David Brown 990 - brandstoftank vuil met als gevolg dat de motor is stilgevallen
Beste mensen (experten), enige tijd geleden viel mij tractor stil. Ik heb hem toen naar een werkplaats laten slepen. De technieker de brandstoftank zuiveren en twee nieuwe filters zetten. Nu is gebleken dat de tecnieker de brandstoftank niet heeft gezuiverd en slechts 1 nieuwe brandstoffilter heeft gezet met als gevolg dat mijn tractor opnieuw is stilgevallen. Brandstoffilters zijn opnieuw dicht geslipt. Nu zal ik het probleem zelf oplossen (wat men zelf doet, doet men vaak beter!). Maar hoe ga ik tewerk? Brandstoftank reinigen, enz… Vooral voor het ontluchten had ik graag een woordje uitleg gehad. Alvast bedankt voor elk relevant antwoord.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
davidbrowntractorshop.nl/
voor een gebruikershandleiding.
Vervolgens,het aftappen van de tank vanaf het kraantje lijkt me niet moeilijk. Beoordeel dan de binnenkant van de tank of een bezinksellaag aanwezig is en zo ja, demonteer dan het kraantje. Dan is het zaak op 1 of andere manier het vuileruit te krijgen. Ikzelf zou het met de hogedrukspuit losspuiten en met een lange verfkwast of iets dergelijks via het "kraantjesgat'' eruit drijven.
Filters demonteren spreekt voor zich. In het opvoerpompje kan ook een zeefje zitten of alleen een bezinkslel glaasje hebben. Handig zou het zijn de leidingen tussen al deze onderdelen met compressorlucht door te blazen.
Let er goed op dat de leiding vanaf het filter naar de brandstofpomp in principe schoon is en dat deze dat ook blijft zodet er geen rommel in de brandstofpomp komt. Montage van nieuwe onderdelen spreekt eigenlijk voor zich en meld eventuele problemen maar hier.
Is die volgorde correct, of zie ik nog iets over het hoofd?
de tank dan
en de rest zo als Winsum het zegt
Heb toen de tank losgemaakt,
de kraantje en ontluchtingsgaatjes ervan gehaalt, dan de dop voor de meter van de tank ervan. en dan ingespoten met de hogedrukreiniger. Nadien eerst even met een hamer op de zijde waar de vuiligheid op zat getikt, zodat de vuiltjes nr beneden kwamen. nog eens ingespoten dan de tank er weer op.
Kraantjes door gespoten met de compressor;ook leidingen en zo. vervolgens nieuwe filters en alles weer aansluiten. nadien was alles opgelost
Als de tank roestig is kun je hem behandelen met een tank sealer.
KLik op "volgende/next" om de omschrijving van de foto's te krijgen.
annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
Het kan zijn dat het handpompje juist maximaal ingedrukt is door de nok die het pompje vanuit de motor zelf bedient. Laat dan de startmotor even draaien zodat de inwendige "pompnok" wegdraait waardoor wel met de handbediening door gepompt kan worden.
Het handpompje werkt want ik heb diesel kunnen pompen in de filters.
Alvast bedankt!
Volgens mij heeft jouw D.B. een zelfde type brandstofpomp. Dus schroefje nummer 1 en 2 .
Op deze plek komt namelijk ook een inwendige retourkanaaltje in de injectiepomp uit en daar kan na ontluchten van schroefje 1 en 2 een luchtbel ontstaan.
Hier de M.F.-beschrijving voor het ontluchten, hoort bij de "foto-link".
annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
Bedankt Wim!
Hartelijk dank voor de complimenten!
De diesel wordt hierdoor watergevoeliger en er ontstaat meer condenswater in de tank -door elke temperatuurschommeling ontstaat condens. in dit condenswater op de bodem groeien de bacterien ontzettend snel, 2-4-16-256-10.500 deling elke 10 minuten.
Als je het water NIET regelmatig uit je tank kunt halen, is er een eenvoudige oplossing door kleine dosering van een anti bacteriemiddel , biocide. Ik heb in mijn boot op een tank van 200 liter 25 ml gedoseerd en het probleem is de wereld uit. zeer effectief spul. Middel is Acticide CMG
Hopelijk komen jullie snel van het probleem af
groet
magreet
Ja, dat kun je inderdaad zeggen dat het effectief spul is.
De dosering volgens de wesite is 6 X zo hoog!
gbijt.nl/index.html/