Illustratie van:

Case International 845 XL - Opstart na enkel jaren buiten te staan

Hallo ben even nieuw hier bij de international.

Ik zou deze zomer graag de 845XL van de vader van m'n vriendin starten. Nu hebben ze die ongeveer 8 jaar geleden aan de kant gezet omdat die tijdens wat landwerk overhitte. Nu stond die 5 jaar geleden in de weg in de schuur en staat hij nu al 5 jaar buiten. Met deksel op de uitlaat.

Vorige week heb ik eens gekeken naar de motorolie en die druipte van de peilstok dus ik denk water bij de olie. Ik heb horen zeggen dat het waterpomphuis soms stukgaat hiervan vandaar het overhitten. Nu ken ik wel niets van de trekker. Wel van de basis techniek erachter.

Nu is mijn vraag wat ik best doe om hem op te starten na al die lange tijd. ik denkt gewoon de olie en filter te vervangen en dan nieuwe batterij erop en starten. Zonder water welliswaar maar niet te lang laten draaien zodat hij niet weer overhit.

Graag wat meer info aub.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

jo845xl
Ik zou zeggen , gewoon starten en dan zien wat ie doet . Draait hij dan niet mooi dan zul je moeten zoeken , pomp , verstuivers , kleppen ? Misschien eerst de compressie eens meten ?
Folkwin 5000
@jo845xl ja men vrienden zeggen het ook. Ik zal nieuwe oliefilter doen. En zit er ook een brandstoffilter op die trekkers?
mf 6150
@Folkwin 5000
Tuurlijk zit dat erop, let wel dat je de juiste olie in her blok doet ook
jo845xl
@Folkwin 5000 Deze types hebben een dieseltank boven , geven nogal wat problemen met de onderaansluiting van de brandstofleiding ( vuil ) dus zeker ook nakijken .
valmet6400power
@Folkwin 5000
Er zijn wat dat betreft twee opties,

1) Je gaat eerst kijken of de trekker überhaupt wil starten en vervangt daarna de vloeistoffen.

Nadeel: extreme slijtage aan de motor mogelijk.

2) Je gaat preventief de olie en oliefilter vervangen zodat, mocht ie starten, de motor niet direct schade ondervindt van sterk verouderde olie of zelfs olie waar water in zit.

Nadeel: als de motor wel start maar beroerd loopt moet je evengoed een revisie overwegen. Maarja dan kost het je een dikke 10 (?) liter olie en een filter en dat zijn de kosten niet per se.
goeiedag eem
@Folkwin 5000 is de motor nog wel los? En voordat je hem start, altijd eerst nieuwe olie als je twijfelt of de olie water bevat, als hij wel aanslaat pomp je water/olie smurrie door de motorsmering ipv olie en kun /moet je,alles wel loshalen en reviseren
Folkwin 5000
@goeiedag eem ik moet controleren of hij los zit. En ja idd best verse olie.
johndeere 2650
Heeft er altijd iets op de uitlaat zeten?
wij hebben ook een trekker gehad die een aantal jaar buiten heeft gestaan zonder iets erop en nog geen 2 uur later mag de motor gereviseerd worden.omdat hij vast gelopen is op de krukas omdat er roest deeltjes tussen de lagerschalen en de krukas waren gekomen
Folkwin 5000
@johndeere 2650 Normaal maar na een tijdje iets opgezet we zullen zien he. Niets anders aan te doen.
+1
geweldenaar
Slopen en in onderdelen verkopen.
+1
Sjon
@geweldenaar Of verzekeren en in de brand ermee.
+4
walker1
@Sjon Daar was eerder deze week ook al een topic over...
+1
walker1
Ben zelf geen Inter liefhebber, maar dit is wel zonde. Alleen aan de kant gezet omdat deze heet liep? Zoiets is meestal vrij gemakkelijk te maken. Maar goed, als het een lastiger probleem is of je hebt totaal geen zin in sleutelen, dan verkoop je zoiets toch? Nu heeft het 8 jaar lang alleen maar in de weg gestaan en het is er niet beter op geworden.
Folkwin 5000
@walker1 wel ik ben liefhebber van sleutelen en 8 jaar geleden kon ik daar niet zo veel op zeggen haha. Vind het ook wel zonde. Het was een sierstuk voor hen.
+1
stephan-inter
Wil je hem niet verkopen? Zoek weer een nieuw knutsel project namelijk.
Folkwin 5000
@stephan-inter voorlopig niet te koop denk ik. Is ook die van mij niet maar zal wel aan je denken als ze hem willen verkopen.
deerejohn
Een 845 xl zonder xl cabine
stephan-inter
@deerejohn het is ook geen xl.
Der is zo te zien een tim cabine opgezet.
Ronde spatborden.
Ik denk zelfs dat het geen 845 is
mf 6150
@stephan-inter
Late case inter 844s?
+1
stephan-inter
@mf 6150
Een echte Franse trekker.
Zal waarschijnlijk 26 lopen ook.
+1
SJB533
@stephan-inter
844-SB dus.
+1
stephan-inter
@SJB533 dat denk ik eigenlijk wel ja 100%Frans. 26 km uit voering waarschijnlijk
mf 6150
@stephan-inter
Serienummer geeft uitsluitsel, ook meteen of het een echte case inter is
+1
stephan-inter
@mf 6150 dat klopt.
Type plaatje zegt ook al genoeg.
Maar een xl is het sowieso niet.
Mogelijk dat topic starter nog reageerd.
+1
SJB533
@mf 6150
Cabine is niet gebruikt op de 845 volgens mij, en zeker niet na 1985
walker1
@SJB533 ach, er is zoveel mogelijk. Men denkt vaak alle types en uitvoeringen te kennen. Kan zijn dat een specifieke uitvoering maar kort en/of in enkele landen is geleverd. Verder is die trekker al ruim 30 jaar oud,. Kan van alles mee gebeurt zijn, misschien een keer schade aan cabine gehad, waarna er een andere op gekomen is. Of ooit van 2 trekkers 1 gemaakt.
+3
stephan-inter
@walker1
Dan nog klopt die trekker van geen kant dan.
Maar ik merk aan hoe jij reageert, dat jij het beter denkt te weten........
+2
Folkwin 5000
@stephan-inter op het typeplaatje staat international 844 en de papieren international 844 asb-f
stephan-inter
@Folkwin 5000 oké
Dan is het makkelijker onderdelen zoeken.
844 dus.
Bij deze wil vaak de leiding van tank naar filter dicht slippen met roest. Komt doordat de tank langzaam rot van binnen.
Verder schone olie er in en kvs schoonspelen.
Dan proberen te starten.
Run away wat iemand anders suggereert in je andere vraagtopic ben ik niet bang voor.
Folkwin 5000
@stephan-inter Hallo op het plaatje staat 844...SBF bij de ... kan ik niet meer lezen wat er staat. Welke motor zit hier dan normaal in? Vind nergens op het blok D246 of D268 terug.
stephan-inter
@Folkwin 5000
Staat bij de oliefilter aansluiting.
Is vaak slecht leesbaar.
Folkwin 5000
@stephan-inter vlak achter de oliefilter dus?
stephan-inter
@Folkwin 5000 ja klopt
deerejohn
Staat er aan de zijkant op 845 xl
stephan-inter
@deerejohn zo'n zijscherm zegt niks......
mf 6150
@deerejohn
Had het een 14 geweest als dat erop stond?
+2
walker1
@mf 6150 Nee het wordt ook geen Fendt als er een Fendt sticker op geplakt wordt. Maar deze kan qua formaat wel een 845 zijn en omdat er een paar menen dat een 846 niet kan qua cabine wordt er gelijk van alles geroepen.
mf 6150
@walker1
Klopt, maar xl is de cabine
+1
deerejohn
Kijk dat dacht ik ook , en de stikkers zijn ook al heel oud en lijken origineel erop geplakt
+1
SJB533
@deerejohn
En ze zijn niet origineel! De trekker op de foto is namelijk ruim voor het verhaal Tenneco gebouwd.
+1
stephan-inter
@deerejohn het is geen 845 xl. Hoe graag je het ook zou willen.
Kijk eens nou naar type plaatjes op blok en op de bak. En staar je nou eens niet blind op stickers.
SJB533
@stephan-inter
Is zelfs een International, geen Case International
walker1
De typenummer fetisjisten zijn weer op dreef.
+2
mf 6150
@walker1
Zit jou iets dwars?
+2
jasper-santing0
@mf 6150 Gaat je hoe die dat ding aan de loop krijgt, type doet daar niet zoveel aan als het nu wel of geen xl is.......
+1
walker1
@walker1 nee hoor, maar ik blijf het bijzonder vinden dat mensen aan enkel de foto al kunnen bepalen dat het type niet klopt.
+1
stephan-inter
@walker1 toch hebben ze gelijk 😄
En het maakt een wereld aan verschil aan hoe je hem weer werkend moet maken. 844 of 845xl
walker1
@stephan-inter wereld van verschil vind ik het niet, verschil tussen 844 en 845 is 1. Als het euro's zouden zijn kon je van het verschil net een ijsje kopen.
stephan-inter
@walker1 haha.
Opvoerpomp of niet.
Tank hoog of laag.
Enz enz enz.
Hou lekker vol joh je komt er wel ooit
+1
walker1
@stephan-inter Is nagenoeg dezelfde trekker. Bovendien wat boeit het de gemiddelde boer of de tank hoog of laag zit, daar gaat de trekker echt niet sneller van maaien of ploegen. werktuigen.nl/machine-specificaties/case-ih/…
stephan-inter
@walker1 nee dat boeit niet.
Maar wel waar je storing moet zoeken wat topic starter wat aan heeft.
Maar blijf lekker betweterig joh. Ooit kom je er wel
walker1
@stephan-inter Ach, en jij komt er vast ook wel...ooit. Geen idee wat jij precies meent te zeggen met die opmerking. Ik heb eigenlijk niks te klagen. Ben gezond, ook financieel gezond, nauwelijks last van de corona crisis, woon leuk. Heb alleen geen Inter 844/845 in de schuur, maar daar ben ik eigenlijk ook wel gelukkig mee.
+1
wotan2
@stephan-inter in deze uitvoering is het verschil minimaal, als je de cabine weglaat heb je dezelfde trekker van af 1975 tot 1986, in frankrijk hete hij vanaf 1978 845.
+1
GP733
Indertijd woonde ik in Portugal, en een buurman had er ook zo een, alleen zonder cabine. En in Case IH kleuren, zo kwam die indertijd nieuw bij hem aan. Ik dacht dat ie van '84 was.
+1
walker1
@GP733 Die trekkers werden destijds al in 2 of 3 fabrieken gebouwd. Europese type goedkeuring hadden we in die jaren ook nog niet, dus voor elk land waar geleverd werd moesten er wel grote of kleine dingen aan aangepast worden. Dan heb je ook de Internationals en na de overname Case Internationals. Dan kan er zomaar een exemplaar tussen zitten die in de ogen van de typenummer fetisjisten niet klopt. Zolang de eigenaar en topic starter beweren dat dit een 845 XL is geloof ik dat ook.
Quote Reactie van @walker1:
walker1

