Illustratie van:

MTD Zitmaaier - vooruit en achteruit gaat niet goed en batterij laadt soms niet

Hallo,

Ik heb een probleem met de versnellingsbak van mijn mtd zitmaaier type j/125 bwj 1992 hij gaat slecht in versnelling vooruit en achteruit en ook de 1,2,3de gaan soms wel endan weer niet maar 4&5 werkt altijd moet het afgeregeld worden? Of is de versnellingsbak stuk? ook mijn batterij word soms niet opgeladen zowel dan laadt hij tot + - 16v ik had al gelezen dat de spanningsregelaar vaak de boosdoener is maar deze is zonder als er iemand enkele tips heeft voor mij dat zou super zijn. Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

inspecteurfendt
Versnellingsbak is vermoedelijk versleten. Een regulateur staat er zeker en vast op. Een klein bakje waar 3 draadjes aanhangen. Massa, ac van alternator en een dc uitgang naar de batterij.
Jorn dv
Beste inspecteur Fendt,
De regulateur vind ik niet ik heb de volledige bedrading gevolgd niets gevonden weet u waar dat ergens zit bij de mtd?
Bedankt voor de reactie
inspecteurfendt
@Jorn dv wat is het merk en typenr van de motor? Staat vaak ingeslagen op het kleppendeksel of anders op het carter
Jorn dv
@inspecteurfendt
B&S type 0154 01 model 289707 code 9509214B
@Jorn dv Volgens mij heeft zo'n oud blok alleen maar een laadspoel onder het vliegwiel. Volgens mij moet je die dan compleet vervangen, maar ik kan het mis hebben. Is al een tijdje geleden dat ik zoiets los heb gehad.
inspecteurfendt
Normaal gezien zit de regulator, als je recht voor het kleppendeksel staat, links achteraan. Er zijn op dit model 2 soorten gebruikt. Adhv een foto kan ik u een onderdeelnummer en evt prijs bezorgen. Het kan zijn dat je de kap eraf moet halen om het goed te kunnen zien.
inspecteurfendt
@inspecteurfendt tenzij je maar een half spoel hebt, dan is dit een DC spoel en heb je dus geen regulator. Dit ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen en werk quasi dagelijks aan tuinmachines 😁
Jorn dv
@inspecteurfendt ik ben geen spanning regelaar tegengekomen heb de kap volledige weg gehaald dan zal ik de spoel maar vervangen ik hou je op de hoogte. Wat de rest betreft toen ik de kap demonteerde heb ik gezien dat er 1 v - riem gesmolten en verbrand was en 1 riem lijkt mij heeel oud vermoedelijk kan dit de oorzaak zijn dat 1/2/3de niet gaat omdat ze slippen? Ik heb dan ineens alles grondig gecontroleerd en ook ontdekt dat er enorm veel speling op de as van de tussen poly zit de Poly dat de Vitesse regelt waardoor de riem schuin lag er ontbreekt een plastiek busje maar de transmissie zal waarschijnlijk ook wel versleten zijn maar ik ga eerst dit al herstellen en indien nodig demonteer ik de transmissie zit er eigenlijk olie in de transmissie en kan ik die vervangen? Bedankt voor de hulp
inspecteurfendt
@Jorn dv Ik had begrepen dat hij niet goed in de versnelling ging. Het vreemde is wel dat hij dan in de hoge versnellingen wel goed rijdt. Normaal gezien zal je spoel dan een halve cirkel zijn, als je geen regulator bent tegengekomen. Onderaan van de versnellingsbak zit een aflaatdop. Olie verversen zal weinig veranderen aan de reeds aanwezige schade maar kan zeker geen kwaad om verdere schade tegen te gaan.
Jorn dv
@inspecteurfendt ik ga de olie aflaten dat zal mij al zeker een indicatie geven van hoe de transmissie er aan toe is en ja klopt hij gaat ook slecht in versnelling dat komt waarschijnlijk door dat die versleten is zoals u al zei maar als ik dat nog even kan uitstellen om die te vervangen dan kan ik de kosten wat spreiden. De spoel is een volledige cirkel maar met een diode er op ik hoop dat het probleem toch in de spoel zit ik heb deze net 2de hands gehaald en ga deze vervangen. welk type olie moet er in de transmissie?
