Aftakas (PTO) alleen in te schakelen met motor uit (MF35)

Ik heb onlangs een tweede MF35 gekocht. Die tweede MF35 rijdt, koppelt en schakelt goed. Maar als ik met draaiende motor vanuit vrijstand de PTO in wil schakelen, lukt dat niet. Als de motor uit is gaat het wel. Dan trek ik de handle naar PTO en kan ik starten. De as draait dan.
Ik heb een keer zo gemaaid, maar dat is geen doen.
Wat is er aan de hand? Hoe fiks ik dit?

Deel dit topic

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Heb je de voetkoppeling helemaal ingetrapt bij het in en uitschakelen van de aftakas?
bart-lindeboom
Yep, Die van de werkende MF gaat tot op de voetplaat, die van de MF met het probleem kan ik niet tot de voetplaat indrukken. Eerst een stukje vrije slag, dan de aandrijving, dan de PTO. Maar die inschakelen lukt niet.
+1
roscho
@bart-lindeboom Mogelijk kun je het deel van de koppeling voor de aftakas apart instellen. Maar het zou ook goed kunnen dat er voor de aftakas een aparte plaat en drukgroep inzit en dat die drukgroep overleden is.
bart-lindeboom
@roscho Het zou mooi zijn als iemand dit probleem en de trekker herkent...
+1
Bert353
@bart-lindeboom ja, heb ik ook gehad. onder de trekker (daar waar de koppeling zit) zit een luikje, daardoor kun je het aftakas gedeelte van de koppeling nastellen. de ruimte is krap, maar het kan wel. helaas weet ik de waarde niet meer, te lang geleden.
iig is het niets waar je je zorgen om moet maken, gewoon een keer de tijd nemen om het af te stellen.
wel belangrijk! zorg dat je de afstand van alle bouten precies gelijk afsteld!
bart-lindeboom
@Bert353 Dat ga ik proberen Bert. Dank voor de aanwijzing. Scheiden is wel erg rigoureus - heb ik nooit gedaan en het lijkt me letterlijk een zware klus!
+1
redeagle14
@bart-lindeboom weet je zeker dat hij een dubbele koppeling heeft. Een dubbele koppeling was toen officieel meerprijs. Omdat je het pedaal ook niet op de vloer plaat kunt trappen, denk dat je maar een enkele koppeling hebt.
wim-same
@bart-lindeboom Ik denk dat de aftakas koppeling vast kleeft. Komt meer voor als dit lang niet gebruikt is. Dan toch in tweeën en de platen los maken.
+1
bart-lindeboom
@wim-same Ik hoop dat het lukt wat via dat luikje aan de onderkant te doen. Dat zit er inderdaad. Voorzichtig wrikken of tikken?
Fordje-3610
@bart-lindeboom voorzichtig met een pakking schraper of een platte schroevendraaier dr voorzichtig tussen proberen te slaan anders eerst even zachtjes slaan op de randen
Fordje-3610
Hoe zit dat dan met de aftakas van mn 3610 ? als ik deze in aftakas stand zet en dan de koppeling laat opkomen dan begint hij met rijden en het laatste stukje komt de aftakas pas vrij. met maaien moet ik dan eerst in de neutraal de maaier op laten toeren. dan koppeling intrappen hoor je de vrijloop van de maaier. en dan weer oplaten komen en het laatste stukje kom de aftakas weer vrij
jammermaarhelaas
@Fordje-3610

Bij een tweetraps koppeling, zoals ik die op de 3610 zou verwachten (zit wel op mijn 2600) is het precies andersom. Eerst gaat de pto draaien, en dan gaat de tractor rijden. Je kunt dan dus schakelen, stil staan met ingetrapte koppeling, in een versnelling (eerste deel, dus niet tot onderin) terwijl de pto gewoon aangedreven blijft.
Hoe dit bij jou net andersom kan zijn weet ik niet, vind het vreemd, want als je geen doordraaiende aftakas had, dan zou die meteen gaan draaien samen met het wegrijden in de versnelling.
Fordje-3610
@jammermaarhelaas heb idd doordraaiende aftakas. tis soms wel erg hinderlijk. vooral met schudden en harken. met schudden moet ik de schudder optillen, rijden dan aftakas en dan pas zakken want anders nemen de tanden alles mee van de grond. met de hark netzo. elementen omhoog, rijden, aftakas en dan pas elementen zakken. zodra je koppeling iets intrapt gaat de aftakas uit maar rijd nog wel door
+1
roscho
@Fordje-3610 Ik weet niet of je dat apart kunt afstellen, maar het lijkt me dat bij jou het net verkeerd om is afgesteld. Als je de koppeling op laat komen, hoort eerst de aftakas te gaan draaien en daarna pas wegrijden. Zo kun je ook schakelen zonder dat de aftakas uit gaat.
Misschien weet iemand hier hoe je dat af kunt stellen?
jammermaarhelaas
@roscho

Bij dit soort Fords kun je van buiten alleen de vrije slag van de transmissie koppeling afstellen (ca. 4cm bij pedaal). De pto koppeling zal bij mijn weten afgesteld moeten worden met de vingers van de drukgroep. Heb gehoord dat dit goed gaat wanneer de drukgroep onder een pers ligt om hem zodoende mooi op de gewenste stand te kunnen zetten bij instellen van de vingers.
+1
jammermaarhelaas
@Fordje-3610

Een doordraaiende aftakas is ontwikkeld om door te draaien wanneer je de versnellingsbak schakelt, of wilt wegrijden terwijl de aftakas reeds draait, enz. De tractor heeft een koppeling met twee koppelingsplaten, de grootste is voor het rijden, de kleinste is voor de aftakas. Bij vervangen van een of beide van deze koppelingsplaten moet de afstelling van de drukgroep gecontroleerd en zo nodig afgesteld worden.
Als ik hoor wat je verteld over de werking van de aftakas, dan lijkt het wel alsof hierin bij jou iets verkeerd gegaan is. Had ik het zelf, dan zou ik eerst de afstelling van het pedaal controleren (4cm vrije slag aan het eind waar je hem intrapt), is dit goed, en werkt het nog niet zoals het hoort (daar klinkt het wel naar) dan zal de tractor door midden moeten om te zien hoe de koppeling er aan toe is.

