk niet mee qua snelheid of aftakastoerental. Lager toerental is minder verbruik, wordt wel eens gezegd. Kloppen die ideeën ook met de werkelijkheid? (Zeggen ze bijvoorbeeld ook van de 40 km/h en 50 km/h vs de 40 km/h Eco) Is zo'n Eco-uitvoering ook werkelijk zuiniger, dan een variant met volledig toerental?
SJB533

Reacties

valmet6400power
Ik mag aannemen van wel anders was Valtra wel gestopt met die mogelijkheid aan te bieden?
huub
@valmet6400power maar ondanks dat Valtra het al meer dan tien jaar aanbied heeft het nooit doorgezet, niet bij Valtra en ook niet bij andere merken. Alleen Fendt heeft volgens mij bij de 1000 en 900 serie een lager toerental, maar dan heb je het over trekkers met het dubbele vermogen.
Fast Eddy
@huub

De eco shift van John-Deere was ook geen succes.
valmet6400power
@huub
Dat is waar, denk dat het deels een verkooppraatje is op de N4 modellen. Toen de 8350 werd uitgebracht was dat nog “nieuw” dat er een mogelijkheid was om met een lager toerentallen te kunnen werken.
Inmiddels kun je met de eco aftakassen eigenlijk altijd wel met gereduceerd toerental de gewenste omwentelingen halen. Dan moet je dus willen dat je op de eco aftakas soms heel veel vermogen nodig hebt dat je aan zo’n eco-line iets hebt. Volgens mij.
Pluto
@valmet6400power ECO is bedoeld als besparing bij hoog toeren en weinig vermogen . Het tandwiel dat daarvoor wordt gebruikt is dan ook smaller en niet geschikt voor het overbrengen van vermogen . Doe je dit wel dan krijg je flinke schade aan de bak . Daarom heeft het ook weinig opgang gemaakt . Zie het een beetje als een extra kruip versnelling , die mag je ook niet vol belasten .
ValtraStisch
@Pluto Je hebt het nu over John Deere.
Dit om aan te geven dat dit niet over Valtra gaat.
valmet6400power
@ValtraStisch
Ik wou zeggen die is wel vrijgegeven voor vol vermogen toch?
walker1
Niet bekend met die type trekkers, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Maar wat inderdaad al aangegeven wordt, de meeste merken hebben tegenwoordig ook een eco stand op de aftakas. Hoe vaak zie je bv niet iemand met een schuddertje of een hark achter een trekker van 100 pk of nog meer? Terwijl die machines maar 50 pk of nog minder vragen. Dat soort werk moet je dan lekker op de eco aftakas doen.
Noorderling
@walker1
Veel hooibouwmachines is de aftakas snelheid al tussen de 400 en 450. Kun je met 1500-1600motortoeren het werk doen. Nadeel is wel dat een trekker met krap vermogen tekort kan komen.
walker1
@Noorderling Een trekker met krap vermogen moet ook gewoon op de 540 stand het werk doen, een trekker met ruim voldoende vermogen kan het op de eco stand doen.
deJong
@Noorderling

machine op 450 toeren is met de 540 aftakas +/- 1700 motor toeren. en op de 750 aftakas +/- 1300 motor toeren, aan de ene kant prima aan de andere kant k.u.t.

