Loonwerkersorganisatie Cumela ondersteunt het initiatief tot invoering van een rijbewijs voor bestuurders van trekkers en zelfrijdende machines.
Ook is de organisatie positief over de plannen om landbouwtrekkers te voorzien van een kenteken. Dat zegt de organisatie in reactie op het advies dat commissie Peys aan minister Camiel Eurlings van verkeer en waterstaat.
"De huidige wetgeving sluit namelijk al veel langer niet meer aan bij de uitrusting van moderne trekkers en werkmaterieel en is dringend aan verbetering toe", aldus Cumela. De organisatie ziet het advies als een doorbraak in een dossier waar al meer dan vijftien jaar over wordt gesproken. "We zitten nu in een vreemde situatie dat alleen 16- en 17-jarigen een deskundigheidscertificaat moeten hebben om op de openbare weg te mogen rijden met een trekker."
De invoering voor een vrijwillig kenteken voor landbouwtrekkers die 40 km/u kunnen rijden, noemt Cumela een doorbraak. Cumela meldt dat de huidige regelgeving meer dan zestig jaar oud is. "Wanneer alleen trekkers met een kenteken ook 40 km/h mogen rijden wordt het voor wegbeheerders eenvoudiger om snellere landbouwtrekkers op rondwegen en doorgaande 80 km-wegen toe te staan. Dat beperkt het verkeer door de bebouwde kom en komt de verkeersveiligheid ten goede." De Tweede Kamer debatteert begin 2009 over het voorstel
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
ben je dan echt niet van mening dat er wat veranderen moet?
Dus die apparatuur zal straks ook wel trekkers van vrachtwagens kunnen onderscheiden, en dan ben je boven de 40, 43 de lul.
en met laserpistool is het ook makkelijk te controleren.
Maar goed, ik ben wel voor een fatsoenlijk rijbewijs.
Een kenteken maakt voor verkeersveiligheid niks uit, das puur voor controles.
Ik ben ook voor een APK, maar dat schrijven ze nu niks over.
ik ben ook voor het nieuwe voorstel.
en dat er sommige volwassenen net zo goed ongelukken kunnen maken.
het zijn wel vaak de jongeren die zitten te jagen op de weg
en trekkers die olie lekken.
En de meeste jongens van 16, 17 weten heus wel hoe een trekker werkt en kunnen er ook wel mee werken, maar dan heb je nog niet meteen ook een goed verkeersinzicht.
Onder automobilisten is wel eens een onderzoek gedaan. 80 % van hen vind dat ze zelf beter rijden als het gemiddelde, dus de meeste overschatten zich zelf.
Ik denk dat de meeste van 16 en 17 zichzelf ook wel overschatten, zeker als ze roepen dat ze het beter kunnen als sommige volwassenen.
Het is dan juist een goed idee, wordt het tenminste weer eens in orde gemaakt.
Ik denk dat goede verlichting en goede remmen toch wel minimale vereisten moeten zijn.
Dat oudere trekkers wat olie lekken is geen probleem, auto's worden daar ook niet op afgekeurd.
ik ben het niet helemaal eens met dit dat de leeftijd omhoog moet das idd zkr wnt dit gaat nerges over wnt als ik met januarie me trekker rijbewijs heb zou ik b.v me 50 ton over weg heen kenen gaan maar wie zegt dat als je 18 bent da je wel me 50 ton over weg ken????
ik ben zelf nog steeds voorstander van die gewichts klasses aar ze moete dan wel rieeel houde dat je trekker + vracht niet 15 ton mag wege als je 16 ben ken je als boerezoon te minste ngo wat klusies doen op boerderij
voor 2010 bdoel je:p
in denhaag moete ze wat te lulle hebbe
en nu economie slecht draait gaan ze nie zo snel een wet verandere denk
ik hoop voor jullie (Nederlanders) dat er bij jullie ook zo een systeem komt, want ik vind het hier (zoals vele) een goed systeem.
Ik ben zelf vaak zat met een oud lijk van een trekker de weg op geweest, een ouwe Deutz met een halve slag stuurspeling, nauwelijks remmen, en geen verlichting.
In colonne, onder het mom dat ding komt toch maar 2 x per jaar de weg op.
En jij hebt ervaring zat om dat ding recht te houden.
Daarnaast is het een behoorlijk verschil tussen goed met een kolos kunnen manoevreren, en velig met een combinatie de openbare weg op.
Vele jongens van 12 tot 14 kunnen beter met iets groots keren en achteruirijden dan menig rijbewijs B bezitter met zijn 750 kilo bouwmarkt karretje.
Maar het overzicht op de weg is heel iets anders, je rijdt met een halve vrachtwagen, het rijbewijs moet daar dus op aangepast zijn.
En overigens, die vrijstelling voor mensen met een B rijbewijs en hun lichte karren ook per direkt afschaffen.
En de ouderen onder ons, met een BE, laat die een examen slalom achteruitrijden doen.
Moest ik ook, 30 jaar geleden bij het behalen van mijn trekkerijbewijs.
Ben ik toch wijzer van geworden.
In mijn vriendengroep ben ik een van de weinige die van boerderij komt.
met achteruit rijden met aanhanger rijd ik ze er allemaal uit. ook de beroeps vrachtwagenchauffeurs. Dat goed manouvreren en achteruit rijden is blijkbaar echt boerenkunstje.
Maar goed, daarmee ben je nog geen goede en ervaren verkeersdeelnemer
Reageer even!!!