Stabiliteit in het terrein verbeteren

Hoi allemaaal,
Druk bezig met de onze nieuwe trekker...en voortschrijdend inzicht geeft naast kunde toch ook wat vraagtekens/angstzweet in de....
Ons terrein ( in z frankrijk) is glooiend maar vooral ook nog ongelijk.
de farmtrac is smal en dat maakt het soms erg spannend voor wat betreft de stabiliteit.
Ik zit er over te denken het spoor te verbreden. Dit wil ik niet met spacers gezien de mechanische nadelen daarvan.
Graag wil ik iets met dubbellucht of bredere velgen doen.
Bij aanschaf kon ik dit voor relatief weing als optie kiezen maar dat is inmiddels achteraf..
graag wat zinning advies van deze gemeenschap.

Deel dit topic

Reacties

+1
valmet6400power
Misschien leuk en tot de verbeelding sprekend als je hier een fotootje plaatst van de trekker? 😃
+2
inspecteurfendt
@valmet6400power dit is zijn tractor

(klik om te vergroten)

inspecteurfendt
Ik heb aan de importeur van Farmtrac ook gevraagd of het mogelijk is om nog een extra setje velgen te leveren voor mijn gazonbanden (zelfde maat als de velgen die ik nu heb) maar antwoorden doen ze daar niet zo graag. De bredere velgen zijn ook kleiner in diameter en jouw tractor zal dus ook trager rijden. Je kan de linkse voorwielen wel wisselen met de rechtse. Achteraan kan je de hartplaten omdraaien. Er komt dan wel aanzienlijk meer kracht op de achterbrug en vooras dus opletten daarmee. Bij mijn Yanmar heb ik de wielen ook verwisseld wat de stabiliteit zeker ten goede kwam.
ruudvd
@inspecteurfendt
gelukkig zijn ze hier wel behulpzamer. maar het antwoord op mijn vraag over de velgen heeft waarschijnlijk vooral met een flinke stapel geld van doen....
+3
bartjuh
De pan in de achter velgen om zetten zodat de bolling andersom komt. Voorbanden eventueel van links naar rechts..
ruudvd
@bartjuh
waarr zit het voordeel met het wisselen van de voorbanden?
+1
bartjuh
@ruudvd Als de plaat uit het midden zit kan het voordeel hebben. Kan ook zijn dat 't smaller word. Als de plaat in het midden zit schiet je er inderdaad niks mee op
roscho
@bartjuh @Mdbm Omdraaien van de voorwielen zal niks uitmaken omdat je middenin de vooras een kantelpunt hebt (zoals @flip1150 hieronder al zegt. Stabiliteit krijg je alleen door hem achter breder te zetten. Als de trekker dezelfde velgen heeft als op de foto, zou je misschien de achterwielen kunnen omwisselen, zodat de velgplaat andersom komt.
Een andere oplossing zou zijn om het kantelpunt in de vooras te blokkeren, bijv. met een soort stempels, zoals ze bij een kraan ook doen en bij trekkers die met een lange maai-arm werken. Maar zo'n starre trekker rijdt niet mooi door ongelijk land, er komt dan steeds een wiel van de grond. Je zou het dus toch enigszins verend moeten maken, bijv. hydraulisch met stikstofbollen. Verder krijg je op deze manier wel vreemde krachten op de as, of hij daartegen bestand is, kan ik niet garanderen.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @roscho:
Je zou het dus toch enigszins verend moeten maken, bijv. hydraulisch met stikstofbollen. Verder krijg je op deze manier wel vreemde krachten op de as, of hij daartegen bestand is, kan ik niet garanderen

Voor iemand die een Framtrac koopt zal dat veel te duur gaan worden denk ik.
roscho
@jammermaarhelaas Dan zou nog een goedkope oplossing zijn om bij frontladerwerk een flink gewicht in de hef te hangen en dat heel laag boven de grond te laten hangen. Daarmee krijgt de stabiliteit van de achterwielen de overhand. Echter: wel weer extra gewicht. Of dit trekkertje daar zo blij mee is, valt ook te betwijfelen.
Fendt926Driver
@roscho een minder zwaar (250 kg) gewicht in de hef met een wielstel eronder die 30 cm breder dan de trekker is aan beide kanten
ruudvd
@roscho ggewicht op de hef is ook de bedoeling, de voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. Er kan 750 kg op de hef.
ruudvd

ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen , ben werktuigbouwkundig constructeur dus naast centjes besparen vind ik het ook leuk om te doen....ik zag laatst tracks voor trekkers ..maar dat wordt te gek...toch?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ruudvd:
ben werktuigbouwkundig constructeur

Ooohh dan hoeven we niet heel gedetallieerd te omschrijven hoe je een constructie moet maken
ruudvd
@Fendt926Driver
Waarom niet? Als jullie het wiel al hebben uitgevonden hoef ik dat niet nogmaals te doen. Daarnaast zijn beproefde constructies en ervaring goud waard. Mijn out of the box ideeën probeer ik beter eerst op de kruiwagen uit.
Fendt926Driver
@ruudvd zoals hieronder gedetaillerd beschreven snap jij dan wel.
Hoeven we toch geen tekeningen en andere dingen voor toe te sturen.
Dat bedoel ik er mee.
En dan kun jij er wel een idee bij vormen wat ik bedoel met die plaat laten snijden waar buiten om de vrachtwagen bouten moeten en binnenin aan de velg vast bouten.
En zul jij zelf ook wel een beleving bij hebben of de 1cm dikke schijf die ik omschreef misschien wel 1.5cm of 2 cm dik zou moeten zijn
+1
ruudvd
@Fendt926Driver
Ja ,gelijk..er doemt al een steeds duidelijker beeld op van wat er zoal gedaan wordt. .
De bijdrage van jullie op mijn vragen hier worden dan ook zeer gewaardeerd ...ook door mijn vrouw. Die is nl pas echt bang om te kieperen. Maar ze volhard.
roscho
@ruudvd Even een paar vragen over de veiligheid. Heb je wel een rolbeugel op je trekker en liefst ook een veiligheidsgordel? Áls de trekker dan kantelt, heb je in ieder geval die veiligheid nog.
ruudvd
@roscho
Ja(zie de foto) er zitten zoveel veiligheid piepjes op dat je er gek van wordt...
jammermaarhelaas
@ruudvd

Tracks voor trekkers zijn dingen die je echt nodig moet hebben, het heeft zijn voordelen, maar zeker ook zijn aantal nadelen. Prijzig zijn ze ook sowieso.
ruudvd
@roscho
dat van de voorwielen had ik ook al bedacht. als de kanteling beperkt is zal er toch, uiteindelijk een positief effect zijn op de stabiliteit. verder zouden er ,stugge, veren onder kunnen.
+2
flip1150
Het antwoord is vrij simpel. Je hebt een trekker gekocht zonder exact te weten wat je er mee kunt en gaat doen. Het is een smalle trekker met een hoog zwaartepunt en daarbij ook nog een voorlader met veel gewicht op (te) kleine voorwielen. maar daar ben je nu niet mee geholpen.
Elke agrarische bandenhandel kan jou passende banden en velgen leveren. dit zowel voor dubbellucht als enkelwiel montage. Het voordeel van dubbellucht is de stugheid van de banden en dat je ze kunt afnemen voor smaller werk. voordeel van enkele brede montage is groter draagoppervlak bij dezelfde breedte.
+2
ruudvd
@flip1150
raar om zo te reageren ...
ik heb de trekker heel overwogen gekocht. er spelen veel meer factoren mee waar jij helemaal geen weet van hebt. Er van uitgaan dat mensen altijd fouten maken en daar door jou op deze manier op gewezen dienen te worden is ...zuur. En naar de ¨handel¨ huppelen met een zak geld kan ik altijd, daar heb ik dit forum niet voor nodig.
flip1150
@ruudvd Sorry dat je het zo opvat dat was niet mijn bedoeling. Ik heb een half jaar geleden een offerte aangevraagd voor dubbellucht 300/70 R20 . Deze was molcon 3 ster incl. nokken in bestaande velgen voor 1600.-- euro voor 2 stuks.
+3
Mdbm
@flip1150 Daar volg in je volledig in. Ik zou standaard bredere banden zetten ipv dubbel lucht en eventueel de frontlader eraf halen. Wielgewichten achter doet de stabiliteit ook ten goede.

