BSA Pomp - HD200/120GLD controle staat van de pomp

Goedenavond TF-ers,

Ik heb hier onder onze BSA Duport PTW10300 een BSA HD200/120GLD pomp. Recent heeft hiervan één van de 2 kruisstukken het opgegeven.

Voor mijn gevoel werd de capaciteit van de pomp er de laatste jaren niet beter op. Ik had dan ook verwacht om een totaal versleten pomp aan te treffen nu ik deze open haal. Om mezelf niet te veel werk op de hals te halen heb ik eerst de cardanische as verwijderd uit de pomp terwijl deze nog onder de tank zit. Ik kan nu deels de stator in kijken, maar deze ziet er naar mijn idee nog best goed uit.

Voordat ik de hele pomp verwijder wil ik er natuurlijk wel zeker van zijn dat vervanging van de stator en/of rotor noodzakelijk is. Of dat er gewoon ergens valse lucht wordt aangezogen en dit de oorzaak is van de teruglopende pompcapaciteit.

Ik heb zelf nooit eerder dit soort pompen open gehaald, dus kan iemand mij uitleggen hoe ik de staat van de rotor en stator kan controleren? En kan ik de rotor er via de voorkant uithalen terwijl ik de stator laat zitten? Hoe is deze 'geborgd' in de stator. Of blijft deze op zijn plek door de bevestiging aan de cardanische as?

Mocht iemand ook nog een adres hebben voor onderdelen met een schappelijke prijs. Dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt voor de moeite.
Fendt-Farmer-Vario

Reacties

Steyr.frl
Als de capaciteit al minder werd,kun je er op rekenen dat het rubber versleten is,dus zal dat vernieuwd moeten worden.
Het voorste lager deel+ aandrijfas heb je al los,nou nog de stator eronder weg pakken.
Dan kun je de worm controleren op slijtage.
Lagers en glijafdichtingen controleren/vernieuwen,kruiskoppelingen + afdichtmoffen vervangen,(wel de juiste klemmen gebruiken!!) en stator,al met al een prijzige aangelegenheid.
Maar dan werkt het weer als nieuw.
Voor onderdelen moet je bij een lmb of Duport zijn
+1
Fendt926Driver
Hoi bart.
De voorop aankoppeling die je weg gesleuteld hebt dus waar de aftakas door gaat kan langzaam lek worden.
Daar heb ik ooit bij poppink nieuw spul in laten zetten en het ging weer als vanouds met aanzuigen
+1
Allrad
Mijn ervaring met een lucht lek is dat je dan schuimvorming krijgt in de tank. Als dit niet het geval is kun je dat denk ik wel uitsluiten. Als de je worm makkelijk uit het rubber kan trekken is het het rubber waarschijnlijk versleten. De worm kun je controleren met een vijl. Je mag eigenlijk geen materiaal weg kunnen vijlen. Is dit wel het geval dan is de harde laag weggesleten. Je kan de rotor er naar voren toe uit trekken zonder de hele pomp er onderweg te halen.
+1
Allrad
Kun je ook verandering in capaciteit merken tussen de zuigaram en de normale zij aansluiting?
@Allrad dat is wel een goede opmerking. Ik gebruik de slang eigenlijk nooit meer. In het verleden wel eens gedaan. Toen zat er wel verschil in. Maar toen was ie ook met zuigarm binnen 3/3.5 minuut vol. Nu ben ik bij dikke mest zo maar het dubbele bezig.
Allrad
@Fendt-Farmer-Vario Dit vraag ik omdat ik al een keer mee heb gemaakt dat de afdichting van de enkelwerkende cilinder met veer van de afsluiter naar de zuigarm lek was. Hierdoor zat er olie aan de verkeerde kant van de plunjer, en ging de aflsuiter niet ver genoeg meer los. Hierdoor dus een sterk verminderde capaciteit.
@Allrad met die afsluiter heb ik ook al het nodige meegemaakt. Evenals de rest van de zuigarm. Alleen was er bij al die problemen schuimvorming, en dat doet ie nu dus niet.
gkgerbengk
@Allrad Bij gebruik van de zuigarm heb je dan aan de niet-gebruikte afsluiter ook een blindkap voor zitten zodat die daar geen lucht kan zuigen? Hier scheelde het zo een minuut bij wel of geen gebruik van een blindkap. De afsluiter is na verloop van jaren niet helemaal meer zuiver dicht.
@gkgerbengk Jup, heb ik ook al jaren. Scheelt inderdaad veel. Ook direct de stang in de afsluiter + de kop vervangen voor een vet gesmeerde. Is inderdaad een wereld van verschil.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de BSA Pomp en hebben de trefwoorden revisie , onderdelen , controle en reparatie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!