Illustratie van:

Fendt 820 - Wat doet trekkracht en positieregeling nu precies

Beste,

Ik kan nergens vinden wat de trek- en positieregeling nu precies doet. Stel, ik heb de hefinrichting helemaal in de trekkrachtregeling staan. Is het dan zo dat de hef automatisch iets heft als de trekkracht te groot wordt? Blijft de hef onveranderd als deze in positieregeling staat? Wie kan mij hierop een goed en duidelijk antwoord geven.

Met vriendelijke groet,
Joep

Deel dit topic

Reacties

DANOONTJE POWERR
Precies dat ja.
Als je ploegt in de positieregeling zou de ploeg bij elk hobbeltje van de trekker omhoog en omlaag gaan en bij trekkrachtregeling blijft de ploeg vlak.
haasjeRens
De trekkracht positie regeling werkt bij een 820 net wat anders als bij zn grotere broers.. dat is het nadeel van een 820 dit werkt gewoonweg bijna niet...
mdoornekamp
@haasjeRens Zit er geen meng regeling op dan?
+1
wim-same
@Joep1994 De trekkracht regeling werkt zo als het woord het al aangeeft op de trekkracht van de hef, dus met ploegen o.a., en de positie regeling op de hoogte van de hef. ongeacht wat er in hangt. Verder heb ik geen verstand van dit merk of type, Maar dat is wel het verschil.
+4
roscho
@Joep1994 Ik had zin om een informatief stukje te schrijven. Welnu:

Bij trekkrachtregeling stel je een bepaald evenwicht in tussen trekken en heffen. Wordt de trekkracht hoger dan is ingesteld, dan gaat de hef omhoog, zodat de trekkracht vermindert. Je kunt dat gebruiken bij bijv. cultivatorwerk op ongelijk land om te voorkomen dat als je achterwielen in een gat komen, je werktuig te laag zakt en je zou (zonder handmatige correctie van de hefhoogte) vast komen te zitten of dieper dan gewenst komen te werken. Je voorkomt daarmee ook te veel wielslip.
Bij sommige trekkers werkt dat via een veerconstructie op de hefarmen, waardoor bij teveel trekkracht een hefboom wordt bediend die de heffing omhoog laat gaan.
Bij andere trekkers werkt het via de topstang. Als de trekker te veel achterover komt (achterwielen in een gat, ingraven) drukt de topstang naar de trekker toe. Daar zit nu het veermechanisme dat de hendel naar de heffing bedient en de heffing omhoog laat komen.
Meestal kun je de trekkrachtregeling via een hendel in de cabine meer of minder heftig laten werken. Je zou hiermee moeten kunnen instellen dat je werktuig, ook in ongelijk land, altijd even diep blijft werken, maar vaak is wel op het land een correctie nodig wanneer er verschillende bodemomstandigheden voorkomen: nat-droog, strook veen of klei, ...

Positieregeling is veel simpeler: je regelt hiermee de absolute hoogte van de heffing t.o.v. de trekker. Door te spelen met de bediening kun je zelf voor "trekkrachtregeling" zorgen: gaat je ploeg te diep, dan haal je de heffing iets omhoog. Je ziet de diepte als je achterom kijkt of je hoort het aan het geluid van de motor en eventueel de wielslip, die je zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen.
Joep1994
Dusss, als ik het goed begrijp regelt de hef zichzelf in de trekkrachtregeling als de trekkracht te hoog wordt, en als de positieregeling is ingeschakeld blijft de hef 'star' op dezelfde positie zitten? Ik wil dus, op een vlak perceel, dat de woeler op dezelfde diepte zit constant. Dan zet ik dus de positieregeling aan, toch?
DANOONTJE POWERR
@Joep1994
Ja, inderdaad.
Tenzij je er een looprol achter hebt dan stel je daar de diepte mee in em hou je m gewoon op de laagste stand in de positie regeling.
Op trekkracht regeling moet je trouwens evengoed oppassen met slappe of zachte plekken in het land, dan gaat de woel dieper omdat het lichter gaat.
roscho
@Joep1994 In principe wel. Meestal is het geen kwestie van "aan" of "uit", maar kun je een stand daar tussenin kiezen. Als je de diepteregeling volledig "aan" zet, gaat de hef bij elke kleine weerstand (wortel, kleibonk) omhoog en die wil je nou juist te pakken nemen.
Heeft je cultivator een rol, dan bepaal je daarmee de diepte en werk je met positieregeling, hef volledig onderin. De cultivator loopt dan immers op de rol.
+2
Derkmax
De trekkrachtregeling is vooral ook bedoeld om de trekkracht van de trekker te verhogen door middel van gewichtsoverdracht. Ploeg je bijvoorbeeld met een 4 schaar ploeg en de trekker dreigt te slippen, kun je hem met de regeling zo instellen dat hij de ploeg op dat moment wat gaat heffen. Hiermee breng je het gewicht van de ploeg over op de wielen, wat weer extra trekkracht geeft. Gaat het weer makkelijker, zakt de hef weer. Dit gaat steeds maar met een paar cm, en werkt eigenlijk continue bij een goede regeling.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 820 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0