Jullie ervaring kneedbaar ijzer

Hallo ik heb schade aan een boutgat van het pakkingvlak van het huis waar mijn schakeldeksel opvalt (ZF 3311 Deutz 10006) dit is gietijzer 2 boutgaten zijn naar mijn idee nog wel te lassen, een is half weggebroken. nu heb ik van diverse mensen gehoord dat dit te repareren is met kneedbaar ijzer. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? mbt draagkracht omdat er een boutgat in geboord/draadgetapt moet worden. en de hechtkracht aan het bestaande materiaal?

groet Twan
twand2505

Reacties

twand2505
Bijgevoegd wat foto's ter info

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Dick van Driel
@twand2505 Als ik zo naar het patroon van de breuken kijk, lijkt het wel of er te lange bouten in gedraaid zijn geweest, het zijn natuurlijk blinde gaten en dan is de lengte van de bout wel belangrijk. Als je het stuk wat is uitgebroken nog hebt kan je nog proberen om het laten "krammen" dit heb ik vroeger ook wel eens laten doen bij een gietijzeren motorblok van een Deutz 545.
joop-same
@twand2505 De bak is mooi verknalt door een amateur die de gaten niet schoon en droog geblazen heeft, lassen zou kunnen maar een andere bak heeft wel de voorkeur.
Dick van Driel
@joop-same In ieder geval zijn de gaten verknald. 😢😢
Bert353
Heb je dat uitgescheurde stuk nog? dan zou je eens kunnen zoeken op"Metalstitching".
enkele jaren geleden heb ik ook kneedbaar metaal gebruikt voor iets, toen was ik er erg goed over te spreken, deed precies wat het beloofde.
Pas geleden had ik het weer nodig, heb een tube gekocht van Pattex, en dat Faalde in hoofdletters!
wilde niet uitharden, en bleef niet gehecht aan het andere materiaal, terwijl ik dat voorbereid had zoals op de aanwijzing.

waardeloos.
twand2505
@Bert353 dus het is beetje merk afhankelijk? welk merk had je de eerste keer gebruikt of weet je dat niet meer?
Bert353
@twand2505 nee, dat weet ik niet meer, helaas.
goeiedag eem
@twand2505 eerder wel eens vloeibaar metaal gebruikt maar het is en blijft een lapmiddel voor een nood reparatie, maar echt vast zitten, nee zou er niet aan beginnen, dicht lassen kan je proberen maar de kans bestaat dat gietstaal hard wordt als je het verkeerd aan pakt en dat je er moeilijk weer gaten in kan boren en tappen
schluterman
Ik zou het proberen vol te lassen en op net een gat in boren maar wel opletten met dat giet staal. Meestal is kneedbaar ijzer iets van een tijdelijke oplossing en dan vlug afscheid van nemen. Of een gebruikte bak op de kop tikken.
twand2505
@schluterman de bak verder neem ik ook onderhanden en tandwielen zijn super dus vind het jammer om hem weg te doen. heb jij het zelf al eens gebruikt?
schluterman
@twand2505 kneedbaar ijzer ja maar niet voor een versnellingsbak. Ik heb wel eens een ZF bak gelast maar je moet gruwelijk opletten met hitte erin brengen bij giet staal.
twand2505
@schluterman bedoel je het verhaal van het voorverhitten van het materiaal voordat je gaat lassen? of het werken van het materiaal met hitte. ik ga het sowieso niet zelf lassen omdat het gietijzer is en in de bak.
schluterman
@twand2505 je moet ziozo de bak leeg maken tandwielen en lagers eruit en dan warm maken in het materiaal en langzaam af laten koelen
+3
InsaneNL
@twand2505 alleen een ander bak huis om jouw onderdelen in te bouwen hoeft ook de hele wereld niet te kosten. Alleen goed de lagerpassingen checken, die zijn door de jaren heen af en toe wat verandert. m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…

Van die vloeibaar metaal prut ben ik helemaal geen fan van, als dat toch niet fijn blijft plakken kan er ineens een brok harde zooi in je tandwielen vallen en dan ben je nog veel verder van huis. Dan zou ik het lassen of laten voor wat het is. Zeker omdat het maar het schakeldeksel is, als het de gaten voor het hefdeksel waren vond ik het nog wat anders.
+1
CaseCS130
@schluterman das ook netjes, dan zit iemand anders met de ellende.

