International 845 XL - Extreme trilling in de cabine

Hallo,

De international 845XL trilt hevig als je het gas vol intrapt. Bij stationeer toerental is het bijna niet aanwezig maar bij meer toeren wordt het trillen ook meer.

Heb het motorblok intussen er tussen weg gehaald en het Carter eronder weg gehaald. Koppeling is niks aan te zien en verder geen speling op. Balansassen onderin de motor verder ook geen speling of iets vreemds aan te zien. Zit alleen iets speling op het tussen tandwiel van de aandrijving van de olie pomp. Deze speling is wel zo klein dat dat het trillen niet kan veroorzaken.

Zijn er nog andere punten wat er mis kan wezen en heeft iemand misschien de timing van de balansassen?
martijnimmink

Reacties

Klein Rot
@martijnimmink

Heb je de balans gewichten wel weer op tijd gezet.?
martijnimmink
@Klein Rot hoe kunnen die van tijd afgaan dan? Is met tandwielen aangedreven. Wil de balansassen er wel onderweg halen maar dan moet ik eerst de timing weten😅
+1
Klein Rot
@martijnimmink

Omdat je in je bericht zegt dat je de lagers van deze assen hebt gecontroleerd dus nam ik aan dat je ze er onderweg had gehad. Er staan op de tandwielen markeerpunten.

(klik om te vergroten)

Omschrijving balancer
wotan2
Cabine rubbers nagekeken?
martijnimmink
@wotan2 ja is ook allemaal wel goed
monster 2012
Ook geen verbinding tussen uitlaatsysteem en cabine of ergens anders een starre verbinding tussen tractor en cabine?
martijnimmink
@monster 2012 Nee ook niet, cabine ligt gewoon op de rubbers.
Kun je het trillen wat beter uitleggen? of heb je toevallig een filmpje gemaakt? Is het resonantie dat je bijvoorbeeld de deuren (ramen) en spatborden hoort trillen? Of echt een constante trilling van binnenuit de trekker?
Balansassen hoor je eerder een soort kloppend of tikkend geluid in de motor in plaatst van een extreme trilling in de cabine lijkt me, dus dat was je waarschijnlijk al eerder opgevallen dan denk ik. Is het niet iets met de hydrauliek? Te weinig olie, of keerring lek van de pomp. Kun je ook tikkende en zingende leidingen van krijgen.

Niet lullig bedoeld hoor, maar het is toch wel met stilstaande trekker he?
martijnimmink
@case956powerrzzzzz is een constante trilling van binnen uit, hoe meer gas hoe erger het trillen wordt. Dashboard rammelt bij volgas bijna uit elkaar. Maakt niet uit als je stilstaat, rijdt, koppelt en ontkoppeld het blijft altijd trillen. Dacht eerst zelf dat het bij de koppeling weg kwam omdat het door het lawaai daar leek weg te komen. Maar koppeling is niks aan te zien.
@martijnimmink Oke duidelijk. Heb je al een breekijzer onder de krukaspoelie gehad en een beetje aan het wrikken geweest om te kijken of je speling voelt?
martijnimmink
@case956powerrzzzzz @sikuman Ook al geprobeerd 😅 zit allemaal wel vast en geen speling op. Heb de balansassen er ondertussen onderweg gehaald maar op het tandwiel wat op de krukas zit zitten wel puntjes om hem op tijd te zetten en op het tandwiel van de balansassen kan ik nergens puntjes vinden om het op tijd te zetten...
@martijnimmink Deksel van "maaibalk aandrijving" al los gehad?
martijnimmink
@case956powerrzzzzz nee dat niet, wat is dat dan precies en waar zit die?
SJB533
@martijnimmink
Achter de linkertrap
@martijnimmink Deksel waar niveauplug in zit van versnellingsbak
martijnimmink
@case956powerrzzzzz @SJB533 deksel van de bak heb ik er af gehad, dit was omdat de schakelpook over de gaffel roerde. kon daar niks vreemds zien in de bak, geen speling of iets dergelijks. Dan moet het nog verder van voren komen net achter de koppeling. Maar dan had het trillen wel moeten stoppen als je koppelt of ontkoppelt toch?
@martijnimmink Nog even terug te komen op de balansassen. Op de zijkant van de tandjes moet er puntjes staan. De tandwielen van de balansassen moeten onderling ook goed staan. Dus nog een keer goed kijken denk ik.

Tja normaal wel, maar je handkoppeling van de aftakas heb je normaal altijd in het "werk staan" dus dat draait allemaal wel door tot de achterste schakelmof. En als je price as een opdonder gehad heeft trilt dat dus wel altijd.
martijnimmink
@case956powerrzzzzz balansassen onderling staan wel goed. Of moet je de zelfde puntjes wat op de balansassen staan om ze onderling goed te zetten ook gebruiken om ze op tijd te zetten ten opzichte van de krukas?

Heb dat ook al geprobeerd, aftakas koppeling koppelen en ontkoppelen. Maakte geen verschil.
@martijnimmink Ik weet het niet zeker zo uit mn hoofd, maar volgens mij moet er op een tandwiel die aangedreven wordt een extra stip staan die naar boven wijst als de onderlinge balansassen op tijd staan.
martijnimmink
@case956powerrzzzzz ja er staan dus geen extra stippen/merktekens op het tandwiel van de balansassen.
@martijnimmink Vreemd, je hebt er intussen ook al aan gedraaid lijkt me. Dus nu weet je dus ook niet meer zeker hoe het zat? Toch denk ik niet dat de balansassen de trilling veroorzaakt. Ik heb geen idee wat het kan zijn. Ik zal denk ik als laatste toch maar de kop er af halen, om te kijken of de zuigers nog fris zijn.. Vreemd iets!
martijnimmink
@case956powerrzzzzz Heb hem van te voren wel ff gemerkt 😀 Nee denk zelf dat de balansassen ook wel goed zijn. Beetje vreemd inderdaad. Bedankt voor de moeite 😄
+1
sikuman
Zit je vliegwiel wel vast ?
die kan daar weg komen .
hoe hoger het toerental hoe erger het word .
+1
martijnimmink
Probleem gevonden, koppeling verwijderd en vliegwiel, zit een paar mm speling op de krukas.
+1
schluterman
@martijnimmink kijk maar eens aan wat een paar mm kan doen
Klein Rot
@martijnimmink

Ok opgelost dus de bouten op voorgeschreven moment vastgezet
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 845 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!