Illustratie van:

Renault 751 - brandstofpomp ontluchten

Recent heb ik met mijn Renault 751 zonder brandstof gestaan. Sindsdien start hij regelmatig slecht. Ik denk zelf dat het komt omdat er lucht in de brandstofleiding zit, maar ik weet het niet zeker. Heeft iemand van jullie nog een idee? En als ik inderdaad mijn brandstofpomp moet ontluchten, hoe doe ik dat? Wanneer ik het filter losdraai komt er gelijk diesel uit, dus daar lijkt weinig lucht in te zitten.

Deel dit topic

Reacties

youri
Met het handpompje ontluchten?
Of brandtofslangen los en dan aanslepen in de 6?
Wimsumar
Beste Renault751FAn: Je schrijft: "Als ik het filter losdraai......".
Bedoel je dan het ontluchtingsschoefje op het filterelement of draai je echt het gehele filter (een beetje los?
Het laatste moet vooral niet omdat juist dan een luchtbelbovenin het filter blijft zitten.
basia
Zo te horen heb je de inspuitpomp niet goed ontlucht ; op de zijkant van de (CAV verdeelpomp ) zitten 2 boutjes met 8 mm kopjes ; deze beetje open draaien en met opvoerpompje zolang doorpompen tot luchtbellen een constante gasolie stroom worden ; slaat hij nog niet aan ook verstuiverleidingen bij verstuivers ontluchten !

Uit ervaring weet ik dat deze pompen ; na "droogrijden " veel moeilijker te ontluchten zijn dan MWM motoren met een Bosch lijnpomp ; dus rij de tank nooit leeg !!!
renault751fan
@Wimsumar, ik heb alleen het ontluchtingsschroefje losgedraaid en niet het hele filterelement.

@Basia, ik ga het proberen. Hoe herken ik de verstuiverleidingen overigens en hoe kan ik deze ontluchten?
Wimsumar
Beste Basia: Je advies de beide boutjes op de brandstofpomp los te draaien is niet correct. Beter is dit 1 voor 1 te doen omdat anders de weg van de minste weerstand wordt gevolgd. ( Renault heeft overigens een ROTO-diesel (= C.A.V.-licentie) brandstofpomp).
De brandstofinspuitleidingen bij draaiende motor 1 voor 1 losdraaien ( bij de verstuiver) om de mogelijk ingesloten luchtbel eruit te krijgen.

Het schijnt zo te zijn dat bij deze brandstofpompen de verstuiverleidingen min of meer leeglopen bij stilstaande motor. Vandaar dat een Renault altijd "een paar slagen in de rondte" moet op de startmotor voordat de motor aanslaat.
lindehydrocart30
Verstuiverleidingen lopen vanaf de brandstofpomp, naar de verstuivers,( aan de bovenkant schuin in het blok)
basia
@Wimsumar
Ja ; klopt en dan ook nog te beginnen met de onderste ; goed ontluchten ; en dan de bovenste (op het "deksel " )en dat " leeglopen " klopt een Bosch pomp heeft terugslag of officieel persklepjes op de pomp ; en dan heeft ook een bosch pomp nog een automatische koudstart ; wat de cav pomp niet heeft ; waardoor het iets langere starten !

Ik zou even naar je toe ; maar jullie hadden het druk met voordroogbalen van het land halen ; dus ben ik maar doorgereden ; past vrijdag ochtend ? Hoe laat drink je koffie ?
Wimsumar
Beste Basia: Nog even voor de goede orde: Het topicprobleem gaat over een Renault trekker met hierop een Lucas ROTO-Diesel roterende inspuitpomp. Deze heeft inderdaad geen persklepjes, waardoor een Renault trager start dan een trekker met bijvoorbeeld een Bosch lijninspuitpomp. Maar ook trekkers met een CAV roterende inspuitpomp (vrijwel identiek aan de Lucas ROTO-Diesel) starten vlot.
Heeft in tegenstelling tot de Lucas Roto-Diesel een C.A.V.-roterende pomp dan ook een voorziening als "persklepjes"?

B.T.W.: Vrijdag +/_ zelfde tijd, dan "buorkje we efkes". 😄
jan zonderland
@ 751 fan, ik betwijfel of een van bovenstaande suggesties het slecht lopen van je 751 veroorzaken maar het kan geen kwaad de tips eens uit te proberen. Wat m.i. de oorzaak kan zijn is dat er veel vuil van de bodem van de tank is meegekomen richting brandstoffilter. In de kop van het filter zit aan de ingaande kant een nauwe boring met ook nog eens een haakse bocht. Daar kan zich grof vuil ophopen waardoor de trekker te weinig brandstof krijgt. Remedie: filter eraf en leiding tussen tank en filter demonteren en alles goed doorblazen met compressor. Dan ook even het blaaspistool op het tankkraantje en ook even doorblazen de tank in. Ook daar wil zich wel eens grof vuil ophopen met name als je de tak leeg rijdt. Overigens zijn die Renault's een drama om te ontluchten na een lege tank. Zorg ervoor dat je dat doet met een volle tank anders wil het bijna niet. Klinkt vreemd maar ik spreek uit ervaring. Heb zelf een 751S en heb ook 681 en 651 gehad. Allemaal hetzelfde probleem. Overigens machtig beste trekkers. Succes ermee!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 751 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
81