Illustratie van:

International 644 - Aan te raden bij motorrevisie

Hallo TF'ers,

Om te sproeien gebruiken wij een International 644. Jammer genoeg liep het gisteren verkeerd, en besloot de motor van de trekker ineens veel rook te ontwikkelen bij de carterontluchting. Dat de motor niet meer fabrieksnieuw was (trekker ongeveer 12d uren, motor 10d) wisten we al, hij verbruikte de laatste tijd meer olie en het starten ging ook niet meer zonder startpiloot.

2 jaar terug blies hij er de koppakking door, maar omdat de trekker eigenlijk maar weinig uren meer maakte hebben we besloten toen enkel de kop te reviseren en nieuwe kopdichting te monteren. Maar omdat we nu meer akkerbouw gaan doen, en de trekker dus weer meer uren gaat maken, hij nu toch open moet, hebben we besloten toch de motor te reviseren. Ook wil ik van die elendige startpiloot vanaf.

Aangezien ik via mijn werk op Kramp kan bestellen, heb ik daar gekeken voor onderdelen.
Nu vroeg ik mij het volgende af; Er zijn 2 sets beschikbaar voor een bus, zuiger, zuigeveren, dichting voor de bus en pen voor de zuiger. Een van Kolbenschmidt en een van Vapormatic.
Het prijsverschil is zodanig groot dat de set van Kolbenschmidt dubbel zo duur is, als die van Vapormatic.
De motor is bij 2000u al gereviseerd geweest, omdat daar een fabrieksfout inzat. Er kwam water bij de olie, omdat er elektrolieze (of hoe je het ook schrijft) ontstond, en daardoor gaten in de bussen kwamen. Vandaar dat ik wel weten wat goed is.

Wat raden jullie mij aan? Zijn er mensen die ervaring hebben met het spul van Vapormatic? Ook had ik graag de diameter voor de krukasschalen van de drijfstang geweten? In een International 644 zit een D206 motor. En zijn er buiten de zuigers en bussen nog dingen die ik het best nieuw doe, zoals bvb de boutjes van de drijfstang? Want deze vind ik niet direct apart op kramp en weet ook nog de maat niet?

Het slechte starten ligt aan de brandstofpomp. Die zou te weinig startdebiet geven. De trekker is daar jaren terug al voor binnen geweest, maar er werd toen gezegt dat die type pomp (Bosch VA of VE, weet het zo niet meer uit het hoofd) niet gereviseerd konden worden.
Een andere goede brandstofpomp (liefst het zelfde type dat er origineel op hoort) zou de uitkomst zijn. Liefst een waar NIET aan gefoefeld is voor trekkertrek of andere doeleinden. Weet iemand een goed adres hiervoor?

Ook zoek ik een lijst waar de momentwaarden opstaan voor het aantrekken van de cilinderkop, drijfstangboutjes,...

Dank bij voorbaat!

Mvg,
Simon

Deel dit topic

Reacties

stephan-inter
Zou je niet beter een andere trekker kopen?
Een 644 kost weinig meer tegenwoordig. Revisie is vele malen duurder dan de trekker ooit gaat opbrengen.
Brandstof pompen zijn idd niet meer te repareren.
Met beetje geluk vind je een goede 2ehands maar ook die zijn zeldzaam.
Krukas lagers kan je nu ook nog niet bestellen.
Wat is de huidige staat van je krukas? Misschien moet die wel geslepen worden en ga je weer naar een andere maat.

Als het mijn trekker was zocht ik een andere of voor onderdelen of compleet
+1
Schluterfan
@stephan-inter

Dat heb ik aan mijn vader ook voorgesteld. Het probleem is een beetje dat de trekker van mijn grootouders geweest is, en er voor mijn moeder een emotionele band aan hangt. Voor mij trouwens ook wel, heb er ook uren op gesleten.
stephan-inter
@Schluterfan er staat een goed lopende motor te koop voor 1500 euro op marktplaats Hang die er voor En je kan weer jaren vooruit
Schluterfan
@stephan-inter

Heb je een link?
stephan-inter
@Schluterfan Beregeningsmotor 4 cilinder. International 624/644
€ 1.500,00
link.marktplaats.nl/m1542452278/…
Grote kans dat je hem voor minder kan meenemen aangezien er niet veel vraag naar is
+3
Schluterfan
@stephan-inter

Dankje! Mijn laptop is ook aan vervanging toe, en het kijken op marktplaats met al die k*t reclame maakt hem zo traag dat ik er echt tegen opzag om alle zoekertjes af te lopen.
wotan2
@stephan-inter even opletten dat het geen industrie of combine motor is, dan heb je weinig aan de brandstofpomp, die is anders ingeregeld.
+1
stephan-inter
@wotan2 gewoon hele blok in 1 x wisselen. En topicstarter kan het goedkoopst weer rijden.

