8

Hoe werkt het met de voor en achter lampen van een trekker met omkeerinrichting?

Ik zag laats een trekker met omkeerinrichting die 'achteruit reed'. Ik zag dat de lampen die normaal wit licht geven en voor aan een trekker zaten nog steeds wit waren terwijl dat op dat moment de achterkant is van een trekker. Nu was mijn vraag mag je zo op de weg rijden met een trekker of is het alleen bedoelt voor op het land. En zijn er ook trekkers waarbij de lampen wel mee kleuren met de richting die hij oprijdt?

Deel dit topic

Reacties

Meestal zijn trekkers met omkeer inrichting zo gebouwd dat ze voor het werk op het veld omgekeerd worden. Dus de verlichting is dan als het ware verkeerd om. Deze trekkers zullen volgens de wet niet omgekeerd de weg op mogen. Er zijn ook aparte tractoren voor cultuur werkzaamheden die op het moment van omkeren ook de verlichting omschakelen. dit zijn dus trekkers die omgekeerd op de weg mogen. Dit is vooral handig voor plantsoenendiensten die maaien en vegen in omkeer stand.
Bij een Carraro veranderen de lampen mee met de rijrichting. Bij ouder Valtra`s bouwen ze de lampen nog wel eens om met een schakelaar of ze zetten de hele verlichting om.
En spiegels?
Ik heb weleens eentje zien rijden met een extra set spiegels.
Lijkt me nog niet echt ideaal, zie je de andere spiegel als je in de spiegel kijkt en vervolgens je eigen achterhoofd...
Ben benieuwd of dit allemaal wettelijk mag
En de bestuurbaarheid bij een noodstop?
+2
@hobbyboer

Tegenwoordig zijn de Valtra`s begrenst op 25-30 kmh. Door de nieuwe voertuigwetgeving mogen ze niet zo hard meer achteruit.
+1
Ik heb een tijdje een valtra met twintrac gehad. compleet dubbele bediening dus. de ovale kapjes van de verlichting kun je van voor naar achter overzetten. dat was dus geen probleem. de valtra die ik had kon gewoon 50 achteruit. dat vroeg soms wat stuurmanskunst, en je verstand gebruiken is ook wel nodig.
+1
't Is vrij simpel; De wetgeving verbied wit licht achteraan (uitzondering voor nummerplaatverlichting), en rood licht vooraan. Als die dat dus nog had, dan is hij niet in orde.
Mijn valmet 6400 heeft ook twintrac en daar laad ik balen mee en rijd met een leeg of volle wagen.De driehoek kan met een kokertje zowel voor als achter geplaatst worden.Heb aan de voorzijde een verlichtigsbalkje gemaakt die ik gemakkelijk kan verdraaien in wel of geen rood licht naar vooren en een aparte kabel naar vooren met contrastekker voor aanhangwagen.
achterop 2 koplampen met dim en groot licht Op zijpaneel een aantal schakelaars stads,dim, groot licht,verbinding met knipperlicht,Starten claczon, rempedaal achter enz. enz.dit werkt alleen als ik twintrac gebruik.Rijd ik normaal dan werkt alles zoals ieder valmet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN