Massey Ferguson 3080 - Lampje 17 bar slaat aan

Hallo
Bij onze 3080 heb ik het probleem als volgt. Als de trekker koud is gebeurd er niks abnormaal. Als de olie warm is slaat het oliedruklampje (17bar) voordurend aan bij afremmen of vertragen in wegversnelling. Het lampje gaat nooit volgas of halfgas aan. De olie en filter zijn recent vervangen. De kabelboom en de sensor zijn 100% goed. ( net onder hand genomen, bekabeling was sprok). Als je in het veld gaat rijden met de 4WD aan krijg je nooit dit probleem voor. Zet je hem in de hoge gearing bij afwerken van een veld slaat het meteen aan. Samen met je 4WD uiteraard. Voor de rest slaat er niks aan of uit wat hij met de slechte bekabeling wel deed. ( PTO ging in veiligheid, hi-lo ging vanzelf) Ik denk aan lekke o-ringen in het 4WD-pakket of zie ik iets over het hoofd?
De o-ringen op de rechterachterdeksel zijn ook vernieuwd recent bij vernieuwen handrempakket. Hebben jullie hier al problemen mee gehad?
Mvg Tim
Tim-MF3080

Reacties

MF3080E
Het omschakelen naar de hoge groep gaat elektrohydraulisch met een plunjer in het rechter deksel van de transmissie, die willen wel eens lekken wat ook moeilijk omschakelen als gevolg heeft. Op basis van je omschrijving denk ik dat deze lekt.
Geeft ie het ook in de lage groep met 4WD uit? Zo ja dan kan het ook de 4WD koppeling zijn.

Als je filters vervangt ook tijdig de aanzuigfilter nakijken/reinigen.
Tim-MF3080
@MF3080E Hij schakeld wel moeilijk om ja. Niet altijd maar toch heel vaak. En ja hij dat dat ook in de lage groep enkel als die 4WD UIT staat. En ja deze trekker heeft maar 1 filter.
MF3080E
@Tim-MF3080
Klopt van buitenaf is er maar één filter, intern zit er echter nog een grove aanzuigfilter nummer 27, 29 zijn de pompen.
ucarecdn.com/e0cbdb30-907c-472d-95e7-da70d87a00ba/…
Indien deze verstopt zou zitten gaan alle hydraulische functies minder vlot en hoor je een sterk geluid vanaf de pompen, namelijk cavitatie. Normaal zou er een lampje aan moeten gaan indien deze verstopt is.
Nu valt mij ook op aan dit circuit dat de 17bar voorziening van het stuurcircuit afkomt welke gevoed is door een filter naast nummer 4, stuur ie zwaar zonder gas?

Je kan deze filter eventueel eens nakijken, is nummer 40:
ucarecdn.com/ab6735e5-4188-4fa1-9e02-2b30c46becb4/…

(klik om te vergroten)

Tim-MF3080
@MF3080E ja hij stuurt idd zwaar. Toch veel zwaarder als mijn 3085. Je bent goed op de hoogte van de 3000. En hij maakt idd een flink geluid bij de pompen. Danku voor de duidelijke uitleg. Over die piston die de hoog/laag regeld: zit deze gewoon op de schakeldeksel zelf van de versnellingsbak?
MF3080E
@Tim-MF3080
Ik zou eerst filter nummer 40 nakijken of vervangen, nummer 27 is beveiligd met nummer 28 indien verstopt zou je hier melding moeten van krijgen via het dashboard. Als nummer 40 verstopt zit gaat de pomp ook zwaarder klinken aangezien ze steeds door de bypass pompt.

De hoog laag vraagt steeds olie zoals je kan zien op de tekening, de andere functies niet. Aangezien je zelf aangeeft dat het enkel voorkomt indien je de 4WD uit zet wat olie vraagt en ongeacht stand van hoog laag, zal het zoals je zelf al vermeld had de 4WD koppeling zijn.

(klik om te vergroten)

Tim-MF3080
@MF3080E Ik weet alleen niet welke filter je bedoeld of waar ik deze kan vinden ( intern)
+2
MF3080E
@Tim-MF3080

Mijn excuses voor de verwarring, de 3000 zuigt olie aan door de filter die je buitenaf kan zien (nummer 27). Onze 3080 hebben we ondertussen al meer dan 5 jaar niet meer en de 8100 serie die we hebben is load sense.
MF3080E
@Tim-MF3080
Ik heb nogmaals gekeken en denk niet dat de hoog-laag samen met het deksel naar buiten zal komen, in het deksel zit wel de plunjer voor de AB-schakeling verwerkt (wij hadden zo een).
Op de afbeeldingen zie je de as met schakelvorken, die voor 1-2, 3-4 en A-B schakeling hebben allen een inkeping om zo geschakeld te worden vanaf het deksel rechts aan de transmissie.
De Hoog-laag is de laatste op de as, nummers 1 tem 8 vormen een hydraulische cilinder vermoedelijk voor de schakeling van de hoog laag. Hier kan je dichtingen in vernieuwen indien hij moeilijk omschakelt.

Vooraleer je deze demonteert kijk zeker naar de filter tussen pomp en stuurorbitrol, nummer 40 zoals ik reeds eerder vermeld heb. Deze moet rechts onder de cabine te vinden zijn, de olie van het 17 bar circuit moet namelijk ook door deze filter. Aangezien je zelf reeds aangeeft dat ie zwaar stuurt en problemen geeft met de 17 bar is dit het eerste punt waar ikzelf zou kijken. Deze filter is ook fijner (15 micron, zou een patroon type moeten zijn: be-nl.sparex.com/hydrauliekfilter-element-76702.ht…) dan de grote filter die je rechts achteraan kan vervangen (150 micron: be-nl.sparex.com/hydrauliekfilter-spin-on-hf28919-… ).

(klik om te vergroten)

Tim-MF3080
@MF3080E Dankuwel voor het duidelijke antwoord. De 3080 heeft deze filter niet. Ik heb zelf een 3085 en die heeft die wel die je aangaf in je link. Goed ik zal de deksel dan maar afnemen wil ik deze dichtingen vervangen. nogmaal bedankt
MF3080E
@Tim-MF3080
Graag gedaan, het kan idd dat uw 3080 dit niet heeft aangezien in het onderdelenboek staat dat dit ingevoegd is vanaf serienummer S095021 voor de 3080 zie ik net.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
Hier staat duidelijk hoe de hoog laag in elkaar zit pagina 55/100 in de pdf.

Succes met de reparaties, hou je ons op de hoogte hoe deze verlopen?
Tim-MF3080
@MF3080E prima zal ik doen
johnny mf
Ik heb bij onze 3080 ook gehad dat dit lampje steeds aan ging. En ook de 4wd sprong dan steeds aan. Dit kwam doordat er speling was gekomen op de ingaande as van de 4wd die de bak ingaat daar zitten twee stalen afdicht ringen op (soort zuigerveren) die daardoor kapot gaan en gaat hij daar de olie lekken die het 4wd pakket onder druk uit moet schakelen.
Tim-MF3080
@johnny mf zijn dit geen o-ringen? Ik heb nog nooit zo een pakket open gehad.
johnny mf
@Tim-MF3080 nee bij die van ons zijn het stalen ringen. Je kunt vanbuiten aan de as al voelen of er speling op zit. Zit dit er op is de kans groot dat dit het is. Je kunt de as als je de zegelring aan de buitenkant losmaakt er zo uittrekken.
Tim-MF3080
@johnny mf Ok duidelijk, dankuwel!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!