Mc-Cormick D 430 - weinig druk, witte rook, waterproblemen

Ik heb een aanbod gekregen om een Mc Cormick D430 over te nemen. Het probleem is echter dat de moter slecht tot niet start. Het vermoeden is dat de kleppen verkoold zijn, omdat de tractor weinig compressie heeft en wit rookt. De laatste keer dat ie liep werd hij echter ook warm en had hij waterproblemen. Graag zou ik een tractor hebben als hobby-object, maar ook voor huis-tuin-keuken-bezigheden. Hebben jullie enig idee of het de moeite waard is om deze tractor over te nemen? En zijn er suggesties voor de problemen? Kan ik hem met enige moeite aan het rijden krijgen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Tx_W

Reacties

rutger542
Zo laat nog een topic plaatsen. denk niet dat er nog veel mensen reageren vanavond. maar je kan het proberen
Fokke
Tja, als je zoiets voor een mooie prijs kunt overnemen is het altijd de moeite waard. Maar zo te horen kom je nog behoorlijk aan het sleutelen met de motor 😛 Weinig compressie gecombineerd met witte rook kan ook de koppakking zijn.

Heb je zelf de kennis, handigheid en de mogelijkheid om hem te repareren ?
fendtinterfan
In ieder geval niet meer dan 500 euro waard, ik zou wat anders zoeken met iets minder werk en een (goed) lopende motor
Fokke
Beetje kort door de bocht, je weet niet hoe de rest van de trekker er aan toe is 😛
fendtjuh
Mwah als de motor enz verrot is is de rest vaak ook niet je van het 😛

Maargoed, reken maar dat je je een enorme klus op de hals haalt, zoiets valt altijd tegen en er is altijd meer kapot dan je denkt. Als ik jou was zocht ik een goedlopende.

Aan de andere kant, weet niet hoe handig je bent, valt wel veel te leren van zoiets.
Tx_W
Allereerst dank voor de reacties! De rest ziet er goed uit. Nieuwe bedrading, alle meters werken, goed in het plaatwerk. alleen uitgedroogde banden, maar nog wel hard.
De motor lijkt mij wel wat problematisch ja. Ik heb wel wat mechanische kennis, maar nog nooit een motor uit elkaar gehaald. Ik zie het meer als leerzaam project tijdens de wintermaanden. Maar kan de haalbaarheid niet helemaal inschatten. Zijn er bijvoorbeeld nog genoeg onderdelen te krijgen. Weten jullie daar wat van?
En zijn er hand-/reparatieboeken van dit model?
En dan nog een vraag: ik heb begrepen dat het starten bij Mc Cormicks wat lastiger gaat. Hebben jullie daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Leuk om zo wat zaken te delen.
IHC-power
Onderdelen voor de motor zijn nog probleemloos nieuw te verkrijgen (granit bepco tracpieces of kramp). Voor boeken moet je eens kijken bij mccormickboeken.nl/. Die hebben alles liggen voor een D-430. Als een Cormick goed in orde is, is het starten helemaal geen enkel probleem. 20 seconden gloeien en ze starten meteen. Op gebied van mekaniek en motor zit een Cormick heel eenvoudig in elkaar. Met een beetje mechanische kennis is er heel goed zelf aan te beginnen.
Fendttrisixfan
Als je hem voor een mooi prijsje kan kopen zou ik het zeker niet laten, en zoals je zelf zegt je kan er nog wat van bij leren door motor eens open te doen, zijn anders wel handige trekkers, maar ik heb ook de ervaring er mee dat ze niet altijd even gemakkelijk starten met een goede batterij erin gaat het wel altijd alleen niet altijd even vlug
Puma cvx power
Ik ben nu ook bezig om een D439 te reviseren maar wat het motorblok betreft hele simpele motor om ter repareren alles is mechanisch als je aan een boek kan komen is dat wel handig maar zonder boek lukt het ook wel als je een beetje handig ben wat starten betreft je moet een cormick altijd voorgloeien ook al is het 30 graden buiten als je nog meer wil weten hoor ik het wel
Tx_W
Bedankt voor jullie tips! Alles overwegend neig ik er naar om de trekker te gaan kopen en de mouwen op te stropen. Waarschijnlijk kom ik hier dan nog wel eens terug met een vraag. Goed en handig dat er zo'n site is!
TTX210
Wat moet je in de keuken met een trekker?:)
Fokke
Heb je er ook foto's van ? Dan weten we ook een beetje waar we het over hebben 😉
Tx_W
Nee, ik heb dus nog geen foto's. De boel is wat vertraagd, dus er is even een week overheen gegaan. Ik wilde eerst informatie voordat ik besluit om hem te komen.
Nu begrijp ik ook dat er twee types zijn: een Standaard en een Farmall. Het bouwjaar van de trekker is 1962. Weten jullie dan met welk type ik heb te maken, of moet ik daarvoor gewoon even langs de verkoper rijden om te zien welk type het is? Kan ook natuurlijk.
Tx_W
Yes, de Mc Cormick staat in de schuur! Nu kan het grote uitvinden gaan beginnen;-). Ik heb nog nooit een trekker gehad, dus het wordt nog een uitdaging. Jullie zullen me hier vast nog regelmatig tegenkomen met vragen. De eerste adviezen hebben in ieder geval al geholpen.
Adri-JD850
Maar ondanks alles heb je nog geen antwoord op de vraag wat het probleem zou kunnen zijn, begin maar eens met de kop er af te halen goede kans dat de koppakking er uit ligt.
Tx_W
Ja, dat vermoeden krijg ik ook steeds meer. Toen de trekker draaide kwam er ook water uit de radiateurdop + duidelijk drukverlies bij opendraaien van de dop. Van vroeger herinner ik me dat dat kan duiden op een lekke koppakking. Daarnaast lekt ie ook flink olie.
Waarschijnlijk wordt het een algehele revisie. Mijn handen jeuken om te beginnen, maar ik wacht nog even op de 'life-diagnose' van een ervaren automonteur, mijn vader:-). Die komt over twee weken. Daarna ga ik de motor open maken.

Ik ben nu op zoek naar boeken van de D430. Zijn die nog ergens voor een schappelijke prijs te krijgen?

NB. Ik zal vandaag proberen een foto te plaatsen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!