Cumela positief over rijbewijs en kenteken voor trekker

Loonwerkersorganisatie Cumela ondersteunt het initiatief tot invoering van een rijbewijs voor bestuurders van trekkers en zelfrijdende machines.

Ook is de organisatie positief over de plannen om landbouwtrekkers te voorzien van een kenteken. Dat zegt de organisatie in reactie op het advies dat commissie Peys aan minister Camiel Eurlings van verkeer en waterstaat.

"De huidige wetgeving sluit namelijk al veel langer niet meer aan bij de uitrusting van moderne trekkers en werkmaterieel en is dringend aan verbetering toe", aldus Cumela. De organisatie ziet het advies als een doorbraak in een dossier waar al meer dan vijftien jaar over wordt gesproken. "We zitten nu in een vreemde situatie dat alleen 16- en 17-jarigen een deskundigheidscertificaat moeten hebben om op de openbare weg te mogen rijden met een trekker."

De invoering voor een vrijwillig kenteken voor landbouwtrekkers die 40 km/u kunnen rijden, noemt Cumela een doorbraak. Cumela meldt dat de huidige regelgeving meer dan zestig jaar oud is. "Wanneer alleen trekkers met een kenteken ook 40 km/h mogen rijden wordt het voor wegbeheerders eenvoudiger om snellere landbouwtrekkers op rondwegen en doorgaande 80 km-wegen toe te staan. Dat beperkt het verkeer door de bebouwde kom en komt de verkeersveiligheid ten goede." De Tweede Kamer debatteert begin 2009 over het voorstel

Deel dit topic

Reacties

bigx
Laat het zo toch wat maakt het uit
Patrick612
Ik vind het een goede voorstel
bigx
Dit hebben ze vorig jaar ook al voor gestelt maar toen ging het ook niet doorr
Kamps
Vind persoonlijkw el tidj dat er wat gebeurd zeker nu er steeds meer trekkers al aardig door de 50km/u heen gaan
stoker
@bigx
ben je dan echt niet van mening dat er wat veranderen moet?
Dr Fendt
Ik ben 16 jaar, en ik ben het hier 100% mee eens. dit is echt een doorbraak. ik mag nu zomaar op een trekker van 400 pk stappen en de weg op... dit slaat echt nergens op 😛 ik hoop dat ze het snel aanpassen wat sommige mensen zijn een gevaar op de weg.
Deere17
Ja ze moeten het rijbewijs opschroefen naar 18 al die kleine piepoos op die trekkers is levens gevaarlijk
bennie john deere
Ik ben het wel een met hun eens
johndeere7830
Ik vind dat het wel moet maar aan de ene kant weeer niet want het wordt wel gevaarlijk tegen woordig de trekkers rijden tegenwoordig tussen de 50 en 60 en dan nog een wagen of werktuig erachter dus het wordt wel gevaarlijk maar de mensen die tegenwoordig trekkercertficaat haalt zijn meestal wel mensen die er wel wat erfaring mee hebben
stoker
Ervaring in het land ja, maar rijden op de weg met andere weggebruikers is iets heel anders
international533
Ze hebben wel degelijk gelijk, maar laat ze nog maar even wachten tot dat ik het certificaat heb. 1 Maandje wachten is genoeg 😛
Kamps
Bericht beter lezen international 533
international533
Ik heb het gelezen kamps 😉
JaapvandenBrink
Maar maak er dan wel maximaal 50 km per uur van want je kunt er de klok op gelijk zetten dat ze op die 40 km per uur gaan controleren
walker1
Ja, er is flits apparatuur dat verschil ziet tussen auto's en vrachtwagens of auto's met aanhangers. Dus al je met aanhanger 90 rijd op snelweg kunnen ze je pakken, vroeger kon je rustig 120 rijden, want flitser stond meestal afgesteld op 120.
Dus die apparatuur zal straks ook wel trekkers van vrachtwagens kunnen onderscheiden, en dan ben je boven de 40, 43 de lul.
en met laserpistool is het ook makkelijk te controleren.

Maar goed, ik ben wel voor een fatsoenlijk rijbewijs.
Een kenteken maakt voor verkeersveiligheid niks uit, das puur voor controles.
Ik ben ook voor een APK, maar dat schrijven ze nu niks over.
sjouke
Ik heb afgelopen jaar het complete vrachtwagen rijbewijs gehaald, maar als ik zie wat je daar allemaal voor moet doen, tegenover het trekkercertificaat dan is dat een kadotje bij een pak melk.

ik ben ook voor het nieuwe voorstel.
Deere17
Het is natuurlijk al van de zotte dat jochies van 16 soms nog zwaardere ladingen vervoeren dan een vrachtwagen :S
MFoetGRUNN
Ja ik geef ze wel gelijk, zou er geen problemen mee hebben.
nhdriverjeroen
@deere17 ik vind dat jij je gemak wel een klein beetje kan houden over 16 en 17 jarige jonges want ik weet zo goed als zeker dat er jonges bij zijn die beter met groot materieaal over weg kunnen als zogenaamde volwassenen
en dat er sommige volwassenen net zo goed ongelukken kunnen maken.
maartendankers
@nhdriverjeroen
het zijn wel vaak de jongeren die zitten te jagen op de weg
Deere17
Ja tuulijk zijn er volwassene die ongelukke maken en nee die kunne niet beter met groter matriaal omgaan maar ik zeg ook niet dat alle 16 jarige zo zijn maar dat zie ik bij ons eigen bedrijf ook dan worden ze gwn te overmoedig en vinden ze het stoer als je ze af en toe ziet rijen alleen maar gas volgas op kruispunt af er hoeft maar effe iets te gebeuren en je ken het niet meer beremmen
Johnie-Power
Apk op een trekker is niks kijk naar de oudere trekkers vaak is de verlichting niet goed enz.
en trekkers die olie lekken.
walker1
Deere17 heeft anders wel gelijk. Het is net wat sjouke schrijft, trekkercertificaat krijg je cadeau bij pak melk. Ik heb ooit ook vrachtwagen gehaald. 3 x theorie excamen, verkeer, administratie, techniek. dan de nodige lessen met bakwagen en ook nog eens met de aanhanger. dus is dan ook weer 2x excamen.

En de meeste jongens van 16, 17 weten heus wel hoe een trekker werkt en kunnen er ook wel mee werken, maar dan heb je nog niet meteen ook een goed verkeersinzicht.

Onder automobilisten is wel eens een onderzoek gedaan. 80 % van hen vind dat ze zelf beter rijden als het gemiddelde, dus de meeste overschatten zich zelf.
Ik denk dat de meeste van 16 en 17 zichzelf ook wel overschatten, zeker als ze roepen dat ze het beter kunnen als sommige volwassenen.
walker1
@Johnie Power, dus omdat de verlichting op oudere trekkers niet goed is, is APK een slecht idee???
Het is dan juist een goed idee, wordt het tenminste weer eens in orde gemaakt.
Ik denk dat goede verlichting en goede remmen toch wel minimale vereisten moeten zijn.
Dat oudere trekkers wat olie lekken is geen probleem, auto's worden daar ook niet op afgekeurd.
fendt-412
Apk op trekkers zou juist goed zijn, wat nou als je met je auto of vrachtwagen een trekker tegenkomt zonder achterlichten en alleen een witte werklamp aan ofzo, zo ben ik ook met mn brommer een fiets tegen gekomen met wit achterlicht, ik ben me kapot geschrokken, leek net of hij op me af kwam, zo kan je voor rare dingen komen te staan, je moet gewoon je materiaal goed voor elkaar hebben
basstompwijk
Dis nou al 2e x dat ik dit vorstel hoor

ik ben het niet helemaal eens met dit dat de leeftijd omhoog moet das idd zkr wnt dit gaat nerges over wnt als ik met januarie me trekker rijbewijs heb zou ik b.v me 50 ton over weg heen kenen gaan maar wie zegt dat als je 18 bent da je wel me 50 ton over weg ken????

ik ben zelf nog steeds voorstander van die gewichts klasses aar ze moete dan wel rieeel houde dat je trekker + vracht niet 15 ton mag wege als je 16 ben ken je als boerezoon te minste ngo wat klusies doen op boerderij
fendt-412
Voor 8januari voeren ze dit toch niet in gelukkig 😃
Deere17
Dus gwn opschroefen naar 18 dat rijbewijs en dat theorie lekt ook aan elke kanten dat moet gwn anders 12 fout was het ofzo gaat ook nergens over vergeet niet dat je soms met meer dan 13 ton over de weg rijdt :S
basstompwijk
Fendt 412