Die dubbellucht steek je eens een keertje niet omdat je vlug maar eens iets moet doen, en het is dan dat je op je zij steekt.
+1
radium45
Een goedkope en toch wel een effectieve oplossing is om de achterwielen te vullen met water, een iets duurdere manier is wielgewichten monteren.
ruudvd
@radium45
dank voor je reactie.
dat over dat water had ik gelezen maar ik ben daar wat huiverig voor (terecht?).. met vorst lijkt mij dat ook niet fijn. Maar die wielgewichten dat is nieuw voor mij. Kan je mij daar iets meer over vertellen?
+1
radium45
@ruudvd Ik vul veel af met calcium, dat bevriest niet maar is weer niet echt lekker spul voor je velgen.
+1
radium45
@ruudvd Wielgewichten zie je wel eens bij de grotere tractoren. Ikzelf gebruik ze niet omdat ik het jammer geld vind, water is goedkoper.
Mdbm
@radium45 Hoe werkt dat vullen? Ik heb al gedacht om water in de voorbanden van de 1455 te doen als hij aan de haakarm hangt, maar er wel uit te doen bij de voorjaarswerkzaamheden.
roscho
@Mdbm Je draait de ventielinzet eruit, met de krik onder de trekker, zodat hij niet kan inzakken. Draai het wiel zodat het ventiel op 2/3 van boven staat. Je sluit vervolgens de waterslang aan op een speciaal ventiel (zie reactie van @radium45 hieronder, dat ventiel draai je op het ventiel in de velg. Met de waterkraan kun je nu water in de band spuiten en door een klein gaatje in dat "Kramp-ventiel" ontwijkt de lucht. Als uit het kleine gaatje ook water begint te komen, heb je de band voor 2/3 vol, dat is genoeg. Nu draai je het originele ventiel weer in de velg en breng je de band met lucht op de goede spanning. Water kan bevriezen en als je gaat rijden met een bevroren band is dat niet bevorderlijk voor je band. Daarom vullen de meesten met een of ander antivriesmiddel (calcium, koelvloeistof of zelfs zout).
Mdbm
@roscho En valt de roestvorming in de velg wat mee?
roscho
@Mdbm Voor roesten is zuurstof nodig. Binnenin roest het tot die op is. Vroeger een Same Leone gehad met water in de banden. Je kon wel zien dat er roestvorming was, maar eigenlijk viel het ook nog wel mee. Ik heb hem niet zo lang gehad, maar misschien had ik na een jaar of 10 de velgen moeten reviseren.
+1
@ruudvd bij @Gavrie Willemsen zit er water in zijn voorbanden.
Hij kan u daar waarschijnlijk meer uitleg over geven.
En ook de voor en nadelen geven.
flip1150
@radium45 Ik betwijfel of dit de oplossing is om je zwaarte punt/ kantelpunt te verbeteren. simpel is het hoe breder en hoe lager je gaat hoe beter. Bij aan beide zijden gewicht er aan doen heft tegenzijdig het effect op. In mijn ogen is het effect minimaal.
De simpelste oplossing hier is de wielen op het breedst mogelijke spoor zetten. misschien 2 uurtjes werk maar kost verder niets. Vanaf daar kun je kijken of er meer nodig is.
ruudvd
@flip1150
Ga ik mee beginnen. Zal hier, als ik er aan toe kom, het verhaal posten.
Fendt926Driver
@ruudvd welke maat achterbanden heb je op de trekker?
Misschien heeft iemand een extra setje staan die je er redelijk makkelijk als dubbellucht bijaan kunt doen
ruudvd
@Fendt926Driver
denk dat de afstand een probleem wordt. zit 1250 km vanaf utrecht.
hoe wordt een extra velg gemonteerd, is daar een adaptor of iets dergelijks voor?
+1
Fendt926Driver
@ruudvd klopt. Maar als jij de maat van jou banden vermeld kunnen wij jou ideeen aan de hand doen die jij bij een plaatselijke mechanisatie bedrijf zou kunnen zoeken.
Dubbellucht is er met molcon 3 ster.
Of met een ring met spindel
Of ring met snelwisselhaak (gs)
Of met een gekartelde bus (zeeman)
Maar voor jou in de hobby sfeer zou het ook met een ring en 4 of 5 draadstangen koppelen
ruudvd
@Fendt926Driver
ok, mijn maten. achter 8.3x20 en voor zit 6.00-12
ruudvd
@Fendt926Driver
ff over dubbellucht gepuzzeld en je voorstel om velgen te koppelen met asssen/draadstangen is best een goed uitgangspunt voor mij.
Fendt926Driver
@ruudvd klein idee..
Jou banden zijn 8.3×20.
De banden uit mijn link 9×20 dus globaal 1.5 cm hoger.
Koppel die met de uitstekende plaat aan jou velgen met 4 bouten en je wordt beide kanten een 25 cm breder