inspecteurfendt
@Jorn dv 80w90
Jorn dv
@inspecteurfendt ok en bedankt voor de hulp ik hou je op de hoogte.
Jorn dv
@inspecteurfendt hoi de batterij laadt terug bij dat was een kabel breuk. Maar ik vroeg mij af of u mij kan zeggen welke v-riem ik nodig heb voor mijn mtd zitmaaier mss heb ik een verkeerde gemonteerd ik zou het anders niet weten wat er nog mis kan zijn dit is het type 135L450C678 het is de riem van de motor naar de tussen poly alvast bedankt
inspecteurfendt
@Jorn dv volgens mij moet je deze hebben :
kramp.com/do/action/… 39,34 ex btw
of deze is het alternatief van kramp:
kramp.com/shop-be/nl/… 14,35 ex btw
Jorn dv
@inspecteurfendt ik heb het net gecontroleerd ik heb er de juiste riem op liggen. Ik heb nog steeds het zelfde probleem hoe ik het variomatic systeem ook afstel dan slipt de riem in 5de of in 1ste weet u hoe ik dit het beste afstel? Ik denk dat daar mijn probleem zit.
inspecteurfendt
@Jorn dv kan idd dezelfde riem zijn maar andere prodnr. Ik werk tegenwoordig dagelijks aan tuinmachines door de corona maar eerlijk gezegd weet ik niet wat een variomatic is bij een zitmaaier...
Jorn dv
@inspecteurfendt het is de zelfde riem van kramp die ik heb. Misschien noemt u dat systeem anders? Mijn zitmaaier regelt de Vitesse door de spanning van de riem aan te passen. Maar als u het niet weet dan zal ik hem eens moeten binnen brengen bij een herstel dienst. Bedankt voor uw reactie
Jorn dv
@inspecteurfendt hoi ik heb het probleem ondertussen gevonden het was een foute riem de riem van kramp is smaller dan de originele van mtd dus vanaf nu gebruik ik enkel nog originele riemen. Bedankt voor je hulp.
Zo raar is dat niet, waarschijnlijk heb je een variomatic, hoe verder de koppeling opkomt hoe harder de zitmaairer gaat rijden. Mocht je v-snaar dan slecht worden slipt hij inderdaad bij lage snelheden, maar bij hoge snelheden loopt de snaar dan als het ware op het midden van de as 😉
Jorn dv
@case956powerrzzzzz zover ik er iets van ken denk ik indd dat het een variomatic is en dat de riemen versleten zijn zal wel de oorzaak zijn denk ik dat de lage versnellingen niet werken ik zal het pas met zekerheid weten als er nieuwe riemen op liggen ik heb ook net een 2de hands Poly gehaald bij de mijne ontbreekt een plastiek busje en ook een rondel die tussen de Poly zelf zit waardoor deze Poly op de Beugel schuurde blijkbaar heeft ooit iemand deze onderdeeltjes vergeten terug te plaatsen. Ik heb net de veer van het vario systeem los gehaald en nu stel ik mij de vraag hoe ik die er terug moet opkrijgen?
@Jorn dv Ja dat is even een gedoe,er is weinig ruimte. In het verleden haalde ik de poulie er wel eens af om vervolgens met een bandenlifter tegen het asje te drukken en dan met en dikke waterpomptang of sokkentang de veer weer proberen vast te maken.
Jorn dv
@case956powerrzzzzz ok dan zal ik het zo proberen bedankt
Jorn dv
@case956powerrzzzzz hoi zou je mij kunnen uitleggen hoe ik het variomatic systeem afstel? Ik weet waar de stel schroeven zitten maar niet goed in welke volgorde en of waar ik moet opletten. Alvast bedankt
@Jorn dv Ik weet het eigenlijk niet meer precies, maar ik denk dat je daar niet zoveel aan kunt en hoeft af te stellen. Want het is telkens de zelfde slag die je koppelingspedaal maakt. Ik zal het zelf eerder in de v-snaren en poulies zoeken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MTD Zitmaaier ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN