BSA Pomp - HD200/120GLD controle staat van de pomp
Ik heb hier onder onze BSA Duport PTW10300 een BSA HD200/120GLD pomp. Recent heeft hiervan één van de 2 kruisstukken het opgegeven.
Voor mijn gevoel werd de capaciteit van de pomp er de laatste jaren niet beter op. Ik had dan ook verwacht om een totaal versleten pomp aan te treffen nu ik deze open haal. Om mezelf niet te veel werk op de hals te halen heb ik eerst de cardanische as verwijderd uit de pomp terwijl deze nog onder de tank zit. Ik kan nu deels de stator in kijken, maar deze ziet er naar mijn idee nog best goed uit.
Voordat ik de hele pomp verwijder wil ik er natuurlijk wel zeker van zijn dat vervanging van de stator en/of rotor noodzakelijk is. Of dat er gewoon ergens valse lucht wordt aangezogen en dit de oorzaak is van de teruglopende pompcapaciteit.
Ik heb zelf nooit eerder dit soort pompen open gehaald, dus kan iemand mij uitleggen hoe ik de staat van de rotor en stator kan controleren? En kan ik de rotor er via de voorkant uithalen terwijl ik de stator laat zitten? Hoe is deze 'geborgd' in de stator. Of blijft deze op zijn plek door de bevestiging aan de cardanische as?
Mocht iemand ook nog een adres hebben voor onderdelen met een schappelijke prijs. Dan hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt voor de moeite.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de BSA Pomp en hebben de trefwoorden revisie , onderdelen , controle en reparatie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Het voorste lager deel+ aandrijfas heb je al los,nou nog de stator eronder weg pakken.
Dan kun je de worm controleren op slijtage.
Lagers en glijafdichtingen controleren/vernieuwen,kruiskoppelingen + afdichtmoffen vervangen,(wel de juiste klemmen gebruiken!!) en stator,al met al een prijzige aangelegenheid.
Maar dan werkt het weer als nieuw.
Voor onderdelen moet je bij een lmb of Duport zijn
De voorop aankoppeling die je weg gesleuteld hebt dus waar de aftakas door gaat kan langzaam lek worden.
Daar heb ik ooit bij poppink nieuw spul in laten zetten en het ging weer als vanouds met aanzuigen