Zelfbouw Haakarm - Keuring België containerwagen

Ik had graag nog eens jullie mening gehad over het volgende:

Op het forum hier is iemand bezig met het maken van een containersysteem/haakarm van een gebruikte containerwagen (van vrachtwagen) weliswaar is dit iemand in Nederland, en daar kan je alles nog zelf bouwen zonder problemen.

Dit heeft me echter wel aan het denken gezet: zou het mogelijk zijn om een gebruikte 2 assige containerwagen te kopen met de nodige papieren. Hiervan de dolly er onderuit te halen en de voorste as vanachter bij te zetten (zodat dit op papier nog altijd een 2 asser is ) hieraan dan een vaste dissel te maken en vervolgens op het chassis een gebruikte haakarm van een vrachtwagen te monteren.

Zou ik hier in principe mee door de keuring (belgie) kunnen geraken, aangezien het chassis nummer, typeplaatje en het aantal assen toch overeen komt met wat op de papieren staat ? Of wat zie ik over het hoofd en zal voor problemen zorgen ?

Ik hoor graag jullie mening...
Alvast bedankt!
David-B

Reacties

Jan mf6465
Dat lukt nooit volgens mij. Op de keuring hebben ze wel de gegevens dat het een chassis met een dolly is geweest. Als je daarmee gaat rommelen komen ze sowieso achter.
mf6290
Lukt niet, afstand tussen de 2 assen klopt niet meer met de documenten van aanhangwagen om te beginnen, ook de ombouw van getrokken naar gedragen aanhangwagen gaat problemen geven
David-B
@mf6290 ok dat is duidelijk. En stel nu dat ik en de plaats een wipkar neem als basis. En dat ik de dissel inkort, en achteraan het chassis inkort? Kan dit nog voor de keuring ?
mf6290
@David-B afmetingen gaan niet meer kloppen dan, gaan ze ook niet keuren. Ik heb een camionremorque 10j geleden volledig in orde gezet (nieuwe vloer ingelast, vering volledig vernieuwd, remmen vernieuwd en omgebouwd van lucht naar olierem, gezandstraalt, herspoten, verlichting vernieuwd, enz) ik wou die toen ook laten keuren, maar is mij niet gelukt omdat ze omgebouwd was naar olieremmen en dit kwam niet meer overeen met de documenten van de remorque.
David-B
@mf6290 kon je er dan geen combi boosters opzetten? Olieremmen er af laten, en thuis terug opzetten. Kunnen ze toch niets van zeggen dan ?
Ford revisiemotor
Ik zou er niet aan beginnen, hier in de buurt (B) een grondverzet bedrijf die een carrier kocht, ermee naar de keuring, ed.
Uiteindelijk heeft hij een Nederlandse trekker gekocht, om die carrier te kunnen gebruiken.
De combinatie is in een Nederlands bedrijf ingeschreven, verzekerd, etc.
Puur omdat hij dat ding met geen mogelijkheid goedgekeurd kon krijgen.
Jan mf6465
Waarom koop je dan geen chassis met papieren wat al rechtstreeks kan dienen? Een versleten silagewagen of ton en leg bouw je de haak daarop. Als ze in de computer op de keuring het Pvg nummer ingeven komen ze automatisch bij de afmetingen uit. Van oudere wagens hebben ze deze info niet op de computer staan.
David-B
@Jan mf6465 heb ik ook al aan gedacht. Maar vind zo maar eens een chassis... een vrachtwagen aanhangwagen heb je al voor 1500 euro. Voor dat geld kan ik nergens een silagewagen of zo vinden
+1
sallander
@David-B heb nog wel een Joskin onderstel staan, gestuurde tandemasser. Met typeplaatje.
fendt favorit 822
@sallander hallo graag wat meer uitleg over chassis van joskin
Jan mf6465
@David-B Voor 1500€ vind je niks denk ik. Mischien ene waar de tractie van gesneuveld is. Op troostwijk staan er een paar bij de komende veiling. Heb je nog een paar honderd euro oud ijzer als je de bak kapot brand.
lukasbelarus
@David-B een met 2 Assen achter is een stuk duurder. En tja, een van de weinige voordelen van nl is dat je (nog) zelf mag knutselen
David-B
@lukasbelarus een 3 asser zoals u was ook mogelijk. Maar dat krijg je bij de keuring zeker niet uitgelegd dat je een as mist 😄
lukasbelarus
@David-B al ga ik hem wel helemaal volgens de norm bouwen omdat je hem tegenwoordig bij de rdw kan laten keuren. (Met ook op evt verplichte keuring later)
+1
Fendt926Driver
Misschien is dit iets voor jou.

tractors-and-machinery.nl/item/549256/…

zitten papieren bij voor belgie..
staat al wel even te koop dus voor 7500 kom je denk ik ook al in de buurt van eigenaar worden
+1
Mdbm
@Fendt926Driver Als je hem voor 8000 euro thuis geleverd hebt, 2000 euro voor de bak, zit je nog op 6000 euro voor de haakarm. Daar kan je niet zelf voor beginnen prutsen denk ik dan.
Krispax
Loonwerker hier heeft onderstellen zelf gemaakt en heeft deze laten keuren door een aanhangwagenbouwer. Dus via een of andere constructeur proberen te gaan.
David-B
@Krispax dit kon vorig jaar nog, als je nu iets wilt bouwen heb je een COC nodig met een prijskaartje van €2000. Ook moet elke nieuwe aanhangwagen die vanaf dit jaar gekeurd wordt uitgerust zijn met een 2 leiding systeem, en dat is lastig met een oudere trekker.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Haakarm en hebben de trefwoorden zelfbouw , haakarm , containersysteem en keuring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!