Dieselmotor start niet (video)!

Hallo allemaal,

Een poos geleden heb ik een tuinfrees aangekocht met vastgelopen motor als opknapproject. De motor heb ik weer los gekregen (het waren de glijlagers die ingelopen waren zoals op dit forum werd voorspeld). Deze zijn nu vervangen, ook heb ik een nieuwe batterij gekocht. Wel, nu ik de motor (Lombardini 3LD510 dieselmotor) wil starten hoor ik gewoon de motor overslaan op het ritme van de starter maar verder gebeurt er niets. Geen rookproductie of niks.

Wat ik al gedaan heb ondertussen:
-dieselleidingen ontlucht en gecontroleerd
-verstuiver gecontroleerd op goed spuitbeeld
-nieuwe batterij
-koperen cilinderkopring veranderd (de andere gaf 0.10mm te weinig ruimte)
-kleppen geregeld

Al deze zaken zouden normaal in orde moeten zijn. Toen ik echter de cilinder open deed om de koperen ring te vervangen met een dikkere zag ik dat er diesel in de cilinder/op de piston lag.

Wat is hier het probleem? Een verkeerde timing, slechte compressie, te zwakke startbatterij, ...?

Hier is een link naar een YouTube filmpje van het probleem, dank bij voorbaat!

Deel dit topic

bert-nerinckx

Reacties

+2
Fendt926Driver
Wij proberen wel eens iets start piloot.
Een busje met ether.
Dan weet je in ieder geval als de motor daar wel op draait dat het niet aan de motor ligt maar aan de diesel.
Soms met diesel filters wisselen gebruiken we het ook omdat eer draaiende motor veel sneller draaiend ontlucht dan op de starter motor.

Uit filmpje lijkt mij zeker dat die 0.0 diesel krijgt.
Heb je de diesel tank wel (ruim) half vol?
Ooit eens een o&k motorjappanner willen starten en aanslepen maar niet lopen.tank was leeg gegaan.
20 liter in gegoten maar niet starten
Later tank ruim half vol gedaan en op de start motor liep die zo.

De brandstof pomp staat niet uit?
Mechanisch of electrisch?
bert-nerinckx
@Fendt926Driver De dieseltank zit meer dan halfvol, en als ik de opvoerstang naar de injector loskoppel loopt de diesel vlot, dat is zeker het probleem niet, diesel krijgt ie gegarandeerd!
bert-nerinckx
@Fendt926Driver Het is ook een mechanische dieselpomp
+1
bartjuh
Zit er ook een kleppen lichter op?
Kennis van mij heeft ook een lombardini en die start alleen als hij eerst goed gang krijgt door de klep lichter te bedienen.
+1
mestyle
@bartjuh
Vind hem ook vrij moeizaam rond gaan zou best zoiets kunnen zijn. Hij kreeg wel.wel.diesel zei die. Wellicht heeft die ook de kleppen verkeerd gesteld
bert-nerinckx
@mestyle Morgen zal ik die lichter eens proberen, kleppen staan geregeld zoals in het werkplaats handboek, daar zou het niet mogen aan liggen.
bert-nerinckx
@bartjuh ja, kleppenlichter zit er op, deze kan ik morgen eens uittesten of dit een verschil zou maken!
+1
Fendt926Driver
@bert-nerinckx weet jij hoe een kleppenlichter werkt?
bert-nerinckx
@Fendt926Driver bovenaan het kleppendeksel zit er zo een klein geveerd hendeltje dat je naar omhoog moet duwen bij het starten neem ik aan?
+1
Fendt926Driver
@bert-nerinckx klopt gedeeltelijk.
Bij mijn hatz diesel op de trilplaat zit in de eerste plek die je verdraaid een vrijloop functie.
Dan kun je 5 jaar draaien maar start die nooit.
1 plek verder verdraaien pakt die inwendig een wieltje waardoor die mee gaat draaien en 5 rondgangen met de slinger de kleppen weer in stelt.
Als joue op vrijdraaien staat moet die nog iets verder. Als het hetzelfde is als bij de hatz diesel...
+1
dennisbouter
Ik heb een agria 4800 met een hatz zonder kleppenlichten word dat niks, ook met te weinig accuspanning wordt het niks, kleppenlichten en even startkabels aan een draaiende motor tikken, lopen
bert-nerinckx
@dennisbouter ik ga hem nu eens aan een draaiende motor leggen
+1
joop-same
@bert-nerinckx Zorg dat de accu vol is, de motor krijgt nu geen brandstof anders kwam er grijze/witte rook uit de uitlaat, stopknop of regelstang van de brandstof pomp staan niet goed.
De verstuiver afstelling niet goed? of hij lekt, of het persklepje in de pomp zit vast of lekt.
+1
jd4050
Vind hem erg langzaam rondgaan, wat gebeurd er met het voltage tijdens het starten?
bert-nerinckx
@jd4050 Hoe controleer je dat voltage? Momenteel heb ik de batterij met startkabels verbonden omdat de polen anders zijn dan de originele poolklemmen, misschien kan het daar aan liggen?
+2
Klein Rot
@bert-nerinckx
In ieder geval de startkabels verwijderen die geven veel teveel weerstand met een nieuwe goed geladen accu moet de motor sneller rond gaan . Staat de inspuiting wel goed en niet 180 graden te laat, u zag diesel, op de zuiger liggen .
bert-nerinckx
@Klein Rot ok, dat van die kabels wist ik niet, deze zal ik vervangen, de inspuiting staat normaal gezien volgens de werkplaatshandboek ook goed!
+1
roscho
@bert-nerinckx Klemmen aan accukabels maken vaak maar op een paar kleine puntjes contact. Misschien laten de klemmen zodoende onvoldoende stroom door om de motor goed rond te krijgen.
Hoe je een accu kunt testen, staat hier beschreven: problemcar.nl/columns/accu-testen-zo-doe-je-dat/
bert-nerinckx
@roscho bedankt voor de handige tip, ik ga de accu direct eens gaan testen!
+1
mestyle
En weet niet of er bij dit type ook gegloeid kan worden ?
bert-nerinckx
@mestyle neen, gloeien is niet mogelijk op deze motor!
+1
Huuuuub
Hoe is je brandstofpompje? het lijkt erop alsof de verstuiver niet inspuit want hij rookt ook totaal niet.

Als je verstuiver inspuit zou die wit moeten roken.
+1
Klein Rot
@Huuuuub
Alleen als hij op het goede moment in spuit op de compressieslag
bert-nerinckx
@Huuuuub brandstofpomp en verstuiver zijn beiden gecontroleerd en doen het naar behoren, enkel de timing zou het probleem nog kunnen zijn.
+1
Bakker S
Hij gaat moeilijk rond zo te horen. Start hij op 12 volt? Anders veel dikkere startkabels aan de auto of trekker die minstens 1500 toeren draait voor het opladen.
bert-nerinckx
@Bakker S ja, hij start op 12 volt, ik ga hem eens aan een draaiende wagen hangen!
+1
Rigo
Een vastgelopen motor moet je eerst losmaken. Injectoren eruit, wat olie op de pistons. Koppelen aan een elektromotor met een kardan of een riem. Enkele dagen laten draaien.
Dan afstellen en brandstoftoevoer garanderen.

En starten
+5
bert-nerinckx
Na veel uitproberen en elimineren van verschillende oorzaken bleek het toch de batterij te zijn die niet potent genoeg was, ik heb hem zoals aangeraden aan een draaiende motor gehangen en was direct weg! Bedankt allemaal 😄
+1
mestyle
@bert-nerinckx mooi dat je ook even meld dat het weer goed is
+1
ambu954
@bert-nerinckx
was het een mannelijke batterij zeker 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!