Illustratie van:

Ford 3000 - Aankoop advies

Hallo, ik ben van plan om binnenkort naar een Ford 3000 zonder 4wd en zonder cabine te gaan kijken maar nu heb ik geen ervaring Ford en mijn vraag is dus waar moet ik bij deze trekkers extra op letten naast de standaard dingen zoals: koppeling, speling, remmen enz.....

Deel dit topic

Reacties

+1
john.voort
Speling op schommel-.as en speling op lagers voorwielen, deze kun je wel nastellen.
Hefinrichting kan nog wel eens dansen wanneer kering in hef-cilinder lekt.
Let ook op of de aftakas zonder kraken inschakelt( wanneer er een machine aanhangt er zit een tweetrapskoppeling in, eerst begint de aftakas te draaien daarna rijdt de tractor pas weg)
sjoerd-de-graaf
@john.voort dankjewel!
+1
jammermaarhelaas
Trekkers van deze leeftijd (tussen 1964 en 1975) hebben vaak veel meegemaakt, en dus de nodige slijtage op de bekende punten, die je zelf ook noemt.

Ben je zelf handig, kun en wil je sleutelen?
Wat wil je met de Ford gaan doen? Echt als betrouwbaar werkpaard gebruiken of wat hobbywerk?
sjoerd-de-graaf
@jammermaarhelaas wordt echt als hobby trekker gebruikt en zal dus niet echt hard moeten werken
+1
Estford3000
Gewoon kijken of alles een beetje lekker aanvoelt en er geen blauwe rook uit komt lijkt me.
Aan een oude trekker heeft alles wel wat geleden lijkt me. Schakelen doen ze volgens mij allemaal slecht. (die van mij wel)

Onderdelen zijn niet duur en er is alles van te krijgen.

Verder is het een fijne tractor in de juiste proporties als hobby tractor.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Estford3000:
Schakelen doen ze volgens mij allemaal slecht. (die van mij wel)

In welke zin bedoel je?

Het kan dat het mechanisme waarmee de hendels in de deksel "draaien" te ver uitgesleten is, en dan gaat ie op een bepaald moment moeilijk in of uit bepaalde versnellingen.
john.voort
@jammermaarhelaas Gewoon door gebruik kan de bolling in de deksel waar de pook doorheen gaat uitslijten waardoor de pook te hoog komt te zitten en niet goed meer in de schakelvorken komt. (meestal alleen de versnellingspook niet de hoog en laagpook)
Ook kan uit uiteinde van de pook welke in de schakelvork zit, versleten zijn zodat de pook in de bak te kort wordt. Je kunt deze wel oplassen en mooi bijslijpen naar de orginele vorm
jammermaarhelaas
@john.voort

Heb al wel eens een deksel mechanisme opgeknapt, schakelen nadien "als nieuw". Zat veel speling op de pook, en bleef hangen in de 4.
sjoerd-de-graaf
@Estford3000 dankjewel!
jammermaarhelaas
Je ziet vaan lekkage van achterbrug olie langs de pto hendel en langs de remdwarsas (as waar remen koppelings pedaal op zitten. Is vrij eenvoudig zelf weer te maken. Ook langs de pto stomp wil het wel eens lekken, zelfde verhaal. Keringen zou ik gewoon bij een NewHolland dealer kopen, of een degelijk adres.

Hoe je de reparaties kunt doen en waar je op moet letten dar staan al wel topics over op dit forum. Als het een 3000 is van pakweg na 1968 dan is die wat dat betreft technisch gelijk aan een 2000 van die leeftijd, een 2600, 3600, 2610 en 3610. Een van de grootste verschillen is dat ze na de 1000 serie geen plunjerpomp maar een tandwielpomp hadden voor de hydrauliek, met een opschroeffilter er op, en een droog luchtfilter. De 1000 serie had een oliebad filter.

Allen hadden ook als optie een hydraulische stuurbekrachtiging, dit stuurt echt heel mooi en goed, alleen het kan ook zomaar € 500 tot € 1000 aan reparatie met zich meebrengen (bij vervangen cilinder, olieleiding. Alternaiteif kan zijn een olieslang ipv. een stalen leiding, de leiding is wel origineel, maar als die niet goed trillingsvast is gemonteerd (klemblokjes her en der) dat scheurt is bij de pomp, en gaat lekken.

Verder even letten op de toestand van de spatborden, die kunnen op die leeftijd erg rot wezen, nieuwe (origineel) zijn ook niet goedkoop.
Bert353
@jammermaarhelaas zijn die dan nog origineel nieuw te koop?
jammermaarhelaas
@Bert353

Naar verwachting zijn er nog wel her of der een stel gebruikte te koop, in goede staat, bij een van de bekende adressen. En dan voor passend geld, dus geen budget spul.
Dus feitelijk niet nieuw naar verwachting, dat was wat te optimistisch.
Bert353
@jammermaarhelaas Aha, zomaar ter informatie, want ik geloof dat spatborden toch wel de duurdere delen van een trekker zijn vaak? (gezien wat ze doen.)
jammermaarhelaas
@Bert353

Quote Reactie van @Bert353:
ik geloof dat spatborden toch wel de duurdere delen van een trekker zijn vaak? (gezien wat ze doen.)

Ik zou ze niet graag willen missen. Stel je maar voor: trekker zonder cabine en spatborden, en dan aan het werk... als je even niet op let verongeluk je doordat je door een wiel gegrepen wordt.
Of zonder voorspatborden de weg op, en de weg is nat... zit je onder het straatvuil.
Bert353
@jammermaarhelaas nee, nee, zo bedoel ik het ook niet.
meer in de zin van een motor is ook duur, maar daarvan zie je direct het resultaat als je hem niet meer hebt :-)))!!
en zelfs met spatborden en een regenbui met alle modder hier op de weg, (als de boeren hier in de winter de wei uitrijden na het voederen, maken ze de weg niet schoon) zit je nog van top tot teen onder.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden ford , advies , aankoop , 2wd en 3000 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN