Illustratie van:

David Brown 990 - ALTERNATOR

Wanneer ik de tractor (DB 990) start meet ik op de batterij 12,3 V. Wanneer ik gas geef, en de batterij eigenlijk zou moeten opladen, meet ik nog steeds 12,3 V.
Ik heb dan ook een vermoeden dat er iets mis is met mijn alternator. Kan iemand die hier meer van weet dit al dan niet bevestigen? Wat kan er mis zijn? Kan ik dit zelf nakijken/herstellen? Want zoals elke tractorliefhebber werk ik natuurlijk liefst zelf aan mijn tractors!

Is dit de manier om deze spanning te meten, of is er ook nog een andere manier?

Wat is de prijs van een dergelijke nieuwe alternator?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste D.B.Raymond: Waarschijnlijk laadt hij wel hoor. ( Het laadstroomlampje gaat uit, nietwaar?). Deze oude trekkers hebben niet zo'n "spectaculaire" laadcapaciteit, als gevolg van het lichte type (gelijkstroom)dynamo.
lindehydrocart30
Je kunt de dynamo laten reviseren bij een gespecialiseerd bedrijf 😉 zelf kun je er vrij weinig mee doen 😉
lindehydrocart30
@Wimsumar

idd, die gelijkstroomdynamo's laden ook niet heel snel 😛 dat kan het probleem ook zijn 😉
fiat350
Ok een dynamo laadt niet zoveel als een alternator, maar je moet wel een spanningsverschil hebben tussen stationair en vol gas, maar de tijd zal raad brengen, als de dynamo niet meer werkt zul je wel startproblemen krijgen...
lindehydrocart30
Je kunt de dynamo ook aansluiten op de accu ( rechtstreeks) en als de dynamo dan gaat draaien, dus als een soort van electromotor, dan is ie goed 😄 heb ik mij eens laten vertellen 😉
Wimsumar
Beste Lindehydrocart30: Het is zwart en hangt tussen twee draadjes? Rara wat is dat?

Een Belgische electriciën. 😄
nicolass
Ik had dit ook,hij kan kapot zijn, om zeker te zijn dat hij werkt heb ik em naar een winkel gedaan daar hebbe ze hem op de testbank gezet en ze tonen je hoe je hem juist aansluit
radium45
kramp.com/shop/action/… 113 of 130 euro ongeveer. Is op vooraad.
monteurtje
Het zou ook aan de spanningsregelaar kunnen liggen, en toevallig heb ik gister gezien dat je die kunt bijstellen. misschien een optie om dat es te proberen (is het goedkoopste)
moarten
Je kunt een paar dingen controleren:
Kijken of het controle lampje van het laden heel is, als die kapot is zal hij nooit gaan laden.
Je kunt meten of de kabel die van de accu door het lampje en naar de dynamo toe gaat heel is.
Mocht het controle lampje wel branden moet je kijken of die ook uit gaat als je de trekker start, als hij dat doet levert de dynamo wel spanning.
Dan kun je als hij wel spanning geeft met een ampere tank de stroom meten die er loopt, er kan wel spanning op staan maar als er bijna geen stroom loopt dan zal hij ook haast niet bij laden.
DBRaymond
Alvast bedankt voor de vele berichtjes.
Nu is het zo dat bij mij geen lampje is aangesloten. Dus daarop kan ik al niet vertrouwen. Ik heb enkel de spanning gemeten van de batterij toen de motor stationair draaide, en deze bedroeg 12,3 V. Daarna heb ik volle gas gegeven, en de spanning opnieuw gemeten, en deze bedroeg nog steeds 12,3 V.

Dus de batterij laad niét op.

Ik zou het dus in de eerste plaats willen in orde krijgen dat de batterij opnieuw oplaad, gezien ik anders de ene of de andere dag voor startproblemen zal komen te staan. En aangezien ik nog bijna dagelijks werk met deze tractor en aangezien ik er een nieuwe onderhoudsvrije batterij heb opstaan, en ik heb vernomen dat het niet goed is om een onderhoudsvrije batterij volledig leeg te maken, wil ik nu ingrijpen.

Intussen heb ik de batterij wel al opgeladen, zodat ik niet meteen voor verrassingen kan komen te staan.

Maar dit is natuurlijk niet de oplossing. Het probleem (het niet werken van de dynamo) moet worden verholpen…

Om de kap van de dynamo te vijzen blijkt ook speciaal gereedschap nodig…, anders had ik de koolstofborstels reeds kunnen controleren.

Wat is jullie advies?
DBRaymond
Zoals Winsumar reeds meldde de alternator werkt wél. Alleen hij is niet goed aangesloten. Heeft iemand enig ansluitschema, of kan iemand enige nuttige uitleg geven?

Zelf denk ik een draad van de alternator naar het controlelapje, van het controlelampje naar startknop, en van de startknop terug naar de alternator?

Wat denken jullie?
basia
WAt zit er nu eigenlijk op ? een gelijkstroomdynamo of een wisselstroomdynamo ? in geval van wisselstoomdynamo mag alleen spreken van een alternator !!!

Bij een alternator komt via het contact en controlelampje een stroompje op de "kleine " aansluiting op alternator en maakt via een borstelbrug massa ; gaat ie draaien ; geeft dit punt ook accuspanning ; en dooft het controlelampje !!!
DBRaymond
Bedankt Basia! Je uitleg is ongetwijfeld correct, alleen ik ben niet zo technisch aangelegd. Het is sowieso en alternator! Nu heb ik begrepen dat ik van de plus ( ) naar de plus ( ) van het controle lampje een draad moet leggen, en dat ik van de min (-) controlelampje een draad moet leggen naar de “kleine aansluiting” op de alternator.

Heb ik dit alles goed begrepen? Zo ja, geweldig. Zo neen, verbeter mij dan a.u.b.

Is het een probleem dat ik er een drukknop heb opgezet om te starten? Ik heb dus geen contactsleutel!

Nogmaals bedankt aan iedereen want dit forum is echt een “meerwaarde”!
basia
@DBRaymond

Nee dat je hem start met een aparte drukknop is geen probleem ; maar je hebt wel een schakelaar (wat voor soort maakt niet uit ) nodig om hem op contact te zetten ; de stand . dat er 2 lampjes gaan branden (bij meeste trekkers - oliedruk en laadlampje ) dat het laadlampje brand bij op contact zetten is wel belangrijk omdat de alternator een "laadbegin" stroompje nodig heeft !
Dat je laadlampje goed functioneerd kun je ook controleren door het contolelampdraadje bij alternator even tegen de massa te houden .
de "dikke " laadstroomdraad van alternator loopt vaak rechtstreeks naar accu + en geeft bij goed laden 13,5 - 14 volt spanning !

Sucses met het aansluiten !!!
DBRaymond
Bedankt Basia! Nu gaat het lukken, en anders kom ik hier terug. Maar indien ik een schakelaar nodig heb, is het misschien beter in één keer te werken met een sleutel. Want een contactsleutel kun je nu eenmaal aan en uit zetten. En dat is nu net wat het moet doen. Jammer van de kosten (17 euro) van mijn nieuwe startknop, maar het zij zo. Ik hou jullie op de hoogte.
DBRaymond
Wat ik mij nu afvraag is of er geen regulator of weerstand tussen moet?
Iemand enig idee?
Wimsumar
Beste D.b.Raymond: Hoe is de verlichtingsschakelaar?
Er zijn ook combinaties van contactslot en verlichtingsschakelaar waardoor je weer 2 vliegen in 1 klap kan wegjagen. ( doodslaan mag tegenwoordig welhaast niet meer 😉 )
Wimsumar
Combinatie van contactslot & verlichtingsschakelaar:

histoparts.com/oscom2/catalog/…
DBRaymond
Dag Wimsumer, de verlichtingsschakelaar is een draaiknop... Dus ik denk dat die niet geschikt is...
basia
@Wimsumar

Beste Wim ; ik denk dat DBRaymond meer heeft aan een contact-startschakelaar ; ook bij Histoparts te zien onder electrisch materiaal en dan bij startschakelaars ( 0-contact- start)al of niet met een gloeistand hier nog tussen .
Alleen ik weet die link hier niet op te krijgen !

En DBR ; tussen alternator zit geen weerstand of regelaar ; regelaar zit bij alternators ingebouwd ( of het moet al een heeeel ouwe zijn )en dan zitten er ook meer aansluitpunten aan !

