De motorolie is zo dik als haargel, wat is de beste manier om de motor schoon te krijgen?

De motorolie in mijn someca415 is zo dik als haargel, waarschijnlijk komt dat omdat ie 15 jaar buiten gestaan heeft? mijn idee is om hem warm te rijden, en dan de olie te wisselen.
wat zou ik nog/beter kunnen doen om de binnenkant van de motor schoon te kunnen krijgen?

Deel dit topic

Reacties

+3
Martinsame
Of gewoon het caterpan los maken dan ken je hem ook goed schoon maken zit mestaal ook veel zooi in.
Sojaboontje
Wat je zegt, warm rijden en aftappen. Wellicht kun je dat nog een keer herhalen.
Normaal gesproken als je een motor reviseerd en hij is vies/aangekoekt, doen ze hem in een grote vaatwasser. Of motorolie dik word van het buitenstaan weet ik niet. Maar misschien heeft de vorige eigenaar wel expres dikke olie gebruikt.
+4
blauwe tractor
Zeker niet gaan rijden/ warmdraaien, eerst alles schoon maken dan schoonmaken zo goed als mogelijk is. Carterpan er weer onder pakkingen controleren voorzichtig warmdraaien olie filter en olie vernieuwen en weer spoelen, totdat er schone spoel olie uitkomt
jammermaarhelaas
@blauwe tractor

Waarmee kun je dat spoelen doen?
+1
blauwe tractor
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Olie verversen en liter diesel bijgieten en uurtje rondrijden
+3
schluterman
@blauwe tractor en misschien een olie druk meter erop zetten dat je zeker weet dat de motor olie druk heeft. En zoals gezegd zit er niet voor niks dikke olie in dat heeft waarschijnlijk een reden.
+1
valmet805
Niet laten lopen idd anders gooit de motor de prut..olie weer overal tussen. Nu ligt t mooi onder in de pan
+1
David Bakker
Ik zou hem niet starten , aftappen nieuwe filters . nieuwe olie , daar een poosje mee rond rijden en dan weer verversen .
+1
jammermaarhelaas
Wanneer die olie echt zo dik is als haargel, dan zal de oliepomp hem niet meer kunnen aanzuigen via het aanzuigfilter, en de motor niet gesmeerd worden. Ik zou het niet wagen, en zoals door anderen al gezegd eerst de oude olie er uit.
Dan nieuw filter er aan en vullen met nieuwe olie, dan pas starten.
Sojaboontje
Ja maar hij heeft hem al eens laten lopen.
jammermaarhelaas
@Sojaboontje

Oh 😃 Als dat goed gaat, dan zal de olie misschien ook wel via de tapplug afgetapt kunnen worden.
Klein Rot
@Sojaboontje

Als je de motor niet kapot wilt laten lopen dan deze demonteren en de afzonderlijke delen schoonmaken en de smeerkanalen doorspoelen alleen dan weet je zeker dat de verse olie ook overal komt waar die hoort. Er kan namelijk altijd ergens van die dikke prut een belangrijk kanaal blokkeren
T930
Als je verder alle oude olie wilt verwijderen kun je ook zulke oliereiniger flesjes bij de olie doen dan even warm laten lopen en dan alle olie er uit halen. maar als die olie echt zo dik is zal ik hem eerst even leeg laten lopen
+2
Bert353
Ik ben bij die trekker gaan kijken om hem te kopen, maar ik wilde wel zeker weten dat ie liep, er zat olie aan de peilstok, maar toen kon ik nog niet zien dat ie zo dik was, en heeft die boer 'm aangetrokken, geweldig roken, alles stond blauw. en heeft ie even een stukje gereden, dat was ook nog allemaal met de diesel die in de tank zat (ook waarschijnlijk 15 jaar oud) ik denk dat ie toen 10 minuten een kwartier gelopen heeft.
daarna heb ik hem neergezet, en filters en zo besteld, en begonnen kalm aan een voor een aan te pakken. ik kwam al een konijnenkeutel tegen tussen het filter ende glazen bol van de brandstofpomp! toen kwam ik ook tegen dat die olie zo dik was, en ik weet zeker dat dat geen olie is die je zo kunt kopen; die is zo dik geworden door te staan, of een vervuiling of zoiets.
Ik heb ook gekeken om het carter eraf te halen, maar dat is deel van de sterkte van de trekker, dus dan moet je de halve trekker afbreken om dat eraf te krijgen. Dus, dat word voor later (bij een eventuele revisie).

