Binnenkant van giertank schilderen/coaten.

Beste leden.

Ik heb vorige week een veenhuis giertank van 3000 liter gekocht uit 1975, vrij recente machine dus.

Na 10 kuub gas verstookt te hebben om de rommel achter los te stoken, was het niet bepaald joepie toen het deksel des onheil open ging.

Na een halve kist bier en een borrel om van de schrik te bekomen, een nieuwe schaal erin gelast en alles na een hoop ( was ik hier maar nooit aan begonnen momentjes ) de boel weer strak gekregen.

Is hier toevallig iemand die ooit eens een binnenkant van een giertank heeft geschilderd of gecoat, en wat adviseren jullie dan.

Er is een schaal ingekomen van een meter breed en de rest was nog in prima staat.

Ik hoor graag of er mensen zijn die een goed idee hebben of dit wel eens eerder gehad hebben.

Bedankt.
stevenb

Reacties

Hkramer
Je zou hem kunnen scooperen maar of zon tankje dat nog waard is moet je zelf bepalen. pas wel op voor de ammoniak gassen in de tank.
eicher4048driver
Goed zuiver maken vanbinnen en afstomen met warm water, laten opdrogen en dan binnenkant met zwarte teer verven tegen de roest. Hebben we deze winter ook bij de 3-assige veenhuis gedaan.
KlaasM
Er is ook wel 2k spul van Hempel dacht ik wat ook origineel wel aan de binnenkant van tanks gedaan werdt
radium45
@KlaasM Hier is ook al eens eerder over geschreven in 1 of ander topic. Ik heb zeer goede ervaringen met Remmers epoxycoating. Na uitharding lijkt het spul op een soort glas. Gaat nooit kapot is onze ervaring. Wij hadden bij een 30 m3 dunwandige tank ringen ingelast om hem geschikt te maken voor vacuum. Natijd alle lasnaden bijgewerkt met die coating.
Sjon
Brantho-Korrux
Zorg voor een roestvrije schone droge ondergrond en 3 lagen erop.
+1
radium45
Sjon
@radium45 volgens de specificaties van de fabrikant dampdoorlatend dus ongeschikt voor metaal.
radium45
@Sjon Foto is even ter algemene info. Wij zullen wel een ander type coating gehad hebben en dat zit er nu nog in.
CoenNijenhuis
@radium45 is nu onderhand wel bij kootje toch.... 😉
+2
assink
Kan dat niet met silolak?
Is bitumen, en wordt niet aangetast door zuren of mest.
En het is ook nog goed betaalbaar, alleen de lucht wordt je niet zo blij van denk ik 😆
+6
Sjon
Behandel licht roestige metalen plaatjes met verschillende producten en leg ze 10 jaar buiten op het dak, dan zie je pas het verschil.
oldtimerautosite.nl/roest_test.htm/
En het resultaat:
oldtimerautosite.nl/update_roest_test_4_maart_2019…
Koiter
@Sjon Dit is wel een handige om te weten
+1
ElGuapo
Voorbehandeling is het belangrijkste. Gritstralen zowel voor schooperen als een 2k systeem.
2k systeem: zinkhoudende primer, dan 2 lagen epoxy moet voldoende zijn voor de komende jaren.
Schooperen is beter, maar dan moet je ook eerst stralen en ik zou er toch nog weer een 2k systeem overheen zetten.
Goede industriele systemen zijn er van Zandleven, Sikkens, International, PPG (Sigma).
Wel de veiligheidsvoorschriften voor adembescherming en ventilatie naleven. 't is en blijft troep en het zou jammer zijn als je na al dat gebeul een hersenbeschadiging oploopt of dat het je laatste restauratie is.
SJB533
@ElGuapo
Schooperen met alu? Komt dat goed met mest?
+1
ElGuapo
@SJB533
Alu beschermt beter tegen corrosie dan zink, maar staat qua elektrodepotentiaal verder af van staal af dan zink, dus hechting/binding is lastiger. Met Alu-mest geen ervaring, blijft tricky volgens mij en kan helemaal fout gaan.
Schooperen met puur Alu is ook erg arbeidsintensief en niet iedereen kan dat goed (ruwheid straalwerk). Natlak daarover is ook weer bewerkelijker door een extra laag mistcoat (dunne primer) voor in de poriën. Eindresultaat blijft ruw. Alu-zink mix verwerkt wat beter en geeft gladder eindresultaat. Puur zink is veel meer ingeburgerd en makkelijk aanbrengen.
Ik zou zinkschooperen of Alu-zink als dat mogelijk is met een 3-laags natlak erover. Is al veel beter dan af fabriek volgens mij.
En als kosten een rol spelen alleen stralen en 3-laags natlak.
jehan
Wij gebruiken voor mest container altijd boten coating..onder grond goed blank maken ...stralen is eigenlijk het best ..en dan 2k primer en 2 maal 2k coating ..zal morgen is kijken wat het merk is
ElGuapo
@jehan Vast International.
stevenb
Jongens, alvast bedankt voor de vele reacties 🤠👍👍
faane
Opnieuw laten galvaniseren, is dit geen mogelijkheid ?
DANOONTJE POWERR
@faane
Nee, dat kan maar één keer.
ElGuapo
@DANOONTJE POWERR
Kan wel, maar kost klauwen. Kan je beter een nieuwe tank in elkaar (laten) zetten.
Zinkspuiten is de een na beste optie.
DANOONTJE POWERR
@ElGuapo
Ja, dan moet de oude zinklaag er helemaal af om opnieuw te verzinken.
Loeideutz
@ElGuapo @DANOONTJE POWERR Of het klauwen kost weet ik niet. Jaren geleden eens wat hekwerk in elkaar gelast. Gedeeltelijk van tweedehands ijzer, waaronder ook reeds gegalvaniseerde buizen. Van wat ik mij herinner werd de oude zinklaag eraf gehaald, hoe weet ik niet. En vervolgens de boel opnieuw verzinkt. Kan me niet herinneren dat het duur was. Ook wel eens gehoord dat kalverstalinrichting, voor witvleeskalveren, na een aantal jaar opnieuw werd verzinkt. Enkel om te voorkomen dat de kalveren teveel ijzer binnen kregen. Kan zeker. Mij lijkt eerder dat het schoonmaken, of beter gezegd, roestvrij maken, duur is.
CaseCS130
@Loeideutz Ik heb het ook wel eens laten doen met hekwerk. Ontzinken was daarbij even duur als het opnieuw verzinken. Dus inderdaad niet heel goedkoop.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Loeideutz:
roestvrij maken, duur is.

