Illustratie van:

Taarup 465 - Beste manier van messen slijpen

Dag mensen,

Ik vroeg me eigen af hoe ik de messen van de taarup het beste kan slijpen?
Ik wil zo goed en licht mogelijk kunnen snijden.
Is het bijvoorbeeld slim om allemaal hoekjes er uit te slijpen zodat het lichter snijd of juist niet?

Zitten iets van 36 messen in ( theoretisch snijlengte 4 cm ongeveer ) en de rotor is opgelast naar de ( brede ) vingers d.m..v inlegplaatjes

Graag zou ik jullie mening hiervan willen hebben.

Groet Hans

Deel dit topic

Reacties

+1
radium45
@thmtrader kan jou advies geven.
Case5130
Ik lees even mee, zit met dezlefde vraag
mdoornekamp
Er zitten toch kleine ribbels op 1 kant? Die slijp je niet. De gladde kant slijpen met een slijpmachine met holle steen. RIbbels eventueel iets bijwerken met een kleine slijptol als ze beschadigd zijn.

De Taarup messen zijn sowieso vrij snel stomp. Na een dikke halve dag is het mooie er wel af. En als de messen heel oud zijn, worden ze na 2 uur al stomp. Nieuwe messen blijven langer scherp.
+1
radium45
@mdoornekamp Klopt. Als wij een dag met veel bunders hadden, dan gingen wij aan het begin van de avond als de dauw in het gras kwam eerst langs de werkplaats om de messen iets op te frissen.
jehan
@radium45 ja die messen waren aan de zachte kant ..
+2
jehan
Als de messen bot werden gingen de bakken aan het klapperen ..en dan de druk maar weer iets verhogen ..tot 80 bar gingen we en dan moet er weer geslepen worden
casejxu115
Bedankt voor de reacties, dus geen hoeken uithalen of iets dergelijks ?
En de gladde kant, moet ik die zo lang mogelijk aan schuinen ? Dus een hele kleine hoek bedoel ik ?
+1
mdoornekamp
@casejxu115 nee niet té lange snijkant. Slijp je met haakse slijper? Wel een kleine gebruiken dan. En liefst niet náár de snijkant slijpen, maar andersom. Dan krijg je minder warmte op dunne gedeelte en minder snel bramen.
+2
langeslagdiesel
Een taarup liegt inderdaad niet als de messen stomp beginnen te woorden. Onze ervaring is dat ff snel de kleine flex er langs de messen weer stil krijgt maar niet ze gek lang. Slijpen op de slijptafel met een zo klein mogelijke hoek geeft het beste resultaat. Maar is een klus waar je op drukke dagen niet op zit te wachten. Nieuwe messen snijden ook nog als de wagen licht begint te drummen. Dat komt omdat de mespunten zo diep in de rotor staan bij normaal gebruik dat de punt scherp blijft. Rij je te lang door met echt stompe messen dat ga je de afnemer punten behoorlijk belasten. Deze slijten dan erg hard of breken er uit. Of complete afnemer klapt dubbel/ achterover. Dat er nu verschillende merken wagens op de markt zijn met een slijp inrichting zegt mij dat ook andere merken met het zelfde probleem zitten van TE korte standtijd van snijdende messen. Alleen deze hoor je niet klapperen. Een goed en scherp taarup mes snijd gewoon goed EN licht. Dat kun je van lang niet alle merken / typen zeggen. De meeste ellende komt voort uit troep in het gras. ( tanden, steekpaaltjes, stenen, enz.)
+1
Gerron
Het duurt wat langer maar je zou het mes in een bak met diesel kunnen zetten en dan met een wetsteen slijpen met een hoek van 20 graden. Op die manier voer je het slijpsel en de warmte af. Je slijpt dan ook niet overbodig veel dus je kan langer met de messen toe. Dat die oude messen minder scherp blijven ligt misschien wel aan de toegevoegde hitte van vorige slijpingen.
+2
thmtrader
De vrij stompe hoek en het zachtere staal is berekend op een steenrijke bodem. Je kunt bij een verstevigde rotor de messen “langer” aanhalen.
Wij konden met onze eigen wagens 70/100 ha wegrijden met alleen wat onderhouds slijpwerk.
spotmelker
@thmtrader maakt het ook uit met wat voor schijf je slijpt? Ik heb bij zowel Strautmann als DF de ervaring dat bij een dikke afbraamschijf die een wat ruwere snijkant achterlaat het gras makkelijker snijdt dan wanneer je b.v. een lamellenschijf gebruikt die een gladde snijkant geeft. Beetje hetzelfde als brood/tomaat snijden met een on of fijn gekarteld mes. Dat laatste gaat veel makkelijker.
+1
thmtrader
@spotmelker met een lamellen schijf kun je voor slijpen scherp slijpen kun je beter doen met een afbraamschijf.
radium45
@thmtrader Een lamellenschijf ontwikkelt nogal wat meer hitte als een afbraamschijf.
+2
thmtrader
@radium45 dat klopt, plus hij slijpt “rond” of beter gezegd bol.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Taarup 465 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
1.949