Maar kneedbaar ijzer wordt niks voor zo'n toepassing. Dat houdt nooit. Tis leuk spul om een klein gaatje mee te dichten of iets vlak te maken. Maar je kan er geen schroefdraad mee opbouwen wat echt sterkte nodig heeft.
Beste oplossing is een ander huis zoeken of laten lassen door een gespecialiseerd bedrijf.
schluterman
@CaseCS130 dat moet hij toch zelf weten welke keuze hij maakt ikzelf zou er niet aan beginnen met kneedbaar ijzer.
+2
CaseCS130
@schluterman Zeker moet hij dat zelf weten. Maar ik hou er niet zo van om anderen te adviseren hoe je de boel bedonderd. Als je iets bewust slecht repareert en dat vervolgens snel verkoopt zonder daar iets over te zeggen ben je in mijn ogen gewoon met oplichting bezig. Misschien dat jij iets anders bedoeld met tijdelijk repareren en dan snel afscheid nemen, maar zo komt het wat op mij over.
mestyle
Zou het zelf eerder met autogeen met brons legering oplassen. Goede hechting je brand alle rotzooi eruit en je verwarmt het mooi. En je.las wordt niet zo knetterhard dat het daarna moet meer te boren is
dirkford
Barsten opvullen met epoxy metal pasta van loctite
+3
hooidonk
Hier in de Barneveld zit een goede lasser die mij ook goed geholpen heeft met een stuk gietijzer lassen.
En het is zelfs redelijk bij jullie in de buurt en betaalbaar.
Mocht je z'n nummer willen hebben, laat maar weten.
+1
Laszlow
Let wel, er zit verschil tussen gietijzer en gietstaal! Gietstaal is namelijk makkelijk te lassen omdat het op het gewoon gewalst staal lijkt. Gietijzer is ook te lassen, maar niet heel makkelijk, dat kan met RVS elektrodes.
+1
goeiedag eem
@Laszlow klopt maar wil je gietstaal lassen moet je hem voor verwarmen en kun je hem zelfs gewoon met Co2 las apparaat(mig/mag) lassenen ben je geen aparte draad nodig, zo hebben zij ook de kop van onze topstanghouder gelast was middendoor gebroken en zit er na 15 jaar nog steeds goed op
Laszlow
@goeiedag eem Yep dat is zeker aan te raden, last dan ook mooier omdat je dan minder warmte zelf hoeft in te brengen met het lassen. Las zelf voor mijn beroep.
+1
goeiedag eem
@Laszlow ik en mijn vader zijn allebei gereedschap maker (machinebankwerker fijnmechanisch) werken ook de hele dag met verschillende soorten staal en ook gereedschapstaal dus zijn ook zeer bekend met verschillende staal soorten
roscho
Iemand ervaring met Bison Kombi Metal (2 componenten metaallijm)? (bison.nl/nl/product.2284/) Ik heb er wat loodgieterswerk mee verricht, dat is goed bevallen. Je zou kunnen proberen om je bak daarmee te repareren, barstjes opvullen en los stukje inlijmen. Daarna even draad herstellen met een tapje. Als 't niet gaat: pech. Mocht het lukken, dan ben je voor een tientje klaar. Het gaat tenslotte om een deksel waar je vloeibare pakking tussen doet en die niet met alle kracht van de wereld wordt aangedraaid.
@roscho Ja ik gebruik dat ook wel eens. Het is wel redelijk goed spul, maar het is geen loctite. Ik gebruik het ook voor kleine reparaties, zoals roestige cilinders even aanstippen en vervolgens weer iets bijschuren. Denk niet dat het geschikt is voor topicstarter. Zal denk ik eerder een draadbusje erin kitten met een goede industriële epoxy. Heb je ook geen kans dat er stukjes onder in de bak vallen.
porschestandard
Ik heb ook wel eens JB-Weld gebruikt het is een 2 componenten metaallijm. Ik heb het gebruikt om scheuren in het blok door vorstschade te dichten en tot nu toe met succes. Zeer makkelijk te verwerken en na uitharden keihard en je kunt er daarna weer gaten in boren en draadtappen.
+3
twand2505
Bedankt voor alle reactie’s ik durfde het toch niet aan met kneedbaar ijzer. Aangezien de vele verschillende ervaringen. Ik heb in de schakeldeksel/ bakhuis 8 nieuwe gaatjes geboord/ draad getapt zodat de 3 kapotte m10 bouten niet meer nodig zijn. En voor de rest met de 7 resterende m10 bouten. In de gaten in de schakeldeksel die niet meer gebruikt worden m12 draad getapt om een stop in te draaien en dat de treeplank gewoon weer gemonteerd kan worden. In de toekomst als ik eventueel schade met mijn bak krijg pak ik een nieuw huis. Dit was nu geen optie omdat ik bij een goede kennis in de werkplaats sta waar ook gewoon geld verdient moet worden. Kwa tijd snelle reperatie heb ik het zo opgelost
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!