58min geleden

-->



Rapporteer aan admin
Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link



@GP733 Die trekkers werden destijds al in 2 of 3 fabrieken gebouwd. Europese type goedkeuring hadden we in die jaren ook nog niet, dus voor elk land waar geleverd werd moesten er wel grote of kleine dingen aan aangepast worden. Dan heb je ook de Internationals en na de overname Case Internationals. Dan kan er zomaar een exemplaar tussen zitten die in de ogen van de typenummer fetisjisten niet klopt. Zolang de eigenaar en topic starter beweren dat dit een 845 XL is geloof ik dat ook.

Discussie is makkelijk zat op te lossen... Ik zie een nummerplaat hangen, dus ik ga ervanuit dat er nog ergens verzekeringspapieren van deze tractor liggen. Even kijken wat daar opstaat en kwestie uitgeklaard...
walker1
@tractorquintentje en de groeten aan de admins!
SJB533
@walker1 de 845 is slechts in 1 fabriek gebouwd.
+1
stephan-inter
@SJB533 laat maar wezen het is onbegonnen werk.
Meneer weet het zogenaamd allemaal prima. Der klopt geen hol van. Gril niet motorkap niet. Cabine niet. Spatborden niet.
walker1
@stephan-inter @SJB533 @mf 6150 Laten we de discussie maar stoppen en de antwoorden van @Folkwin 5000 afwachten.
+1
Folkwin 5000
@walker1 Goeieavond kenners en liefhebbers. Ik ken er niks van en ik ga er van uit dat het een case international 845xl is want het staat zo op het zijscherm. Ik kijk volgend weekend normaal nog eens ernaar om hem te starten en zal dan eens kijken op het typeplaatje. Staat het model op het plaatje of kan je het zien aan de cijfers van het chasisnummer. Ik ken er ook niet zoveel van want ben meer kenner van auto's.

Dankuwel voor het antwoord van iedereen mvg
SJB533
@Folkwin 5000
Op het typeplaatje is het type wel te vinden. Al is het aan de hand van het serienummer. Serienummer zou moeten beginnen met D03 0260 F 0*****, dat is de 844-SB, dus de Franse 844-S, en voor zover ik weet, is de 845 (zonder XL) daarmee verder gegaan. De Duitse 844-S had ipv de F een D staan. Ik heb overigens niet de gegevens, om vanuit de Franse serienummers bouwjaren te achterhalen.
Folkwin 5000
@SJB533 Waar vind ik deze typeplaat(jes) op de tractor?
+1
SJB533
@Folkwin 5000
Rijrichting rechts bij het koppelingshuis, normaal gesproken
+3
Folkwin 5000
@SJB533 op het typeplaatje staat international 844 en de papieren international 844 asb-f
SJB533
@Folkwin 5000
Dan is het ofwel een 844 ofwel een 844-SB. Is te zien aan het serienummer, of, als je die niet vinden kunt het type motor. De 844 heeft de D246, de 844-SB de D268
+1
wotan2
@stephan-inter Trekker klopt wel, alleen stickers en kleur niet, zie het maar als de de talloze Renaults die groen-wit geworden zijn.
+2
wotan2
Deze is het:lestracteursrouges.com/fichier_tracteurs/… opgevolgd door de 845:lestracteursrouges.com/fichier_tracteurs/… is volgens de de tekst vanaf 1978 zo gebouwd tot 1989, vanaf 1985 met centrale aandrijfas.
SJB533
@wotan2
Vanaf juni 1986 is de CFWD gekomen, tegelijk met de nieuwe neus 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 845 XL en hebben de trefwoorden olie en koelvloeistof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
69
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN