Type motorolie voor deutz d40 1964 en waar online te verkrijgen

Hallo, Ik ben Theo en heb een deutz d40 en door de corona maatregelingen kan ik niet op mijn normale plaats motorolie kopen, welke types olie kan ik gebruiken en waar kan ik die online kopen?

Deel dit topic

Reacties

faane
Oliehandel.nl kroonoil
GerbertXL
Ik koop ook via oliehandel, OK olie, niet duur.
+1
walker1
Motorolie kan je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat kopen. Tankstations, garagebedrijven, automaterialen handel, oliehandel. Soms zelfs bij Aldi of Lidl of andere supermarkt. In een oude trekker hoeft heus geen hele dure bijzondere speciale olie.
+1
goeiedag eem
@walker1 @theo-vanelderen aldi of lidl olie zou ik niet doen, hebben we 1 keer gedaan en daar zoop hij van daarna een goed merk erin gegooid en dat ging veel goed, gewoon 15w40 erin, dat kan trouwens bij die trekkers overal in in de hydrauliek/hef en ook in de versnellingbak dus zou wel voor een merk olie gaan ipv aldiof lidl
roscho
@goeiedag eem Mijn mini-Hinomoto loopt al een aantal jaren (tussendoor wel gewisseld) met Lidl 14w40 en ik heb nog niet een keer bij hoeven te vullen. Het zit nu ook in mijn Schlüter, maar die maakt te weinig uren om echt olie te verliezen.
Ik denk dat Aldi en Lidl ook gewoon standaard olie inkopen die zeker voor wat oudere trekkers geen problemen geeft.
goeiedag eem
@roscho wij hebben het in onze deutz D40 gehad, en nooit olie moeten bij vullen maar met de aldi/lidl olie wel, en zoveel loopt die ook niet, voor hydraulische en in de versnelling bak gaat het prima,
roscho
@goeiedag eem In de versnellingbak zou ik het nou juist niet gooien vanwege de schuine vertanding van kroon- en pignonwiel in het differentieel.
goeiedag eem
@roscho als alternatief wordt dit ook gewoon aan geraden, heb het ook in onze D40 zitten, en loopt super en schakeld perfect
roscho
@goeiedag eem Ik ken de achterbrug van zo'n Deutz onvoldoende. Als het differentieel eigen olie heeft, zal het in de versnellingsbak geen kwaad kunnen. Maar kroon- en pignonwiel horen te draaien in olie die geschikt is voor hypoïdvertanding.
In een ander forum geeft ene Marco een duidelijke uitleg over het nut van deze olie:

"Door de zeer complexe vomen van de tandwielen grijpen deze tijdens het draaien zeer geruisloos inelkaar en door de lagere plaatsing van het pignonwiel kan de cardanas ook lager worden geplaatst in het voertuig.
Ook zijn door het grotere oppervlak van de tanden deze sterker zijn en een groetere kracht kunnen overbrengen dan een rechte vertanding.

Echter zoals alles in dit ondermaanse heeft ook deze constructie een probleem:

De tanden schuiven met een hoge snelheid langs elkaar en door het grote aanrakingsoppervlak van de tanden, zullen de normale olie soorten geen stand kunnen houde, waardoor er een metallisch contact ontstaat. Hierdoor kunnen de tandoppervlakken extreem warm worden, waardoor deze op elkaar willen lassen.

Om aan dit destructieve probleem te ontkomen, voegd men een zwavel verbinding toe aan de olie. Dit zal het lassen voorkomen. Reden waardoor weet ik momenteel niet meer, echter de tanden zullen niet lassen of te heet worden.
Deze dope of toevoeging stinkt naar kattenpis.

Aan deze dope is ook weer een nadeel verbonden, bronzen glijbussen kunnen er niet tegen of mee overweg en kunnen defect gaan. Dus in een versnellingsbak met bronzen schakelvorken kan je deze zgn. hypoÔd olie niet toepassen.

Ik hoop dat het een beetje de sluier heeft kunnen oplichten.
Dus zoals door velen is opgemerkt:
Let zeer goed op bij een hypoïd vertanding in een cardan of versnellingsbak en goed koop zal zeer duurkoop kunnen worden bij ondeskundige toepassing."


Nu zal het voor hobbygebruik niet zoveel uitmaken, een keer toeren zal niet veel kwaad kunnen, maar als je trekker echt zwaar aan het werk moet, dan zou ik er toch andere olie indoen.
goeiedag eem
@roscho ze schijven het op velschillende trekker forums gewoon voor 15w40 kan gewoon worden gebruikt in de hele trekker, zelfs een deutz dealer zei het mij, dus zal het wel kunnen, maar je kan ook gewoon sae 80w90 in de achterbrug doen
+1
Freggel
@goeiedag eem in de achterbrug dan, niet in de motor 🙃
goeiedag eem
@Freggel ja zet ik er even bij, sae 80w90 in de motor is niet de bedoeling
roscho
@goeiedag eem @Freggel Als ik goed het verhaal van die Marco lees, is de hypoid-olie niet geschikt voor bronzen schakelvorken. Dus misschien mag het zelfs helemaal niet in die Deutz, ik weet niet of daar brons in de bak zit. Ik zou voor de zekerheid toch proberen achter het fabrieksvoorschrift te komen. Maar het kan best dat jullie gelijk hebben en dat er gewoon motorolie in de versnellingsbak kan.
goeiedag eem
@roscho lagerschalen zijn ook van brons he wel vertint, maar de pistonpen ;agerbus niet, dus zou de motor ook stuk lopen, is mijn menig
roscho
@goeiedag eem Maar in de motor gebruik je ook geen hypoid-olie. Motorolie gaf dat probleem juist niet.
goeiedag eem
@roscho oke ja klopt had het even wat verkeerd gelezen, zon lap tekst, daar heb ik altijd problemen mee om dan alle info eruit te halen, (taal was altijd al een moeilijk vak voor rmij)
+1
roscho
Quote Reactie van @goeiedag eem:
zon lap tekst

Ik heb het gelukkig niet zelf hoeven te typen.... 😉
theo-vanelderen
Bedank allemaal voor de goede raad.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0