voor 2010 bdoel je:p

in denhaag moete ze wat te lulle hebbe
en nu economie slecht draait gaan ze nie zo snel een wet verandere denk
fendt-412
Denk dat het ook niet eerder wordt ingevoerd als 2010, maar die theorie stelt niet veel voor, en dat forumlier voor praktijk steld ook niks voor als ik het zo bekijk
pjotr
Vanwege die kentekens gaat het dus straks voor de zoveelste keer niet door, dan moeten namelijk alle trekkers geregistreerd worden, dat is te veel werk om al die ouwe bende te gaan uitzoeken, daarom gaat het nu weer niet goed komen, weet ik zeker, als het straks zomaar van kracht is dan vreet ik m'n computer op.
Jochemz
Hier in Belgie is het "g-rijbewijs" nu twee jaar ingevoerd. Dat is een trekker rijbewijs wat je op 16 jarige leeftijd kunt behalen. Hiervoor moet je eerst een theoretisch examen afleggen wat aangepast is aan tractor verkeer, er zijn zelfs speciale boeken voor gemaakt. Je moet in preciepe ook een aantal uur praktijk les doen. Maar daar letten ze blijkbaar niet zo op. 2 h les is wel nuttig om voorbereid naar het examen te gaan. De praktijk lessen mag je al doen voor je 16de verjaardag, en dan mag je ook onder begeleiding van je vader of iemand die al gedurende een hele tijd een rijbewijs heeft rond rijden. Vanaf de dag dat je 16 bent moet je een praktisch examen afleggen waarbij je kennis over de tractor (olie banden, koelvloeistof ed), rijvaardigheid ( achteruit rijden, achteruit "inparkeren" wagen aan/afkoppelen) en je verkeersinzicht getest worden. Heb je dit rijbewijs gehaalt dan mag je tot je 18de met maximaal 20 ton mtm rond rijden. ben je ouder als 18 dan mag je met mtm van 40 ton rijden (het maximum hier). Ik hoor hier veel zeggen dat maar 50-60 procent van de jongens van de eerste keer slaagt, is dit een goed of een slecht teken ? Daar spreek ik mij niet over uit. Een feit is denk ik wel dat de gene die slaagt ook egt bekwaam is om de weg op te gaan.
ik hoop voor jullie (Nederlanders) dat er bij jullie ook zo een systeem komt, want ik vind het hier (zoals vele) een goed systeem.
pjotr
Ja, dat klinkt een stuk veiliger dan dat papiertje van ons idd
oostvogels
Ik (ook belg :d ) heb mn theoretisch examen al tijdje geleden afgelegd en 2 januari is mn eerste pratkijkles (je kan dus praktijklessen volgen vanaf dat je voor het theoretisch examen bent geslaagd, want ik word pas 16 in februari...) ik heb al met mn pa afgesproken dat het eerste wat ik zal doen als ik mn rijbewijs heb, naar servaes rijden is voor een 2e zwaailamp op de case 😃
Teake
Het rijbewijs heeft zeker zin, tezamen met een verhoging van de voertuigeisen.

Ik ben zelf vaak zat met een oud lijk van een trekker de weg op geweest, een ouwe Deutz met een halve slag stuurspeling, nauwelijks remmen, en geen verlichting.
In colonne, onder het mom dat ding komt toch maar 2 x per jaar de weg op.
En jij hebt ervaring zat om dat ding recht te houden.

Daarnaast is het een behoorlijk verschil tussen goed met een kolos kunnen manoevreren, en velig met een combinatie de openbare weg op.

Vele jongens van 12 tot 14 kunnen beter met iets groots keren en achteruirijden dan menig rijbewijs B bezitter met zijn 750 kilo bouwmarkt karretje.

Maar het overzicht op de weg is heel iets anders, je rijdt met een halve vrachtwagen, het rijbewijs moet daar dus op aangepast zijn.

En overigens, die vrijstelling voor mensen met een B rijbewijs en hun lichte karren ook per direkt afschaffen.
En de ouderen onder ons, met een BE, laat die een examen slalom achteruitrijden doen.

Moest ik ook, 30 jaar geleden bij het behalen van mijn trekkerijbewijs.
Ben ik toch wijzer van geworden.
jehan
Zo eindelijk komt het er dan van ..ik vindt het prima
mcfjohan
Motten we dalijk allemaal vrachtwagenrijbewijs gaan halen nie bes
Shrekkie
Echt wel..... loaten ze dr moar snel met beginnen. Dan geet die grote monden wel over bij sommige bedrieven
mp-jd6620
Laten ze het maar door voeren zomer 2009
walker1
Ja qua behendigheid hoef je de meeste trekkerbestuurders niks meer te leren.
In mijn vriendengroep ben ik een van de weinige die van boerderij komt.
met achteruit rijden met aanhanger rijd ik ze er allemaal uit. ook de beroeps vrachtwagenchauffeurs. Dat goed manouvreren en achteruit rijden is blijkbaar echt boerenkunstje.
Maar goed, daarmee ben je nog geen goede en ervaren verkeersdeelnemer
Deere17
Behendidig ja ze denken dat ze behendig zijn maar daar gaan ze al de fout in omdat ze denke dat ze zulke beste chaufeurs zijn gwn op trekkertjes van 100 pk rijen
annetje
Hoe kom je dan aan een kenteken?
Reageer even!!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
0