Bij oudere tractoren 1960-1975 bovenuitlaat of onderuitlaat voor en nadelen van beide?

Ik ben nogal eens in de weer met oudere tractoren, die roken en ruiken nogal eens.
ik vraag me af wat volgens jullie de voor en nadelen zijn van een boven uitlaat, en wat volgens jullie de voor en nadelen zijn van een onderuitlaat?
Bert353

Reacties

+1
erik9831
Op de Deutz D4006 van men grootvader zat ook een uitlaat naar onderen en dan naar achteren. Het nadeel daarvan was, men vermoorde de persoon die achter de trekker bezig was. 😄

Bij het aanplanten van aardappelen, zat er altijd iemand achter op de machine, dus die kreeg al de uitlaatgassen naar zich toe. Door dan de uitlaat naar boven te plaatsen werd zo het probleem opgelost.

Bij men Agrokid (moderne trekker) staat de uitlaat ook naar beneden, het nadeel daarvan is dat ik het gazon kapot brand wanneer ik aan het hakselen ben. Bij inzaaien van gazon, kon ik het bovenliggend graszaad wegblazen.
+3
flip1150
Het grootste voordeel van de onderuitlaat is dat je vrij zicht hebt en een lage doorrijhoogte. Grootste nadeel is dat je de hele dag in de rook zit te werken.
Clayson M80
Vroegere reclame van Valmet , drinken minder en roken niet
Dick van Driel
Uitlaat naar de zijkant?
+1
roscho
Quote Reactie van @Dick van Driel:
Uitlaat naar de zijkant?

Dat heeft mijn Hinomotoooootje. Als het ding flink moet werken en de wind staat verkeerd, vergas je jezelf. Ik wil hem nog een kwartslag draaien, dan staat hij omhoog.
a3vandiejen
Heb vroeger veel gereden met een Ford 3000, maaien, schudden etc...maar had eind van de dag altijd traan ogen met een onder uitlaat. Wel makkelijk om in een lage schuur te zetten, wat hier boven gezegd word.
+4
bas101
Uitlaat naar boven is verreweg t gunstigste , opzij naar links zou ook nog gaan mits origineel voor oldtimer bijv MAN , dit Item doet mij mij overigens denken aan t merk Vevey die de uitlaat links opzij naar voren (!) had , argument om dit zo te maken was dat dit punt het verste weg van de bestuurder is , theoretisch en praktisch klopt dit , ik heb zelf regelmatig op deze tractor gereden , als je de wind van voren had ging je op de bestuurdersstoel echter kapot van de kwalm .

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
Wat een juweeltje alweer 👌@bas101
+1
SJB533
We hebben ooit gekeken naar het ombouwen van de uitlaat van de trekker met voorlader. Voor het meeste werk kon hij wel met de originele 'Vertikalauspuff', zoals onze oosterburen zeggen, toe, maar in de kippenschuur was dat geen optie. Mijn vader had daarom een demper van een melkmachine pas gemaakt. Ding heeft geregeld klem gezeten in het frame van de voorlader... Spruitstuk is ook al een paar keer losgeschroefd, om een kennismaking met iets met weerstand op te lossen. Uiteindelijk behield de trekker wel z'n Vertikalauspuff, waarom weet ik niet meer. Had bij ons functie gehad, maar weet niet, of je de overweging moet maken, als het een hobbymatige trekker is...
+1
flip1150
@SJB533 Op mijn MF 50EX heb ik ook een horizontaal uitlaat die net voor het achterwiel opzij uit gaat. nog nooit last van de rook gehad omdat deze uitlaat vergenoeg weg zit.
veel oudere trekkers hebben de uitlaat aan de binnenkant tot net achter de achter as.
De meeste compact en smalspoor trekkers hebben de uitlaat horizontaal.
+3
radium45
Vroeger zat de uitlaat naar achteren vanwege de vele hooizolders waar de trekker veel onder stond. Dit om brandrisico te beperken door vonken die uit de uitlaat konden komen.
Bert353
Waarom ik dit vraag; een of andere buizenartiest heeft zich in het verleden uitgeleefd op mijn someca, en daarvan is nu de bovenuitlaat afgebroken , waardoor een stuk van de zijbeplating helemaal verroet word, ook de motorkap kan ik niet fatsoenlijk openzetten. op een andere trekker heb ik een onderuitlaat, en als ik daar "even" 10 seconden iets aan of afkoppel met lopende motor schieten de tranen me in de ogen, dus ik voel er wel iets voor eigenlijk om nu eens een bovenpijp te proberen, alhoewel ik het lastig blijf vinden met de motorkap.