de fendt 309 kon anders prima harken op 1500 toeren, maar op 1300 is het niks waard (voor mijn gevoel dan) opdat de hydrauliek mij dan te traag reageert en dat hij snel af toert... aldus zit ik nu vast op een hoger toerental...
Noorderling
@deJong
Hier 1550 voor ca 420 en 1650 voor 450, komt de turbo en koppel er net mooi in, rond 1400 en lager gaat verbruik van diesel inderdaad omhoog en loopt net niet lekker.
valmet6400power
@Noorderling
Wij hebben twee pompen voor beregenen, afhankelijk van of we via een sleepslang het water aanvoeren of via een slang naar de haspel. In het geval met de sleepslang draait de Valmet 1650 toeren. Draaien we direct op de haspel dan draait ie 1450 toeren en met windstil weer zie je dan inderdaad een heeeeel licht pluimpje boven de uitlaat. En qua verbruik scheelt het ook iets van 1,5 liter op 11 liter dat minder toeren draaien in ons geval minder zuinig is. Maar dat komt door de turbo inderdaad.
deJong
@Noorderling dan heb jij in feite nog net geluk 😆
flip1150
Ik heb me laten zeggen dat dit niet meer van deze tijd is. De verklaring is in het feit dat bij de oude dieselmotoren een hoger toerental meteen vast zat aan een hoger brandstof verbruik. Ik heb me laten zeggen dat bij de moderne dieselmotoren bij een hoger toerental het brandstof verbruik amper omhoog gaat. Veel moderne diesel motoren word geadviseerd om met hoger toerental te rijden van wegen de roet filter. Ik zelf vind een eco aftakas welkom van wegen de rust.
+1
walker1
@flip1150 Meer toeren is ook meer inspuitmomenten van brandstof, dus met meer toeren kan het bijna niet anders dan dat er ook meer brandstof verbruikt wordt. Het is wel zo dat moderne motoren over een veel groter toerenbereik een hoog koppel hebben en dus efficiënt kunnen werken op verschillende toerentallen, terwijl oudere motoren veel meer een piek (zo rond de 2000 tpm) hebben in het koppel een als je daar te ver onder zit je dus weinig power hebt en meer toeren alleen maar zorgt voor meer herrie en rook.
Het is altijd wel goed een motor op zijn tijd goed te laten werken, zeker met een roetfilter, bij een motor op bedrijfstemperatuur is er minder roetuitstoot dan bij motor die nog niet warm is. Roetfilters moeten regelmatig regenereren, dus de afgevangen roetdeeltjes verbranden, dat gebeurd alleen op bedrijfstemperatuur. Dus als je de trekker alleen voor kort durende klusjes gebruikt en deze nooit echt warm wordt, kan dat problemen met roetfilter geven.
Derkmax
@flip1150 ik denk eerder dat veel toeren niet van deze tijd is. Moderne motoren kunnen vaak van 1800 tot 2200 toeren hetzelfde vermogen leveren. Dan is het ook logisch om de 540 en 1000 toeren van de aftakas onder de 2000 motortoeren te houden. Scheelt brandstof, lawaai en slijtage.
Als een motor veel toeren moet hebben om niet te vervuilen, is dat een tekortkoming van die motor. Doe hier ook heel veel met spaaraftakas.
Arie_MF
@flip1150 voor het schoonbranden van het roetfilter is wel een hoger toerental dan stationair gewenst, maar max toerental is doorgaans lager dan bij oudere motoren. Deze machines hebben dan pompen met groter slagvolume om aan de liters te komen. Minder toeren is ook minder slijtage en minder herrie.
+2
kevin-fendt
Ik rijd een Valtra N154E Direct(variobak) ik rijd eigelijk alleen nog maar op eco heerlijk rustig in de toeren. Transport 44kmh met 1450 motertoeren eco en cruisecontrol.
valmet6400power
@kevin-fendt
Dat red onze N142 Direct ook? Dus zo bijzonder is dat niet haha
kevin-fendt
@valmet6400power haha oke, bij jou gaat ie in toerental omlaag als je de topsnelheid hebt bereikt?
valmet6400power
@kevin-fendt
Ja klopt inderdaad. Ik kan ook de maximale toeren instellen maar dan duurt het wel langer voor die bijvoorbeeld 40 rijdt. Meestal over de weg heb ik hem op maximaal 1650 staan dan trekt die lekker door en bij 42 km/u rijdt ie dan 1500 toeren ofzo.
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @kevin-fendt:
44kmh met 1450

Moet je een Fendt kopen, kan je zelfs 50 rijden met die toeren
mdoornekamp
@Fendttrisixfan Met een 718 ook? of 800 serie
Fendttrisixfan
@mdoornekamp je hebt het over de nieuwe modellen dan? Die moet je een 1500-1550 toeren geven, maar die gaan ook al 55
mdoornekamp
@Fendttrisixfan ja nieuwe modellen. Met 1550 toeren wordt het nog wel puffen met 25 ton erachter.
Fendttrisixfan
@mdoornekamp je rijd toch ook vaak met je ploeg of kopeg of gelijk wat erachter? Of met lege kipper... Je kan altijd meer gas geven natuurlijk
+1
mdoornekamp
@Fendttrisixfan Ja dat klopt. Ik vind ook vooral de rust wel een voordeel van lager toeren. Branstof verbruik maakt toch weinig uit. Je kunt beter wat langzamer rijden als je 40 ton weegt. 40 km ipv 55 km/u
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan laatst met de 1050 zelfs 65 met 1450 toeren..