tractors-and-machinery.nl/item/559389/…
Dit soort banden zijn in frankrijk ook voor vergelijkbaar geld wel te koop
ruudvd
@Fendt926Driver
bedankt voor het meedenken. ga dit ff bij de mogelijkheden stallen
+1
Fendt926Driver
@ruudvd indien nodig laat je een ronde plaat snijden van 1cm dik die buitenop ruim de plek biedt voor 4 bouten die aan de vrachtwagen banden moeten en de ring binnenin ruim over de wielmoeren maar wel de gaten erbij in kunnen van waar de wielgewichten zouden zitten.
Met die bouten zet je de plaat vast aan de bestaande velgen en je kunt de vrachtwagen wielen met 4 m16 bouten vast draaien.
De vrachtwagen banden zitten normaal wel op 8 bar dus keihard.
Ze zijn echter wel radiaal dus op 0.8 of 1 bar worden ze soepeler maar wel stabiel
a3vandiejen
@ruudvd misschien zelf kooi wielen maken, werk ook goed, en kan er ook weer makkelijk af.
+2
radium45
@flip1150 Ik rij heel veel met een driewieler die ook vrij smal op spoor staat omdat die in een container moet passen. Deze machine is achter afgevuld met calcium omdat zonder dat extra gewicht er niet mee te rijden viel op ongelijk terrein. zelfs nu slaat mijn hart nog wel eens over als ik net niet haaks over kabelgoten rij.
+1
wotan2
Iets van gewicht in hefinrichting achter, brengt ook stabiliteit. Je kunt het eerst proberen door een werktuig in de hef te hangen voordat je meteen een gewichtsblok koopt.
+3
bartjuh
De 208 v vario van m'n broer. Zonder dubbellucht is ie wel wiebelig maar heb je zelf de broek al vol voordat hij daadwerkelijk om gaat... 🤣

(klik om te vergroten)

208v vario
joozt
@bartjuh goeie dealer!
+1
bartjuh
@joozt
Zijn de meningen over verdeeld...
joozt
@bartjuh oké. Ze hebben me afgelopen november uit de brand geholpen met een afgebroken verstelling op de ploegkampioenschappen in Stadskanaal. Toen was ik wel te spreken over de service. Verder weinig ervaring met ze!
+1
bartjuh
@joozt ze hebben ook wel eens goeie momenten..
Krijgen er altijd onduidelijke extreem hoge rekeningen van waar je dan weer achteraan kunt. Staan nooit uren op vermeld maar zomaar een bedrag. Als we dat dan terug rekenen klopt er vaak geen bal van
joozt
@bartjuh dat is inderdaad lastig! Woon je daar in de buurt?
+1
bartjuh
@joozt km of 15 vandaan
flip1150
@bartjuh Beetje lastig te vergelijken. prijs verschil is ongeveer 80.000,-- euro.
bartjuh
@flip1150 prijs maakt geen verschil in breedte... Deze is zonder dubbellucht maar 1.1mtr breed. Of ie dan 80000 duurder is wil echt niet zeggen dat ie langer op de pootjes blijft
flip1150
@bartjuh Ik heb er eentje die is 104 breed en weegt 2400 kg maar met een lager zwaartepunt als deze. Staat vaak wel op bredere banden en is dan 120 breed. (7.5 R16 smal en 320/70 R20 breed)
Fendt280S
Hier een linkje van wielgewichten van een iseki. Misschien dat farmtrac er een beetje op lijkt.