Ik zal eens kijken wat ik met jullie raad kan doen en of ik hem zo schoon kan krijgen. bedankt voor zover.
+1
dennisbouter
@Bert353 misschien kun je het carter verwarmen waardoor de olie dunner word,
+1
Fendttrisixfan
Olie verversen en liter diesel bijgieten en uurtje rondrijden
roscho
Ik zou proberen zoveel mogelijk af te tappen, evt. door het carter wat te verwarmen en dan zou ik de olie weer op peil brengen met diesel. Vervolgens de motor kort (niet langer dan 3 min.) laten lopen in de hoop dat de diesel de smurrie oplost. Geen nood om de smering, diesel smeert ook wel wat. Vervolgens aftappen, filter vervangen en vullen met goede olie. Omdat nog wat dieselresten achter zullen blijven, moet je deze olie dan weer sneller vervangen dan volgens boekje.
Weet je trouwens zeker dat het geen zaagsel is wat er bij in de olie zit? Dat werd vroeger op automarkten nog wel eens gebruikt om ernstig olieverbruik/lekkage te verdoezelen. In dat geval natuurlijk NIET laten lopen, dan heb je duidelijk un chat dans le sac gekocht...
Bert353
@roscho Zaagsel geloof ik niet, die man wilde in de eerste instantie niet eens verkopen, een bekende van mij wist dat ie die trekker daar al een poosje (15 jaar hahah) had staan, en we zijn gaan vragen of ie er eventueel vanaf wou?
willem d
@Bert353 Lichte lekkage van koelvloeistof naar het carter kan uiteindelijk ook dikke motorolie tot gevolg hebben. Misschien daaraan ook maar eens aandacht schenken.
Bert353
@willem d is ook een mogelijkheid, maar dat ga je pas merken als je de boel schoon en in gebruik hebt, tenzij je de hele motor uitbouwd en reviseerd met de nadruk op controleren (voor haarscheurtjes) maar dat gaat voorlopig nog niet gebeuren.
roscho
@Bert353 Dat merk je ook wel als je er straks weer goede olie op hebt en als er bij het gebruik al snel smurrie rond de vuldop en peilstok verschijnt. Uit elkaar draaien en reviseren kan altijd nog.
Bert353
Precies, Kom net terug, had de diesletank schoongemaakt en als laatste met benzine uitgespoeld, weer superschoon van binnen, alle ouwe zooi eruit! tank en plaatwerk teruggezet, luchtfilter erafgehaald, onderbak vol met afgewerkte olie (had ik eigenlijk ook niet anders verwacht) en onderin, het bakje tot de rand vol met klei! de gaasfilters hingen ook de draden (helemaal slijmerig) en nachtvlinders uit, dus dat word weer naar de stoomcleaner en een week in de peterolie leggen.
Ik vraag me soms af waar die mensen geleerd hebben wat "onderhoud" eigenlijk is?
blauwe tractor
@Bert353 Daar gaat het niet over, dit is verkeerde zuinigheid.
Bert353
@blauwe tractor Ik ben de laatste tijd wat vaker gevraagd even naar trekkertjes te kijken, van boertjes, en hobbyisten die er net een gekocht hadden, maar ze hebben écht allemaal dezelfde problemen! alles zoals hierboven beschreven.
Men zegt ook wel dat ik hier in een arme streek woon, maar zou het daar echt mee te maken hebben? of is het meer een algemene instelling van de mensen?
Ik bedoel, zie je dit bij jullie in NL ook?
roscho
@Bert353 Die Fransen houden veel te veel van de fles. Als je bezuinigt op de trekker, kun je weer een fles extra kopen. Daarbij denken ze niet zover na (of zijn ze zo dom) dat ze niet door hebben dat ze op termijn duurder uit zijn.
Vergelijk het eens met de stakingsacties daar. Ze bekommeren zich er niet om dat ze hun land voor de toekomst opvreten door zo vroeg met pensioen te gaan. Hier moet je door tot bijna 67, daar stoppen ze toch al met 60 ??? En ambtenaren nog veel eerder.
1066
@roscho wij moeten werken tot 67 en ons land wordt ook opgevreten
Bert353
@roscho die spoormannen die nu staken,gaan met pensioen met 52, dat dateert nog uit de tijd van de Guillotine en de stoomlocomotief, toen machinist/stoker werkelijk nog een zware baan was.
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
die spoormannen die nu staken,gaan met pensioen met 52

Dat kan toch geen enkel land opbrengen. En zulke regelingen zijn er toch ook voor politie, militairen, leerkrachten, .... .
Bert353
@roscho Klopt, voor militairen en politie is het dus zo dat ze dubbele jaren tellen voor overzeese plaatsing, (tropenjaren) en daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar die regeling voor de spoorwegen had lang geleden al afgeschaft moeten worden in mijn opzicht. tenslotte hoef je sinds de electrische locomotief niet meer zo zwaar te werken als op de stoomlocomotief.
Klein Rot
@Bert353
Dasty werkt ook perfect om machine delen te ontvetten puur erop spuiten daarna wel goed afstomen
Bert353
@Klein Rot Ok, 1) lijkt me dus geen goed idee voor IN de motor te gebruiken.
2) Dasty??? waar kun je dat krijgen?
Bert353
@jammermaarhelaas Aha, Action en Zeeman... die kennen wij hier niet. vandaar dat ik Dasty ook niet kende.
Sylke
Motor niet aan de loop maken maar eerst de carterpan er onderweg en schoonmaken
Olie filter vervangen en schone olie van de juiste dikte vullen.
Dan aan de loop maken en goed warmdraaien
daarna opnieuw olie verversen.
Maar niet aan de loop maken met die" haargel" er in.
Bert353
@Sylke Sylke, had je al gelezen dat de carter structureel is? dwz dat ik de hele trekker af mag breken om dat eronderuit te halen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0