(klik om te vergroten)

Spruitstuk eigenlijk bedoelt voor onderuitlaat
+2
Sjon
@Bert353 Die uitlaat zit bijna tegen de brandstoffilters aan! Zo snel mogelijk veranderen.
+2
Bert353
@Sjon beste, zie je op de foto hoe lang die uitlaat al zo zit? dat zou voor mij niet de reden zijn hem te verplaatsen, anders was die hele trekker al lang verbrand.
de reden waarom ik er nu aan denk dit te veranderen is omdat ie afgebroken is, en hij me in de weg zit, met oliepijlen en de motorkap openmaken.
En in dat geval vind ik een origineel spruitstuk bedoelt voor een bovenuitlaat met een kort knietje wel netter als deze looping...
flip1150
Heeft Fiat daar niet een oplossing voor? Misschien een uitlaat van een jonger type?
Bert353
Ja, origineel werd er ook een spruitstuk voor een verticale uitlaat geleverd, maar doordat de spulltjes voor een 415 tegenwoordig redelijk moeilijk te vinden zijn????

(klik om te vergroten)

+1
flip1150
Ik weet ook niet hoe gemakkelijk je aan onderdelen voor een U.T.B. (universal) kunt komen.
Bert353
@flip1150 Wat heeft dat met fiat/someca te maken?
+2
Fred4130
@Bert353 daarom : tractordata.com/farm-tractors/tractor-brands/…
Universal/UTB is grotendeels (of mogelijk helemaal) licentie fiat uit Roemenië.
+1
flip1150
@Fred4130 Juist en dat bedoel ik. De mallen zijn verkocht aan UTB.
Het zelfde als Deutz en Torpedo. Bij een Torpedo zie je slijp afdrukken op het gietwerk waar bij een Deutz merk en embleem staan.
Bert353
+1
porsche1969
Als het echt koud was kon je iets opwarmen. Verscholen achter de jas en onder de pet van de Güldner. En je kon onder de lage zolders door. Ook geen vonken richting de hooizolder.
Ik geloof alleen niet dat het rook happen echt gezond was. Maar dat was toen nog niet zo'n hot item
Dick van Driel
Wat ook een hoop kan schelen tegen tranende ogen is overstappen op GTL brandstof. Vooral bij wat oudere trekkers heeft wel voordelen.
Dick
radium45
@Dick van Driel Dat klopt, ik gebruik het ook in verschillende machines.
Bert353
@Dick van Driel beste dick, wij verbranden hier nog rustig huisbrandolie, als ik begin over gtl bij de olieboer, belt ie dat witte busje met die twee grote verplegers....
+1
Dick van Driel
@Bert353 Hoi Bert, Ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee omdat ik groot gebracht ben met gasolie tijdens mijn bijna hele leven als machinist. 😂😂😂 Maar ik weet dat de uitstoot minder is met GTL zodoende. Ik zeg altijd "de pijp moet roken" 😀😀😀
Bert353
@Dick van Driel voor zover ik weet kun je hier helemaal geen GTL kopen, ze hebben huisbrandolie voor de oude modellen, generic voor de moderne trekkers, en die generic is gewoon moderne witte diesel met een rood kleurtje.
Dick van Driel
@Bert353 het is ook bekend als HVO Diesel
radium45
@Dick van Driel HVO is totaal wat anders als GTL Fuel, GTL komt voort uit aardgas en HVO uit frituurvet even kort door de bocht gezegd.
+1
Fred4130
@Dick van Driel hier een mooie uitleg wat HVO en GTL is : denhartogbv.com/brandstof/biobrandstoffen/…
Dick van Driel
@Fred4130 oke dank voor de info
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!