(klik om te vergroten)

Tijdens mijn bescheiden demo rit
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver hier in België zetten ze de demo trekkers nooit op 65, maar dat is direct een heel andere principe van trekker, net zoals de nieuwe 900
kevin-fendt
@Fendttrisixfan Ja dat wil ik wel, maar de shef niet haha...
+1
Agri Service
@kevin-fendt Hier ook altijd op de eco met dezelfde trekker en bak. Daarbij is hij op de eco modus ook een stuk taaier doordat het maximale koppel eerder beschikbaar is. Bij zwaar aftakaswerk dus front en achter inggeschakeld bij zware grond en taai loof houd ie het niet vol op de 'normale' modus. Met eco ingeschakeld nog niet stil weten te krijgen.
Derkmax
@Agri Service over welke trekker heb je het dan ??
mdoornekamp
@Derkmax Valtra N 154E
mdoornekamp
Lager toerental is in theorie zuiniger. omdat je lagere zuiger snelheid hebt en minder bewegingen per uur. Al die beweging kost energie en dus brandstof.

bij moderne elektronische brandstof systeem wordt er meer extra branstof ingespoten bij toeren daling ( hoog koppel). Bij mechanische pompen was het technisch niet mogelijk zoveel extra in te spuiten. Eigenlijk hetzelfde wat @flip1150 zegt. Het lage toeren rijden levert dus niet zoveel op

Daarnaast is het gewoon slecht voor je motor om deze langdurig maximaal te belasten bij erg lage toeren (1200). Motor loopt niet mooi rond, krukas wordt bijna door de caterpan gedrukt. Koeling is veel minder door minder circulatie en lager toeren van de koel fan. En je smering is gewoon minder door lager toeren van je olie pomp. Daarom hebben die eco getunede motoren met hoog koppel ook veel extra slijtage. Vooral als je ook nog met 1400 toeren gaat ploegen.
valmet6400power
@mdoornekamp
Toch schijnt Valtra wel in staat te zijn om langer dan andere (trekker)merken op laag toerental te werken zonder dat dit effect heeft op de koeling of smering. Dat vertelde onze dealer althans. Onze N142 wordt bijvoorbeeld ook nooit “warm” ook al doet ie iets waar die plat voor ligt.
mdoornekamp
@valmet6400power Als de motor er voor ontwikkeld is, krijg je geen problemen. Valtra is er wel wat mee bezig. Die nieuwe grote Fendten werken ook met veel lager toeren. Een moderne vracht auto kan ook cruisen met 1200 toeren.
valmet6400power
@mdoornekamp
Ja die vrachtwagens worden ook steeds lager in toeren inderdaad. Nu denk ik dat die vrachtwagens minder piekbelastingen te verwerken krijgen dan trekkers. Die vrachtwagens moeten optrekken en vervolgens kilometers achter elkaar rijden en misschien af en toe een viaduct tackelen 😄
+1
Bert353
@valmet6400power totdat je internationaal komt te rijden, wat dacht je van "Massiv-Central"? druk daar maar eens 40 ton tegenop
930triplemaaier
Quote Reactie van @Bert353:
Massiv-Central

mwa wat dacht je van met 37 ton bieten door de binnenlanden van de achterhoek? dan sta je ook om de haverklap op de rem voor een kruising/drempel
930triplemaaier
@valmet6400power de nieuwste volvo vrachtautos met i-safe / turbo compound rijden 90km/h bij ruim 1000 toeren. Dat is afhankelijk van de configuratie 200 tot 300 toeren minder dan de voorgaande generatie. Ze zeggen dat je hierdoor 5 tot 7% brandstof kunnen besparen ten opzichte van de voorgaande generatie. De brandstofbesparing wordt vooral gerealiseerd doordat er minder wrijving is per geleverde arbeid. Vergeet niet dat motorolie hierin ook een belangrijke rol speelt. Waar voorheen nog de dikkere 10w40 olie gebruikt werd (goedkoper) mag bij de nieuwste vrachtautos alleen nog maar de dunnere hoogwaardige 5w30 olie gebruikt worden vanwege de mindere weerstand. Ook is de hele motor gebouwd en ontworpen op gebruik van deze dunnere olie.
newholland6640
@mdoornekamp als die niet zwaar belast worden nog lager. Die gaan al bij ruim 100 toeren schakelen. Wel te vroeg vind ik dat. Zo voelt het tenminste.
johndeere6230
Quote Reactie van @valmet6400power:
Onze N142 wordt bijvoorbeeld ook nooit “warm” ook al doet ie iets waar die plat voor ligt.

Als de koeling schoon is, moet dat toch ook geen probleem zijn? Anders heb je niks aan de laatste 20 pk van je trekker 😅

Hier ook nooit geen problemen met de temperatuur ook al ligt die er plat voor, ook niet met de dubbele maaiers...
+1
valmet6400power
@johndeere6230
Nee klopt maar onze Claas hiervoor hebben we wel “heet” gekregen maar dat gaan we met de Valtra, of Valmet 6400 niet redden. Die temperatuurmeter beweegt eigenlijk nooit meer dan het midden. Tenzij er wat loos zou zijn natuurlijkz
Derkmax
Bij mijn Maxcum CVX (vario) verbaas ik me er vaak over hoever de motor wordt teruggeregeld in toeren. Als dit extra belasting/slijtage voor de motor zou opleveren zou de fabrikant hier toch niet voor kiezen ? Volgens mij kun je dus probleemloos met weinig toeren werken.
+2
maikwolsink
Alle trekkers bij mij op het werk zijn begrensd op 43kmh ongeveer.
Mijn vaste trekker waar ik altijd mee rijd met haakarm loopt 1650rpm
Nu kan ik ook het uurverbruik op dat moment aflezen.
Nu is dit bij de hoogste versnelling op 1650rpm ongeveer 24 liter per uur, hierbij voel je de trekker ook constant trekken.
Als ik 1 versnelling terug ga dan loopt die de zelfde snelheid alleen dan bij 2250rpm.
Dan daalt het verbruik naar ongeveer 22 a 23 liter per uur en je kan dan aan de motorbelasting zien dat deze ook lager is dan bij 1650rpm
+1
Bert353
@maikwolsink Heel grof gezegt, is dat ook allemaal logisch.
Om er correct iets van te kunnen zeggen moet je eigenlijk het tork/toeren grafiekje van betreffende motor zien, daar staan twee lijntjes op; de tork en het toerental. waar die twee lijntjes zich kruisen, heb je de zogenaamde "sweet spot" van de motor, dat wil zeggen daar voelt de motor zich het lekkerst, heeft de meeste tork bij dat toerental, en is daar ook het zuinigst. (de motor loopt daar het meest optimaal.)
Bij vrachtauto's is dat gebiedje op de toerenteller ook groen. dat gebiedje is vaak ook niet erg breed, dwz dat ligt maar tussen bijvoorbeeld 1500/1700RPM.
daarom zit er ook een versnellingsbak met veel versnellingen achter, zodat je altijd de optimale versnelling kunt uitkiezen zodat je met je lading en snelheid een versnelling kunt uitkiezen zodat je motor in dat groene gebiedje loopt.
+1
Quintto
@Bert353 wat jij zegt klopt niet helemaal, het kruispunt wat je in die koppelcurves ziet is uitgekozen door de maker van dat grafiekje, want het kruispunt van koppel (Nm) en vermogen (pk) is vastgesteld op 5252 toeren per minuut door de formule waarmee het vermogen berekend wordt: PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252.
Maar aangezien (trekker)diesels deze toeren niet halen kunnen koppel en vermogen elkaar dus ook niet kruisen (op een grafiek met een gelijke Y-as voor beide waardes)
Bert353
@Quintto Jij zegt het, maar mijn ervaring is dat iedere motor zo'n grafiek heeft, ook de moderne die jij aanhaalt, en zodoende mijn verhaaltje van hierboven geld.
dus wat jij zegt dat die motor die toerentallen niet haalt is onzin, want dan heb je niet het juiste grafiekje voor die motor.
Quintto
@Bert353 heb jij een voorbeeld van zon grafiek dan?
Bert353
@Quintto

