Illustratie van:

Fendt 105 S - Hoe te schakelen uitleg alle handles en een paar problemen

Dag leden, ik ben sinds kort in het bezit van een Fendt 105s, ik weet niet goed hoe de versnellingspook werkt, en hoe alle handles werken, ook van de aftakas, super kruip, enz, ook lekt de hef cilinder en valt de motor uit bij stationair toerental, als je hem in een versnelling zet, mogelijk te weinig olie in de koppeling? hoe voel je dit bij?, mag ook via de mail, erbtechnics@gmail.com b.v.d. voor uw reactie

Deel dit topic

Reacties

rijemi
Heb je een dubbel h bak
Rick V
@rijemi ik dacht een enkele
ford3600
@Rick V wat voor bauwjaar
ford3600
Dubbele h bak en vloeistof koppeling
Rick V
Weet ik niet, denk ong 1972
+1
ford3600
@Rick V stuur eens wat foto's
fendt farmer309c
@Rick V dan heb je waarschijnlijk een dubbele H bak, met hoog en laag op 1 pook, helemaal links op de versnellingsbak zit de 30% dat is een rechte pook met een zwart bolletje op
kevin-fendt
@fendt farmer309c die 30% zit bij mijn 104s links naast de gewone pook, zit helaas vast geen beweging in te krijgen.
+1
fendt farmer309c
@kevin-fendt foutje zit links ipv rechts op de versnellingsbak haha
+2
basia
@kevin-fendt

Dat dat "30%" hendeltje vast zit ; is vaak de oorzaak van de bediening ; als je dat plaatje met de 4 of 5 m8 boutjes er bovenop er af haalt zie je het bedienings stangetje en ook een veertje met kogeltje ; dit kan door vuil of roest vast zitten .
alles goed schoonmaken en weer invetten ; en het werk weer als nieuw .(of het stangetje dat de bak in loopt zou ook vast moeten zitten ) (wat me sterk lijkt )
kevin-fendt
@basia Dank, ga er eens naar kijken.
+3
Fendt303 Iwan
Gefeliciteerd met de aanwinst,

Als eerste de aftakas:
De hendel links onder het stuur naar je toe trekken (aftakas ontkoppelt), dan de keuzehendel bij je rechtervoet de gewenste stand selecteren (bijv. 540), en als laatste de hendel onder het stuur weer langzaam laten opkomen (aftakas koppelt). Bij het uitzetten de hendel onder het stuur weer naar je toe trekken, de keuzehendel bij je voet op 0 zetten, en de hendel onder het stuur weer in werk positie (naar voren)zodat de druk er af is. Als je de aftakas vaak achter elkaar nodig hebt, kun je i.p.v. de keuzehendel steeds op 0 te zetten, ook alleen de hendel onder het stuur naar achter trekken totdat deze blijft staan achter het palletje. Maar bij voorkeur keuzehendel op 0, en hendel onder het stuur naar voren.

Hefcilinder:
Er van uit gaande dat de inwendige hefcilinder lekt. Onder de stoel zit een plaatje, met 4 bouten erin. Als je dit plaatje weghaalt zie je daarachter de zuiger, deze krijg je eruit met een sterk magneet of door de hef zachtjes de laten vallen. Om de zuiger heen zit een O-ring deze is dan lek. Controleer ook het oliepeil in de versnellingsbak, de olie van de hef is door de lekke O-ring hierin terecht gekomen.

Vloeistofkoppeling:
Als er te weinig olie in de vloeistofkoppeling zit, slipt die juist sneller door en zal de motor niet afslaan. Er zit eerder teveel olie in waardoor er geen slip meer plaats vindt en het gewoon een vaste verbinding is.
Je kunt het olieniveau testen door de hoogste versnelling te selecteren, voet op de rem houden, koppeling op laten komen, en dan vol gas geven. Hij moet dan ongeveer 1200 toeren maken. Maakt hij meer toeren, zit er te weinig olie in. Maakt hij minder toeren, zit er teveel olie in.

Als je wat foto's kan plaatsen van de trekker dan kunnen we iets beter zien om wat voor versnellingsbak het gaat en van welke hendels je de werking niet van weet
Rick V
@Fendt303 Iwan de uitwendige hef cilinder is lek, zal vandaag nog wat foto's plaatsen, ook van de aftakas handle want die werkt niet echt heb ik het idee
Fendt303 Iwan
@Rick V Wat werkt er niet aan de aftakas? Staat er geen druk op de hendel? Ontkoppelt de aftakas niet ver genoeg, of helemaal niet?
Rick V
@Fendt303 Iwan maar zijn dat standaart o ringen van de hef? en hoe kan het dan dat er olie van de hef in de bak zit? aan de achterkant van de zuiger komt alle olie zo in de bak terecht?
basia
@Rick V

Heeft jou Fendt een hulphefcilinder aan de linkerkant ? (onder de hefarm )?
Als de inwendige lekt ; komt de olie inderdaad in de achterbrug , dit is een speciale teflon 0 ring
Als de hulphefcilinder lekt ; lekt de olie gewoon op de grond .

Nummer inwendige zuiger dicht-ring : X 548958479000
Rick V
@basia ik dacht dat gewoon de buitenste hulp cilinder lekt, zal het effen navragen bij wie ik hem gekocht heb
basia
@Rick V

Meestal heeft de 105 geen hulpcilinder ; dit is vaak vanaf de 106 ; de 108 heeft 2 hulphefciliners .
Doe je geen zwaar hefwerk ; zou je de hulphecilinder kunnen demonteren en de aansluiting kunnen afpluggen , maar dat is aan jou .
fendt farmer309c
@basia onze 105s heeft wel een hulpcilinder volgens mij was dit gewoon optie de 4cilinders
basia
@fendt farmer309c

Was inderdaad een optie ; volgens mij
Rick V
@basia voor de water rem heeft tie 75 pk origineel 60 dus ik denk dat er ook een zwaardere motor in zit
kevin-fendt
Waarschijnlijk heb je een dubbel H versnellingsbak bij deze het schakelpatroon. S midden vooruit is de Snelgang.

