Case 5140 - Waarop letten aanschaf case 5140

Ik ga morgen kijken bij een case 5140,

Waar moet ik op letten qua kwalen van deze types? Veel voorkomende gebreken?
En hoe controleer ik de powershift?

Alsvast bedankt
lukasbelarus

Reacties

+3
T930
Goed kijken of de remmen goed zijn als je met een zware kipper gaat rijden is dat wel zo makkelijk als de remmen goed zijn, en dit kan een vrij kostbare reparatie worden
over de powershift is voor mij altijd een gevoelskwestie als het knalt en tikt en als die laat reageert als je hem in de volgende groep drukt is er meestal wel iets aan de hand.
wat ik altijd doe voordat ik ergens ga kijken is ik kijk filmpjes hoe hij bij andere schakelt hoe die klinkt reageert enzovoort dan heb je in ieder geval een meetpunt waarvan je kunt beginnen als je zelf onbekend bent met de tractor
lukasbelarus
@T930 dat is een goede
Stier69
Een kwaal kan de hydrauliekpomp zijn. Die zit in de motor ingebouwd.
lukasbelarus
@Stier69 hoe kan ik die pomp controleren dan? Zonder meet gereedschap
Stier69
@lukasbelarus Dat zou ik zo niet weten,misschien iemand hier? Maar ga er maar vanuit dat als alles nu goed werkt dat verhaal met die pomp ook wel meevalt.Maar ik zou de hydrauliek niet te zwaar gaan belasten indien je hem koopt.
+3
radium45
@Stier69 Leg mij dat eens uit..In die Cummins heb ik nog nooit een hydrauliekpomp gevonden.
Stier69
@radium45 Ik heb er zelf nooit aan gesleuteld,maar dacht ooit gelezen te hebben dat de pomp ergens in de motor zat,en dat dat voordelen had voor de koeling van de olie. Zat zojuist op het web te zoeken maar kon nergens hetzelfde terugvinden.Blijkbaar zijn er wel veel problemen met het hydraulische systeem zoals loadsensing,interne lekkage,niet schakelende powershift ,en het zijn hele dure onderdelen.
+1
radium45
@Stier69 Ik ben er nooit geen fan van geweest om met een Maxxum te moeten ploegen. Vond die diepteregeling maar niks. Dan was die van de MX serie stukken beter.
tractorquintentje
@radium45 Wat deed je er wel graag mee? 😬 Geen transport en geen ploegwerk
radium45
@tractorquintentje Ook veel transportwerk, de MX kon alles niet alleen 😀 Door andere wielen en banden te monteren kon je het rijgedrag redelijk beinvloeden. En de voorbanden vol calcium, dat scheelde ook.
CoenNijenhuis
@radium45 Voor de monosem en Holaras verdeler was t ook een heel fijne trekker..
radium45
@CoenNijenhuis Dat klopt Coen, die Pro had relatief veel vermogen en was toch een wendbare handige trekker. Voor de Radium wagens was die eigenlijk net niet zwaar genoeg en niks teveel liters olie voor de bodemketting.
CaseCS130
@radium45 Mooi ding op dikke banden. Wat voor motoren lagen hier in? Ook Cummins net als in de mx?
+1
radium45
@CaseCS130 Ja, alleen deze hebben geen lijnpomp zoals een MX wel heeft. Dat is wel een minpuntje.
SJB533
@radium45
Das het verschil tussen de CDC (joint venture tussen CaseCorp en Cummins) en de echte Cummins in het algemeen?
+1
radium45
@SJB533 Geen idee. Of gewoon toeval? Dat Bosch de lijnpomp weer in de aktiefolder had staan.
tractorquintentje
Quote Reactie van @radium45:




radium45

0min geleden

-->



Rapporteer aan admin
Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link



@SJB533 Geen idee. Of gewoon toeval? Dat Bosch de lijnpomp weer in de aktiefolder had staan.

Ik heb horen zeggen dat de allerlaatste Maxxums ook met lijnpomp geleverd zijn. Maar geen idee of dat klopt.
radium45
@tractorquintentje Ik zou het echt niet weten.
CaseCS130
@radium45 Maar wel degelijk en mooi geluid dus.
+1
radium45
@CaseCS130 De 5130 heeft een mooi geluid want dat is een ongeblazen Cummins.
+1
Miniplaat
@radium45
Hiermee kan ik het natuurlijk niet oneens zijn 😉
tractorfan.nl/movie/31757/…
+1
tractorquintentje
Maxxums zijn redelijke stootbakken. Dus die bakken klappen altijd wel als ze schakelen. Verder wel een degelijke powershift. Heb wel eens gehoord dat je goed moet letten op versleten remmen, omdat dit gruis in het powershiftcircuit komt en dat dit voor nogal moeilijk op te sporen storingen kan zorgen. Verder ja de normale dingen denk ik..
+1
lukasbelarus
@tractorquintentje ben vandaag weeste kijken, alles deed hij goed ook remmen en powershift deed hij goed. strarte koud in één tik. alleen oliepijl stond te laag. hele blok droog maar lekte onder wel ergens iets olie. krukaskeerring? het drupte er niet uit ofzo maar hing wel wat olie aan. een beetje lekken vind ik niet erg. is hier nog goed een tijd mee te rijden of moet hij gelijk door de midden om te vervangen? prijs is wel goed...
T930
@lukasbelarus mooi om te horen hoe het gegaan is je kunt de olielekkage gebruiken om de prijs nog iets naar onderen te onderhandelen maar verder lekken alle oude tractoren / auto's wel iets en dat kan ook zeker geen kwaad zolang het er niet hard uitloopt maar een beetje vochtig of een druppeltje bij stilstand als je ermee hebt gewerkt geen probleem.
wel is belangrijk om te kijken of te herinneren of er blauwe rook uit komt dan word de olie mee verbrand ipv dat die lekt dan kan is er meer aan de hand
heeft die eigenlijk al veel gelopen ?
MaxxuM4ever
Als hij maar 2 olie ventielen heeft komt hij vaak uit Engeland heb ik me wel eens laten vertellen.
+1
SJB533
@MaxxuM4ever
Wellicht ook nog zichtbaar aan de verf op de achterbrug? Nieuw tegen verweerd zeg maar, door montage van een daar gebruikelijke oppikhaak
Derkmax
@MaxxuM4ever
In Engeland werden ze afgeleverd met 1 accu, in Nederland met 2 accu's.
MaxxuM4ever
Het zijn wel aardige trekkers maar ondertussen zijn de meeste al over de 10.000 uur en aardig op leeftijd aan het raken. Wij hebben er thuis ook 2, een 5120 plus en een 5150 plus. Op zich Goede betrouwbare sterkte recht toe recht aan tractoren. Alles valt of staat met goed onderhoud en de intervallen aanhouden. Je moet het treffen.
Zoals @radium45 zegt hobbelen ze erg snel op de weg met transport door de korte wielbasis.
Derkmax
Ik heb 6500 uur een Maxxum 5130 gehad. Geen enkel serieus probleem mee gehad. 2 stuurkogels, 1 vooraskeerring en 1 hefschakelaar vervangen. Verder alleen olie en filters en een paar accu's. Hij startte altijd, nooit olie bij hoeven vullen tussen de beurten. Oh ja, ook nog een uitlaatdemper 🤔
+2
lukasbelarus
Rookte helemaal niks eigenlijk alleen bij het gas aanraken even een zwart pluimpje. Zat 1 accu op zover ik kon zien. Wel een hele oude nlse dealer sticker. 10000 uur geloof ik. Op asfalt reed het best goed, op een klinker pad een stuiterbak ja. Maar vond het een heel mooi formaat trekker voor wat ik wil doen, hoef ook geen grotere, maar kleinere is ook niet nodig.
