Voorloop banden, te groot verschil?

Beste TF'er,

Er moeten gazonbanden op mijn tuinbouwtractor komen maar ik vraag mij af of het verschil in voorloop niet te groot is.
Af fabriek heeft hij een voorloop van 0.55% (wat iets te weinig is op papier, misschien door de kortere asafstand?)
Met de banden die ik erop wil gaat hij een voorloop hebben van -0.083%
Is dit acceptabel?
Volstaat het om met iets lagere druk in de achterbanden te rijden waardoor de afrolomtrek verkleint?

Alvast bedankt,
Robbe

Deel dit topic

Reacties

inspecteurfendt
De formule die ik heb gebruikt is:
(RCvoorband*i- RCachterband)
A=-----------------------------------------------*100=.....%
RCachterband

RC= afrolafstand
i= overbrengingsverhouding
flip1150
Het gedeelte afrolomtrek verkleining van de banden door er lucht uit te laten is verwaarloosbaar.
Een fuse gestuurde trekker zonder voorloop is onbestuurbaar. Als je gaat sturen wringt hij meteen en op harde ondergrond kan het zelfs zijn dat de trekker afslaat omdat het zeer zwaar trekt.
Het is niet voor niets dat verschillende trekkerfabrikanten de voorwielaandrijving uitschakelen bij een te hoge stuur inslag. Als je veel op gazon werkt is teveel voorloop ook niet gewenst. i.v.m. slip op de voorwielen.
Ik dacht dat standaard 5% voorloop normaal was.
inspecteurfendt
@flip1150 volgens wat ik gelezen heb moet de voorloop tussen 1 en 5% zijn. De 4x4 gebruik ik zelden.
+2
DANOONTJE POWERR
@inspecteurfendt
Als je de 4x4 zelden gebruikt zou ik er niet wakker van liggen.
Op onverhard terrein heb je er ook geen last van met sturen en op verhard terrein zou ik het sowieso niet gebruiken.
+2
inspecteurfendt
@DANOONTJE POWERR mijn vorig tractortje had ook maar 2wd en dat heb ik toen zelden gemist, behalve bij het weideslepen slipte ik soms een beetje door. Ik denk dat wanneer de ondergrond zo glad is dat de 4x4 nodig is, het verschil in voorloop wel zal weggewerkt worden door wielslip. Tis ook niet dat ik de 4x4 nodig heb om te remmen op straat.
flip1150
@inspecteurfendt Het is juist bij het slepen dat je de voorloop nodig hebt. Om kortere wendingen te maken heb je de voorloop nodig. Mijn ervaring is dat om bestuurbaar te blijven in de bochten je de grip en vermogen het hardst nodig hebt. Ik werk al jaren met een knik trekker voor dit werk. dus altijd 4x4.
+1
dennisbouter
@inspecteurfendt als je 4wd niet gebruikt zou ik er ook niet te moeilijk over denken, ik heb een mini kubota hydrostaat, op gazon banden maar die staat voor de spitmachine op achter rijstbanden die veel te groot zijn, en voor laat ik gewoon de gazonbanden zitten
+1
worteljcb
Over het algemeen moet voorloop tussen 1 en 5 liggen, bij de meeste merken. Normaal gesproken is rond de 2 - 3 het beste volgens mij. Als je op - uitkomt zou ik het er niet op wagen, boven de 5 ook niet.
inspecteurfendt
@worteljcb ja maar bij de originele banden is de voorloop maar 0,55 dus dan is de stap naar quasi 0 niet zo groot lijkt mij. Met de originele banden op verharde grond merk ik niet dat mijn 4x4 aan of uitstaat.
worteljcb
@inspecteurfendt Dat is wel opmerkelijk ja. Maar het verschil in afrolomtrek tussen voor- en achterwiel is natuurlijk heel wat kleiner dan bij een grote 200 pk trekker. Dan is het ook logisch dat de voorloop dichter bij 0 ligt.

Maar iets voorloop is nog altijd voorloop en geen naloop. Naloop ga je echt wel merken met de 4WD aan. Maar als je nooit de 4WD inschakelt, maakt het natuurlijk niet uit. Echter, het zit erop, dus je gaat het gebruiken.. dan wilde ik het gewoon goed hebben.
inspecteurfendt
@worteljcb daar heb je wel gelijk in maar de achterbanden heb ik nog van mijn vorige trekker en het mooiste zou zijn dat ik de voorwielen in het zelfde profiel heb. De 4x4 wordt enkel gebruikt om de grondbak vol te duwen en als hij begint te krabben met de weidesleep.
DANOONTJE POWERR
@inspecteurfendt
Met de bak vol duwen rij je achteruit dus maakt het niet uit en bij slip heb je ook geen last van geen voorloop.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0