leboncoin.fr/materiel_agricole/1743556393.htm/
JohnDeere5085
Denk dat het ook wel deels kwestie van wennen is, trekker gaat niet zomaar om, ik gebruik een NH TCE40 om op dijken wat te maaien begin was ook spannend maar na paar uur raak je er ook weer gewend aan
+1
ruudvd
@JohnDeere5085
Al wat boeren hier gesproken en die hebben in het begin allemaal een aardige tijd nodig om de trekker te vertrouwen. Als je de akkers hier ziet is dat best wel te begrijpen.
flip1150
Ik heb net eens effe nagekeken maar ik vind het vreemd dat de trekker op gazon of industrie banden in een keer 50 cm breder wordt. Klopt wat je zegt. nieuw was de meerprijs voor brede banden 600 euro geweest. Ik weet niet of jou dealer je huidige banden in wil ruilen maar dan zal het heus wel meer dan 600 euro kosten.
ruudvd
@flip1150 daar ben ik ook wel bang voor.
Fast Eddy
Om meer stabiliteit te krijgen is rondom dubbellucht een aanrader en eventueel de trekker op breder spoor zetten. Maar kijk uit met je voorwielen op breed spoor in combinatie met de voorlader. Voorassen van mini trekkers kunnen niet zoveel hebben als dat van een gewone trekker.
+2
flip1150
@Fast Eddy Of de vooras op 10cm of 10 meter staat maakt niets uit voor de stabiliteit omdat deze in het midden pendelend aan de trekker verbonden is. Mijn advies is zorg dat midden voorwiel gelijk is aan het draaipunt van de besturing. Zo heb je de minste vreemde krachten.
+1
ruudvd
@Fast Eddy de vooreielen laat ik zoals ze zijn. De geometrie is nu goed en dat wil ik inderdaad niet teveel aan veranderen.Er zit overigens best wel een behoorlijke vooras onder. Dat is 1 van de redenen waarom ik voor een farmtrac ging.
ruudvd
Vandaag achter ff aan het meten gegaan. Door centerplaat te draaien en de velgen van links naar recht te plaatsen win ik gratis ruim 10cm spoorbreedte. Maar eigenlijk nog niet echt indrukwekkend. Begin van de week langs de importeur in Montauban om over brede velgen te praten. Ook dubbellucht staat nog op de agenda mocht de importeur doldwaze ideeën hebben over mijn financiële draagkracht.
roscho
@ruudvd Met die 10 cm heb je al een heel stuk gewonnen. En verder moet je ervoor oppassen dat je met je voorlader de lasten niet te hoog heft op hellingen. Hoe hoger, hoe meer hefboomwerking richting dal. Je hebt dan ook het probleem dat je achterwielen (en daarmee de stabiliteit) ontlast worden. De trekker kan dan op het kantelpunt overslaan. Op vlak terrein is dat geen probleem, maar op hellingen wel.
+2
ruudvd
@roscho
we hebbeen wat basisregels ingevoerd voor het gebruik van de trekker. 1 daaraan is de loader laag bij verplaatsen en de last aan de juiste zijde van de helling. daar niet aan houden hebben we tot doodzonde gemaakt.
+1
ruudvd
Wat verkregen info:
brede set (4x) velgen met banden die het spoor achter bijna 50cm breder maken kost 2100euro
Zelde set als er nu onder zit, die ik kan gebruiken als basis voor dubbellucht ,1400 eurotjes,

verder puzzelenn maar weer. Het is kl... weer met dikke kleigrond dus naast het bouwen van de keuken ook wel wat tijd daarvoor
jammermaarhelaas
@ruudvd

Heb je de velgplaat in de achterwielen al omgedraaid? Daarmee wordt je spoorbreedte al wat groter, en kost je alleen wat sleutelwerk.


+1
ruudvd
@jammermaarhelaas
Dat gaat me samen net het wisselen van de velg 10cm opleveren wat ik wat te weinig vind. Maar wel aan vedacht. Bedankt voor het aangeven!
inspecteurfendt
@ruudvd Volgens mij win je meer hoor, de hartplaat omdraaien en aan de andere kant van de velg bouten.
ruudvd
@inspecteurfendt
Dan wordt (ruim)10cm.
4cm per hartplaat en een paar centimeter voor het omzetten van de velg.
Ik dacht eerst ook dat het neer zou zijn maar meten is weten bleek
inspecteurfendt
@ruudvd nu ik terug kijk naar de foto van jouw tractor zie ik dat mijn hartplaten iets boller staan
ruudvd
@inspecteurfendt bij mij zit het voordeel in de klok van de bartplaat de rest is plat
+1
ruudvd
Had een set brede banden en velgen besteld. De spoorbreedte zou daarmee op 150cm komen. Ze waren onderweg maar alles is nu geanuleerd door de leverancier omdat we hier in .fr in "lockdown" zitten.
levering aan bedrijven gaat wel door....bizar weer.

nivaleerschuif uit italie is wel netjes afgeleverd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
77
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0