De contact -lichtschakelaar die Wim aangeeft word veel gebruikt op oudere Duitse trekkers en heeft geen startfunctie .
Wimsumar
Beste DBRaymond]

Quote:
verlichtingsschakelaar is een draaiknop

Ja, dat weet ik, maar doet deze het nog (voor he normale verlichtingsgebruik)?
Anders is de schakelaar toch wel een opie.
1] Je al aangesloten nieuwe starknop kan blijven zitten.
2]De schakelaar in de door mij geplaatste link heeft een contactslotfunctie ndig voor de stroomvoorziening/-onderbreking van de altenator (sleuteltje induwen/uittrekken) én op de draaistand 1 + 2 en 3 kan de verlichting eventueel aangesloten.

P.S.: Basia bedoelt de contact-/startschakelaar:

KLik: histoparts.com/oscom2/catalog/…

of een andere uit de David Brown onderdelenlijst:

histoparts.com/oscom2/catalog/…
DBRaymond
Hallo beste mensen, het 'goede' nieuws is dat ik mijn startknop heb mogen inruilen. Nu zal ik dus een contactslot nemen. Het 'slechte' nieuws is dat ik er nog steeds niet uit ben hoe ik mijn alternator ‘juist’ moet aansluiten. Kan iemand mij a.u.b. verbeteren? Eén stroomdraad van ‘kleine aansluiting’ alternator naar massa lampje en naar contact; Eén stroomdraad van ‘1ste grote aansluiting’ alternator naar plus lampje en naar contact; Eén stroomdraad ‘2de grote aansluiting’ alternator en naar plus batterij?
basia
Beste Raymond ;
Ja ; de "kleine " aansluiting op de alternator is meestal de aansluiting naar het laadlampje
De "dikke" aansluiting vaak de B+ aansluiting .
Nu heb je nog een aansluiting ? kan nog een B+ wezen ; maar ook een massa aansluiting wezen .
Staan er ook nummers of letters bij de aansluitingen ?
B.V. B+ of + ; D+ of lamp ; - oftewel massa
( misschien foto van aansluitingen ik weet het merk niet van je alternator)
Hopelijk kom je hier weer iets verder mee ; anders vraag je maar weer !
DBRaymond
Dag Basia, Vooreerst van harte bedankt voor de aangeboden hulp. In de link hierna vindt je mijn alternator (de derde van boven te beginnen.)
davidbrowntractorshop.nl/index1.html/
En inderdaad op de alternator staan letters : bij 'de kleine' staat : ‘IND’ en bij de twee grote ‘ '.

Zoals je reeds weet heb ik mijn startknop mogen teruggeven. Ik ga nu achter een contact met sleutel waarna ik een stroomdraad van ‘de kleine’ naar het lampje zal voorzien en van het lampje naar het contactslot. Daarna zal ik een stroomdraad brengen van ‘de grote’ naar de batterij. En dan zou mijn batterij moeten opladen. (Indien het niet goed mocht zijn, verbeter me dan a.u.b.)

Van zodra dit een feit is bericht ik het je.

Bedankt, Basis!
Wimsumar
Beste DBRaymond: Op de dynamo-pagina is de derde van boven een 65 amp wisselstroomdynamo. Die bedoel je?

Link: davidbrowntractorshop.nl/contents/nl/…
Valtra-Fordpower
Die link had ik ook al geplaatst ja, Wim 😛 😃
basia
@DBRaymond

Wat staat er bij de 2 "grote " aansluitingen ?
Het laatste stukje van de regels krijg ik namelijk niet in beeld ; sorry !
Valtra-Fordpower
@basia

CTRL + scrollen, dan komt het wel in beeld als het goed is.
basia
@Valtra-Fordpower

Maar ik mis de blauwe balk met de 2 peiltjes
ook ( horizontaal dan he )
DBRaymond
@Basia : bij de twee grote staat '+'.
DBRaymond
@Wimsumar : inderdaad, ik heb de derde van boven te beginnen
davidbrowntractorshop.nl/contents/nl/…
basia
@DBRaymond

Oh dank je ; dat zijn dan aansluitingen die naar de accu moeten + Bij auto.s worden wel vaak beide aansluitingen gebruikt vooral bij grote stroomverbruikers ( voorruitverwarming enz) in jou geval is een punt voldoende ; wel 4 kwadraads kabel gebruiken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
8