Wanneer ik de tractor (DB 990) start meet ik op de batterij 12,3 V. Wanneer ik gas geef, en de batterij eigenlijk zou moeten opladen, meet ik nog steeds 12,3 V.
Ik heb dan ook een vermoeden dat er iets mis is met mijn alternator. Kan iemand die hier meer van weet dit al dan niet bevestigen? Wat kan er mis zijn? Kan ik dit zelf nakijken/herstellen? Want zoals elke tractorliefhebber werk ik natuurlijk liefst zelf aan mijn tractors!
Is dit de manier om deze spanning te meten, of is er ook nog een andere manier?
Wat is de prijs van een dergelijke nieuwe alternator?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
idd, die gelijkstroomdynamo's laden ook niet heel snel dat kan het probleem ook zijn
Een Belgische electriciën.
Kijken of het controle lampje van het laden heel is, als die kapot is zal hij nooit gaan laden.
Je kunt meten of de kabel die van de accu door het lampje en naar de dynamo toe gaat heel is.
Mocht het controle lampje wel branden moet je kijken of die ook uit gaat als je de trekker start, als hij dat doet levert de dynamo wel spanning.
Dan kun je als hij wel spanning geeft met een ampere tank de stroom meten die er loopt, er kan wel spanning op staan maar als er bijna geen stroom loopt dan zal hij ook haast niet bij laden.
Nu is het zo dat bij mij geen lampje is aangesloten. Dus daarop kan ik al niet vertrouwen. Ik heb enkel de spanning gemeten van de batterij toen de motor stationair draaide, en deze bedroeg 12,3 V. Daarna heb ik volle gas gegeven, en de spanning opnieuw gemeten, en deze bedroeg nog steeds 12,3 V.
Dus de batterij laad niét op.
Ik zou het dus in de eerste plaats willen in orde krijgen dat de batterij opnieuw oplaad, gezien ik anders de ene of de andere dag voor startproblemen zal komen te staan. En aangezien ik nog bijna dagelijks werk met deze tractor en aangezien ik er een nieuwe onderhoudsvrije batterij heb opstaan, en ik heb vernomen dat het niet goed is om een onderhoudsvrije batterij volledig leeg te maken, wil ik nu ingrijpen.
Intussen heb ik de batterij wel al opgeladen, zodat ik niet meteen voor verrassingen kan komen te staan.
Maar dit is natuurlijk niet de oplossing. Het probleem (het niet werken van de dynamo) moet worden verholpen…
Om de kap van de dynamo te vijzen blijkt ook speciaal gereedschap nodig…, anders had ik de koolstofborstels reeds kunnen controleren.
Wat is jullie advies?
Zelf denk ik een draad van de alternator naar het controlelapje, van het controlelampje naar startknop, en van de startknop terug naar de alternator?
Wat denken jullie?
Bij een alternator komt via het contact en controlelampje een stroompje op de "kleine " aansluiting op alternator en maakt via een borstelbrug massa ; gaat ie draaien ; geeft dit punt ook accuspanning ; en dooft het controlelampje !!!
Heb ik dit alles goed begrepen? Zo ja, geweldig. Zo neen, verbeter mij dan a.u.b.
Is het een probleem dat ik er een drukknop heb opgezet om te starten? Ik heb dus geen contactsleutel!
Nogmaals bedankt aan iedereen want dit forum is echt een “meerwaarde”!
Nee dat je hem start met een aparte drukknop is geen probleem ; maar je hebt wel een schakelaar (wat voor soort maakt niet uit ) nodig om hem op contact te zetten ; de stand . dat er 2 lampjes gaan branden (bij meeste trekkers - oliedruk en laadlampje ) dat het laadlampje brand bij op contact zetten is wel belangrijk omdat de alternator een "laadbegin" stroompje nodig heeft !
Dat je laadlampje goed functioneerd kun je ook controleren door het contolelampdraadje bij alternator even tegen de massa te houden .
de "dikke " laadstroomdraad van alternator loopt vaak rechtstreeks naar accu + en geeft bij goed laden 13,5 - 14 volt spanning !
Sucses met het aansluiten !!!
Iemand enig idee?
Er zijn ook combinaties van contactslot en verlichtingsschakelaar waardoor je weer 2 vliegen in 1 klap kan wegjagen. ( doodslaan mag tegenwoordig welhaast niet meer )
histoparts.com/oscom2/catalog/…
Beste Wim ; ik denk dat DBRaymond meer heeft aan een contact-startschakelaar ; ook bij Histoparts te zien onder electrisch materiaal en dan bij startschakelaars ( 0-contact- start)al of niet met een gloeistand hier nog tussen .
Alleen ik weet die link hier niet op te krijgen !
En DBR ; tussen alternator zit geen weerstand of regelaar ; regelaar zit bij alternators ingebouwd ( of het moet al een heeeel ouwe zijn )en dan zitten er ook meer aansluitpunten aan !
De contact -lichtschakelaar die Wim aangeeft word veel gebruikt op oudere Duitse trekkers en heeft geen startfunctie .
Ja, dat weet ik, maar doet deze het nog (voor he normale verlichtingsgebruik)?
Anders is de schakelaar toch wel een opie.
1] Je al aangesloten nieuwe starknop kan blijven zitten.
2]De schakelaar in de door mij geplaatste link heeft een contactslotfunctie ndig voor de stroomvoorziening/-onderbreking van de altenator (sleuteltje induwen/uittrekken) én op de draaistand 1 + 2 en 3 kan de verlichting eventueel aangesloten.
P.S.: Basia bedoelt de contact-/startschakelaar:
KLik: histoparts.com/oscom2/catalog/…
of een andere uit de David Brown onderdelenlijst:
histoparts.com/oscom2/catalog/…
Ja ; de "kleine " aansluiting op de alternator is meestal de aansluiting naar het laadlampje
De "dikke" aansluiting vaak de B+ aansluiting .
Nu heb je nog een aansluiting ? kan nog een B+ wezen ; maar ook een massa aansluiting wezen .
Staan er ook nummers of letters bij de aansluitingen ?
B.V. B+ of + ; D+ of lamp ; - oftewel massa
( misschien foto van aansluitingen ik weet het merk niet van je alternator)
Hopelijk kom je hier weer iets verder mee ; anders vraag je maar weer !
davidbrowntractorshop.nl/index1.html/
En inderdaad op de alternator staan letters : bij 'de kleine' staat : ‘IND’ en bij de twee grote ‘ '.
Zoals je reeds weet heb ik mijn startknop mogen teruggeven. Ik ga nu achter een contact met sleutel waarna ik een stroomdraad van ‘de kleine’ naar het lampje zal voorzien en van het lampje naar het contactslot. Daarna zal ik een stroomdraad brengen van ‘de grote’ naar de batterij. En dan zou mijn batterij moeten opladen. (Indien het niet goed mocht zijn, verbeter me dan a.u.b.)
Van zodra dit een feit is bericht ik het je.
Bedankt, Basis!
Link: davidbrowntractorshop.nl/contents/nl/…
Wat staat er bij de 2 "grote " aansluitingen ?
Het laatste stukje van de regels krijg ik namelijk niet in beeld ; sorry !
CTRL + scrollen, dan komt het wel in beeld als het goed is.
Maar ik mis de blauwe balk met de 2 peiltjes
ook ( horizontaal dan he )
davidbrowntractorshop.nl/contents/nl/…
Oh dank je ; dat zijn dan aansluitingen die naar de accu moeten + Bij auto.s worden wel vaak beide aansluitingen gebruikt vooral bij grote stroomverbruikers ( voorruitverwarming enz) in jou geval is een punt voldoende ; wel 4 kwadraads kabel gebruiken