Illustratie van:

Fordson Major - start zeer moeilijk enige raad gevraagd

Mijn fordson major start niet met startpilot lukt het soms na lang starten,
staat de startmotor gloeiend heet,
het rare is als ik hem in gang trek 1 meter en hij draait al,
staat batterij van 90 ampere op heb den indruk dat deze precies te zwak is echter is ze nieuw.
enige raad gevraagd.

Deel dit topic

Reacties

menke
Ik denk eerder dat je startmotor niet al te best meer is. Een 90 amp accu moet z`n startmotor zat kunnen trekker. Op onze ford Major zit ook een 90 amp accu en dat ding heeft een beetje meer compressie als een standaard motor.
old man jose
Zet er nog een accu van 90 amp bij en dikke startkabels gebruiken dan moet het lukken een 4 cilinder diesel als deze vraagt om te starten 150 Amp.
Suc 6
hekwerk
Als je startmotor warm wordt, zet hij de geleverde stroom niet om in kracht, maar in warmte. Dus waarschijnlijk moet je je startmotor laten reviseren of vervangen. 90 ampere moet kunnen, wij hebben er 100 ampere op en hij start bij de 1e slag.
old man jose
@menke

Als je geen compressie hebt lukt dat met 90 amp.
menke
@ old man jose,

We hebben een normale 90 amp accu op de major, en dat ding duurt een 5 minuten voor dat de motor loopt. En dat blok heeft echt wel compressie. Maar het gaat er om dat kurtje 37 z`n fordson weer normaal aan de loop krijgt 😉
old man jose
Even een lamp erbij aan en dan starten blijft de lamp branden accu goed gaat de lamp heel zwak branden, dan is de accu slecht of te licht.
Anders even een voltmeter er op.
"Meten is Weten"
Favorit614
@jos was me voor 😄
dennis fordson
Gebruik niet teveel start piloot bij teveel gaat de motor veel tezwaar en kan de kop er afschieten
zo moet het niet
CVT6230
Ik zat te kijken en te wachten maar er schoot geen kop vanaf...
dennis fordson
Nee dat dat filmpje gaat over zwaar rond gaan
ik heb wel een filmpje van een aardappel kanon op ether (startpiloot)
RF-HanomagR19
Zou de startmoter laten nakijken, vooral als je zegt dat hij met aantrekken met een meter loopt.

Draait je startmoter nog wel 'snel' rond?
jordi 1455
Heeft de accu nog genoeg power?
kurtje37
Heb de startmotor vervangen nog altijd het zelfde probleem hij wil niet starten,
maar de relais die onder de batterij zit komt wel smoor uit.
zou het kunnen dat de relais slecht is,
hij doet wel moeite om te starten maar start juist niet,
batterij eentje van 165 ampere daar kan het ook ni aan liggen.
enige goede raad gevraagd
kurtje37
Vandaag de compressen van de cilinders laten nameten,
de trekker zijn compressen waren zeer goed.
maar start nog altijd niet,
enkel met beetje startpilot start hij,
de injektors kan ik ni uittesten zou het probleem daar liggen.enige goede hulp gevraagd.
dennis fordson
Hoevaak heb je dat al gebruikt dat start piloot ?
vroeger hadden wij 2 keer strart piloot gebruikt.
bij onze trekker en toen kon hij niet meer zonder zelf in de zomer niet
Wimsumar
Beste Kurtje37: Inderdaad, het testen van de verstuivers (injectors) is een goede beslissing.
Maar hoe heb je de compressie gemeten? Daarvoor moeten de verstuivers gedemonteerd om op die plek de compressiemeter te plaatsen?
basia
Je zegt dat er smoor uit het startrelais ( rook ? ) komt ? Dan kan het relais ook de oorzaak van het slechte starten zijn ( spanningsverlies ) ook omdat je zegt dat hij met aantrekken zo loopt .
Als verstuivers slecht zijn loopt hij koud eerst ook slecht met veel rook !
kurtje37
De verstuivers zijn 1 per 1 gedemonteert en dan de compressie gemeten alle 4 hetzelfde.

dan vergeleken met mijn andere major krak het zelfde.
en deze draait als en naaimachientje zo mooi.
ik ga de verstuivers van mijn goeie major overbouwen dan weet ik toch iets meer. hopelijk ligt het aan de verstuivers anders ben ik einde raad.
Wimsumar
@kurtje37

Quote:
ik ga de verstuivers van mijn goeie major overbouwen

Beste Kurtje37: Dat is eigenlijk jammer dat je dat wilt gaan doen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je zou volgens mij kunnen proberen de verstuivers ( van de slechtstartende Majoor) 1 voor 1 er uit te nemen en dan "loshangend" aan de hogedrukleiding te zetten zodat je kunt zien hoe goed of slecht de diesel wordt verneveld als je dan de trekker even start.

