Illustratie van:

Case International 956 XL - / 1056 XL tips bij aanschaf

Beste mede tf'ers,
We zijn een beetje met een schuin oog aan het kijken naar een 956 / 1056 XL, en vroeg me af of jullie tips hebben met betrekking tot waar op te letten bij de aanschaf.
Kan iemand mij ook vertellen wat de verschillen zijn tussen deze twee trekkers?
Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld met de soort as die word gebruikt voor de 4x4? Zoals midden of zij aandrijving?
Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

county854t
Hallo, heb je gekeken naar n rode of n zwart/rode? Ofwel echte Inter of n Case International?
Zover ik weet zijn de rode alleen met 4x4 zij aandrijving gebouwt en is de midden aandrijving pas met de Case Inter modellen gekomen. Er zijn als ik het goed heb n stuk of 4 prototypen gebouwt met middenaandrijving in de overgangs modellen.
Technisch gezien zit er geen verschil tussen beide typen, alleen een andere fabrieksafstelling vd motor.
Als je gaat kijken gewoon je ogen en oren de kost geven en een proefrit maken, remmen testen, koppeling testen en goed opletten. Zijn over het algemeen beresterke trekkers die technische goed in elkaar steken.
Succes!
Zwakke punten bij een 56xl zijn in mijn ogen:
- 4wd systeem: letten dat de 4wd goed in- en uitschakelt (bij centrale 4wd)
- remmen: nadeel is dat je dit slecht kunt vaststellen, omdat de zelfstellers altijd hetzelfde aanvoelen, ook al zijn je remmen bijna versleten
- Uit versnelling schieten als je gas loslaat of als hij zwaar moet trekken (meestal versleten synchro's of schakelvorken ingesleten ofiets)

Verder is het zowat de standaard punten: letten op speling van vooras en aandrijfas 4wd; motor die goed draait en niet teveel rookt. Koppeling die goed oppakt, kijken of hij netjes en strak schakelt enz.
sjuu
Heb zelf een zwart/rode bj 1991, de motor is onverwoestbaar. Aandacht puntje is wel de inschakeling van de 4*4, maar als ik het zo lees ben ik niet de enigste. Is wel een degelijke trekker die veel tilt.
Quote Reactie van @sjuu:
Aandacht puntje is wel de inschakeling van de 4*4, maar als ik het zo lees ben ik niet de enigste.

Ik ken minder 56's met centrale 4wd die er nooit problemen mee hebben gehad, dan die er wel problemen mee hebben gehad. 😁 Komt meestal wel door gebrekkig onderhoud ivm olie verversen versnellingsbak en versleten remmen. Dat gruis komt in de bak, waardoor de rest van de problemen beginnen.
+1
sjuu
@tractorquintentje Onderhoud is wel op orde, alleen de stift in het filterhuis zit wel krap vind ik.
marco955
@tractorquintentje de remmen zitten appart van de versnellingsbak/ achterbrug . Dus slijpsel van de remmen bijft in de olie van de eind aandrijving. En vervuild de rest dus niet
@marco955 das niet helemaal waar. Er loopt een leiding van druksmering tot in het remhuis. Kan er wel foto's van sturen als je wil.
Bovendien zitten de 2 keerringen tussen remhuis en eindaandrijving bij een 1056xl. Dus in het remhuis moet wel degelijk hytran en geen 80w90
Koiter
Zijn er verder nog verschillen tussen de 9 en de 10? In de folders staat dat de 9 een synchron 16 + 8 bak heeft, en de 10 een total synchron 16 + 8, wat is hier het verschil in?
sjuu
@Koiter Geen
SJB533
Quote Reactie van @Koiter:
In de folders staat dat de 9 een synchron 16 + 8 bak heeft, en de 10 een total synchron 16 + 8, wat is hier het verschil in?

Waarschijnlijk de pre Ergo S en de Ergo S?
Ceesje
Goede keuze
Misschien ten overvloede zorg dat de trekker op verharde ondergrond staat kun je mooi de eventuele lekgage zien
Trekker goed proberen om te zien wat de temperatuur doet het liefst onder belasting
Succes met de aankoop gr Ceesje
Piet1960
Capaciteit van de radiateur is aan de krappe kant.
IHC forever
We hebben er twee helemaal "opgerookt" een 956XL en een 1056XLA.(rood/zwart beide)¥
Één met 18000h.en één met rond 20000h. weggedaan.l Allebei veel zwaar werk gedaan op ons akkerbouw/melkveebedrijf. En in de laatste fase voor de voermengwagen.
Eenvoudige robuuste tractoren met sterke en ook wat zwakke punten.
Koelcapaciteit matig; opgelost met andere
V-snaarpully.
Olielekage achterste krukaskeerring.
Kachelproblemen op hogere
leeftijd.
Beide nóóit geen versnellingsbak problemen gehad.
Lekkage remventiel wel bij beide; vervelend.
Trekkers waar je zelf nog wat aan repareren kunt; ze kunnen gelukkig niet aan de laptop.
Remslijtage is logisch ; zelf opgelost.
Koiter
@IHC forever kijk dat zijn mooie berichten, daar heb ik wat aan. Hebben ze die uren bij jullie op het bedrijf gemaakt? Zijn ze nog gereviseerd motorisch en in de versnellingsbak in die tijd?
IHC forever
@Koiter Beide ooit zo goed als nieuw gekocht, 6jr. na elkaar. Alleen de 956 heeft een keer een motorrevisie gehad. Wel een keer beide nieuwe verstuivers.
Beide trekkers hebben nooit versnellingsbak/achterbrugproblemen gehad; super. Altijd op tijd olie gepeild en vervangen incl. filters. Rustig schakelen is een behoud.Op eind hadden ze beide wel een hoog motorolieverbruik en veel carterventilatie; starten in de winter wordt dan moeilijk. Ze zijn naar liefhebbers uit het trekkertrek circuit gegaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 956 XL en hebben de trefwoorden inter , ihc , ih , international harvester en case geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0