Dat denk ik niet, als je iets nieuw in elkaar last hebben ze liever dat er wat roest op zit dan dat het nieuwe ijzer nog vet is.
Dat schijnt beter te verzinken dan vers ijzer.
Loeideutz
@DANOONTJE POWERR Vliegroest is wat anders als “roestbulten”. En het gaat toch door een zuurbad, of zoiets, om te ontvetten.
DANOONTJE POWERR
@Loeideutz
Ja, dat is ook zo.
Hoe het precies zit weet ik ook niet.
Weet wel dat als het niet is zoals ze willen dat er zo een boel kosten bijkomen.
Kokers moeten ook op verschillende plekken gaten hebben, zoniet doen zij het en kost het weer extra.
ElGuapo
@DANOONTJE POWERR klopt. Dat is walshuid, wil er slecht af. Roest er na verloop van tijd wel af.
ElGuapo
@Loeideutz verzinkt staal ontzinken gebeurt in het zuurbad wat ook gebruikt wordt om te ontroesten en te ontvetten. Liefst niet in een vers bad, want dan is het zuur zo naar de knoppen, dus in een oud sopje. Inderdaad vaak nét zo duur als verzinken.
verwijderd
radium45
@CoenNijenhuis Geen idee waar die gebleven is na die mishandeling..
+3
stevenb
Na een hele speurtocht terecht gekomen bij een bedrijf die mij een goede coating kon leveren van het merk CHEMCO

Hier hadden zij al meerdere tanken mee gedaan en na jaren zat dit er nog netjes op.
+3
jehan
@stevenb kijk leuk dat je dat even meld
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!