MaxxuM4ever
Prijs onder de 10.000,-? Banden wel redelijk?
lukasbelarus
@MaxxuM4ever ex btw heel eind onder dat geld ja
Miniplaat
Als de dieseltank vrij leeg is wil het wel eens voorkomen dat starten langer duurt. Heeft te maken met een opvoerleiding in de tank die iets poreus wordt geloof ik. Maar heeft bij onze 5130 nooit problemen gegeven. Wij hebben de de 4 hefschakelaars op de spatborden vervangen toen de hef in storing viel. (kost paar tientjes). Vervelendste probleem dat we hebben gehad was met de powershift (elektronische storing). Uiteindelijk opgelost met een paar nieuwe solenoids, kostten een paar honderd euro. Verder sterke trekkers en eenvoudig 😄
remco rooks
Het kostbaarste van een maxxum is de lastcompensator die wil nog wel eens vervelend gaan doen op latere leeftijd maar ook dat is en blijft een gokje zijn boeren hier met maxxum met 13000 uur die geen problemen hebben gehad met de lastcompensator maar ook wel wat waar die bij 8000 uur al begint te haperen. maar 2 de hand spul kopen is en blijft toch altijd beetje een gok, hier thuis een 5120 met 9300 uur gekocht en hebben het volle vertrouwen er in
radium45
@remco rooks Lastcompensator? Ik had wel zoiets op de Shovel zitten.
Fendt926Driver
@radium45 bedoelt hij niet de trillingsdemper
radium45
@Fendt926Driver We wachten reactie af.
remco rooks
@Fendt926Driver nee lastcompensator zo noemen wij dat de regelaar van de LS pomp
+1
MaxxuM4ever
@remco rooks heeft een maxxum een LS pomp?
SJB533
@MaxxuM4ever
Hebben toch al LoadSensing? 🤔
+2
radium45
@SJB533 Niet de LS zoals tegenwoordig veel gebruikt wordt. Er zat bijvoorbeeld geen snuffelleiding aansluiting op.
remco rooks
@MaxxuM4ever ja ls pomp maar idd niet die ls koppeling van tegenwoordig maar is volgens mij ook wel op te bouwen indien nodig
SJB533
@radium45
Dansonderdrukking?
radium45
@SJB533 Zit op een 5000 serie niet op.
+1
SJB533
@radium45
Daarom dus kostbaar? 🙈
+2
T930
@lukasbelarus en weet je al of je hem gaat kopen en wanneer wij een mooie foto kunnen verwachten ?
+2
lukasbelarus
@T930 heb hem vanmiddag gekocht👍👍 zelf te druk dus eerst gaat hij langs de monteur voor nieuwe olie en filters, en de radiateur solderen en dan hierheen.
Derkmax
@lukasbelarus
Succes ermee ! Wat is het precies geworden ?
lukasbelarus
@Derkmax die waar ik was weeste kijken, 5140
Derkmax
@lukasbelarus een plus, pro of oudere ?
+1
MaxxuM4ever
@Derkmax hoop toch wel
Met neutraal onder het stuur, zonder wordt je gauw zat van volgens mij
lukasbelarus
@MaxxuM4ever heb toch een versnellingspook om hem in zen neutraal te zette?
+2
T930
@lukasbelarus gefeliciteerd een foto posten mag altijd he 😜
lukasbelarus
@T930 hoe kan ik via telefoon foto’s hierop zetten? Mailen en via pc steeds is me wat veel werk
T930
@lukasbelarus boven in bij de 3 streepjes naar het kopje foto's en dan plaats een foto dat gaat ook vanaf je telefoon
+1
schluterman
@lukasbelarus gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst
+1
lukasbelarus
Hij stond nog precies zoals ik hem 2 dagen geleden neer had gezet, en maar plasje van 3cm eronder
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case 5140 en hebben de trefwoorden case en aanschaf geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!