David Brown 990 - brandstoftank vuil met als gevolg dat de motor is stilgevallen

Beste mensen (experten), enige tijd geleden viel mij tractor stil. Ik heb hem toen naar een werkplaats laten slepen. De technieker de brandstoftank zuiveren en twee nieuwe filters zetten. Nu is gebleken dat de tecnieker de brandstoftank niet heeft gezuiverd en slechts 1 nieuwe brandstoffilter heeft gezet met als gevolg dat mijn tractor opnieuw is stilgevallen. Brandstoffilters zijn opnieuw dicht geslipt. Nu zal ik het probleem zelf oplossen (wat men zelf doet, doet men vaak beter!). Maar hoe ga ik tewerk? Brandstoftank reinigen, enz… Vooral voor het ontluchten had ik graag een woordje uitleg gehad. Alvast bedankt voor elk relevant antwoord.
DBRaymond

Reacties

Wimsumar
Beste D.B.Raymond: Neem eerst een contact op met:

davidbrowntractorshop.nl/

voor een gebruikershandleiding.

Vervolgens,het aftappen van de tank vanaf het kraantje lijkt me niet moeilijk. Beoordeel dan de binnenkant van de tank of een bezinksellaag aanwezig is en zo ja, demonteer dan het kraantje. Dan is het zaak op 1 of andere manier het vuileruit te krijgen. Ikzelf zou het met de hogedrukspuit losspuiten en met een lange verfkwast of iets dergelijks via het "kraantjesgat'' eruit drijven.
Filters demonteren spreekt voor zich. In het opvoerpompje kan ook een zeefje zitten of alleen een bezinkslel glaasje hebben. Handig zou het zijn de leidingen tussen al deze onderdelen met compressorlucht door te blazen.
Let er goed op dat de leiding vanaf het filter naar de brandstofpomp in principe schoon is en dat deze dat ook blijft zodet er geen rommel in de brandstofpomp komt. Montage van nieuwe onderdelen spreekt eigenlijk voor zich en meld eventuele problemen maar hier.
DBRaymond
Dank u wel Winsumar voor alweer een goede en duidelijke uitleg! Maar ik zal deze keer sowieso de brandstoftank demonteren en ‘grondig’ schoonmaken. Maar ik stel mij voornamelijk vragen bij het ontluchten. Ik neem aan dat (in die volgorde) de ontluchtingsschoeven van de brandstoffilter los moeten en starten tot dat er brandstof uitkomt en dichtdraaien, vervolgens de schroeven van de injectiepomp lossen, starten tot dat er brandstof uitkomt en dichtdraaien waarna de schroeven van de injectors aan de beurt komen voor hetzelfde.
Is die volgorde correct, of zie ik nog iets over het hoofd?
sanderwoude
Ik zou hem benzine uit spoelen
de tank dan
en de rest zo als Winsum het zegt
Wimsumar
Beste D.B.Raymond: Het ontluchten is inderdaad zaak van stap voor stap de opéénvolgende onderdelen in het brandstofsysteem vol brandstof te krijgen. Gebruik, in plaats van de "doorstartmethode". het handpompje ( klein hendeltje op het brandstofopvoerpompje/kijk-bezinkglaasje) om brandstof door te pompen. Dit gaat tot en met de brandstofpomp. De verstuiverleidingen moeten door "doorstarten" ontlucht worden. Dat wil zeggen , de verstuiverleidingen bij de verstuiver iets losdraaien en doorstarten tot er dieselolie uit komt. ( Let op dat je daarbij de stopknop niet op de "uit-stand" hebt staan! ).
deutzPJ
Ik had dit ook enige tijd geleden.
Heb toen de tank losgemaakt,
de kraantje en ontluchtingsgaatjes ervan gehaalt, dan de dop voor de meter van de tank ervan. en dan ingespoten met de hogedrukreiniger. Nadien eerst even met een hamer op de zijde waar de vuiligheid op zat getikt, zodat de vuiltjes nr beneden kwamen. nog eens ingespoten dan de tank er weer op.
Kraantjes door gespoten met de compressor;ook leidingen en zo. vervolgens nieuwe filters en alles weer aansluiten. nadien was alles opgelost 😄
bert korving
Als je de tank toch demonteerd kun je hem vrij gemakkelijk schoonkrijgen door een hand parkers (niet de balpen maar de schroef) met een spoelmiddel (water met een schoonmaakmiddel oid) in de tank te doen en dan een tijdje shaken.
Als de tank roestig is kun je hem behandelen met een tank sealer.
RF-HanomagR19
Hand met schoon grind erin gooien en wat diesel, goed schudden. Paar keer herhalen en mijne was brandschoon.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Hier de link met een ontluchtingsinstructie van een vergelijkbaar brandstofsysteem (van een Massey Ferguson 135).
KLik op "volgende/next" om de omschrijving van de foto's te krijgen.

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
DBRaymond
Intussen is de brandstofbak schoon, leidingen doorspoten, nieuwe filters, ... Nu ben ik klaar om te ontluchten. Ik denk te ontluchten van filters, injectiepomp en verstuivers. Aan de filters heb ik diesel en zijn ontlucht. Aan de injectiepomp krijg ik echter géén diesel! Moet de injectiepomp misschien opgepomt worden? Hoe krijg ik diesel aan de injectiepmpomp?
Wimsumar
Beste DBRaymond: Je hebt de onluchtingsschroefjes op de injectiepomp los en pompt met het handpompje?

Het kan zijn dat het handpompje juist maximaal ingedrukt is door de nok die het pompje vanuit de motor zelf bedient. Laat dan de startmotor even draaien zodat de inwendige "pompnok" wegdraait waardoor wel met de handbediening door gepompt kan worden.
DBRaymond
@Wimsumar : weet je toevallig ook welk schroefje op de injectiepomp de ontluchtingsschroefje is?

Het handpompje werkt want ik heb diesel kunnen pompen in de filters.

Alvast bedankt!
Wimsumar
Beste DBRaymond: Heb je de link in mijn bovenstaande reactie bekeken? (foto met genummerde schroefjes).
Volgens mij heeft jouw D.B. een zelfde type brandstofpomp. Dus schroefje nummer 1 en 2 .
DBRaymond
@Wimsumar: intussen heb ik de link bekeken en deze wijkt af van mijn injectiepomp, doch heb ik intussen de ontluchtingsschroefjes gevonden en de pomp lijkt ontlucht. Maar nu krijg ik weer geen diesel aan de injectors. Weet u ook hiervoor een middel? Alvast van harte bedankt voor uw gewaardeerd antwoord!
Wimsumar
Beste DbRaymond: Als de injectiepomp ontlucht is kun je de verstuiverleidingen, bij de verstuiver, iets losdraaien (allemaal). Vervolgens op de startmotor net zo lang doorstarten tot de diesel boven uit de leidingetjes komt. ( N.B.: Precies weetik het niet, maar 30 seconden, hooguit 1 minuut hoeft dit te duren. De startmotor niet langer aan 1 stuk belasten A.U.B.! En: vergeet de stopknop niet op de "motor aan"- stand te zetten).
Wimsumar
Beste DBRaymond: Heb je "schroef" nummer 3, op de brandstofinvoerleidng van de injectiepomp, na ontluchten van nummer 1 en 2 ook ontlucht?
Op deze plek komt namelijk ook een inwendige retourkanaaltje in de injectiepomp uit en daar kan na ontluchten van schroefje 1 en 2 een luchtbel ontstaan.

Hier de M.F.-beschrijving voor het ontluchten, hoort bij de "foto-link".

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
DBRaymond
@Winsumar: middels uw hulp heb ik de tractor draaiende gekregen! De vorige ker heeft mij dit 200 euro gekost! Mag ik u dan ook nogmaals bedanken? Ik denk dat de leiding van dit forum dit ook mag doen, want blijkbaar bent u de drijvende motor van dit forum!

Bedankt Wim!
Wimsumar
Beste DBRaymond: Gefeliciteerd met de draaiende motor. 😄

Hartelijk dank voor de complimenten!
😃 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😃
Mawo
Beste allemaal, ik zie dat het probleem ook al in de tractor wereld terecht is gekomen. Ik heb de nodige problemen achter de rug in mijn dieselmotoro van mijn boot. Men komt bijna niet meer aan werken cq genieten van vrijtijd toe. het probleem wordt veroorzaakt door de zwavelvrije diesel (zwavel= bacterie doder dus dat is nu eruit) en er wordt verplicht (door regering) een plantaardige olie (biocomponent) aan toegevoegd.
De diesel wordt hierdoor watergevoeliger en er ontstaat meer condenswater in de tank -door elke temperatuurschommeling ontstaat condens. in dit condenswater op de bodem groeien de bacterien ontzettend snel, 2-4-16-256-10.500 deling elke 10 minuten.
Als je het water NIET regelmatig uit je tank kunt halen, is er een eenvoudige oplossing door kleine dosering van een anti bacteriemiddel , biocide. Ik heb in mijn boot op een tank van 200 liter 25 ml gedoseerd en het probleem is de wereld uit. zeer effectief spul. Middel is Acticide CMG
Hopelijk komen jullie snel van het probleem af
groet
magreet
Wimsumar
Beste Mawo]

Quote:
Ik heb in mijn boot op een tank van 200 liter 25 ml gedoseerd en het probleem is de wereld uit. zeer effectief spul.

Ja, dat kun je inderdaad zeggen dat het effectief spul is.
De dosering volgens de wesite is 6 X zo hoog!

gbijt.nl/index.html/
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!