Deutz D7206 - Klepspeling en aanhaal moment kop bouten

Hallo,

Motorblok: Deutz F4l912

Gezocht de afstelling van de cilinderbus m.b.t. de shims, aanhaal moment cilinder kop bouten en klepspeling.

Alvast bedankt,
martijnimmink

Reacties

+1
goeiedag eem
0.15 klep speling in en uitlaat klep en aanhaal moment is er niet maar eerst op 35 N/m vast zetten en dan is het volgens boekje 3x 45 graden aan trekken maar ik doe altijd 4x45 graden, 4x 45 graden betekend niet in een keer 180 maar in stapjes van 45 graden en steeds kruislings perkop, de ruimte tussen de kop en zuiger moet 1.0 tot 1.2 zijn volgens de boeken maar zet hem maar op 1.4 dat heb ik van een monteur dan lopen ze nog mooi schoon, zelf heb ik hem nog ruimer tegen de 1.6 a1.7 aan Rookt stationair iets wat door een iets wat on volledige verbranding maar tijden werken heb je een beer van een trekker die in mijn ogen taaier is dan op de 1.2 mm deze hoogte kun je meten door er tin tussen de zuiger en de kop te doen en de kop dan op 35 N/m vast te zetten en de zuiger een keer door het dode punt te draaien en dan het tin te meten. dit wel bij alle cilinders doen en er niet van uit gaat dat iedere cilinder het zelfde is
martijnimmink
@goeiedag eem Top bedankt! Ga je dan van 1.0 tot 1.2 mm uit?
goeiedag eem
@martijnimmink nee ik stel ze af op minimaal 1.5, daar loopt mijn 6006 op, heb mijn 10006 zelfs op ruim 1.7 lopen,
martijnimmink
@goeiedag eem maar dat is dan 1.5 mm?
InsaneNL
@martijnimmink ik zat ook ff te kijken wat je bedoeld maar kop speling is in inderdaad in mm
goeiedag eem
@martijnimmink ik werk de hele dag op mm, dus voor mij is dat vanzelfsprekend
+1
wim-same
@goeiedag eem Nu is het wel zo, dat hoe kleiner de ruimte tussen de zuiger en kop, dus hoe hoger de compressie word, dat hij met koud weer wel beter start.
+1
goeiedag eem
@wim-same ja dat is zo maar zelfs met -10 start onze 10006 met even een half minuutje gloeien, binne 2 slagen aan en die staat op 1.75 en de brandstof pomp ook nog iets te vroeg, wat ook niet mee werkt, de 6006 gaat een paar keer vaker rond dan anders en ook met even gloeien slaat die aan ook snel aan terwijl die allebei onder een soort carport staan dus geen dichte schuur waar het net zo hard vriest als buiten, met andere worden ik ondervind er geen hinder van
wim-same
@goeiedag eem Ik had vroeger nog een Atlas AB 1202, met een 3 cilinder 912 motor, maar die had het met koud weer toch wel moeilijk. De 913 motoren slaan veel beter aan.
+1
goeiedag eem
@wim-same normaal slaat een 3 cilinder nog makkelijker aan dan een 4, ken ze hier in de buurt die bij een tik lopen. Ben nu bezig met een bf6l913 aan het reviseren waar het nogmoet, ef weer moet doordat de motor een paar jaa slil gestaan gestaan heeft, alles gereviseerd en gehoond met nieuwe zuigerveren maar dooer roest toch 1 bus behoorlijk aangetast, en nu komt er een complete nieuwe set bussen en zuigers op, voor de rest is hij al helemaal gereviseerd, maar wordt ook op 1.5 mm afgesteld
+1
goeiedag eem
@martijnimmink Ja, met tin op 2 plekken tussen de zuiger en de kop dan draai je hem door het dode punt boven in, hal je de kop eraf en meet je het op en weet je wat de afstand is en kun je er simms bij tussen doen onder de bussen, of een dikkere stalen ring bestellen die tussen de kop en de bus zit
ronald-deutz-fahr
@goeiedag eem dat doe je altijd als de kop eraf geweest is? Dat meten, draai je dan alleen de kop op? Tuimelaar etc heb je dan toch niet nodig?
+2
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr ik doe het wel altijd even ter controle, kost je misschien 10 min per cilinder meer als het goed is zet je de kop er weer op. nee daarvoor hoef je geen tuimelaars en of kleppen te bedienen, gaat puur om de ruimte tussen de zuiger en de kop. vaak meet ik de eerste op en ze leggen meestal wel dicht bij elkaar, dan bekijk ik wat er waar tussen moet en dan doe ik vaak onder de bussen een extra simms ring van 0.1 en 0.2, deze bestel ik vaak al op voorhand met de kopsetjes mee. als ik er tin tussen heb en ik heb hem gemeten en er moet nog 0.1 zakken dan trek ik de bus omhoog en knip er met een zijknip tang de simm van 0.1 er tussen weg en meet je hem nog een keer en dan moet hij goed zijn, hoef je niet iedere keer de bus en de zuiger te demonteren
+1
twand2505
Ik zou de kopspeling gewoon netjes op 1,2 mm afstellen. Dan heb je hem netjes orgineel. Voor de trekkertrek zet ik ze op 1mm voor meer compressie ruimer zetten raad ik niet aan.
+1
twand2505
Tevens als je de shims gebruikt die je bij een kit setje krijgt zit je vaak al op de 1,2 mm wel even netjes controleren met tin natuurlijk
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D7206 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!