Illustratie van:

Ford 8210 - Hoe komt het dat de achterbrug heetloopt

Hoe komt het dat als ik 3 uur kuil aanrijdt incl. Verdelen en veel koppelingswerk. Mijn achterbrug en de achterbrugolie dusdanig heet wordt dat mijn hefplunjer vast gaat zitten van de hitte en niet meer reageert. Voorkoeler houden we netjes schoon en de olie op pijl.
Kennen jullie dit probleem ook en wat is er aan te doen

Deel dit topic

Reacties

vandewalje
Misschien dat de oliepomp wat begint te slijten en daardoor de olie sneller opwarmt?
@vandewalje met kuil aanrijden gebruiken we weinig oliedruk en de oliepomp heeft wel wat slijtage maar de voorlader werk verder prima bij het voeren alleen na het kuilen is de voorlader ook traag met voerladen

We doen ook minimaal 1 uur voerladen met een kuilhapper enzo. Waar we intensief olie gebruiken, en dan hebben we niks geen last van hele hoge temperatuur en de hef doet het dan ook nog prima
county854t
Ik weet niet hoe de opbrengst knop bovenaan het ventielenblok staat, maar het gebeurt wel s als die op max staat en je gebruikt m bij werkzaamheden die maar relatief weinig opbrengst nodig hebben dat de pomp gewoon maximum blijft geven en dan de olie temperatuur opstuwt.
@county854t we zetten de hendel waarmee we het ventielenblok bedienen in de neutraal stand als we de voorlader niet gebruiken zoals met andere werkzaamheden
jammermaarhelaas
@Trekker chauffeur

Volgens mij wordt de doorstroom regel-knop bedoeld. Dus de draaiknop boven de twee snelkoppelingen, die je van schildpad (rechtsom) op haas (linksom) kunt zetten.
Staat die op haas wanneer je maar weinig olie kwijt kunt, dan zal de olie veel door de overdruk moeten, en wordt de olie erg heet (en de pomp en overdruk zwaar belast).
Ookal zet je de hendel steeds terug in neutraal, dat is zoals het hoort, maar kan wezen dat je dan nog het beschreven probleem krijgt.

Zo heb ik bij zodenbemesten mijn ventiel ook bijna helemaal op schildpad staan, dan werkt alles prima. Zet ik hem verder richting haas, dan moet de trekker roken, en hoor je de hydrauliek jengelen. De olie wordt dan snel flink warm omdat mijn verdeler en hef van de bemester die hoeveelheid olie niet aan kunnen.
HansN
Hoe word de voorlader van olie voorzien? Via een dw ventiel achteraan?
@HansN ja, en als we de voorlader niet gebruiken zoals met kuil aanrijden zetten we de hendel in neutraal en dan pompt de pomp de olie vrij terug in de bak zonder dat de olie door een ventiel gaat
HansN
@Trekker chauffeur Ok, heeft toch duidelijk met hef te maken. Inwendige lek in hefcilinder? Ik zeg maar wat 😁
Derkmax
Misschien staat de trekkrachtregeling niet op de positiestand. Bij een zware kuulverdeler of gewichtblok in de hef zou het kunnen dat de hef continue gaat corrigeren waardoor de olie te heet wordt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0