(klik om te vergroten)

Schakelpartroon dubbel H bak
+1
fendt farmer309c
@kevin-fendt met een dubbele H-bak rijden is even wennen, alle versnellingen zijn gesynchroniseerd behalve de S dat is altijd even zoeken
ford3600
@kevin-fendt waar kun je deze knoppen nog bestellen
kevin-fendt
@ford3600 STIO www.oldtimer-trekker.nl ze staan ook wel op evenementen met verkoopstand.
Rick V
@kevin-fendt zo een zit er idd op maar hoe werkt dit dan? moet je dan op de pook drukken?
fendt farmer309c
@Rick V in het midden is van laag naar hoog en doorduwen is in de S, normaal als hij in de hoog staat en je laat de versnellingspook los zou hij recht voor de S komen mits het veertje nog goed is
Rick V
@kevin-fendt ik heb geen dubbele h heb ik het idee, dit plaatje staat wel vaag op de knop
fendt farmer309c
@Rick V een nieuw type bak van 1980 heeft een aparte hoog en laag groep maar die zit er bij jou niet op
kevin-fendt
@Rick V Je hebt wel een dubbel H bak, het is een kwestie van proberen en wennen. Pook in het midden naar je toe trekken dan voel je wel dat ie in de lage groep gaat.
+1
Rick V
@kevin-fendt ik heb het geprobeerd en u heeft gelijk, effe wennen, is wat anders dan een Deutz
Rick V
@kevin-fendt zou het zoek plaatje onder de pook versleten kunnen zijn dat je hem moeilijk kan vinden?
Rick V
? ik ben deutz gewend dus heb je 4 versnellingen en hoog en laag, dus acht in totaal, maar ij de fendt 105 s heb je dus 1 2 3 4 5 6 r1 r2 en een s? in de s heb ik hem gekregen maar ik heb in het midden maar een h geen dubbele

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

fendt farmer309c
@Rick V je hebt een dubbele H allen moet je even zoeken, dat hendeltje met die bol op is de 30% reductie soort van vertraging die je op iedere versnelling behalve de S kan gebruiken
+1
Fendt926Driver
@Rick V dit is het schakelpatroon.
Jij zit met je pook in de bovenste waar ook de S zit.
Maar tegenover de S kun je ( in stilstand)
Naar de lage groep.
Moet je even aanvoelen.
Lukt mij ook niet altijd in 1 keer

(klik om te vergroten)

Rick V
@Fendt926Driver is de 6 sneller dan de S?
fendt farmer309c
@Rick V de 6 gaat tot +- 25 en de S tot 32 duw je hem niet zonder dat je weet terug in de 5
fendt_boer
@Fendt926Driver

Heeft een 100 serie met deze versnellings bak dus geen schildpad en haasje?

Heeft z’n bak dan nog meer of minder versnellingen dan de nieuwe bak?
Fendt926Driver
@fendt_boer jawel. Links voor bij de koppeling in de buurt zit nog een hoog laag per versnelling.
De schildpad haas (kruipbak snelle bak) is hier niet daarvoor schakel je de 1 2 en 3 in schildpad. En de 4 5 en 6 in haas.
basia
@Fendt926Driver
Klopt je antwoord wel ? Het gaat hier over een "oude"bak die heeft dus geen hoog -laag (haasje-schildpad) maar hoog en laag op de schakelpook (dubbel H)
En volgens mij hebben beide bakken dezelfde aantal versnellingen 13 v en 4 a
Bij de "nieuwe " bak zit de snelgang naast de 2 en is gesynchroniseert en dus de hoog laag op een apart pookje ; de 30% handel zit op beide bakken bij beide is de snelgang een zogenaamde price -direct ; dus zo van bakingang naar pignon
+1
fendt farmer309c
@Rick V op de laatste foto zie je vanboven de handkoppeling van de aftakas als je deze naar je toe trekt (dat hij blijft staan) kan je de toeren kiezen 540 of 1000.
Dit doe je door de hendel met het bolletje onder de handrem naar voor (540) of naar achteren (1000) te zetten, het middelste gaatje is 0.
als je nu de handkoppeling terug naar de stand zet zoals hij op de foto staat gaat je aftakas draaien.
+1
Fendt926Driver
Bij jou 2e foto is de hendel op de voorgrond de laag en hoog per versnelling.
Jou versnellingshendel heeft wel een dubbel H patroon maar jij hebt het nog niet gevonden....
Rick V
Dank voor de info allemaal! moet dus effe zoeken als tie stil staat
Rick V
Maar de aftakas hand koppeling koppelt dus weer als je de handle loslaat?
Fendt303 Iwan
@Rick V ja. Naar voren is gekoppeld, naar achteren is ontkoppeld.
Rick V
Juist maar hij hoort niet aan of uit te staan?
+1
Fendt303 Iwan
@Rick V Nee, dat doe je met de kleine hendel bij je rechtervoet. Daar staan een paar toerentallen op (op de gele sticker ernaast te zien). Meestal 540 - 0 - 1000. Standaard staat je hendel op 0 (neutraal). Als je de aftakas wilt inschakelen, trek je dus de handkoppeling naar achter. Dan schakel je met het hendeltje bij je rechtervoet het gewenste toerental in, en daarna laat je de hendel weer los.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0