Illustratie van:

Ford 6640 - Schakel probleem bij koppelen

Ik heb het volgende probleem

Bij mijn ford 6640 hoor je een redelijke harde tik/klik/ . Als je hem in de versnelling hebt staan en dan de koppeling los laat.
Dus moment dat alles op druk wordt gezet hoor je de tik/klik.
Reeds stikstof bol vervangen en gevuld
Bak c1t/mc4 gekalibreerd .
MAar geen resultaat.
Heeft iemand enig idee ?

Hoor graag

Deel dit topic

Reacties

nhmonteur
Hij rijd verder wel goed? En tijdens het rijden geen gekke geluiden?
En maakt hij dit geluid in alle versnellingen?
jaap8830
Beste @nhmonteur ja rijdt veder helemaal prima en totaal geen gekke geluiden hij schakelt mooi soepel bokt of stoot in geen 1 versnelling
Ja zowel in alle versnellings vooruit achteruit maakt ook niks uit
jammermaarhelaas
Hij tikt dus als je hem in en versnelling hebt staan , de koppeling op laat komen en dan voordat de wielen gaan draaien?
jaap8830
@jammermaarhelaas ja klopt helemaal
jammermaarhelaas
@jaap8830

Op het koppelingspedaal (vanaf 1993 sowieso, daarvoor weet ik niet zeker) zit een schakelaar (en vanaf 1993 ook een potmeter, maar daar gaat dit niet over). Als je de koppeling iets laat op komen schakelt deze schakelaar de C1 of C2 koppeling, de tractor staat dan nog stil en als je er op let kun je die schakelaar horen schakelen. Dit is het voorschakelen, daarna wordt geleidelijk, met het verder op laten van het koppelingspedaal de C3 of de C4 bediend en gaat de tractor rijden. In elke versnelling heb je, als de tractor rijdt, dus 2 koppelings-paketten bekrachtigd, de C1 of C2 samen met de C3 of C4.

Ik zit daarom in eerste instantie te denken aan deze C1 of C2 koppeling, en wat daar direct mee samenhangt.
Pieter Buren
@jammermaarhelaas na 1993 gebeurt dat voorschakelen van de C1 of C2 dus met een potmeter?
jammermaarhelaas
@Pieter Buren

Nee, voorschakelen met een schakelaar. Ergens in 1993 is NH begonnen met een potmeter op het pedaal voor het schakelen van de C3 en C4, de wegrijkoppeling zeg maar. Voorschakelen gaat hier aan vooraf. Die koppelingen C1 en C2 zijn ook kleiner/lichter, krijgen minder slip te verwerken omdat ze vlug open en dicht gaan, en gesloten blijven tijdens het wegrijden.

Daar voor was het voorschakelen ook allicht wel met dezelfde schakelaar, maar de wegrijkoppeling C3 en C4 werden via een kabel aan het pedaal bedient die naar het ventielenblok liep naast de versnellingsbak. Hoe dit verder precies zit weet ik zo niet uit het hoofd.
Pieter Buren
@jammermaarhelaas We hebben laatst een boek gekocht bedenk ik me nu. Eerste zin beschijft het probleem en de oplossing denk ik. Vultijd calibreren met een bepaald apparaatje. (Ervan uitgaande dat de trekker van na september 1993 is)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@Pieter Buren

Lijkt me het wagen waard.

@jaap8830

Afstellen vultijd koppelingen C1 en C2 lijkt me de moeite waard, je beschrijft dat je hem gekalibreerd hebt, maar ik neem aan dat hierbij de vultijd niet in gecontroleerd/afgesteld?
Een kundig dealer zal het binnen 15 minuten klaar hebben als je er met een warm gereden tractor aan komt (transmissie olie moet voldoende warm wezen voor afstellen/kalibreren). Er is een diagnose kabel bij nodig.

Er hoeft niks voor gesleuteld te worden, alleen kabel insteken, en procedure volgen. Instelwaarden komen langs op centrale display van dashboard. Dus ook geen laptop bij nodig.
jaap8830
@jammermaarhelaas
Weet je zo welk h menu ik daar voor moet hebben de kabel hebben we zelf wel liggen
Pieter Buren
@jaap8830 Hier staat het uitgelegd voor alle koppelingen.

(klik om te vergroten)

Foto van de hele pagina.
jaap8830
@Pieter Buren vriendelijk bedankt hier kan ik zeker wat mee 👌
jaap8830
@Pieter Buren bedankt voor de foto daar kan ik zeker wat mee heeft u de andere zeide van die zelfde bladzijde ook voor mij dan kan ik hem afronden
Alvast bedankt
Pieter Buren
@jaap8830 de volgende pagina is voor druktesten. Het staat allemaal op 1 pagina.
+1
jaap8830
@jammermaarhelaas vraag me af of er een probleem is met de koppelingen. Als ik de stikstof bol leeg haal dan is het geluid weg
nhmonteur
@jaap8830 heb je er een originele stikstofbol op gezet? Of een universele? En heeft die dan wel de juiste voordruk?
jaap8830
@nhmonteur ja zeker heb hem afgesteld op 10 bar,,
Maar nu het volgende ik kan de vultijd van c2 wel doen maar als ik c1 wil doen krijg ik de code ee in beeld wat betekent die code
nhmonteur
@jaap8830 Foutcode EE kan ik nergens terug vinden. Dus geen idee wat het is.
jaap8830
@nhmonteur oké dat is lastig ik kan me iets voorstellen dat het iets is van erase eprom zelfde als h8 maar dat hij dan alleen die waarde van de c1 gewist is zou zo iets mogenlijk kunnen zijn
Het kunnen ook de veren van de koppelingsplaat zijn
jammermaarhelaas
@Blue_and_Red-power

De trillingsdemper/torsiedemper net na de motor, voor de bak bedoel je?
+1
jaap8830
@jammermaarhelaas de demperplaat Heb ik net 50 uur geleden vervangen
@jammermaarhelaas ja dat bedoelde ik

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN