Guldner Meerdere - Vermogen verlies Güldner AK8

Beste leden,

Onlangs heb ik mijn güldner een beurtje gegeven, hij lekte wat olie (bleek later niks ernstigs te zijn) maar dat zorgde ervoor dat ik een aantal onderdelen ging demonteren. Waaronder ook de cilinderkoppen.

-Alles schoon gemaakt
-Cilinderkoppen gereinigd
-Nieuwe koppakking (koperen ring)
-Kleppen gesteld
-Verse olie in luchtfilter/carter
-Kabelboom bescherming opnieuw gedaan
-luchtinlaat gelast (bij de gloeispiralen zaten scheuren en gaten, is van de vorige eigenaar)
-Dynamo gereviseerd
-Startmotor gereviseerd

En alles weer netjes vast.

Starten duurde even omdat de dieselleidingen leeg waren, maar voor de rest is het starten geen probleem. stationair loopt hij prima, geen bijzondere rook ontwikkelingen en ook geen rare geluiden.

Maar na de eerste 100 meter voelde het toch gek aan, minder vermogen, snel willen uitvallen als de motor moet werken. (ik kon voor de beurt makkelijk een bergje oprijden in zijn 3, maar na de beurt moest ik hem in zijn 2 zetten anders viel hij uit)

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Gaat om een Güldner AK 8, BJ 1958, motor: 2LK. (luchtgekoeld)
GüldnerAK

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

guldnertraktor
Als ik het zo lees is er niets aan de brandstoftoevoer gedaan , advies : Reinig de brandstoftanktank , vervang het brandstoffilter , en de brandstofslangen , als dit niet helpt , dan de verstuivers op druk en inspuitbeeld controleren , en evt. de compressie meten
GüldnerAK
@guldnertraktor bedankt voor het advies!

De brandstoftank is in prima staat en is schoon, voor de zekerheid heb ik het kraantje van de brandstoftank schoon gespoeld. De brandstof leiding van de tank naar de filter is 6 maanden oud, toch ook maar schoon gespoeld.
Brandstof filter zag er ook prima uit, alleen schoon gespoeld, kwam een beetje vuil uit maar niet schrikbarend veel. De leiding van filter naar brandstofpomp schoongespoeld.
Ook heb ik de verstuivers los gehaald en gecontroleerd of ze goed functioneren, ik denk dat ze goed werken alleen heb ik daar niet veel verstand van net zoals de compressie, ik snap dat hij niks mag verliezen maar hoe ik dat zou moeten meten geen idee.

na alles loopt het oude beestje nog steeds niet hoe hij eerst liep.

graag hoor ik nog meer van je!
+1
bas101
Mogelijk teveel olie in luchtfilterbad , die 2LKN motorjes met hun 75mm zuigertjes en 900cc inhoud staan sowieso niet bepaald bekend als een trekwonder , als je dan de dynamo gereviseerd hebt dan de motor zwaarder trekken moet omdat deze weer bijlaadt , verklaart dan alles 😀
GüldnerAK
@bas101 bedankt voor je reactie! ik heb de olie gevuld tot aan gegeven, maar kan uiteraard eens wat minder proberen!

het is inderdaad geen bakbeest maar het verschil is zeker te merken.

Over die dynamo, wat is de reden dat een gereviseerde dynamo hier eventueel voor kan zorgen?
bas101
@GüldnerAK een dynamo die gewoon bijlaadt trekt zwaarder rond dan een dynamo die niet bijlaadt , t zal iets van een 1/6 pk zijn.
GüldnerAK
@bas101 dus dat kan betekenen dat de dynamo niet correct in elkaar gezet is?
bas101
@GüldnerAK als je lampje op dashbord uitgaat als de motor gestart wordt dan betekent dat de dynamo bijlaadt en dan is ie correct in elkaar gezet , met multimeter even meten of t voltage van 14.0-14.4v bereikt wordt.
GüldnerAK
@bas101 ik heb hem al eerder gemeten met een multimeter, kan het kloppen dat hij eerst een -12v aan geeft? als de motor niet draait en ik meet dan geeft hij aan dat de polen verkeerd zitten? maar zodra de motor draait dan geeft hij idd 14 v aan. ik heb tijdens het demonteren duidelijke fotos gemaakt en alle bekabeling precies terug gemonteerd hoe het heeft gezeten, meerdere malen gecontroleerd.
bas101
@GüldnerAK min moet aan massa tractor plus aan bat. plus , klopt idd dat bij stilstand je ruim 12v moet meten en bij draaien motor ruim 14v
roscho
Als hij erbij rookt, is het tekort aan lucht, dus misschien het filterbad te vol. Rookt hij niet, maar slaat hij a.h.w. dood bij meer toeren, dan is het brandstofgebrek. Aangenomen dat je niets aan de afstelling en timing van de brandstofpomp hebt gedaan.
Mogelijk zit bij de opvoerpomp nog een klein filtertje in de banjobout waarmee de aanvoerleiding vast zit. Dat wordt vaak vergeten.
GüldnerAK
@roscho bedankt voor je reactie, het is inderdaad dood vallen bij meer toeren, ik heb ook niks gedaan aan de brandstofpomp of timing dat is allemaal het zelfde gebleven.

Ik heb niet veel ervaring met het brandstof gedeelte van een motor dus hopelijk blijft het allemaal heel haha.
bas101
@GüldnerAK denk eerder dat je ergens een verstopping hebt zitten in t brandstofsysteem.
roscho
@roscho Je hebt "alles schoongemaakt". Daardoor kan net wat rommel losgekomen zijn en die zit nu voor het eerste filtertje: het gaasje in de banjobout voor de opvoerpomp. In dat filtertje is vrij weinig ruimte, het zit snel dicht. Als er veel rommel losgekomen is, zou je die kunnen opvangen door al voor de opvoerpomp een extra filtertje in de leiding in te bouwen. Stukje brandstofleiding er tussenuit zagen, dan een tussenfiltertje met 2 stukjes brandstofslang en slangklemmen tussen de leiding hangen. Daarin kun je ook direct zien of er rommel in zit, het is doorzichtig. Wel het ijzerzaagsel goed verwijderen uit de leiding (doorblazen met compressor).
Huuuuub
Zijn de koperen koppakkingen van dezelfde dikte als voorheen?
Als deze dikker zijn is je compressie ook minder.
bas101
@Huuuuub meestal trekken ze dan juist beter , je hebt weliswaar minder compressie bij de start maar geen compressieverlies in de zin van gecomprimeerde lucht die ontwijken kan via slechte zuigerveren.
GüldnerAK
@Huuuuub niet gemeten! dat is wel een beetje dom geweest. Setje voor dit type gekocht en eigenlijk blind van uit gegaan dat het goed zou zijn...
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Guldner ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!