Bij jou werkt de doordraaiende aftakas momenteel dus niet zoals bedoeld.
Fordje-3610
@jammermaarhelaas werkt inderdaad niet zoals behoren. slag afstellen heb ik al geprobeerd. heeft nu ca 5 cm vrije slag voordat hij de koppeling pakt en gaat rijden. koppeling plaat is niet vervangen maar rijkoppeling wel. had hem eerst verkeert om 😅 trapte hem niet vrij. in de versnelling en koppeling ingedrukt toen straten en reed met ingedrukte koppeling. anders om gezet en schakelt/rijd wel weer goed. maar aftakas is voor het opknappen nooit gebruikt en dus ook niet gecontroleerd. kameraad van me heeft geholpen met afstellen van de koppeling. hij werkt bij bakker ulrum dus zou toch zeggen dat die dat moet weten
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fordje-3610:
heeft nu ca 5 cm vrije slag voordat hij de koppeling pakt en gaat rijden

Vrije slag betekend hoe ver het pedaal ingedrukt moet worden voordat je merkt dat het mechanisme pakt, dus voordat het ontkoppelings-lager onder druk komt. Dus precies andersom als wat je gemeten hebt.

Mijn advies blijft desalniettemin eerst de vrije slag afstellen zoals het hoort, en helpt dat niet, en je wilt dat het wel gaat werken, doormidden de boel, en hele koppeling, dus drukgroep met platen, naar een goed adres brengen en daar laten afstellen. Goed adres is een dealer die vroeger ook met dit soort Fords gewerkt heeft, ze goed kent. Anders zit je straks weer met hetzelfde gedoe, maar je moet het natuurlijk zelf weten 😉.
bart-lindeboom
@jammermaarhelaas Precies zo werkt het met de MF35. En dat is best logisch. Het aangedreven apparaat (maaier, schudder) moet immers eerst op toeren zijn voor je het laat zakken en gaat rijden.
verwijderd
Fordje-3610
@Fordje-3610 oeps iets te snel gelezen haha. moet die 4 cm van boven af gemeten worden ? dus als ik het goed begrijp moet ik de koppeling zo afstellen dat als hij in de versnelling staat ik heb 4 cm moet intrappen en dat hij hem dan vrijtrapt of heb ik het verkeerd ?
+1
roscho
@Fordje-3610 Precies. Je kunt het ook voelen aan het pedaal, de bovenste 3-4 cm kun je met je pink indrukken (de vrije slag), daaronder gaat het zwaarder.
Fordje-3610
@roscho @jammermaarhelaas bedankt ik zal het eens proberen. ik laat wel even horen hoe het geworden is 👍👍 bedankt alvast
roscho
@Fordje-3610 Als je stelt dat je het verkeerd om hebt gemeten, heb je het aangrijpingspunt misschien veel te laag staan, zó laag dat de aftakaskoppeling niet vrij komt. In principe is 1 cm vrije slag al genoeg. Misschien komt dat de aftakaskoppeling ook hoger te liggen en gaat het toch werken.
1 cm is genoeg, maar als er wat slijtage komt, zul je wel wat sneller moeten bijstellen. Iets vrije slag is noodzakelijk omdat anders de "vingers" die de koppeling moeten vrijdrukken steeds tegen het druklager blijft aanlopen, waardoor de boel te snel verslijt.
Fordje-3610
@roscho het stukje ijzer wat op het schroefdraad van de koppelingstang zit is helemaal ingedraaid en heb circa 7 cm vrije slag ( zojuist gemeten ) ik ga van de week het ijzeren stukje naar het midden draaien en ca 4 â 5 cm van de stang afslijpen. dan heb ik aan elke zijde nog circa 3 cm over om bij te stellen tot 4 cm vrije slag.
jammermaarhelaas
@Fordje-3610

Ik zou niet gaan knutselen, alles wijst op een verkeert ingestelde drukgroep.
roscho
@Fordje-3610 Niet meteen gaan slijpen. Als het met het standaard-stangetje niet lukt, zit er binnenin iets fout, zoals @jammermaarhelaas al aangaf.
jammermaarhelaas
De eerste 4 cm gebeurt er nog niks, vandaar vrije slag, en als je dan verder intrapt, dan merkt je dat je de drukgroep aan het openen bent. Dus niet kijken naar wegrijden, maar gewoon de trekker uitzetten, er naast gaan zitten, en met de hand rustig met gevoel het pedaal indrukken. Dan merk je op een gegeven moment dat het pedaal wat zwaarder begint te gaan, omdat het pedaal binnen in het koppelingshuis het mechanisme mee begint te nemen waardoor de drukgroep open gemaakt wordt. Op het punt waar het pedaal zwaarder begint te gaan, daar eindigt de vrije slag. Je moet het pedaal zo afstellen met de stelschroef dat je 4 cm vrije slag hebt.

Vrije slag is er voor dat de drukgroep sowieso helemaal op druk komt en de koppelingsplaat goed wordt meegenomen. Door gebruik van de koppeling slijt de plaat, en wordt je vrije slag kleiner, als die weg is, dan komt kan de drukgroep niet meer goed werken en gaat de koppeling doorslippen, plus dat je het ontkoppelings-lager kapot draait omdat die continue blijft werken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0