Heb mijn tractor zover als klaar dat ik weer kan rijden.
maar nou moet ik nog de dynamo aansluiten.
er zitten 3 aan sluit punten op 2 keer met de + en 1 keer met IND erop.
wie kan er mij helpen?
alvast bedankt
bas
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
hoezo dat
In België noemen ze zo'n 'stroomding' alternator.
Hier een aansluitschema: ( beetje naar beneden scrollen).
annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php/…
P.S.: Let op, dit is een M.F.-TEF-schema met omgekeerde polariteit!
In jouw geval is het een alternator met ingebouwde regelaar ; de 2 + aansluitingen moeten aangesloten worden op de + accu ; ( b.v. 2 x 2,5 kabel ) en de aansluiting met "ind" moet aan de laadstroom-controlelampje .
Dus er moet een weerstand tussen deze aansluiting en massa zijn van rond de 70 ohm.
Je verhaal klopt ; in dit geval is het controlelampje ( +/- 2 - 4 watt ) je weerstand ; als je de trekker op contact zet krijgt via het contactslot via het laadlampje de alternator een stroompje waardoor je een begin-magnetisme opwekt ; nodig om als ie draaid stroom te kunnen leveren .
spanning he
Ja ; klopt eigenlijk wel !
Gelijkstroom (eigenlijk oud concept ) = dynamo .
Wisselstoom ( momenteel algemeen toegepast )= Alternator ! ( In de volksmond vaak wisselstroom-dynamo genoemd )
Zal morgen eens kijken wat hij doet