(klik om te vergroten)

+1
@Bert353 Wat @Quintto zegt klopt wel, koppel en vermogen is bij 5252 toeren dan gelijk. Bij trekkers zul je dus altijd 2 verschillende y-assen hebben. Maar dat maakt verder niet zoveel uit, want het gaat juist om het toerental.

Bij maximaal koppel heeft de trekker de gunstigste verbranding. De inlaatkleppen staan dan precies lang genoeg open. Bij een lager toerental is dit eigenlijk te lang en bij hoog toerental eigenlijk weer te kort. Een trekker haalt bijvoorbeeld het max koppel bij 1300 rpm, als je dan een grafiek er bij pakt zul je dus zien dat dan het verbruik dan het laagst is (gram/kwh)

Maar dit is natuurlijk geen toerental dat je veel vermogen hebt, en kun je dus niet zoveel mee met trekkerwerk. En nu snap ik (denk ik) de denkwijze van @Bert353, als je een mooi goed geschaald grafiekje hebt zul je zien dat op een bepaald toerental het vermogen en koppel elkaar kruisen. Dan heb je dus redelijk veel vermogen en redelijk veel koppel, dus ook nog een goed verbruik, als je boven dit toerental komt zul je zien dat het verbruik hard omhoog gaat. Bedoelde je dit Bert?
Bert353
@case956powerrzzzzz Ja, en mijn grafiekje komt ook van een pick-up motor (V-8) dat zal wel anders zijn als van een trekker.
Ik dacht altijd dat zo'n grafiekje voor elke motor telde, weliswaar met alle waardes anders voor een andere motor.
+1
ValtraStisch
Valtra is reeds vroeg met ecomodellen gekomen.
De 6750 en 8350 waren modellen met o.a. een grotere hydrauliekpomp, 50kmh differentieel en andere pto overbrengingen.
Iemand die het verschil tussen koppel en vermogen snapt, kan heel zuinig rijden met zo'n trekker.
Alleen bij 1100rpm overschakelen met een kale trekker,wil veel chauffeurs niet lukken.
Gevolg is dat er even veel brandstof dan normaal verbruikt wordt.Alleen voor bewuste rijders geschikt.

Met de komst van de elektronica is dit veranderd, met het bedienen van de ecoschakelaar, laad je een compleet andere motorkarakteristiek.Ook is de elektronica meer in staat het "foute"gedrag van de chauffeur te filteren. Echter hier geldt nog steeds, dat de juiste snelheid/toerentalverhouding bij het gevraagde vermogen hoort.
Als je bij 1200rpm je max koppel hebt dan heb je maar de helft van je vermogen ter beschikking.
Gevolg is dan, dat je een volle vracht niet op topsnelheid krijgt.
Dit terwijl je een kale trekker op vlakke grond wel naar 52kmh kunt drukken op 1100rpm.
Je kunt tijdens veldwerk het best het gemiddelde theoretische brandstofverbruik selecteren.
Als je hier een sport van maakt om dit zo laag mogelijk te krijgen,ga je geld verdienen.
Valtra doet de rest.
frank_mf
@SJB533 Bij het vakblad LandbouwMechanisatie hebben we in 2018 een Valtra N154e gehad in de trekkertest. Kan je 't testverslag wel toesturen.
SJB533
SJB533
@frank_mf
Trouwens: hebben jullie toevallig ook een dubbeltest gedaan met een T174E en een N174? Lijkt mij ook wel een interessante vergelijking...
frank_mf
@SJB533 Nee
SJB533
@frank_mf
Jammer. Wat niet is, kan komen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Valtra ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!