Revisie zal zo'n 4 a 4500 kosten.
Daar koop je complete 644's voor
wotan2
@stephan-inter ja, dat was het plan, dat snapte ik ook. Maar als een industrie motor is gaat het nooit lekker lopen. Een brandstof pomp van een industrie motor is anders ingeregeld, het maximum koppel ligt bij een ander toerental bij voorbeeld. Zo'n motor is ingeregeld om constant een vast toerental te lopen, en de brandstofpomp zal op dat optimale toerenbereik zo gunstig mogelijk zijn afgesteld. Dit betekend dat buiten dit bereik je meestal of te weinig vermogen, of een te hoog verbruik hebt ten opzichte van een trekkermotor die over een veel groter toeren bereik optimaal is afgesteld.
@wotan2 Ja daar zit zeker wat in, vaak lopen die blokken vanuit de fabriek al 2500 toeren. En een industrieblok heeft volgens mij ook de Engelse aansluiting, dus die kan je ook niet zomaar 123 aan een Duitse trekker knopen.
stephan-inter
@case956powerrzzzzz past gewoon 1 op 1. Gebeurd veel vaker. En ook vaker gedaan.
@stephan-inter Okee goed om te weten, ik dacht dat het niet zo was omdat ik een keer een startmotor gekocht had die niet paste op onze engelse, dus vandaar de opmerking.
redeagle14
@case956powerrzzzzz je hebt wel gelijk. De Engelse en industrie distributiedeksel is afwijkend van de Duitse. Aan de achterkant van het blok zit geen verschil. Vliegwiel en vliegwiel huis zet je gewoon over.
@redeagle14 Oke, ja dat van de distributie dat wist ik. Maar goed om te weten je het op de achterzijde gewoon allemaal kunt overzetten. Wij hebben namelijk een d246 industriemotor in onze engelse inter, en die heeft er trouwens ook een andere carterpan er onder hangen. Die kan er geloof ik zo onderweg geschroefd worden. Het blok is ook helemaal geel. Dus ik dacht dat wordt wat als dit blok kapot loopt haha, valt dus weer mee 😉
+1
stephan-inter
@wotan2 het is zover ik zie ook een gewone trekker motor en geen industrie.
Revisie zal duurder uit zijn dan 1500.
Je komt altijd meer tegen dan alleen bussen en Zuigers vervangen.
Kop zal meer zijn dan alleen vlakken.
Brandstof pomp kan niet gereviseerd worden dus koop je een losse 2ehands waarvan de staat onbekend is.
Staat krukas?
Enz enz enz.

Dingen zijn weinig meer waard je ziet ze al veel voor rond de 3000.

Mijn ogen is de beste en goedkoopste een andere lopende motor er voor.
+1
wotan2
@stephan-inter ben het verder met je eens, als er maar een goed besluit genomen word, en alle info helpt daar bij.
Fordje4830
@stephan-inter ligt eraan of je het zelf doet of laat doen. Ik was 1400 kwijt aan een volledige pakkingset, 4 maal zuigers/bussen set van KS en kop laten vlakken voor mijn 724. Daar is de dieselpomp nog wel goed van.
mike_v
Quote Reactie van @Schluterfan:
emotionele band

Dan zou ik zeggen, laat hem op een mooi plekje staan, zodat je er nog jaren naar kan kijken 😉 .
Bert353
@stephan-inter dat die pompen niet te repareren zijn is natuurlijk onzin.
een beetje goed revisiebedrijf draait daar z'n handen niet voor om.
wat dat gaat kosten, ja, dat is een ander ding...
stephan-inter
@Bert353 is geen onzin.
zelfs de grote revisie bedrijven beginnen er niet meer aan.
Bert353
@stephan-inter Ja, daar heb je gelijk in, daar moeten 100 motoren tegelijk gedaan worden, zodoende stellen ze de machines ook in op de laatste over of ondermaat en word gewoon zo gewerkt ipv even kijken en de volgende over/ondermaat te nemen, zodoende is in een keer alle overtollige vlees weg, en is het zeker dat die motor daarna nooit meer overhaalt kan worden, ben zelf ook al eens tegen zo'n gevalletje aangelopen, meters maken dollars binnenslepen is het motto van die bedrijven!
daar moet je ook niet mee te maken willen hebben.
Ik heb het nog over echte bedrijven, die de motor waar JIJ mee komt nog uit elkaar halen en dan samen kijken wat ze eraan gaan doen.
daar ken ik er in ieder geval nog zeker één van.
ok, daar zit je niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar je kunt daar wel genieten van een goede voorstelling! en een correcte garantie.
stephan-inter
@Bert353 vraag maar na of ze Bosch va kunnen repareren. En wat de kosten zijn. Als dat idd nog kan koop ik alle sloop pompen op die naar het oudijzer gaan en ben ik straks de enige die ze gereviseerd kan leveren.(Wat dus toch niet mogelijk is.........) want ik ken ook 1 mans zaken die zeggen ook niks meer met va te kunnen. Alleen ve
stephan-inter
@Bert353
En als jij er wel 1 weet heb ik meerdere pompen liggen.
Bosch va kunnen ze niks meer mee.
Bosch ve nog wel
Fordje4830
Reviseren is een hele investering voor zo'n trekkertje. Aan gezien er emotionele waarde aan zit is het toch een moeilijke overweging. Anders zoucik naar een andere trekker kijken.
Mocht je gaan reviseren zou k voor KS kiezen. Ik hoor dat dat wel het A merk is. Is wel €60 duurder per set dan immitatie(waar ook revisiebedrijven de ??? Bij zetten).
@Fordje4830 Inderdaad voor KS kiezen.
Corne S
Ff bij de dealer langs. Die hebben ook sets van gold value. Onze 585 (zelfde motor) was je ook voor een set 100 euro kwijt ipv 300.
Bert353
@Corne S als zo'n "Gold Value" setje door de dealer goed bevonden is, is dat waarschijnlijk een betere en goedkopere ? oplossing.
Klein Rot
@Schluterfan

Kijk hier eens ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
Nieuwe motor voor weinig geld kan je weer jaren mee vooruit. Motor moet nog inlopen !!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN