David Brown 990 - dichting kleppendeksel en kleppen regelen

Hallo, ik sta op het punt om de dichting van het kleppendeksel te vervangen. Dit is eenvoudig. Maar ik wil in passant de spelling van de kleppen nakijken/regelen, en dat vraagt om wat meer uitleg. Ik meen reeds te weten dat de klepspeling bij een koude motor inlaat 0.25 mm en uitlaat 0.18mm moet zijn. Kan dit kloppen? Het betreft een David Brown Selectamatic 990. En kan iemand mij een werkschema bezorgen van hoe ik tewerk ga bij het regelen van de kleppen? Alvast bedankt!
DBRaymond

Reacties

Wimsumar
Beste DBRaymond: Foute boel: je hebt de klepspeling voor in- en uitlaatkleppen al verwisseld.
Om het voor jouw gemakkelijk te houden: zet in- en uitlaatkleppen maar op 0,2 mm.

Info: Lees deze webpagina met de theorie:

runde.nl/LaRo/kleppenstellen/…

En deze:
tanadam.nl/Artikelen/Kleppen%20Stellen/…
DBRaymond
Dag Wimsumar, dit is de info die ik moest hebben! Ook de bijlagen zijn bijzonder interessant. Bedankt!

Ik heb nog één vraagje. Ik heb me laten vertellen dat hoe minder spelling de kleppen hebben, hoe sneller ze verbranden.

Wat is jouw ervaring?

En eigenlijk hoor ik de kleppen niet tikken enz... Dus volgens mij staan ze nog goed. Is het in dat geval aan te raden er toch aan te regelen en de in- en uitlaat op 0,2mm te zetten?
Wimsumar
Beste DBRAymond: Verbrande kleppen is het grootste risico voor met name de uitlaatkleppen. Hier de theorie:
Wat is een verbrande klep?
Een (uitlaat) klep is een heel klein onderdeeltje, waarlangs heel hete gassen stromen, de enige koeling die hij heeft is via de dunne klepsteel en op het moment dat hij dicht is via de zitting (dit is dus in de cylinder en van buitenaf niet te zien). Is de klepspeling nu te klein, of zelfs afwezig, dan is de klep korter dicht en kan hij dus minder warmte afgeven en dus minder koelen. In het gunstigste geval lijd dit tot sneller slijten van je kleppen. Met een beetje pech verbrand je klep hierdoor. Hierdoor ontstaat er lekkage langs de klep (en dus vermogensverlies) en moet hij dus worden vervangen.

DBRaymond: ik denk niet dat jij je trekker zo zwaar en langdurig gaat belasten dat de motor zo heet wordt dat gevaar voor klepverbranding aan de orde is. Desondanks is het goede zaak de klepspeling goed in orde te hebben.

Hier nog wat leerzame info:

xs4all.nl/~mmlabr/MERCEDESFORUMS.TK/…

Afstel-"ezelsbruggetje": de negen-proef:

kulsdom.be/documenten/Kleppen_stellen.pdf/

Al met al, dan is klepspeling afstellen/-controleren niet echt moeilijk maar ga niet al te snel op je gehoor af: het wel of niet kunnen horen tikken van de kleppen!
DBRaymond
En ook deze info heb ik met veel aandacht gelezen. Bedankt! Maar wat ik niet heb teruggevonden is de volgorde van de ontsteking van de motor van mijn David Brown Selectamatic 990. kent iemand deze volgorde? En weet iemand de juiste klepspeling voor in- en uitlaat? Want dat is natuurlijk niet hetzelfde van ieder merk.

@Wimsumar, de trekker die ik nu in orde breng, wat overigens zeer goed lukt, waarvoor ook dank aan u en de andere jongens hier op dit forum, werkt nog elke dag. En regelmatig wordt daar toch nog zwaar tot zeer zwaar werk mee gedaan, zoals vandaag bijv. hebben we er bomen mee uitgetrokken...
Wimsumar
Beste DbRaymond: Je hebt je huiswerk niet goed gedaan! 😞

Ontstekingsvolgorde: 1-3-4-2. ( Is herhaaldelijk genoemd in bovenstaande links).

De klepspeling die je zelf al noemde in de topicopening ( 0,18 en 0,25) kunnen wel kloppen. ( Wel voor respectivelijk inlaat- en uitlaatklepspeling).
N.B.: de maat 0.18mm komt niet voor op de voelermaatsetjes, dus, doe de inlaatklepspeling op 0,2 mm.
DBRaymond
Dag Wimsumar : inderdaad, ik heb de ontstekingsvolgorde meermaals zien voorkomen in bovenstaande links, maar ik was in de veronderstelling dat dit niet specifiek voor DB was. En de in- en uitlaatklepspeling zal ik ook zetten zoals je voorstelt. Wim, nogmaals bedankt en van zodra het gebeurd is bericht ik je. Ik ga eerst nog achter een nieuwe dichting voor het kleppendeksel. Ik denk dat het zou dom zijn om dit niet in passant in orde te brengen.
Wimsumar
Beste DBRaymond: De ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 wordt eigenlijk altijd al toegepast sinds er 4-cylinder motoren zijn. De theorie is dat daardoor de krukas het gelijkmatigst wordt belast ( i.p.v. 1-2-3-4-1 enz).

Ja, een nieuw kleppendekselpakking kun je beter vooraf kopen, de oude gaat geheid stuk.
DBRaymond
Ik heb de tractor nog niet lang genoeg kunnen missen om de klepspeling te controleren. de klepdekselpakking heb ik reeds op voorraad. Maar wat ik mij eigelijk afvraag, is hoe ik de tractor telkens op zijn 'doodpunt' krijg? Bij 1-cilinders kun je dat met de tractor voor- of achteruit te duwen. Maar een 4-cilinders of meer heeft natuurlijk meer compressie, zodat het voor- of achteruit duwen wellicht niet gaat lukken. Dus kent iemand hiervoor een middel? En als het dan toch zover is, is het dan ook niet verstandig om de klepsteelrubbers te vernieuwen? Zijn er nog andere onderdelen die ik eventueel in passant kan vernieuwen en relatief weinig kosten doch nuttig zijn?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!