Hello mede-tractorfanaten,
Ik zou gaan kijken naar een John Deere 3030 bouwjaar 1980. 't is een 4X4.
Heeft ongeveer 6500 draai-uren.
Achterbanden lijken recent vernieuwd: firestone 520/38.
Op welke zaken moet ik letten?
Hij zou moeten gaan dienen om in de winter hout te zagen en hout uit het bos te trekken.
alvast dank voor de reacties.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
- starten / lopen? Voorgloeien (bij een John
Deere), laat maar staan.
- koppeling testen
- remmen ontkoppelen en per kant testen
- als de aftakas uitgeschakeld wordt, kijken
of de aftakasstomp vrijwel meteen stilstaat.
(remband, euvel van John Deere).
- hefinrichting omhoog zetten, tractor uit en
kijken of de hef niet naar beneden zakt.
- met de klompen tegen de banden
schoppen.......
- etc............
p.s. weinig draaiuren voor een 3030 uit 1980!. Aan de algehele staat (plaatwerk, lakwerk, slijtage koppeling / rempedalen, etc.) wel te zien of het klopt en of dat hij geen 16.500 draaiuren heeft.
En die remmen ontkoppelen per kant, hoe doe je dat?
remmen ontkoppelen doe je bij de pedalen in de cabine je ziet 2 pedalen aan elkaar zitten met een strip of een pinnetje
Als de koop bij een mechanisatiebedrijf is, beding er dan een laadbak bij, passend in de hefinrichting, waar enkele kuubs stammen in meegenomen kan worden. Dan hoeft geen wagen aangeschaft te worden en het rijdt ook nog veel gemakkelijker als 'met wagen'.
Eisen aan de trekker: verlichting moet in orde zijn en vraag garantie op de oliepomp ( voor goede werking voor de houtklover).
Wat is de prijs?
Die 4wd moet je trouwens niet te veel bij voorstellen..
Hij staat te koop bij een boer die zegt dat hij stopt met activiteiten.
Garantie bedingen op die pomp gaat moeilijk zijn. Klover zou ik eigenlijk kopen met aansluiting voor op de as (dus met eigen oliepomp voor de klover).
Wat bedoel je met "bij die 4WD moet je je niet veel voorstellen"?
mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
In België doen ze niet moeilijk: dan hakken ze gewoon nog een boom om als de ruimte voor de trekker te klein is.
haha dat is waar maar dan zou ik liever nm 4 cilinder hebben dan zo n grote 6
Ik begrijp overigens ook niet, ook gezien de eerdere discussies, wat Floris_ (topicvraagsteller) in de J.D.-3030 ziet.
Ik zal blijven uitkijken, eerder richting deutz of same (maar moeilijk te vinden hier in België).
Heb een leuke Same corsaro gezien, maar in Nederland, dat is altijd klooien om de papieren in orde te krijgen.
Bv. Fiat 80-90.. ?
Die 4 wielaandrijving is niet mechanisch, maar hydraulisch. Toen ze nieuw waren was het een goed systeem, maar na 30 jaar begint het hier en daar wat te lekken, trekkracht (welke al niet te vergelijken was met een mechanische 4wd) neemt af enz.