Anderszijds, laten testen en opnieuw op druk zetten van verstuivers is ook zo heel kostbaar niet. ( Eventuele nieuwe nozzles maken het wel kostbaar maar daar ontkom je dan toch niet aan.)
kurtje37
Vandaag werk van gemaakt de injektors vervangen nog altijd hetzelfde probleem.mazoutpomp is volgens mij goed.
heb de motor draaiende gekregen maar weer met startpilot
leidingen van mazout afgekoppeld een voor een hij blijft zelfs draaien op 1 piston.
dus daar ligt het probleem ook niet.

BEN EVEN TEN EINDE RAAD
Wimsumar
Beste Kurt37: Moet zowel warm als koude start met Startpilot werken?
De motor draait stationair goed? Of slaat hij af als het toerental onder een bepaald niveau komt?
Is de brandstof wel goed?
Hoe lang heb je deze trekker?
basia
Hanomag r19 heeft het ook al gevraagt ; hoe is het eigenlijk met de "startsnelheid " ; start hij vlot rond ?
wel belangrijk bij een diesel om voldoende compressie-eindruk en dus temperatuur te krijgen om een zelfontbranding van de ingespoten brandstof te krijgen !

Als dit goed is ; dan brandstofpomp ook "even " ombouwen om te testen ( zelf geen ervaring mee of dit veel werk is )
maar zo kun je achter de oorzaak komen .
Wimsumar
Beste Kurt37 ( e.a.): Zit er op een Majoor niet zo'n kleplichtersysteem zodat de startmotor zonder de weerstand van de compressie op volle snelheid kan komen?

Zie foto:

tractorfan.nl/picture/464314/
RF-HanomagR19
Basia, hij had al een nieuwe startmoter er op gezet zei die.

Maar bij ons draaide hij ook te langzaam rond (koolborstels op na 55 jaar en nog paar kleine dingen) nu draait zeker 2x zo snel.

Hier draait die nog langzaam
tractorfan.nl/movie/12305/

edit; zie dat me broertje filmpje verwijdert heeft
basia
Video is verwijdert krijg ik !

Hij heeft het ook over een startrelais dat "smmook" geeft ?
Kan ook slecht contact zijn ; major heeft een apart startrelais ? misschien geeft dat te veel weerstand .
+1
menke
Wat je ook even kunt proberen is de startmotor rechtstreeks aan te sturen, door een startkabel. Dus buiten het startreleais om. Zo kun je direct na gaan als je relais niet kapot is. Maar het blijft vreemd dat hij met een beetje startpiloot wel wil lopen.
basia
@menke

Ja ; juist ; weet je gelijk of het relais de oorzaak is .
arjan_brouwer
Kan volgens mij maar 1 ding zijn. Brandstofpomp op tijd zetten. Vroeger zo vaak mee gemaakt. Met starten "fietelt" die in het rond, maar aanspringen ho maar. Aantrekken 1 meter en hij loopt.

Erg herkenbaar met die vacuum pompen 😞
farmwouter
@kurtje37 wat was het probleem nu?
monster 2012
Is de startsnelheid wel voel doende?? anders der even een paar startkabels er tussen ipl van de bestaande kabels,[te veul weerstand in de bekabeling]
Vergeet niet een ding bij een start motor zitten voering plaatjes in die je zamen drukt tijdens de rondsel op de staterkrans loopt..die kunnen vettig zijn daarom zou het toerental niet goed zijn.komt nog wel vaak een keer voor
Landini 6500
En anders zit op een Major ook een koudstart ( knopje boven de stophendel )
BradBoschker
Massa wel goed? even de kabel van de min aan de accu naar de bout aan het frame/chassis nalopen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
375