Illustratie van:

Valtra T194 - Waarom gaat hef niet omhoog op laag toerental bij T194 Direct CVT ?

Ik vraag mij af waarom de achter hef niet onmiddellijk omhoog gaat bij de T194 Direct CVT.
Op de kopakker moet ik het toerental fors opdrijven naar 1400t/m voor de ploeg uit de grond komt. Er zijn veel instellingsmogelijkheden in deze Valtra, is dit een instelling die ik ergens mis.
Ik ben een occasionele chauffeur, dus niet de eigenaar.

Deel dit topic

Reacties

mdoornekamp
De hef heeft sowieso wat bedenk tijd nodig
deutz dx 470
Smart touch of nog niet?
fam-jochmans
De hef gaat gewoon niet omhoog. Al blijf je 5 minuten wachten. Pas als je met de hand het toerental opdrijft werkt de hef. Geen smart touch, is nog het vorig schermpje.
MaxxuM4ever
1400 toeren is toch niet zoveel? Met hoeveel toeren ploeg je dan?
jurgenkrijt
Wat voor ploeg zit erachter en wat voor grondsoort?

Wij hebben een soort gelijk probleem gehad,
Bleek dat die T 174 de lichte hefcilinders had. Als optie kun je bij de 4 serie namelijk voor de zwaardere hefcilinders kiezen die 1500 kg extra kan tillen.
Misschien dat dit ook de oorzaak van jou probleem is?
mdoornekamp
@jurgenkrijt Valtra claimt altijd dat ze zo'n sterke hef hebben
+1
jurgenkrijt
@mdoornekamp Net hoe de trekker wordt samen gesteld met of zonder HD Hefinrichting.
mdoornekamp
@jurgenkrijt ok. Dus een 234 kan ook een lichte hef hebben
jurgenkrijt
@mdoornekamp ja in feite heeft een T154 dezelfde herinrichting als een T234.
Bij een standaard hefinrichting heb cilinder die 7800 kg kunnen tillen. Bij de HD hefcilinders kun je tot 9500 kg tillen. Dat verschil kun je bij zo’n 5 schaar ploeg er goed vernemen😅
jurgenkrijt
Hier de Valtra waar ik het over had @mdoornekamp

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@jurgenkrijt dit is wel een zware ploeg. Met schijven en packer
jurgenkrijt
@mdoornekamp Ja ploeg weegt zo ruim 3 Ton maar is ook wel akelig lang 😅
roscho
@jurgenkrijt Zou je daar een paar extra hefcilinders onder kunnen zetten?
jurgenkrijt
@roscho Alles is mogelijk maar orgineel kun je hier alleen andere hefcilinders onder zetten die iets groter zijn en dus meer kunnen tillen.
roscho
@jurgenkrijt Dan zou ik idd eens kijken naar dikkere hefcilinders. Als de pomp continu op topdruk moet werken wordt je olie te warm en met dunne olie gaat het nog slechter.
mdoornekamp
@roscho nee. Hef cilinders zitten al uitwendig
roscho
Quote Reactie van @mdoornekamp:
orgineel kun je hier alleen andere hefcilinders onder zetten die iets groter zijn en dus meer kunnen tillen.

Citaat @jurgenkrijt : orgineel kun je hier alleen andere hefcilinders onder zetten die iets groter zijn en dus meer kunnen tillen.

Ik bedoelde te zeggen dat ik zou proberen om die dikkere cilinders eronder te krijgen. Als dat nieuw geleverd kan worden, betekent dit dat de trekker er wel tegen bestand is.
jurgenkrijt
@roscho dat is ook gebeurd
roscho
@jurgenkrijt Ok, dat had ik eerst niet begrepen. Als je de dikke cilinders al hebt, zou ik de druk van het systeem eens laten nameten. Wie weet staat de overdruk te licht afgesteld.
jurgenkrijt
@roscho ik denk dat jij me niet begrijpt. Wij hebben eerst de ploeg eraan gehangen toen de lichte hefcilinders er aan zaten. Later hebben wij de zwaardere cilinders gemonteerd. Dat probleem is al opgelost
roscho
@jurgenkrijt Ik begrijp je nu denk ik wel. Je hebt dikkere cilinders, daarmee zou het hefvermogen voldoende zijn. Maar toch gaat de ploeg pas met 1400 toeren omhoog. Dan blijven volgens mij nog maar een paar mogelijke oorzaken over:

- de pomp brengt niet voldoende druk op bij laag toerental, als het loadsensing is, dan misschien doordat dit niet goed werkt, of misschien toch omdat de pomp niet ok is. Ook aan een nieuwe pomp kan iets mankeren.
- ergens is toch nog een instelling die de oliestroom onder 1400 toeren begrenst, maar die instellingen ken ik niet.

Waarschijnlijk is het iets heel lulligs waar we met zijn allen overheen kijken. Als je de oorzaak hebt gevonden, ben ik heel benieuwd.
jurgenkrijt
@mdoornekamp klopt maar exta hefcilinders monteren moet je niet willen. Dan gaat er op lange termijn wel wat anders kapot
roscho
Zou het een geval van versleten pomp kunnen zijn?
jehan
@roscho dat denk ik ook zit em zeer waarschijnlijk in de pomp
+1
armpie
@jehan Bij deze modellen wil het knietje op de pomp ook wel eens scheuren, dat geeft een vergelijkbaar effect. Daar is volgens mij een modificatie voor.
trean
@armpie klopt, dat hebben we met de n134 ook al gehad
+1
rubencasecs
Bijna nieuwe trekker en dan de pomp al versleten?
jehan
@rubencasecs hoe oud is die trekker dan?
rubencasecs
@jehan kan toch max 4 jaar oud zijn
jehan
@rubencasecs pomp kan ook kapot zijn
roscho
@rubencasecs Ik weet niet hoeveel uur deze gedraaid heeft, maar door zand of rommel in de olie kan de pomp snel verslijten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra T194 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN